מה שצבע יכול לעשות

צבעים משפיעים על מצב הרוח שלנו, על הרגלי האכילה, על דפוסי ההתנהגות ועל אופן קבלת ההחלטות. איזה צבע מגביר כאבי ראש, איזה מרגיע נטייה לאלימות ואיזה צבע משפר ביצועים?

88 שיתופים | 132 צפיות

מרבית האנשים בוחרים את הצבעים שבביתם מתוך שיקולים אסתטיים, בלי להיות מודעים להשפעה העמוקה של הצבע על הנפש וליכולתו הנסתרת לשנות מצב רוח ודפוסי ההתנהגות. היכולת האנושית לפרש את העולם באמצעות צבעים הייתה כה חיונית להישרדותנו, עד שעם הזמן התפתחו בעיניים ובמוח האנושיים תאי עצב מיוחדים המגיבים לגוון צבע מסוים. התגובה לצבע בסיסית כמו נשימה – אנחנו עושים זאת גם מתוך שינה.

פירוש צבעים ותגובה להם היו גורמים מרכזיים בהתפתחות וביכולת ההישרדות. מתוך ההבנה כי צבע מספק מידע על העולם, מזהיר מפני סכנה מאיימת ומסב תחושת הנאה, החליטו בחטיבת התאורה של פיליפס לחקור את ההשלכות של הצבעים על הנפש שלנו.

מבטלים אווירה רומנטית

מתברר שהתגובה הרגשית לצבע נקבעת בראש ובראשונה על ידי רמת הבוהק של צבע. ככל שהצבע בוהק יותר, כך הוא מעורר תגובה חזקה יותר. צהוב וצהוב-ירקרק נחשבים לצבעים מעוררים מאוד, לכן עושים בהם שימוש בשילוט ובאפודי כביש זוהרים. עם זאת, צבעים אלו אינם תורמים להעלאת מצב הרוח ויש בכוחם לבטל אווירה רומנטית. כדאי לדעת שנשים, להבדיל מגברים, מגיבות יותר בחיוב לצבעים בהירים ויותר בשלילה לצבעים כהים.


הצבע האדום – חושני. אילוסטרציה: ingimage

דיכוי התיאבון

מכל הצבעים בספקטרום, כחול הוא הצבע שהכי מדכא את התיאבון. השפעתו כה חזקה עד שבתכניות לירידה במשקל ממליצים לאכול מצלחות כחולות ולהכניס תאורה כחולה למקרר, כדי להפחית את תאוות הזלילה. אכילה בסביבה כחולה נוטה לגרום לאנשים לאכול פחות כיוון שהיא מרגיעה ומאטה את התגובות. מסעדות מקפידות לעצב את החלל בצבעים חמים, כגון כתום, כשהן רוצות לעודד את לקוחותיהם לאכול מהר והרבה. מסעדנים יודעים היטב שיש בכוחם של צבע החלל ושל צבע התאורה לעודד או לדכא אכילה.

תאורה מעומעמת או רכה נוטה להשפיע על צריכת מזון בשתי דרכים שונות: היא מאריכה את משך זמן האכילה ומגבירה את תחושת הנוחות (מבטלת עכבות). ידוע שתאורה נוקשה או בוהקת מפחיתה את משך הזמן שבו אנשים מבלים במסעדה, ואילו תאורה רכה או חמה (כולל אור נרות) גורמת לסועדים להשתהות במקום ואולי גם להזמין קינוח לא מתוכנן. תאורה עמומה מפחיתה עכבות ומחלישה את תחושת המודעות העצמית, והתוצאה: האורחים עשויים לאכול יותר מאשר היו אוכלים באופן רגיל.

מעודד לקיחת סיכון

ממחקרים שונים עולה כי אנשים מהמרים יותר וברמת סיכון גבוהה יותר כאשר הם יושבים תחת אור אדום (ופחות כשהם יושבים תחת אור כחול, למשל). נראה כי אורך הגל של הצבע האדום (הגל הארוך ביותר ביחס לאורך הגל של שאר הצבעים) וההשפעות המגרות שלו מגבירים את הצורך בריגושים. אדום נתפס כצבע מרגש, ואין זה מפתיע שעל פי קוד הצבעים האוניברסלי, הצבע שמסמל יותר מכל חושניות וסקסיות הוא אדום.

עובדה זו מעלה שאלה מעניינת: מה צריך להיות הצבע הדומיננטי בחדר השינה: מרדים (כחול או ירוק) או מעורר תאווה מינית (אדום)? כדי לעקוף את הדילמה מומלץ לעשות שימוש בתאורה אדומה רכה על קיר הצבוע בצבע בהיר. התאורה מספקת את "ההשפעות האדומות" בלי להתחייב לצביעת הקירות.


הצבע הלבן מגביר כאבי ראש ובחילות. אילוסטרציה: ingimage

מעלה את הדופק

מחקרים מראים שצבעים מסוימים גורמים לשינויים פיזיולוגיים הניתנים למדידה מדעית. לדוגמה, הוכח כי אנשים נכנסים לרגיעה פיזיולוגית בתגובה לכחול, לעומת צהוב או אדום. גם הגירוי הפיזיולוגי שגורם הצבע האדום הוכח במחקרים, והוא בא לידי ביטוי בעלייה בלחץ דם, בנשימה מואצת, בדופק מואץ ובעלייה בתדירות מצמוץ עיניים – פרמטרים הניתנים למדידה. מעניין לדעת שהצבע האפור גורם גם הוא לתחושת לחץ ולדופק מואץ.

צבעי קירות מעוררים באנשים תחושות פיזיות. הצבע הכחול נותן תחושה של קרירות ואילו צבע אפרסק נותן תחושה חמה יותר מבחינת טמפרטורת הגוף. לקירות לבנים יש נטייה להגביר כאבי ראש ותחושה של בחילה, והצבע הכחול הוא האפקטיבי ביותר ללמידה, לחידוד הזיכרון ולביצועים הטובים ביותר. לכן שימוש בגוף תאורה המפיק אור כחול עשוי לסייע במיצוי הפוטנציאל בזמן למידה.

מרגיע נטייה לאלימות

אחת הדוגמאות המעניינות ביותר להשפעות הצבע על הנפש קשורה בצבע ורוד בייקר-מילר. זהו גוון של ורוד הדומה לוורוד מסטיק והמוכר גם בשם "drunk tank pink" (ורוד לתא שיכורים). ממחקרים עולה שבכוחו של הצבע הזה "לרוקן אנרגיות" ולכן הוא משמש בבתי כלא להרגעה של אסירים אלימים.


הצבעים כחול וירוק מרדימים. אילוסטרציה: ingimage

אמנות השילוב

מדע הפסיכולוגיה מכיר בקשר בין השפעת הצבע ובין האישיות. פסיכולוגיה של צבעים היא תת תחום בפסיכולוגיה החוקר את האופן שבו צבעים מסוימים משפיעים באופן שונה על אנשים עם סוגי אישיות שונים. 16 מיליון צבעים, טונים וגוונים מקודדים לארבע משפחות טונים ומיוחסים לארבעה סוגים בסיסיים של אישיות.

פסיכולוגיה של צבעים מבוססת על ההנחה ששימוש פונקציונלי מוצלח בצבעים נובע לאו דווקא מהאטרקטיביות של גוון מסוים אלא מהיחסים שלו עם טונים אחרים. היחסים ההרמוניים או הדיס-הרמוניים בין טונים הם שמשפיעים יותר מכל על הרגש, על הנפש ועל ההתנהגות. אנשי מקצוע מאמינים שאין צבע טוב או צבע רע, יש רק שילובי צבעים נכונים ולא נכונים. אי התאמה בין צבעים מפרה את האיזון הנפשי ואילו התאמה והרמוניה בין הצבעים מאחדות את רובדי הנפש.

באדיבות חטיבת התאורה של חברת פיליפס