תוספי מזון לנשים, זה כדאי?

תוספי המזון בשוק מתרבים. האם נשים באמת זקוקות לתוספים הללו?

נשים רבות מתלבטות כיום האם עליהן ליטול טבליות המכילות ויטמינים ומינרלים. ההיצע העצום של צירופי ויטמינים ומינרלים המצויים בטבליות השונות, וכן מאמצי השיווק הנמרצים של היצרנים רק מוסיפים לבלבול. תוספי המזון נמכרים בשוק בצורת כמוסות, אבקות או נוזלים לשתייה. רוב הוויטמינים והמינרלים מגיעים בצורת טבליות, שהן קלות לבליעה, קלות לאחסון נשמרות לתקופה ממושכת. תוספים בצורת אבקות מכילים בעיקר ויטמין C ומעניקים עוצמה מוגברת לוויטמין, ללא חומרי קישור או תוספות אחרות. הנוזלים המכילים תוספי מזון מתאימים לאנשים המתקשים בבליעת כמוסות.

"ברור שעבור נשים הנמצאות בחסר תזונתי אמיתי יש מקום להמליץ על תוספת של ויטמינים ומינרלים", אומר פרופ' דניאל זיידמן, מומחה לגינקולוגיה, למיילדות ולטיפולי פריון מהמרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר, "אולם, מרבית הנשים בישראל זוכות כיום לתזונה מגוונת ועשירה, כך שרק לעיתים רחוקות הן באמת זקוקות לתוספת של ויטמינים או מינרלים. רצוי להקפיד על תזונה מגוונת ומספקת במקום לצאת ידי חובה על ידי נטילת תוספי מזון. עם זאת, חשוב שנשים שמקפידות על דיאטה מגבילה במשך תקופה ממושכת או שסובלות מבעיות רפואיות, כמו דמם וסתי מוגבר, יקבלו ייעוץ באשר לצורך ספציפי בתוספת של ויטמינים ומינרלים."ישנם מצבים שבהם הוכחה באופן חד משמעי התועלת בנטילת תוספי מזון: נטילת חומצה פולית בתקופה שלפני ההריון כל כך יעילה במניעת מומים במערכת העצבים של העובר, עד כדי כך שמומחים רבים מציעים להעשיר את הלחם שמשווק לכלל האוכלוסיה בחומצה פולית על מנת להבטיח שכל הנשים בגיל הפריון יזכו לאספקה מספקת של ויטמין חשוב זה. הצורך בתוספת של סידן בעת הנקה ובייחוד למניעת בריחת סידן מהעצמות (אוסטיאופורוזיס) לאחר גיל המעבר מוכחת אף היא, אך בהחלט תלויה בתזונה של האישה. מתוצאות של כמה מחקרים עולה כי נטילת תוספי מזון, כמו מגנזיום או ויטמין 6B, מקילה על התופעות של תסמונת קדם המחזור או גיל המעבר, אך השפעת תוספי המזון במצבים אלה אינה עקבית ורק חלק מהנשים מדווחות על הקלה משמעותית בתסמינים".



אילוסטרציה:ASAP photos" src="https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/634/634/vitamin.gif?1154548098" />

"צריכת כמויות של ויטמינים הגדולה מהמומלץ עלולה להזיק לאישה"
אילוסטרציה:ASAP photos

"המשווקים של תוספי המזון מבטיחים לנוטלים אותם שמירה על הנעורים, הענקת מרץ ואנרגיה, שיפור הזיכרון ועוד, ולמרבית ההבטחות האלה סימוכין מפוקפקים למדי במישור הרפואי והמדעי. יתירה מזאת, במקרים רבים קשה אפילו לעמוד על טיבם המדויק של המרכיבים השונים בתוסף המזון, בעיקר כאשר מדובר על צמחים כמו זנגביל (ג'ינג'ר), שמכילים חומרים רבים שריכוזם משתנה על פי אזור הגידול ואפילו על פי עונת השנה. החשש גדול במיוחד בעת ההריון. אסור להניח שרק משום שתוסף המזון הוא 'טבעי', כלומר שמקורו בצומח, הוא בטוח עבור העובר המתפתח. יש לזכור שמקורן של חלק לא מבוטל מהתרופות הרעילות ביותר 'טבעי' כלומר מצוי בצמחים. הצמח יוצר את החומרים השונים כהגנה על מנת שלא יאכל, ולא במטרה לסייע לבריאות האדם"."גם המינון של תוסף המזון חשובה. צריכת כמויות של ויטמינים הגדולה מהמומלץ עלולה להזיק לאישה. לדוגמה, ויטמינים נפוצים ומועילים כמו חומצה פולית או ויטמין 6 B עלולים לגרום להפרעות עצביות ואחרות כאשר הם ניטלים במינונים גבוהים לאורך זמן. ישנם גם ויטמינים שעלולים להזיק לעובר כאשר הם ניטלים במינונים גבוהים בזמן ההריון, למשל ויטמין A ונגזרותיו עלולים לגרום למומים מלידה, וויטמין D עלול לגרום לרמות גבוהות של סידן בדם העובר. לכן, בעת ההריון מומלץ ליטול אך ורק תוספות של ויטמינים שמותאמים לאישה ההרה ולהקפיד על המינון שנקבע".

"הידע שלנו על הצורך בוויטמינים ובמינרלים משתנה ומתעדכן כל העת. לדוגמה, בעוד שבעבר הקפידו באופן קנאי על כך שנשים ייטלו תוספת של ברזל במשך כל ההריון, הרי שכיום מכירים בכך שחסר דם (אנמיה) קל הוא תופעה נורמלית בעת ההריון. כיום מקובל לייעץ לכל אישה הרה באופן אישי באשר לצורך בנטילת תוספת ברזל".

"לתוספי המזון השונים יש ערך בריאותי, אך הם אינם מהווים תחליף לאורח חיים בריא שכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון. מומלץ לכל אישה להתייעץ עם בעל מקצוע באשר לוויטמינים ומינרלים שמתאימים ובטוחים ביותר עבורה".

"צריך גם להתייחס לאורח החיים הלחוץ והאינטנסיבי בעולם המודרני", אומרת אילה אורי בן-עיון, דיאטנית קלינית B.S.C, "קצב החיים, הלחץ ואורח החיים האינטנסיבי של נשים רבות עלול לגרום לכך שהתזונה היומית אינה תמיד מאוזנת. כשהתזונה אינה מאוזנת הגוף זקוק לתוספת".

"תוספות ויטמינים ומינרלים אינן תחליף לאוכל. הוספתם לתזונה היומית נותנת ביטחון שהגוף מקבל את הוויטמינים והמינרלים החיוניים בכמות היומית המומלצת. נטילה יומיומית של מולטי-ויטמין, בתנאי שהוא מקיף ומאוזן, היא הדרך הטובה ביותר לקבל השלמה תזונתית אופטימלית. חשוב להקפיד שבתוסף המזון יהיו המרכיבים החיוניים לנשים: ברזל, אבץ וחומצה פולית, בנוסף לכל הוויטמינים והמינרלים החיוניים האחרים, שחשובים לתפקוד כל מערכות הגוף. מרבית הנשים זקוקות גם לתוספת סידן בנוסף למולטי ויטמין, על מנת להגיע לקצובת הסידן היומית המומלצת".

23.07.06

(עודכן ב – 24.02.09)

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 8af272d at 20:24:09