שתי רגליים (יחפות) על הקרקע

לפני העידן המודרני היינו כולנו בקשר ישיר עם האדמה, כשהלכנו עליה ברגליים יחפות. הפתרון לרבים מתחלואי האדם נמצא ממש מילימטרים ספורים מתחת לרגלינו

88 שיתופים | 132 צפיות

ככל שעולמנו הולך ומשתכלל אנחנו נוטים לשכוח את הפשוט ואת הבסיסי: את החיבור לשורשים שלנו, לאדמה ולעוצמה הנובעת מלמטה. כמו העץ, גם האדם יתקשה לצמוח מעלה לעולם הרוח והעשייה בלא שורשים ובלי חיבור לאדמה. מתברר שהפתרון לרבים מתחלואי האדם, ובהם בעיות לב, נשימה, דלקות ואפילו הזדקנות, נמצא קרוב כל כך, ממש מילימטרים ספורים מתחת לרגלינו, בחיבור ישיר וללא תיווך לאמא אדמה.

הרעיון הזה הובלט בהרחבה בקונגרס גדול ורב משתתפים באירופה לפני כמה חודשים, שעסק בנושאים שונים מתחום הפסיכותרפיה הגופנית ורפואת הגוף-נפש. בקונגרס משכה את תשומת לבי הרצאתו של ג'יימס אושמן, מדען עצמאי וחוקר גוף-נפש העוסק בתחומי הביופיזיקה והביולוגיה.

בהרצאתו פרש אושמן את הקשר בין הגוף-נפש, המגע והריפוי לבין האדמה, וחידד אותו. החיבור שלי לגישתו היה מיידי. לפי גישתו ההומניסטית הגוף והנפש הם אחד, ומשפיעים זה על זה. לתפיסתו תהליך ריפוי הכולל מגע, כשהוא אפשרי, יעיל ועדיף על כל ריפוי אחר.

לאחר שנים של עבודה במגע, אני יכול להעיד שלטיפול מגע יש איכויות רבות ומרפאות. בעקבות המגע רקמת הגוף – הצבע, החום והנפיחות – משתנה. כשגוף נוגע בגוף מועברת אנרגיה. כל אחד עושה זאת – בלחיצת יד, בחיבוק או במסאז'. כל לחיצה על גוף האדם מייצרת חשמל. לחיצות על אזורי גוף משחררות אנרגיה חסומה המונעת ריפוי.

בפסיכותרפיה גופנית מתמודדים עם כל מחלה, גם עם מחלות חשוכות מרפא, בעזרת ביו-פיזיקת המגע ואיכות הכוונה והקשר הטיפולי. כשאדם מגיע לטיפול עם תלונה עיקרית, רופא טוב בודק ומוצא את מקור הבעיה. אך מה אם מקור הבעיה אינו נובע מהמקום שבו היא מופיעה? אם מקור הבעיה ברמת הגוף-נפש הוא בפגיעה ישנה הממשיכה לשחרר רעלנים לתוך המערכת, יש צורך למצוא את שורש הבעיה, כדי לרפא גם את תופעות הלוואי העכשוויות.

מלחמת האלקטרונים ברדיקלים

גוף-נפש האדם הוא חידה מורכבת וקסומה. בגוף מערכות רבות ומערכת עצבים מרכזית, המנהלת את תפקוד הגוף המודע והלא מודע ומפקחת עליו.

בגוף קיימת מערכת מידע נוספת, הבנויה בצורה מופתית ומאורגנת כמו קריסטל. מערכת זו מסוגלת לשמור מידע עתיק, להשתמש בו בעת הצורך ולהגיב למציאות בצורה מהירה יותר מהמערכת העצבית ואפילו מהירה ממהירות האור. כשאיבר או אזור בגוף פגועים, מערכת העצבים שולחת פקודות ומסרים והגוף מתחיל לתפקד בנוהל של מצב חירום. היום ידוע שרבות מהמחלות, ובהן מחלות כרוניות וסרטן, קשורות למצב דלקתי בגוף.

בסביבת הפגיעה מצטברים רדיקלים חופשיים, חלקיקים כימיים אטומיים או מולקולריים, אשר נושאים מספר אי זוגי של אלקטרונים. הצטברות של רדיקלים באזור הפגוע יוצרת מחסום צפוף, והוא אינו מאפשר את כניסתם של אנטי אוקסידנטים מומסים, שתפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים. במצב דלקתי האנטי אוקסידנטים נחסמים, ואינם יכולים לחדור לתאים ולייצר מחדש את הרקמות הפגועות.

לאלקטרונים תפקיד חשוב בתגובות לדלקת בוויסות תהליכים ביולוגיים. הם מגויסים כדי להשמיד בקטריות ותאים פגומים וכדי להכין את הקרקע לריפוי. במצב של חוסר איזון חשמלי הגוף אינו מכיל די אלקטרונים חופשיים. האלקטרונים הם מטען חשמלי שלילי המגיב למצבי דלקת. חלבון הקולגן מאפשר את הולכת האלקטרונים בגוף. מטען הרדיקלים החופשיים הוא חיובי ומטען האלקטרונים שלילי. כשהאלקטרונים פוגשים ברדיקלים החופשיים הם מנטרלים את פעולתם, ובכך מביאים את הגוף למצב של החלמה. אדם מלא אנרגיה הוא אדם מלא חיים וחיוניות, עם מערכת חיסונית מפותחת ועם גוף טעון באלקטרונים.

חיץ בין האדם לאדמה

איכויות החיבור לאדמה ידועות בתרבויות רבות עוד מהעת העתיקה. לפני העידן המודרני היינו כולנו בקשר ישיר עם האדמה, כשישבנו על הקרקע החשופה והלכנו עליה ברגליים יחפות. בימים עברו גופנו היה מקורקע באופן טבעי. טקס האיניפי האינדיאני, לדוגמה, המתקיים כבר דורות רבים, נועד לטהר את האדם ולאפשר לאדם הפנימי האמיתי להיוולד מחדש ולהירפא ממחלות הגוף והנפש. בתהליך הריפוי משתתפים יסודות מהטבע: אדמה, מים, אוויר ואש, והטקס מתבצע על ידי חיבור לאדמה בישיבה חשופה על הארץ.

האדמה היא מקור בלתי נדלה של אנרגיה. כשגוף חשוף נוגע בקרקע נוצרת תנועה חשמלית, ואלקטרונים נעים מהאדמה אל גוף האדם. כשהאדם מקורקע, מחסני החשמל שלו מלאים והגוף שלו מלא אנרגיה וחיות ומוכן גם למצב של פגיעה.

התרבות שבה אנו חיים מנותקת מהקרקע. אנחנו מופרדים מהקשר הישיר עם האדמה על ידי נעליים, כיסאות, מיטות וחומרים סינתטיים. נעליים אמנם שומרות עלינו מפני סכנות שונות, כגון התחשמלות, פציעה, זיהום ושחיקה, אך הן גם יוצרות חיץ בין הגוף לאדמה וחוסמות את הטעינה האפשרית ממנה. כשמנתקים את הקשר עם הקרקע, מאבדים את היכולת להיטען מהאדמה, וכשהגוף אינו מאוזן אנרגטית אנחנו חשופים הרבה יותר למחלות כרוניות ולדלקות.

לחדש את הברית עם האדמה

  • התהלכו חצי שעה ביום ברגליים יחפות על פני האדמה, נשמו ותנו לטבע לעשות את שלו. האלקטרונים ינועו מהאדמה אל גופכם ויאפשרו ריפוי וטעינה. שימו לב כי גם כפכפים דקים מאוד מונעים את העברת האנרגיה ומהווים גורם מפריע.
  • במצב של חולשה או של תשישות שטפו ידיים או התקלחו, אפילו מקלחת קצרה ומהירה. המים מגיעים מהאדמה ומביאים עמם מטען אלקטרונים היכול לאושש ולהטעין אתכם.
  • נשימה תאפשר לאנרגיה לנוע טוב יותר בגופכם ובנפשכם. נשיפה משחררת הרבה דברים שהחזקנו בתוכנו, ושאיפה מלאה ללא מאמץ מזינה את הגוף באנרגיה רבה. הרבה מהחסימות הגופניות מוחזקות דרך מנגנון הנשימה. נשימה טבעית ולא מאולצת מאפשרת אוורור גופני ונפשי.
  • הכניסו את המגע הגופני לחייכם. חשוב לגעת, לא בכל אחד ולא כל הזמן, אבל מצאו את הזמן לקבל מגע מבן או מבת הזוג, מילדיכם ומהוריכם, או להעניק להם מגע. המגע יאפשר העברת אנרגיה ובשילוב לחיצות עשוי לעזור לשקם את הגוף ולשפר את הרגשתכם.
  • צמצמו את זמני החשיפה לשדות חשמליים ואלקטרו-מגנטיים. קווי חשמל, אנטנות סלולריות וכל מכשיר המופעל על ידי חשמל מייצר סביבו שדה חשמלי מזיק. בזמן השינה כדאי לדאוג לסביבה נטולת הפרעות חשמליות (שימו לב גם למכשירי חשמל מעברו השני של הקיר).
  • השמש היא מקור אנרגיה בלתי נדלה. קחו לכם כמה דקות להיחשף אליה, להיטען ממנה ולשאוב מקרניה את עוצמתה. היו כמובן קשובים לעוצמת החשיפה ולמשכה.

הכותב הוא ראש המגמה לפסיכותרפיה גוף-נפש במכללת רידמן לרפואה משלימה