טועמים את העולם

תקופת החגים מביאה איתה שינוי בשגרה, ארוחות רבות ונסיעות לחו"ל. איך שומרים על הגִזרה מול הבופה העשיר במלונות "הכל כלול" והרצון לטעום את העולם, תרתי משמע? כל הטיפים לפניכם

88 שיתופים | 132 צפיות

תקופת החגים בעיצומה ורבים מאיתנו נופשים בחו"ל. הבעיה העיקרית בשמירה על הדיאטה בחו"ל הינה השינוי בהיצע המזונות. לא בכל מדינה אפשר למצוא לחם קל, גבינות רזות וירקות בשפע. בנוסף, מלונות רבים מציעים חופשות בסגנון "הכל כלול", שבהן מוגשות ארוחות כיד המלך בתדירות גבוהה או בופה חופשי 24 שעות ביממה.

הארוחות כמובן כוללות מגוון רב של מזונות, לחמים ומאפים, עוגות וקינוחים שונים. ממש לא אידיאלי כשרוצים לשמור על הגזרה… אז איך עוברים את החופשה מבלי לחזור עם משקל עודף ? אספנו עבורכם את כל הטיפים.

תכנון החופשה

למרות הפיתוי הגדול בחופשה מסוג "הכול כלול", ניתן להסתפק גם במלון המציע ארוחת בוקר בלבד וכך בחירת תדירות הארוחות וסגנונן תהא בידינו. סגנון חופשה כזה יעודד אותנו לאכול אוכל מקומי וליהנות מארוחות באווירה אחרת. אך גם אם יצאתם לנופש בו המלון מספק ארוחות בתדירות גבוהה, אין אנו מחויבים להגיע לכל ארוחה. אפשר ורצוי להתנהג בהתאם לתחושות הרעב והשובע הטבעיות שלנו ולא לנצל את כל האפשרויות העומדות בפנינו.

הטיסה

כבר עם הגעתנו לשדה התעופה אנחנו פוגשים בבתי קפה ובמסעדות "מזון מהיר". עדיף להגיע לשדה התעופה לאחר ארוחה ביתית בריאה או לחילופין לקחת עמכם כריך ביתי ולא להתפתות "להעביר את הזמן" בבית קפה (עם מבצע של קפה ומאפה) או במסעדת מזון מהיר (עם צ'יפס וקולה…). אם מדובר ביעד קרוב, אפשר גם לוותר על הארוחה בטיסה ולהסתפק בכריך ביתי או בפרי. אם הטיסה ארוכה יותר, הקפידו על שתייה מרובה של מים והימנעו משלל החטיפים המוצעים בזמן הטיסה.

היעד

המהפכה הבריאותית הגיעה כבר לרוב חלקי העולם. אם בחרתם ביעד באירופה או בארה"ב, ודאי שתוכלו למצוא מנות דלות בשומן ברוב המסעדות ובתי המלון. חשוב לוודא היטב מהי המנה המוגשת לכם ומהו הרכבה, לדוגמא – האם המנה מוקרמת או מטוגנת, האם הבשר שמן או רזה. הימנעו משימוש ברטבים שמנים ובחמאה בארוחות והימנעו מתוספת של לחם בארוחה עיקרית המלווה בפחמימה (תפוח אדמה, פסטה וכיו"ב).

ביעדים הפופולאריים במזרח הרחוק יש פחות מודעות למזון דל בשומן. עם זאת, דווקא במדינות אלו קיים שפע בלתי נלאה של ירקות ופירות טריים. מנה כגון ירקות מוקפצים עם עוף יכולה להוות בחירה טובה למי שרוצה ארוחה בריאה ומזינה. במנה כזאת יש שימוש בחלק עוף רזה ובירקות טריים. ההקפצה גם משמרת את מרבית הויטמינים והמינרלים בירקות ואינה דורשת שימוש בשמן רב. שימו לב כי ישנם רטבים מסוימים המכילים כמות לא מבוטלת של סוכר, לדוגמא רוטב צ'ילי מתוק.

סוג הטיול

אם בחרתם בטיול בסגנון חופשי או בלינה וארוחת בוקר, הרי שתכנון הארוחות והרכבן תלוי בכם. כדאי להצטייד במצרכים מהשווקים המקומיים ולהכיר את האוכל המקומי. בדרך כלל האוכל המקומי פחות שמן ועשיר בקלוריות מהאוכל המוצע במלונות. הקפידו כי כל ארוחה תכיל מגוון ירקות המכילים כמות רבה של סיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע. ברוב המסעדות, לצד מנות עשירות מאוד בשומן וחלקי בשר ועוף שמנים, יוצעו גם מנות פחות עשירות בשומן.

השתדלו לבחור במנות מבושלות או אפויות על פני מנות מטוגנות, ואת הארוחה לוו במים בלבד. בסגנון טיול מסוג של "הכל כלול" הימנעו מאכילה בשעות הלילה המאוחרות, אכלו ארוחות מסודרות ככל האפשר (בוקר, צהריים, ערב וארוחות ביניים קטנות), הימנעו משתייה מופרזת של אלכוהול ובחרו קינוח על בסיס פרי, כגון סורבה או סלט פירות.


מומלץ לשתות הרבה מאוד מים ולהימנע משתיה ממותקת. צילום: ingimage

טיפים נוספים:

  • שתו הרבה מים, בין הארוחות ובעת הארוחה. אל תתפתו למיצים טבעיים "בריאים", שהרי הם מכילים קלוריות רבות ובדרך כלל גם תוספת סוכר.
  • ותרו על הנסיעות במוניות וצאו להליכות רגליות ברחבי העיר. כך גם תוכלו להכיר טוב יותר את הנוף המקומי, הרחובות והסמטאות שבדרך כלל בהן רוב הקסם. הרווח יהיה כפול – גם תכירו את האזור וגם תתרמו לשריפת האנרגיה. בנוסף, ברוב בתי המלון יש חדר כושר, מגרשי טניס ובריכה. אל תפסיקו את שגרת הפעילות הגופנית בגלל החופשה.
  • הימנעו מנשנושים לאורך היום – ארטיקים, חטיפים, פירות ושתייה ממותקת מגדילים באופן משמעותי את צריכת השומנים והקלוריות. פירות אמנם תורמים לנו רבות כיון שמכילים סיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים , אך בל נשכח כי הם מכילים כמות לא מבוטלת של סוכר, לכן יש להגביל את צריכתם. העדיפו לצרוך קרטיבים וגלידות סורבה ולא גלידות על בסיס שמנת.

זכרו, החופשה אינה שוברת את שגרת הדיאטה שלכם. האוכל אינו מרכז החופשה, הוא רק חלק ממנה. הפיקו הנאה מהאווירה, מהחברים, מהמשפחה, מהנופים ומהטיולים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מוסמכת (RD. M.Sc)