"המטרה שלי היא שנשים שעברו כריתת שד ירגישו כמו דוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט"

| מאת: אביב וינברגר

עשרות נשים שהחלימו או מתמודדות עם סרטן השד הצטלמו לקמפיין בגדי ים חדש. יאנה דרום, יוזמת הפרויקט, ומי שבעצמה חלתה בגיל 28 מספרת איך לא מוותרים על הנשיות גם עם פרוטזה במקום חזה

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2018/07/sizes/H-1-1_wo_680_382.jpg
יאנה דרום בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

 

כמדי שנה מוציאה חברת DOVE קמפיין חדש שכולו 'נשים אמיתיות'. המינוח שכבר מזמן הפך למאוס במקרה הטוב ולמילה מכובסת לנשים שמעל מידה 36 במקרה הרע, הצליח הפעם לקבל משמעות חדשה בזכות קמפיין יפהפה בו כל הדוגמניות הן נשים שהחלימו או מתמודדות עם סרטן השד.

בקטלוג שנעשה יחד עם אתר התוכן סלונה מופיעות עשרות נשים בגילאי 25-65, לא מעט מהן עברו כריתות שד ושחוזרים. אחת מהן היא יאנה דרום, הרוח החיה מאחורי הפרויקט, ומי ששמה כבר הפך מוכר בקרב נשים המתמודדות עם סרטן השד, בזכות חנות ההלבשה התחתונה שלה המותאמת במיוחד לנשים שעברו כריתות ושחזורי חזה. דרום (35) הכירה לראשונה את המחלה בגיל 28, כשהייתה בשבוע ה-14 להריונה הראשון. מגיל צעיר ידעה שהיא בסיכון מוגבר בתור נשאית של הגן VRCA1 ואף תיכננה לעבור כריתה מונעת אחרי ההיריון, על מנת לא לפספס את חווית ההנקה."אבל אתה מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק", היא מספרת.

יאנה דרום בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

יאנה דרום בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

 

ענת קוריאט בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

ענת קוריאט -בת 57, אם לשלושה וסבתא לשלושה: מתוך קטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

 

לורין משה בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

לורין משה – בת 31, אמא לעומרי, עדיין בטיפולים ולקראת לידה: מתוך קטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

 

אחרי שעברה כימותרפיה וכריתה של שד אחד, דרום תיכננה לעבור ניתוח שחזור אך גופה דחה את ההליך המורכב. "אחרי שהשחזור שלי נכשל, פתאום זה נהיה סיפור למצוא חזייה. כשהתחלתי לחפש בגדי ים הבנתי שההיצע אפילו עוד יותר דל, ומה שיש מבוגר מאוד. כשביקשתי ביקיני הסתכלו עלי כאילו נפלתי מאני לא יודעת מאיפה. לא הייתי מוכנה להשלים עם זה שבגיל 28 נגמרו לי החיים, שאני לא אוכל ללכת לים יותר. אני זוכרת שאמרו לי 'מה הקשר בין ביקיני לאישה שעברה כריתת שד, תגידי תודה שאת בריאה' וזה עיצבן אותי.

אבל יש מידה של צדק בדברים האלה, לא? בכל זאת, שרדת סרטן ואת בחיים.
למישהי מהצד נורא קל להגיד 'תגידי תודה שאת בריאה', אבל היא לא מבינה שלהיות בלי חזה זה בין הדברים הכי נוראיים שיכולים לקרות לאישה. ברור שאני מודה על החיים אבל זה לא מסתכם בזה. בסופו של דבר את רוצה להסתכל במראה ולאהוב את הגוף שלך, ללבוש בגדים יפים, ללכת לים וזה לא תמיד מתאפשר".

וזה מה שדחף אותך להתחיל לייבא בעצמך בגדי ים וחזיות לנשים שעברו כריתת שד?
"לפני המחלה הייתי בחורה שקונה מה שבא לה ופתאום אני לא יכולה, חזייה אדומה הייתה בגד חלום", מספרת דרום שמתארת איך דווקא בשלבי ההחלמה היא שמה לב שהחיפוש אחר ביקיני מעסיק אותה יותר ויותר. בהמשך גילתה שבחו"ל קיים עולם ומלואו בכל תחום הלנז'רי לנשים שעברו כריתת שד וביקשה מחברה שתקנה לה. "כשלבשתי לראשונה ביקיני מותאם הסתכלתי במראה והתחלתי לבכות, לא האמנתי שסוף סוף אני יכולה ללבוש את זה".

יאנה דרום בחנות שלה בתל אביב | צילום: דנה קופל

יאנה דרום בחנות שלה בתל אביב | צילום: דנה קופל

 

ברגע הזה דרום החליטה שגם לנשות ישראל מגיע ופתחה חנות שמציעה הלבשה תחתונה מיוחדת שמותאמת לנשים שעברו כריתה. "הייתי בטוחה שאני היחידה שרוצה ביקיני. אמרתי לעצמי 'יאנה, אולי את המשוגעת היחידה'", אבל העובדות הראו אחרת ואל החנות הקטנה שפתחה בחיפה התחילו להגיע מאות נשים מכל הארץ ובכל הגילאים. "הגיעו לחנות נשים שסיפרו לי שלא הלכו לים מעל לעשור או שמאז המחלה הן לא מורידות חולצה ליד גבר". השמועה על החנות שמוכרת בגדי ים לנשים שעברו כריתה הלכה והתפשטה, והיום דרום מחזיקה בשלושה סניפים, אחד מהם במרכז תל אביב (רחוב ירמיהו 39, ת"א, רחוב החלוץ 22, חיפה, רחוב הדקלים 28 א׳, בנימינה). "הציעו לי לפתוח סניף בכל מיני בתי חולים אבל לא הסכמתי. אנחנו לא מצורעות ולא צריכות ללכת לבית חולים כדי לקנות בגד ים, זה מזעזע".

מה הדבר הכי מרגש שקרה לך בחנות?
"אישה חולה שבאה לחנות שלי קודם כל באה לדבר, אחר כך לקנות. הרבה נשים שעברו כריתה קודם כל צריכות שמישהי שמבינה תקשיב להן ותגיד להן שהשיער צומח חזרה, שאפשר לחיות ולא צריך להתחבא. לא מעט נשים מתגרשות אחרי ההחלמה כי הן מגלות את עצמן מחדש. אחרי שאת מאבדת את הנשיות ומרוויחה אותה שוב זה כמו לידה מחדש, הן עוברות מייקאובר מטורף ומתחילות לעוף על עצמן. המטרה שלי היא לגרום להן להרגיש שוב נחשקות. גם אחרי השחזור לרוב הנשים אין פטמות, וזה פוגע באינטימיות עם בן הזוג. אני מביאה חזיות יפות עם אקססוריז שגורמות להן להרגיש שוב נשיות ונחשקות. עכשיו הבאתי בייבי דול עם כיסים לפרוטזה. פרוטזה זה כביכול הדבר הכי לא סקסי ואני שמה אותה בדבר הכי סקסי שיש, בבייבי דול. מבחינתי כל אישה שנכנסת לחנות שלי ורואה את המבחר צריכה להרגיש כמו דוגמנית של ויקטורי'ה סיקרט".

יאנה דרום ובתה נויה | באדיבות יאנה

יאנה דרום בתקופת המחלה ובתה נויה | באדיבות יאנה דרום

 

הצעד הבא של דרום היה הקמפיין המשותף שיזמה יחד עם חברת DOVE. בעוד חברת הטיפוח מדגישה את העובדה שהקטלוג חף מכל טיפת ריטוש ופוטושופ, דרום מבחינתה טוענת שהיא דווקא לא באה לשנות או להילחם באידיאל היופי. "המטרה שלי היא קודם כל לעודד גילוי מוקדם. בקמפיין מופיעות בכוונה נשים מבוגרות לצד צעירות, כדי שיראו שהמחלה יכולה להגיע בכל הגילאים. אחוז גבוה של נשים חולות בסרטן השד מתחת לגיל 50".

כאשר דרום פנתה ל-DOVE הם אלה שהציבו את התנאי שהתמונות לא יעברו ריטוש. "הייתה לי צמרמורת כשהם אמרו את זה. גם נשים שחלו בסרטן השד וגם בלי פוטושופ זה הכי הארדקור. אני זוכרת שאחת הנשים התביישה בהתחלה להצטלם ועוד בלי ריטוש, אבל בזמן הצילומים היא כבר התחילה לעוף על עצמה. לדעתי בכלל אין דבר כזה אידיאל יופי, לכולן יש התמודדות עם הגוף שלהן ואני חושבת שבגלל זה הקטלוג הזה צבר כל כך הרבה תאוצה. גם נשים שלא חלו מזדהות איתו, נשים כתבו לי שהתמונות נתנו להן כוח לקנות לעצמן בגד ים חדש, לאהוב את עצמן, להגיד תודה על הגוף שיש להן, זה התפשט הרבה מעבר לגבולות הגזרה של הסרטן".

החלמת כבר לפני למעלה מ-5 שנים, מה לדעתך הדבר הכי חשוב שידעו על התמודדות עם סרטן השד?
"אחרי שרציתי לעשות עוד ניתוח שחזור בחזה בעלי אמר לי 'תהיי שטוחה, לא מעניין אותי, אני רק רוצה שתישארי בחיים', הפחד האמיתי שלו היה כמובן לאבד את האישה שהוא אוהב, אבל הרופאה אמרה לו 'היא לא עושה את זה בשבילך, היא עושה את זה בשבילה' וזו השורה התחתונה. אצלי בבית בכלל הכל פתוח, הילדים שלי שיחקו עם הפרוטזה ועם מדבקות סיליקון של פטמות, כל בוקר לפני העבודה הייתי מחפשת איפה הם החביאו את הציצי של אימא. אני תמיד אומרת ללקוחות שלי שמה שתשדרו, לילדים ובכלל, זה מה שתקבלו בחזרה. אם תשדרו שלמרות הקרחת והפרוטזה אתן אופטימיות גם הילדים ירגישו את זה".

דוגמניות קמפיין בגדי הים של DOVE | צילום גלית סבג

דוגמניות קמפיין בגדי הים של DOVE | צילום גלית סבג

נעה גביש מתוך קמפיין בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

נעה גביש – בת 53, נשואה ואמא לשלושה, עברה כריתת שד חלקית: מתוך קמפיין בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

חנה כץ בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

חנה כץ – בת 56, נשואה, אמא לשלושה ילדים וסבתא לשני נכדים: מתוך קטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

תמר פישמן מגן בקטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

תמר פישמן מגן -בת 51, גרושה ואם לארבעה, עברה כריתת שד חלקית: מתוך קטלוג בגדי הים של DOVE | צילום: עידו לביא

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 8af272d at 00:50:42