איך מתגברים על הביישנות ומתחילים להיחשף? זאת השיטה

הדרך להתגבר על הביישנות | צילום: shutterstock
הדרך להתגבר על הביישנות | צילום: shutterstock

המטרה: להתנהל בעולם מוחצן שדורש חשיפה תמידית ברשתות החברתיות, גם אם את אישה מופנמת. האמצעי: לפרסם פוסט ולהישאר בחיים גם אם אין לך לייק אחד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אנחנו חיות בעולם שהוא אקסטרה. הדמעות זולגות אקסטרה מהר בריאליטי, הפוסטים ברשת הם אקסטרה ארוכים וחושפניים, המצלמות חודרות לרגעים אקסטרה פרטיים עד כדי תיעוד בדיקת ההיריון באינסטה (בר רפאלי – אנחנו מתכוונות אלייך). זהו עולם שמעודד להשמיע את קולך, לחשוף את הפצעים בקמפיינים עם האשטאגים ולשתף איפה שרק אפשר. אבל אקסטרה זה ווליום שפשוט לא מתאים לכל אחת.
בספרה המפורסם "שקט – כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר", שהרצאתה עליו ב־TED זכתה ליותר משלושה מיליון צפיות, אומרת סוזן קיין שגם למופנמים שלא ממהרים ללחוץ "שתף" על החיים שלהם – יש כוח. והיא לא לבד.
"החלוקה לאינטרוברטים (מופנמים) ולאקסטרוברטים (מוחצנים) היא חלוקה שמקורה בפסיכולוג קארל גוסטב יונג"מסבירה ד"ר עדי שגיא, פסיכולוגית חברתית המתמחה בקבלת החלטות ומרצה במכללה האקדמית תל אביב־יפו. "הוא טען שאחד ההבדלים הבסיסיים בין בני האדם הוא באנרגיה שלהם ולאן היא מופנית. כלומר, איפה אנחנו פועלים ובמה אנחנו מתמקדים יותר – בעולם הפנימי או החיצוני. בעולם התעסוקה למשל אקסטרוברט לרוב יעבוד בעבודות מחוץ לחדר ואינטרוברט בעבודות בתוך חלל סגור, במשרד. מן הסתם מופנמים פחות ילכו למכירות, למשל".

אנחנו חיות בעולם שהוא אקסטרה והדמעות זולגות אקסטרה מהר בריאליטי | צילום: gettyimages,mark ralston .
אנחנו חיות בעולם שהוא אקסטרה והדמעות זולגות אקסטרה מהר בריאליטי | צילום: gettyimages,mark ralston .

 

>> רוצה להיות עצמאית? כך תעשי את זה נכון

להיות אדם מופנם בעולם מוחצן זו בעיה?
"העולם מתנהל כיום בצורה אקסטרוברטית ולכן הכישורים של אדם מוחצן יותר מותאמים להתנהלות הזאת, כי היא פחות מאיימת עליו. מצד שני זהו עולם שמוביל לחוסר גבולות בין הפנים לחוץ – דבר שגם יוצר בעיות. הרי ברגע שאני מציגה את החיים שלי בריאליטי או מדווחת על הכול ברשתות החברתיות – אז מי אני, זו שמציגה או זו שחווה? התחושה של ה'אני' יכולה להתעמעם. מבחינת הבריאות הנפשית, יכול להיות שדווקא המופנמות בעולם כזה עוזרת יותר לשמור על הגבולות".

איך יכול אדם מופנם לשכלל את יכולותיו בעולם מוחצן?
"צריכה להיות הבנה שאלה הם חוקי המשחק היום. במקום להגיד 'אני לא משחקת', צריך לברר איפה אפשר להתפשר – מה אפשר להפנות החוצה מבלי לוותר על מה שבפנים. צריך להבין כמה גדול הפער, ובמקביל מה הצרכים והמטרות שלך בשביל לדעת מה מידת המוחצנות הנדרשת. זה כנראה ידרוש לזוז קצת מהמקום המופנם שבו את נמצאת".
ד"ר שגיא טוענת שתחושת ההחמצה שחשים אנשים מופנמים בגלל האמונה שאם רק יהיו יותר מוחצנים יצליחו יותר בחיים – היא מוטעית. "מי שמצליח הוא לא בהכרח אדם מוחצן וצריך לראות איפה המופנמות היא יתרון. יש מקומות תעסוקה שמאוד שמחים שאי אפשר לגגל את שם העובד שלהם ולדעת עליו הכול".

איך להתגבר על הביישנות? | צילום: unsplash,kinga cichewicz.
איך להתגבר על הביישנות? | צילום: unsplash,kinga cichewicz.

 

ואיך זה נראה חברתית בסביבת עבודה?
"במשרד למשל, אינטרוברטים יתחברו לפחות אנשים אבל ימצאו יותר חברויות עמוקות. בהכללה, לאקסטרוברטים יהיו יותר חברים אבל הקשר יהיה פחות עמוק. הם יהיו אלה שיתנדבו להרים את המסיבה במשרד".

אירה חרקובסקי דותן, המגדירה את עצמה כתותחית אינסטגרם לעסקים ובעלת הבלוג אומאמי מציעה התבוננות טיפה שונה על הפלטפורמות המעודדות החצנה. "דווקא לאנשים מופנמים רשתות חברתיות יכולות להיות מקום לביטוי עצמי אמיתי. אפשר לשתף בחוויות, סיפורים ויצירות ומנגד זו גם הזדמנות להכיר אנשים".

אבל לאדם מופנם תגובת הסביבה או היעדרה היא הדבר הכי מפחיד ברשתות החברתיות.
"מה הדבר הכי גרוע שיקרה? שאף אחד לא יעשה לייק? אני קודם כל עושה את זה בשביל עצמי. אם תהיה תהודה ויהיו תגובות אז יופי. כשעושים את זה בצורה אותנטית, בין אם יותר חשוף או פחות, יהיו אנשים שיתחברו. ואם לא – זה גם בסדר".