למה משרד הבריאות קיצץ 6,000 ש"ח מסלי ההריון? התשובה תעצבן לכן את הרחם ואת הכיס

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

בשקט בשקט החליט משרד הבריאות לקצץ אלפי שקלים מסלי ההריון של קופות החולים, ואת הסכום המלא תוכלי לנצל רק אם את בונה על ארבעה הריונות. איך זה קרה, והאם מעכשיו רק עשירות יוכלו ליהנות ממצוות פרו ורבו? יצאנו לבדוק

88 שיתופים | 132 צפיות

אף אחד לא אוהב לדבר על ביטוחי בריאות. לא בכדי סלי היריון הפכו בשנים האחרונות לכלי פיתוי ללקוחות פוטנציאליים, שהרי היריון זה משהו אופטימי, וגם החזר ודאי להשקעה החודשית שלנו. קופת חולים כללית הייתה הראשונה להשיק סל היריון שווה, האחרות הצטרפו, התחרות עשתה את שלה וסלי ההיריון האמירו ל־8,000 ש"ח לכל מבוטחת. מדהים. אלא שלפעמים החגיגה נגמרת, וזה בדיוק מה שהולך לקרות החל מהחודש.

מתחת לרדאר שלנו החליט משרד הבריאות להגביל את סלי ההיריון ל־2,000 ש"ח לכל היריון, ועד 8,000 ש"ח בסך הכול לארבעה הריונות, לצד שינויים נוספים. בקיצור, מדובר בתשעה חודשים שירוקנו את החסכונות שלכן. סקירת מערכות פרטית עולה 1,500־3,000 ש"ח, וצריך לעבור לפחות שתיים כאלו. דיקור מי שפיר כולל צ'יפ גנטי יכול להגיע ל־7,500 ש"ח. תוסיפו שקיפות עורפית ב־700 ש"ח ועברתן מזמן את ה־10,000 ש"ח. אז נכון שיש אלטרנטיבה זולה בהרבה בקופות החולים, אבל בהצלחה עם למצוא תורים בחלון הזמנים שבו ניתן לבצע כל בדיקה. ומה עם הלידה? דולה שתלווה אתכן באירוע המרגש בחייכן תעלה בממוצע 3,000 ש"ח, לילה במלונית יכול להגיע ל־2,300 ש"ח, יועצת הנקה – 400־1,000 ש"ח לביקור, ורצפת האגן, גם אם תצליחו להרים אותה בפיזיותרפיה, ממילא תצנח שוב כשתבינו כמה עלו המתוק או המתוקה הקטנים עוד לפני שהגיעו לעולם.

שיטת המכסות תחול רק מ־1 באפריל כדי לא לפגוע בנשים שכבר נמצאות בהיריון, אבל מי שלא מתכננת ארבעה הריונות לא תוכל לנצל את מלא הסכום שעד כה הגיע לה. עוד במסגרת השינויים – ביטול החזר על אביזרים כמו משאבת הנקה או חזיות הנקה (תוכלו לרכוש אותם במחיר מוזל בבתי המרקחת של קופות החולים) ועוד. אז מה ההיגיון?

פרו ורבו לעשירות בלבד? | צילום: Shutterstock
פרו ורבו לעשירות בלבד? | צילום: Shutterstock

 

עוד כתבות מעניינות:
סגירתו של הפוסיקט היא יריקה בפרצוף של כולנו
הסרט "גדולה מהחיים" הוא צפייה חובה לבנות ואימהות
"אני פונדקאית ואני מאושרת": יומנה של אם פונדקאית

"החלטנו לעשות תוכנית אחידה לכל הקופות, להשוות את הסל ל־8,000 ש"ח ולחלק את ההחזר לארבעה הריונות", מסבירה רויטל טופר חבר־טוב, סמנכ"לית לפיקוח ובקרה על קופות החולים במשרד הבריאות, "עקבנו אחרי השוק וראינו שמאז שהסל נכנס נהייתה קפיצת מחירים חדה. ראינו קבלות על דולות שהיו לוקחות 1,500 ש"ח ופתאום לוקחות 5,000 ש"ח, וכך עוד ספקים. במקום שהמבוטחת תהנה מהסל – הספקים נהנו".

אחלה, אבל מה עם נשים שמתכננות רק היריון אחד או שניים, למה מגיע להן פחות?
"קיבלנו תלונות של נשים שניצלו את מלוא הסל בהיריון הראשון וכשהיו צריכות בדיקות רפואיות בהריונות הנוספים, נשארו ללא כיסוי. גם גילינו שנשים השתמשו בסכום לדברים לא רפואיים אלא לרכישת עגלות וטיטולים. אישה רכשה משאבת הנקה למשל, מסרה קבלה ואחר כך החליפה לעגלה".

הונאות תמיד יש, אבל למה לפגוע בציבור שלם שומר חוק, ששילם כסף שלא יחזור?
"אין לנו כל כוונה לפגוע במבוטחת. אני אישה עובדת ואת הקטנה שלי הנקתי שנתיים, דבר שיכולתי לעשות בזכות משאבה טובה, אני הכי מבינה את החשיבות של זה. נשים יוכלו לרכוש אביזרי הנקה אבל בקופות החולים. לקופה יש יכולת רכש והיא מקבלת מחירים הרבה יותר זולים מאשר האדם הפרטי, מה גם שלא נצטרך לרדוף אחרי ההחזר כי את רוכשת מלכתחילה במחיר מוזל. ודבר שלישי, האביזרים האלו לא ינגסו בסל ההיריון".

2,000 ש"ח זה עלות בדיקה אחת בקושי.
"יש הרבה בדיקות שיש עליהן כיסוי שאינו מחבילת ההיריון, כמו למשל סקירת מערכות. אם עושים את זה דרך הקופה או עם רופאים שבהסדר, משלמים רק 130 ש"ח שלא יורדים מהסל והמטרה היא להכניס עוד שירותים בהמשך. כרגע זאת הדרך שלנו להתמודד עם תופעת עליית המחירים שלא הטיבה עם המבוטחות ואנחנו צופים ירידת מחירים".

חלה עליית מחירים גם בנדל"ן ובדלק ובחשמל, ושם המחירים לא יורדים אף פעם.
"אנחנו מסתכלים על המאקרו וראינו ירידות מחירים כשהגבלנו את שוק הניתוחים הפרטיים. בעוד שנה נבחן זאת מחדש. כרגע היינו חייבים לעצור את ההידרדרות הזאת".