על כנפי הדמיון

| ענת בלזברג

אנחנו מדמיינים כל הזמן. אפשר גם לדמיין באופן מודרך

נפתח בתרגיל קטן. עצמו את העיניים לרגע ודמיינו לעצמכם שאתם נמצאים במקום רחוק, אולי אפילו על אי בודד. ברקע נשמע זרם מי מפל צלולים, ורוח חרישית עוברת בענפים, בעודכם שוכבים על החול החם ולוגמים משקה קר מאגוז קוקוס טרי. התמונה אולי דמיונית, אבל בהחלט מרגיעה, לא?

הדמיון הוא חלק מהחיים שלנו, וכולנו נעזרים בו מדי פעם, במודע או שלא במודע. מחקרים מדעיים שבחנו את פעילות המוח אף הוכיחו כי כאשר אנחנו מדמיינים, המוח שולח אותות עצביים לאיברי הגוף השונים, שמגיבים בהתאם, כמו היה מדובר בפעילות של ממש.

אך השפעת הדמיון אינה מסתיימת בגוף. חסידי שיטת הטיפול בדמיון מודרך טוענים כי אפשר להגיע באמצעותו גם לריפוי של ממש. "כוחו של הדמיון הוא גורם בעל חשיבות עליונה בתחום הרפואה. הוא עשוי לגרום למחלות והוא גם יכול לרפא אותן", כתב בזמנו פרקלסוס, מי שנחשב לרופא ולאלכימאי החשוב ביותר של תקופת הרנסנס.

ספרים מומלצים:

"הרפיה עצמית" מאת ברוך אליצור, הוצאת אור עם.
"דמיון מודרך" מאת ג'ראלד אפשטיין, הוצאת אופוס.
"כוחו של התת מודע" מאת ג'וזף מרפי, הוצאת אור עם.
"אמונתו ותרגולו של דמיון מודרך יצירתי" מאת אופיאל, הוצאת אור עם.

כוחה של המחשבה

"מי מאיתנו לא 'פינטז' סתם כך באמצע היום איך ייראה הטיול שלו לחו"ל, או לחלופין איך תתנהל שיחה דמיונית שלו עם הבוס?", שואל יששכר עשת, פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי. "כולנו עושים שימוש בדמיון מודרך מדי יום", הוא קובע, "אלא שהתהליך הזה מתרחש באופן טבעי, ולא תמיד אנחנו מודעים לו. לעתים אנחנו משתמשים בדמיון לשחזור סיטואציות שהתרחשו בעבר. בשיחה הפנימית שלנו עם עצמנו, אנחנו עושים 'תיקון' של החוויה. בצורה כזו אנחנו מבקשים להגדיל את סיכויינו לומר בפעם הבאה את הדבר הנכון בזמן אמת".

"קחו לדוגמה גבר שסובל מנדודי שינה", מסבירה דפנה רטר, עובדת סוציאלית ומייסדת מרכז רטר לדמיון מודרך. "עוד לפני שהוא נכנס למיטה הוא מדמיין לעצמו תסריט שחור – הוא מתאר לעצמו שגם הלילה אין סיכוי שיצליח להירדם, רואה את עצמו מתהפך מצד לצד, חושב מחשבות מטרידות, מסתכל על המחוגים הזזים בשעון, ויודע שגם מחר יתקשה לתפקד בעבודה. כשהוא נכנס למיטה לבסוף, הוא חווה את כל מה שדמיין קודם – ומתקשה להירדם. ממש כמו בנבואה שמגשימה את עצמה".

לעשות את השינוי

"במשך שנים רבות סבלתי ממיגרנות ומכאבי ראש חוזרים ונשנים שפגעו באיכות חיי", מעיד על עצמו ע"ג (השם המלא שמור במערכת), בן 63 מנס ציונה. "הכאבים היו כל כך חזקים, שהם הפריעו לי לתפקד. המצב היה חמור כל כך, שלפעמים נאלצתי להסתגר בחדר חשוך עד שהכאב יעבור. לטיפול באמצעות דמיון מודרך הגעתי בעקבות המלצה של חבר.

הטיפולים הראשונים לא עסקו ישירות בהקלת כאבי הראש אלא בהרפיה כללית ובהרגעת הגוף. רק לאחר כמה פגישות נגענו ישירות בבעיית כאבי הראש וקיבלתי כלים להתמודד עמה. כיום, מיד כשאני מתחיל לחוש כאב, אני עושה תרגיל בדמיון מודרך. אני לא יכול להגיד שהכאבים נעלמו לגמרי, אבל הרבה יותר קל לי להתמודד איתם".

איך תבחרו מטפל?

הטיפול באמצעות דמיון מודרך אינו נמצא תחת פיקוח רשויות הבריאות, ולכן פרוץ למדי. לפיכך חשוב שתבחרו מטפל מהימן ומיומן, כזה שלמד במוסד מוכר ומקובל. לפני שתגיעו לטיפול, שוחחו עם המטפל בטלפון ושאלו אותו בלי להתבייש: היכן למד, כמה שנים הוא עוסק בתחום, כיצד מתבצע הטיפול וכל שאלה אחרת שמטרידה אתכם. כמו כן, בקשו מהמטפל המלצות של מטופלים קודמים.

"הדמיון המודרך הוא כלי רב עוצמה, שבאמצעותו יכול המנחה להנחות את האדם שמגיע אליו עם בעיה ולאפשר לו לעזור לעצמו", מסבירה אירית שרמן-קיש, פסיכולוגית ומנחה בכירה לדמיון מודרך. "נקודת המוצא היא ההנחה שכל אחד מאיתנו יודע מה נכון עבורו, ולכן מסוגל לפתור את בעיותיו ולעזור לעצמו. כל שעלינו לעשות הוא להתמקד פנימה, ולמצוא בתוכנו את התשובות המתאימות והנכונות לנו ביותר. במצבי מצוקה אנו מתקשים למצוא את התשובות המתאימות, ולשם כך אנו נעזרים בדמיון מודרך".

מגוון רחב של בעיות

"הדמיון המודרך משמש לפתרון מגוון רחב של בעיות", אומרת שרמן-קיש. "מקבלה עצמית, חוסר ביטחון עצמי, דרך התמודדות עם שינוי, דאגנות יתר וחרדה ועד לטיפול בחוויות פוסט-טראומטיות". רטר מוסיפה כי ניתן לטפל בדמיון מודרך בבעיות שקשורות בהתמודדות עם מצבי לחץ, קשיי שינה, מצבי רוח משתנים, התמכרויות, ועוד. "לעתים הטיפול משמש גם לפתרון בעיות פיזיות, בין אם מדובר בכאבים כרוניים או בכאבים הנובעים ממחלה מסוימת. גם בהכנה לקראת ניתוח הטיפול יכול להועיל", היא אומרת.

"אפשר להיעזר בשיטה כמעט לכל מטרה", אומר עשת, "אבל חשוב להבהיר כי השימוש בדמיון מודרך אינו יכול להיות תחליף לעשייה עצמה. שחיין לא ינצח בתחרות אם רק ידמיין ולא יתאמן, ואדם שמן לא ירזה אם התהליך הנפשי לא ייעשה במקביל להפחתת כמויות המזון שהוא אוכל".

למי מתאים הטיפול?

שרמן-קיש: "טיפול באמצעות דמיון מודרך מתאים בעצם לכל מי שמוכן לקחת אחריות על עצמו ועל חייו. לפני הכל, הוא דורש נכונות לעשות שינוי. בדיוק כמו במחשב, כך גם במוח שלנו, שמורים קבצים רבים. המידע קיים אצלנו כל הזמן, אך אנו איננו יכולים להיות מודעים לכל. בעזרת הדמיון המודרך אנו מאפשרים לתת מודע להעלות את הזיכרון הרלוונטי שיסייע בהתמודדות עם הבעיה".

זה נשמע מאוד מעורפל. איך, בעצם, מתבצע הטיפול?
עשת: "עוד לפני שמתחילים בטיפול מתקיים מפגש ראשוני שבו אנחנו מבררים, בין השאר, אם יש סיטואציות שהמטופל חש בהן שלא בנוח. "אם למישהו יש זיכרונות טראומטיים מהים, בוודאי לא נתחיל במצבים דמיוניים שמזכירים מים. חשוב לנו לאבחן מהם המצבים שבהם המטופל חש בנוח, שגורמים לו לחוש ביטחון, ומשם ממשיכים.



אילוסטרציה PHOTO ASAP" src="https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/266/266/meditation.jpg?1154372098" />

"הדמיון הוא חלק מהחיים שלנו"
אילוסטרציה PHOTO ASAP

"חלק גדול מהפגישה נערך בעיניים עצומות. המטופל עובר מיד בהתחלה תהליך של הרפיה, ורק לאחר מכן מתחיל לעבוד בצורה עמוקה יותר. במצב זה שרירי הגוף רפויים והחשיבה איטית וציורית יותר, ממש כמו בחלום. ההרפיה מאפשרת לנו להיות פחות ביקורתיים ויותר ממוקדים, ומסייעת לנו בעשיית עבודה פנימית עמוקה ויעילה".

"כבר בהתחלה אנחנו מבררים מהן הבעיות שמציקות למטופל", אומרת רטר. "הוא נשאל אם הוא מוכן לעשות שינוי, וגם מה להערכתו הוא עלול להפסיד או להרוויח מעשייתו. לאחר ששורשי הבעיה נחשפו, ממשיכים בתהליך הטיפולי תוך התמקדות בהווה. במפגשים מתקדמים יותר מתמקדים בעתיד, ומסייעים למונחה להטמיע את השינוי ולשנות גם את הדימוי העצמי שלו בהתאם. אנו בונים עבורו הדמיה של העתיד הקרוב והרחוק ומתארים ביחד את חייו, כשהשינוי הוא חלק אינטגרלי וטבעי בהם. חשוב להבין כי רוב האימון בשיטה זו נעשה בצורה עצמאית. אם מישהו אינו מקפיד לעשות 'שיעורי בית', ייתכן שהוא עדיין לא בשל מספיק כדי לעבור את התהליך".

האם בכל זאת יש אנשים שטיפול מסוג זה אינו מומלץ עבורם?

שחמורוב: "דמיון מודרך אינו מומלץ לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות או מדמנציה, שכן שימוש בכלי זה עלול אפילו לגרום להחמרה במצבם. אם סיבת הפנייה היא כאבים, חשוב למצות קודם את האופציות הרפואיות הרגילות ורק לאחר מכן לפנות לטיפול בדמיון מודרך. לרוב הכאבים הם אות אזהרה לכך שמשהו בגוף שלנו לא עובד כהלכה".

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 8af272d at 02:58:15