לאה גולדין: "אני אם שבויה. תנו לי להיות אם שכולה"

"שנה אחרי החטיפה הבנו שהמערכת, בהגדרה, מבלבלת בין חלל לשבוי. פנינו לראש אכ"א ושאלנו איך הדר מוגדר ברשימות. ענו לנו: 'הוא מוגדר טוב'. כשהתעקשנו התברר שהוא מופיע תחת 'חלל'. שאלתי איפה כתוב שהוא שבוי, מי דואג להחזיר אותו?" | שמלה דורין פרנקפורט |
 צילום: ינאי יחיאל
"שנה אחרי החטיפה הבנו שהמערכת, בהגדרה, מבלבלת בין חלל לשבוי. פנינו לראש אכ"א ושאלנו איך הדר מוגדר ברשימות. ענו לנו: 'הוא מוגדר טוב'. כשהתעקשנו התברר שהוא מופיע תחת 'חלל'. שאלתי איפה כתוב שהוא שבוי, מי דואג להחזיר אותו?" | שמלה דורין פרנקפורט | צילום: ינאי יחיאל

כבר שלוש שנים שלאה גולדין, אמא של הדר גולדין, מחכה שנתניהו וליברמן יחזירו לו את גופת בנה משבי החמאס כדי שתוכל לקבור אותו קבורה יהודית ולהמשיך בחייה. ראיון בלעדי עם אישה שלא מתכוונת להפסיק להילחם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

לאה גולדין כבר יודעת שלסיפור של המשפחה שלה לא יהיה סוף טוב, אבל בשלב הזה היא רק רוצה סוף. היא רוצה שבנה, הדר, שנחטף על ידי חמאס ונחשב לחלל צה"ל, יחזור הביתה, יובא לקבר ישראל וינוח בשלום על משכבו. "אין לי זמן להיות אם שכולה", היא אומרת. "אני אם שבויה. כל יום הורגים מחדש את הבן שלנו והורגים אותנו. באופן רגיל משפחה שכולה מתאבלת ואז, עם כל הקושי, אוספת את עצמה ולוקחת את החיים קדימה. אנחנו לא. שמחה, בעלי, טוען שאנחנו עוד לא מתאבלים כי אנחנו עסוקים בלהביא את הדר".

שלוש שנים חלפו מאז יום שישי, 1 באוגוסט 2014. שעתיים אחרי הפסקת האש בסיום צוק איתן, נחטף סגן הדר גולדין, קצין מצטיין בסיירת גבעתי, ונשבה על ידי חמאס. עברו עוד 36 שעות עד שהוא הוכרז חלל. השעות הפכו לחודשים ולשנים, והדר עדיין רחוק. משפחת גולדין בשלה – נלחמת בכל ערוץ אפשרי על הזכות לקבור את מתה.

ככל שחולף הזמן מעמיק משבר האמון של משפחת גולדין עם הדרג הפוליטי. זה התחיל בישיבה בכנסת שדנה במסקנות דוח מבקר המדינה על צוק איתן, ובה קראו לעברה חברי כנסת מהליכוד "את מגזימה". כשנתניהו אמר שהשיקול שלו לא להחזיר את החיילים נובע מהרצון למנוע את המלחמה הבאה או לפחות לדחות אותה, היא הטיחה בו ברהיטות ובכאב, "הפכת אותנו לאויב העם".

זה נמשך בהתפטרותו לפני פחות מחודש של ליאור לוטן, המתאם לענייני שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, והגיע לשיא באמירתה של גולדין שלפיה שר הביטחון, אביגדור ליברמן, חלש ופחדן. הוא הציג, לדבריה, מצג שווא, הטעה את הציבור לחשוב שמשפחת גולדין דורשת שחרור מחבלים בתמורה להשבת בנם. היא מודעת היטב לביקורת שהייתה בזמנו על ההחלטה לשחרר 1,024 אסירים בתמורה לגלעד שליט, ומבינה אותה: "אנחנו אומרים שהפתרון הוא הומניטריות תמורת הומניטריות. חמאס רוצים להכניס סחורות לעזה? בסדר. אבל תביאו קודם את החיילים. רוצים חשמל? תביאו את החיילים. משפחות עזתיות מגיעות לטיפול רפואי על חשבון האזרח הישראלי? לפני שהם מגיעים – שיחזירו את החיילים".

"מר ליברמן יצא עם ההצהרה שלא תהיה עסקת שליט שתיים ולא יהיה משא ומתן כל עוד הוא מכהן בתפקידו. לראשונה בתולדות המדינה שר הביטחון, זה שאחראי על החיילים, מפקיר אותם" | שמלה מכנסיים ומגפונים רונן חן | צילום: ינאי יחיאל
"מר ליברמן יצא עם ההצהרה שלא תהיה עסקת שליט שתיים ולא יהיה משא ומתן כל עוד הוא מכהן בתפקידו. לראשונה בתולדות המדינה שר הביטחון, זה שאחראי על החיילים, מפקיר אותם" | שמלה מכנסיים ומגפונים רונן חן | צילום: ינאי יחיאל

 

לא שלחתי את הבן שלי לעזהֿ

הממשות היומיומית קשה ללאה גולדין. זיכרון אותו יום שישי עדיין חד ונוגע. הייתה שעת בוקר, והיא שהתה בבית עם כלתה ההרה עמנואל, אשתו של הבן חמי. שמחה יצא לקנות דגים לארוחת השבת. הפסקת האש כבר נכנסה לתוקף. שני הבנים הצעירים לבית גולדין, התאומים הדר וצור, שירתו כקצינים בחזית הלחימה, הדר בגבעתי וצור בצנחנים. רק בדיעבד נודע ללאה שהם היו במרחק של 700 מטרים זה מזה. "בבוקר אמרתי לשמחה שסיפקנו לצה"ל סטטיסטיקה גבוהה מדי", היא אומרת. "הוא כהרגלו היה אופטימי. אני לא. למרות שהפסקת האש נכנסה לתוקף, פרצתי בבכי. תחושות של אימא? ואז הם הגיעו לדלת. משלחת של מלאכים רעים. הם לא מדברים. הם מקריאים ואני שואלת 'מי מהם?' ושומעת: 'הדר נעדר'. הדר שלי, שנולד בחודש אדר אבל קראנו לו הדר כי הוא נולד כזה מהודר".

הדר ולאה גולדין בטיול משפחתי | צילום: באדיבות משפחת גולדין
הדר ולאה גולדין בטיול משפחתי | צילום: באדיבות משפחת גולדין

 

אי אפשר לטעות בה. גולדין, דוקטור להנדסת תוכנה, היא אישה חזקה, נחושה ועקשנית. אישה מעוררת כבוד שמדברת בכנות עצומה. גולדין חדה ברצונותיה. "זה מתסכל וזה כואב אבל אני יודעת: אנחנו לא נרפה. הדר לא יופקר בידי חמאס. שמחה ואני, אנחנו צוות גולדין. לא נשקוט עד שנשלים את המשימה, הבאת הדר לקבר ישראל. רק אז נוכל להתאבל".

תמונת המצב לא מעודדת. בעזה נמצאים שלושה אזרחים ישראלים חיים: אברה מנגיסטו, הישאם א־סייד וג'ומעה אבו גנימה, וחמאס מחזיק בשני חיילים, סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול. מבחינה פורנזית, מודיעינית והלכתית נחשבים גולדין ושאול מתים. את המאבק להשבתם מובילים לאה ושמחה. "הרבה אנשים מחזקים אותנו", אומרת גולדין, שנעזרת בחברות פרו־אסטרטגיה וגלעד לובינג לכל הקשור בהיבטי התקשורת, האסטרטגיה והממשל. "אני מנסה לייצר כוח אימהי, כי עם כל הכבוד לאבות, מי שמביא חיילים לעולם הן האימהות. כמות החיבוקים שאני מקבלת ברחוב עצומה. אבל לכל אלה שאומרים 'אנחנו מאחורייך' אני מבקשת להגיד: אין לי כתפיים רחבות. אני צריכה אתכם מלפנינו או לצדנו. תעזרו לנו להביא את הדר".

ההתפטרות של ליאור לוטן, מתאם השבויים והנעדרים, הפתיעה אותך?

"הבנו אותו. ליאור הוא איש יקר, קצין בכיר לשעבר בסיירת מטכ"ל, נכה צה"ל, הוא זה שפרץ ראשון לחלץ את נחשון וקסמן וקיבל את האש בבטן. הוא מומחה במשא ומתן ועזר להשיב הרבה חטופים. הוא מינוי של ראש הממשלה, הוא עשה את התפקיד בהתנדבות מלאה. בתור שליח הוא צריך לתאם בין הכוחות, אבל בלי סמכות ובלי גיבוי ממי ששלח אותו, ראש הממשלה וכל הגורמים שצריכים לפעול, הוא לא יכול היה לעשות כלום. ירו לנו בשליח. ההתפטרות שלו קשה לנו. הוא היחיד שסמכנו עליו ועכשיו הוא זז הצידה והראה לנו שהמלך הוא עירום. זה הדבר החיובי היחיד בעניין הזה".

את מרגישה שננטשתם?

"כן. ננטשנו. לא אני שלחתי את הבן שלי לעזה. אנחנו צבא העם. מי ששולח חיילים לקרב חייב להחזיר אותם, על הרגליים או על אלונקה, וזה הערך הכי חשוב: להביא חייל יהודי לקבר ישראל. שלוש שנים אנחנו דופקים את הראש בקיר, מתדפקים על דלתות של שרים בקבינט, של הרמטכ"ל, של השב"כ, מנסים לשכנע שבמציאות המטורפת הזאת צריך להפוך את המשוואה. ב־1 בינואר 2017 התקבלה החלטת קבינט שכדי להחזיר אותם צריך ללחוץ על חמאס. מאז שנת 2014 הוחזרו להם 35 גופות, מתחת לרדאר של התקשורת. תשעה מחבלים, משוחררי עסקת גלעד שליט שנאסרו מחדש – שוחררו. אלה מחבלים עם דם על הידיים. הגשנו עתירה לבג"ץ. ממשלת ישראל לא עומדת בהתחייבות שלה".

ההבנה שליברמן לא ממהר למנות מחליף קבוע ללוטן קוממה אתכם.

"מיד אחרי שיצאנו בהכרזה שצריך למנות מתאם חדש, מר ליברמן יצא עם ההצהרה שלא תהיה עסקת שליט שתיים ולא יהיה משא ומתן כל עוד הוא מכהן בתפקידו. לראשונה בתולדות המדינה שר הביטחון, זה שאחראי על החיילים, מפקיר אותם. הוא אומר שיש שתי אופציות: עסקת כניעה או כיבוש עזה, וזה קשקוש, כי מה שבעצם הוא אמר לנו זה 'באימא שלכם, תעזבו אותי עם החיילים האלה'. כשמר ליברמן אומר שלא תהיה עסקת שליט שתיים המשמעות היא שהוא לא רוצה להתעסק עם חיילים שהוגדרו חללים ולא ישחרר שבויים חיים בעדם. זאת מניפולציה של הפחדה. לשר הביטחון אין מנדט להוציא חיילים לקרב אם הוא לא יודע להחזיר אותם. לצעיר שנוסע להודו אחרי הצבא אנחנו יודעים שצריך לעשות ביטוח שכולל תשלום לצוותי חילוץ. משפחה ששולחת ילד לשירות קרבי צריכה לדעת שהיא צריכה להכין ביטוח וכוח חילוץ. יש פה משבר ערכי, אמוני, תבחרי את השם".

קראתם לליברמן חלש ופחדן. זה נאמר בחמת זעם או שהתכוונתם לזה?

"התכוונו. צריך להתמודד עם חטיפת חיילים שמוגדרים חללים. במקום שהם יחטפו חיילים ויגדירו מחיר, שהמדינה שלנו תלחץ ותכתיב להם את המחיר כדי שבפעם הבאה יחשבו אם זה בכלל משתלם להם. איך מחזירים חיילים מאויב שהוא טרוריסטים ולא מדינה מול מדינה? לזה צריך אומץ, וההפך מאומץ הוא פחדנות. וזה ליברמן, שלפני שנבחר אמר שהוא מחזיר את הדר תוך 48 שעות ואם לא הוא הורג את אסמאעיל הנייה. ואיפה הנייה? זאת פחדנות. חמאס מרתיע את ליברמן".

יצא לכם להיפגש איתו באופן אישי?

"פגשתי את ליברמן לפני כשנה, כשנכנס לתפקיד. הוא אמר לנו 'אתם יכולים לדבר ואני לא אומר כלום'".

נעלבת?

"מה את חושבת? עניתי לו שאם כך, הפגישה שלנו תהיה קצרה מאוד. חמור מזה, בריאיון בגל"צ הוא אמר שהוא מטפל בעניין השבויים־החטופים אחת לחודש, יחד עם פרשות אלי כהן המרגל שלנו בדמשק ופרשת הצוללת דקר. בלי בושה הוא שולח אותנו לתהום הנשייה. הדר לא נפגע במצולות ים או במקום לא נודע בסוריה. אחרי הריאיון הזה לא ישנתי לילות. הוא הכין את התשובה בצורה מכוונת ועם החץ ללב. חמאס עושה מניפולציה? לא. זאת המניפולציה".

ליברמן ונתניהו | צילום: עמוס בן גרשום
ליברמן ונתניהו | צילום: עמוס בן גרשום

 

חללי צה"ל נהיו גופות

במוצאי שבת, אחרי ההודעה על חטיפתו של הדר, הגיעה לבית משפחת גולדין משלחת בראשות הרב הצבאי הראשי דאז, תא"ל רפי פרץ, כדי להודיע להוריו, לאחיו ולארוסתו, עדנה סרוסי, שהוא חלל. "לראשונה בתולדות המדינה יש בזמן מלחמה שני נעדרים שמוגדרים חללים, הדר ואורון שאול", אומרת גולדין. "אמרו לנו, נביא אותו ונשלים את הקבורה. הייתי בטוחה שזה קורה מחר־מחרתיים והדר יחזור הביתה לקבר ישראל. ערכנו לו הלוויה, לפחות לנשמה שלו, אבל אנחנו רוצים קבורה כהלכה".

שנה שלמה ישבתם על הגדר. למה שתקתם?

"את נמצאת במקום הכי נמוך שאפשר להיות ואומרים לנו 'תהיו בשקט, כי אחרת המחיר יעלה'. כשקמנו מהשבעה שמחה שאל את נציגי הצבא היכן הקהילה הבינלאומית, הרי הייתה פה הפרה בוטה. חמאס ניצל את העובדה שחיילי צה"ל לא יורים, ארבו להם וחטפו את הדר. התשובה שקיבלנו היא שיש בלגן עם האיראנים ושהיחסים עם ארצות הברית מתוחים ושנעזוב את זה. לקח לנו שנה להבין שאסור לעזוב את זה. ליברמן רק דיבר על גופות, לא נקב בשמותיהם של הדר ואורון. בני חמי פתח לי את העיניים ואמר לי שהמילה חלל היא המושג הנכון לתאר חייל שיצא להגן על המדינה ונפל במילוי תפקידו. המושג גופה שמור לחיילי אויב. פתאום חללי צה"ל נהיו גופות. איזו זילות.

"בית הקברות הוא לחללי צה"ל ולא בית קברות לגופות. מילים יוצרות תודעה ותודעה יוצרת התנהגות וזה מה שחווינו מול מקבלי ההחלטות. הוא מת, לא צריך להתאמץ. זה מה שליברמן אומר בעצם. שנה אחרי החטיפה הבנו שהמערכת, בהגדרה, מבלבלת בין חלל לשבוי. פנינו לראש אכ"א ושאלנו איך הדר מוגדר ברשימות. ענו לנו: 'הוא מוגדר טוב'. כשהתעקשנו התברר שהוא מופיע תחת 'חלל'. שאלתי איפה כתוב שהוא שבוי, מי דואג להחזיר אותו? הברוך הזה לקח חצי שנה, שוב לא ישנו בלילות. חלל במעמד שו"ן, שבוי ונעדר, צריך להיות שבוי שהוגדר כחלל. אבל מה המשמעות של זה אחרי שלוש שנים? אין משימה או תוכנית להשבת החיילים. דיברו איתי על עסקה! מה פירוש עסקה? הבן שלי הוא לא סחורה. אם יש לנו חייל שבוי – חזרתו היא חלק מחילופי שבויים. הפעם האחרונה שבה זה נעשה הייתה במלחמת יום הכיפורים, אבל פתאום יש אויב אחר, מחבלים, וליברמן אומר שהוא לא יחזיר מחבלים, כלומר לא יהיה הסכם".

בדיעבד לא היית מסכימה להפוך את הדר לחלל עד שלא יובא לקבורה?

"למחרת החטיפה דיברנו עם קרנית גולדווסר והיא אמרה לנו: אל תעזו להפוך אותו לחלל, אבל אנחנו החלטנו להכיר בזה כדי לעזור לישראל לנצח, שלא יהיה שבוי חי. שמחה הוא בן דוד שני של מי שהיה אז שר הביטחון, בוגי יעלון. עשינו מעשה ציוני כדי לסיים את המלחמה והיום אנחנו זוכים למעשה אנטי ציוני שמפקיר את החיילים".

משבר האמון הקשה מכול הוא כנראה זה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אם יש מילים שקשה לנו איתן יותר אלה הן המילים שאומר לנו ראש הממשלה. הוא אומר: 'אני מחויב, אתם בליבי'. 'אני מחויב' הן מילים רעות", היא אומרת, "הן באות להסתיר חוסר תוכנית וחוסר עשייה. מאז קום המדינה ראש הממשלה אחראי לשבויים ולנעדרים, באחריותו ובסמכותו להחזיר אותם ואף אחד לא ישנה את סדר היום הזה.

"שלוש שנים וחודש הן יותר מדי. לפני שנה בחודש יוני נחתם הסכם פיוס עם תורכיה שבה יושבת מפקדת חמאס, והיא הפטרון של האחים המוסלמים. למרות ההבטחה שלו, נתניהו לא כלל את החיילים השבויים כתנאי לסיוע הומניטרי לעזה. אנחנו יודעים שהם היו בהסכם והוצאו ממנו, וזו נקודת משבר. אנחנו לא ברוגז, אבל הוא ראש הממשלה והוא צריך להחזיר אותם הביתה. ומה הוא אמר עלינו? שאנחנו משפחה שכולה ואומללה עם ראיית עולם צרה, שפועלת נגד האינטרס של מדינת ישראל. כאילו אנחנו נגד הסכם הפיוס עם תורכיה. הוא טען שלתורכים אין יכולת להשפיע על חמאס ואנחנו אומרים ועוד איך כן, הם ציר הכסף. הזמנו אותו ואת רעייתו לתערוכת הציורים שעשינו לציוריו של הדר, בעין הוד. הם הגיעו, ישבו חצי שעה ובסוף? כלום".

נתניהו טרח להזכיר לך שגם הוא אח שכול.

"ליבי עליו שהוא אח שכול, אבל בפעם האחרונה שנפגשנו אמרתי לו שלא ידבר על אחיו, שהובא לקבורה, אלא על שני בניו שעלולים להימצא באותו מצב כמו הדר".

טענת כלפי נתניהו שהוא הופך אתכם לאויבי העם.

"באתי לוועדה עם שאלה אחת: למה הדר ואורון לא מוזכרים בדוח? יש בו פירוט עם נתונים יבשים: 50 ימי לחימה, 74 חללים, מתוכם 67 חיילים, ויש עובדים זרים וילד אחד. רק לקראת יום הזיכרון התקשר אלי מחבר הדוח ואמר לי 'טעינו, נתקן'.

"אחרי שעתיים וחצי מייגעות, כשחברי הכנסת מיקי זוהר ודוד ביטן צעקו עלי שאני מגזימה והתחילה מהומה רבתי, שאלתי את השאלה: למה הדר ואורון לא מופיעים בדוח? ענו לי: רשמנו אותם כחללים. השבתי: הזכרתם עובדים זרים, ילד, ואותם לא? בהמשך הדיון התעקש חבר הכנסת עפר שלח לשאול את ראש הממשלה מה הוא עשה להשבת החיילים. נתניהו ענה לו: אני רוצה מאוד להחזיר אותם, אבל צריך למנוע את המלחמה הבאה. ואז התפוצצתי, ושאלתי למה אתה הופך אותנו לאויבי העם? יש אנשים שהבינו בטעות כאילו אמרתי שהוא האויב".

בני הזוג נתניהו בתערוכה מציוריו של הדר גולדין יחד עם משפחת גולדין | צילום: לע"מ
בני הזוג נתניהו בתערוכה מציוריו של הדר גולדין יחד עם משפחת גולדין | צילום: לע"מ

 

לפזר את המדים

לאה ושמחה גולדין הם אנשים עסוקים מאוד. היא עובדת בשתי משרות, מרצה בכירה להנדסת תוכנה במכללת אפקה ויועצת, ואחת לשבוע יש לה תוכנית ברדיו 103FM לצד ספי עובדיה ודרור רפאל, "שלושתנו בדעות שונות. חוויה מדהימה", והיא גם עסוקה לצד משפחתה בפרויקט הנצחת הדר דרך תערוכות של ציוריו, קטלוגים, וממש לאחרונה הוקרן סרט על ההכנות לתערוכה. "זו דרכנו לספר על הדר. אנחנו בונים תוכנית לחינוך לערכים דרך דברים שהדר כתב. ילד מואר שהצליח להשפיע על אנשים בגובה העיניים".

פרופ' שמחה גולדין הוא מרצה להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב וראש המרכז לחקר התפוצות והשניים גרים בכפר סבא. הילדים כבר יצאו מהבית. הבכורה, איילת, גרה ברמת הגולן, עובדת ב"השומר החדש", נשואה ואם לארבעה. חמי, 34, עורך דין ויועץ לעמותת קשר המסייעת למשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים. לבנו הבכור קרא שלו־הדר. צור, 26, אחיו התאום של הדר, הוא סטודנט למשפטים והיסטוריה באוניברסיטה העברית.

הדר נוכח במפגשים שלכם?

"לא בקטע של לבכות עליו, אבל הוא חלק מהשיח. כולם אצלנו אמנים, הדר וצור ניגנו בפסנתר מגיל 6 ובהמשך בגיטרה. בגיל 16 עשו חלוקה: הדר הצייר וצור המוזיקאי. הדר וצור חלקו שני חדרים: חדר שינה וחדר חכמים, עם הספרייה ושולחנות הכתיבה. בחדר החכמים לא נגענו. הבגדים שלו עדיין בארון, חוץ מהמדים. אלה התפזרו בין לובשי המדים במשפחה".

אתם שומרים על קשר עם עדנה, שהייתה ארוסתו של הדר?

"כן, היא חלק מהמשפחה שלנו, ואמרתי לה שכמו שחשוב לי שצור יבנה בית, חשוב לי שגם היא תעשה את זה. לאחיין שלה, הבן של אחותה ענת, הם קראו נעם־הדר".

בימים אלה נמצאים לאה ושמחה בניו יורק ובוושינגטון מטעם משרד החוץ ומשרד הביטחון, משפחה שכולה שבנה נחטף ושבוי. "הדר נהרג שעתיים אחרי תחילת הפסקת האש", אומרת לאה. "מי שערבו להפסקת האש היו ארצות הברית, בשיתוף ג'ון קרי, ומנכ"ל האו"ם דאז באן קי־מון. הדר הותקף תוך הפרה של הפסקת האש, וזה הטריגר שלנו לפעול. המקרה הוא הומניטרי בכל היבט, כי הפרה של הפסקת אש היא הפרה אנטי הומניטרית. חטיפה של פצוע או הרוג, החזקתו לצורך שחרור מחבלים ומניעת קבורה, זהו מעשה אנטי הומניטרי. קבורה היא ערך דתי עליון בכל הדתות.

"בביקור הקודם שלנו נפגשנו עם ניקי היילי, שגרירת ארצות הברית באו"ם, גם בעלה קצין בצבא. היא אמרה שתרצה לעזור ולזמן מפגש של מועצת הביטחון בעניין הפסקת האש שהופרה. הנסיעה עכשיו היא מאמץ גדול, יש בה המון קשיים. באמצעות קרובים וקשרים אישיים אנחנו פונים לגורמים משפיעים באו"ם ובממשל שיעזרו לנו להשיב את הדר. הממשל החדש פועל נגד הטרור ונגד ארגונים תומכי טרור".

לאה גולדין בישיבה בכנסת | צילום מסך מערוץ הכנסת
לאה גולדין בישיבה בכנסת | צילום מסך מערוץ הכנסת

 

את חולמת על הדר?

"לא, אני לא טיפוס שחולם. אני בוכה המון. במשפחה שלנו יש חלוקה: איילת, הדר ואני בוכים, גם משמחה ומהתרגשות. חמי, צור ושמחה לא בוכים".

את מדברת איתו כשקשה לך?

"לא, אבל אני אומרת שכשאני אפגוש אותו – אני אפרק לו את העצמות".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בפגישות שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בני משפחת גולדין, קיבלה המשפחה עדכונים באשר לפעילות המתבצעת ונדונו כיווני פעולה, לרבות כאלו שהועלו על ידי המשפחה. לא הייתה כל הבטחה שהחיילים יהיו חלק מההסכם עם תורכיה. ראש הממשלה מחויב לנושא ונציגיו פועלים להשבת הבנים הביתה".

מלשכת שר הביטחון נמסר: "שר הביטחון אביגדור ליברמן מכבד ומוקיר את משפחת גולדין, ומקבל את הביקורת כלפיו בהבנה. שר הביטחון מחויב באופן אישי להשבת חיילי צה"ל הדר, אורון ושאר הנעדרים. שר הביטחון מלווה באופן אינטנסיבי את הצוותים העוסקים בנושא. בימים אלו פועל שר הביטחון למינוי מתאם חדש. שר הביטחון יוסיף ויפעל על מנת להשיב את הבנים, והוא רואה בכך חשיבות ערכית ומוסרית עליונה, בראש ובראשונה כלפי המשפחות, וכלפי צה"ל ומדינת ישראל".

"למרות שהפסקת האש נכנסה לתוקף, פרצתי בבכי. תחושות של אימא? ואז הם הגיעו לדלת. מלאכים רעים. ואני שואלת 'מי מהם?' ושומעת: 'הדר נעדר'" | ז'קט וחולצה אמריקן וינטג' | צילום: ינאי יחיאל
"למרות שהפסקת האש נכנסה לתוקף, פרצתי בבכי. תחושות של אימא? ואז הם הגיעו לדלת. מלאכים רעים. ואני שואלת 'מי מהם?' ושומעת: 'הדר נעדר'" | ז'קט וחולצה אמריקן וינטג' | צילום: ינאי יחיאל

 

צילום ינאי יחיאל
סטיילינג ירדן מזרחי
איפור נועה אלפנדרי