איך מתמודדים עם נשירה?

| מיכל בן דוד

לנשירת שיער יש סיבות רבות, מעונת מעבר, דרך חוסר בויטמינים ועד למצבי לחץ. מהן כל הסיבות, איך מתמודדים עם נשירה והאם התכשירים למיניהם עוזרים?

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2012/09/sizes/shutterstock_1160207411-H_wo_680_382.jpg
צילום: Shutterstock

כמה פעמים הסתרקתם ונחרדתם מכמות השיער שנשארת על המברשת? כמה פעמים קמתם בבוקר רק כדי לראות ששוב חלק מהרעמה שלכם נשאר על הכרית? האמת היא שברוב המקרים לא מדובר במשהו שאמור להטריד יותר מדי, אבל במקרים אחרים – כשאתם מרגישים שהנשירה היא כבר עניין יוצא דופן – כדאי לבחון את הרגלי החיים שלכם, ואולי לשקול טיפול בעניין. הנה כמה דברים שחשוב לדעת כדי לבדוק מדוע השיער שלכם נושר ומה עושים.

לחץ, תזונה ומחסור בוויטמינים

באופן נורמלי אנחנו מאבדים מדי יום כ-100 שיערות, אבל הגוף מחדש אותן על ידי צמיחה מחדש. עם זאת, ישנם מקרים שבהם נושרות מהראש הרבה יותר ממאה שיערות ביום, ואז צריך לבחון מה מקור הבעיה.

שיער הראש מיוצר בזקיקי השיער המצויים בקרקפת, ולכל שיערה יש מחזוריות משלה. יש את שלב הצמיחה, ומאוחר יותר ישנו את שלב המנוחה. בשלב הזה בעצם השיער יכול לנשור. אצל אדם ממוצע, כ-80% – 90% מהשיערות נמצאות בשלבים של צמיחה, לכן הנשירה מתרחשת בעצם לכל אורך השנה. עונות המעבר, עם זאת, הן תקופות מועדות לפורענות בכל הנוגע לנשירת שיער, ויכול להיות שבהן תהיה נשירה מוגברת. כעת השאלה היא האם הנשירה ממנה אתם סובלים היא נורמלית, או שמא נדרשת כאן התערבות רפואית או תרופתית.

לפני שאתם ניגשים לבית המרקחת הקרוב ושמים את מבטחכם בתכשיר התורן שמבטיח הצמחת שיער, כדאי לבדוק כמה דברים: ראשית, איכות וחוזק השיער שלנו מושפעות במקרים רבים מהתזונה היום-יומית ומהסטרס שבו אנו מצויים. פציעה, ניתוח, גירושין, דיאטת כסאח ומחסור בוויטמינים יכולים לגרור אחריהם נשירת שיער.

פעמים רבות הנשירה דווקא תופיע כמה חודשים אחרי אותו אירוע טראומטי או מלחיץ. בשלב הזה אתם אולי כבר לא זוכרים ממה כל כך חששתם, אבל הגוף מאותת לכם דרך השיער שהוא עדיין לא חזר למסלול הרגיל. אם אתם נמצאים בטווח של חצי שנה מהאירוע, אין מה להיות מודאגים מהנשירה. היא תיפסק בקרוב. בינתיים חבל על כל הכסף שאתם משקיעים בתכשירים.

לא רק טראומות עלולות להוביל לנשירת שיער מוגברת: גם מחסור בוויטמינים חיוניים יכול להוביל לתופעה זו. בדיקת דם פשוטה תגלה האם בגוף שלכם מתמודד עם חוסרים בברזל, בוויטמין B12 ובחומצה פולית. אם התשובה לשאלות האלו היא חיובית, סביר להניח שהדבר יבוא לידי ביטוי גם באובדן שיער מוגבר.


הסטרס והטראומה עלולים להשפיע על השיער אפילו חצי שנה אחרי שקרו. אילוסטרציה: ingimage

תרופות, הורמונים ומתיחת השיער לקוקו

הריון הוא אמנם סיבה למסיבה, אבל מבחינת גוף האישה לעיתים מדובר בטראומה לא קטנה. לאורך חודשי ההריון, ההורמונים בגוף האשה נמצאים בכמות מוגברת, משמעות הדבר היא בין היתר גם יותר זקיקי שיערה הנמצאים בשלב של צמיחה. לאחר הלידה, כאשר כמות ההורמונים בגוף מתאזנת, כמות גדולה של זקיקי שיער נכנסת למצב של מנוחה, והדבר בא לידי ביטוי בכמות גדולה של שיער שנושר במשך החודשים הראשונים לאחר שהרך הנולד הצטרף לחיק המשפחה.

בנוסף לכך, גם נטילה קבועה של תרופות (גלולות, תרופות למניעת קרישת דם למשל) עלולה ליצור נשירה מוגברת. הפסקה של הגלולות, מחזור חודשי לא סדיר וכן עודף או תת פעילות של בלוטת התריס – כל אלו יכולות להיות הסיבה שבגללה השיערות נפרדות מכם לשלום.

עוד בענייני הורמונים: בעוד שגברים מתקרחים כתוצאה מגנטיקה, לחץ או שילוב בין השניים, אצל נשים גיל המעבר הוא שלב מועד לפורענות. הפסקת המחזור וההפחתה המשמעותית שהעניין גורר בהפרשת הורמון האסטרוגן, הן תופעות המובילות להפיכת השיער לדליל ודק. במשך הזמן השיער הזה עתיד לנשור, ותחתיו לא יצמח שיער חדש. כיוון שכך, כ-15% מהנשים עלולות לסבול בגיל מבוגר מהתקרחות.

אם אתם בעלי שיער ארוך ומותחים אותו מדי בוקר בחוזקה לקוקו הדוק שאתו אתם מסתובבים כל היום, יכול להיות שזה הגורם לנשירה המוגברת אצלכם. רקדניות רבות, למשל, סובלות מנסיגה של קו השיער מהמצח אחורנית, וזאת עקב מתיחה יום יומית של השיער בגומיות. אגב, גם סלסול, שטיפה, פן והחלקות כימיות שעובר השיער עלולים לגרום להיחלשות זקיקי השיערה ולנשירה מוגברת.


איסוף השיער לקוקו מתוח באופן יום-יומי עלול לגרום לנשירה. אילוסטרציה: ingimage

אז מה עושים?

ישנה אמונה תפלה, לפיה חפיפה על בסיס יומי של השיער מובילה לנשירה מוגברת. מחקרים מראים כי אין אמת בדבר. ההיפך הוא הנכון. חפיפה מידי יום מותירה את הקרקפת נקייה משומנים, ומאפשרת צמיחה בריאה של השיער. מי שחופף פעם או פעמיים בשבוע, ומגלה להפתעתו כמות אדירה של שיערות נשטפת באמבט, אין מה להתפלא. אלו אותן שיערות שנשרו לאורך השבוע, אך נתפסו בין השיערות האחרות. כעת, משהראש נקי, הן נופלות.

שינוי בהרגלי התזונה שלכם יכול להועיל גם הוא לבריאות השיער. ישנם מזונות שיכולים בהחלט לסייע בהפיכת השיער ליותר חזק ועמיד ואת הנשירה להפוך לנחלת העבר. כך למשל, שומנים ואומגה 3 הנמצאים בדגי סלמון, טונה, הליבוט, סרדינים וזרעי פשתן הם מקור מצוין לחומרים אלו. בנוסף, מזונות עתירים בחלבון יכולים גם כן לסייע בחיזוק השיערה (כיוון שהחלבון מכיל חומצות אמינו). עוף, מוצרי חלב, ביצים וכן דגנים ואגוזים יכולים לספק לגוף את חומצות האמינו הדרושות לו. קטניות, פירות וירקות יספקו לגוף את המינרלים הדרושים לו, ואשר דרושים לשיער כיוון שהם חלק ממרכיביו החיוניים.

חדשות לבקרים מגיע לשוק תכשיר חדש – כימי או טבעי – המבטיח לעצור את הנשירה המוגברת של השיער. מומלץ לבדוק היטב ולהתייעץ עם מספר רופאים מומחים לפני שאתם מחליטים איזה טפול נדרש ואם בכלל. אחרי הכל, יכול להיות שאיבוד השיער שמלחיץ אתכם הוא לא יותר מאיתות של הגוף שתאטו לרגע ותספקו לו את החומרים הדרושים לו לתפקוד מקסימלי. אם בכל זאת החלטתם לצרוך תכשיר זה או אחר, חשוב לבדוק מהם תופעות הלוואי הנלוות אליו, כדי שלא תגיעו למצב שהשיער שלכם חזק יותר אבל משהו אחר בגוף שילם על כך מחיר.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 8af272d at 11:37:05