"ווארט": איך אומרים "חתונמי" בחרדית? ריבוינו של עוילם

חופה וקידושין על אמת. "ווארט" | צילום מסך, רשת 13
חופה וקידושין על אמת. "ווארט" | צילום מסך, רשת 13

אם "חתונה ממבט ראשון" היא מלכת הכיתה, אז "ווארט" תוכנית הדוקו-ריאליטי שידוכים החדשה של ערוץ 13 היא נערת האולפנה המסקרנת ונטולת הפילטרים. אבל בסוף היום החיפוש אחר האהבה נותר בעינו

88 שיתופים | 132 צפיות

מה זה הולך כמו "חתונמי", מקרקר כמו, ונראה כמו? ובכן, "ווארט"! תכנית הדוקו-ריאליטי החדשה של ערוץ 13, שפרצה אלינו השבוע כמו איזו שבאבניקית והערב ישודר הפרק השני שלה. "ווארט" מביאה לסלון ביתנו לשעת ערב את הסיפור המוכר והממכר של החיפוש המייגע והנכסף אחר האהבה, או במקרה הזה – אחר שבירת הצלחת (הרגע המיוחל שבו נחתמת מחויבות בני הזוג לחתונה בעולם החרדי).

>> אזהרת טריגר: למי אסור לצפות בסדרה "אייל קטן"?

כמו ב"חתונמי", גם ב"ווארט" יש קבוצת מומחים ששוקלת בכובד ראש את ההתאמות בין הזוגות ומכונה "המועצה". מדובר בשני שדכנים ראשיים (יקי רייסנר שחברה בבעלותו מפיקה את התכנית, ושרה פכטר), שעורכים את המפגשים עם הרווקים והרווקות, שלהם קילומטרז' כושל בעולם השידוכים. וכמובן, קטעי טסטות עם הסברים והרחבות אישיות של הדמויות, ומצלמות שמלוות אותן לפני, תוך כדי ואחרי המפגשים.

"ווארט" | צילום מסך, רשת 13
"ווארט" | צילום מסך, רשת 13

מה בכל זאת שונה? קודם כל, הזוגות אומנם נפגשים בקטנה לפני החתונה, אבל החתונה לגמרי אמיתית, מה שהופך את כל הסיפור הזה להרבה יותר רציני. ולא פחות חשוב מזה, גולת הכותרת, כל סיפורי ההשתדכות מתרחשים דרך הפילטר החרדי שצובע הכל בצבעים עדינים, נסתרים ומסקרנים. 

ברמות של כלה מ"שטיסל"

כמה חרדי? נאמר, דוסי ברמות של שטיסל; כולל הבגדים, הפאות, התפילות, האוכל (קרפלעך וגפילטע פיש בפריים טיים זה לא בדיוק הבון טון של אייל שני), השפה והז'רגון המאה שערימי, לא ממש פוליטיקלי קורקט – הנה כמה פנינים להמחשה: "הוא יכול להיות צבעוני, היא לא חייבת את השחור לבן"; "אני אוהבת זקן כי משם השפע והפרנסה"; "שניהם מגיעים ממשפחות אשכנזיות, אליטיסטיות ונחשבות"; "הוא ירצה צעירה בטוח". אף מילה על היחס לג'ינג'ים ולגרושים עם ילדים.

ההבדלים האלה בין שני הפורמטים הם עולם ומלואו, והם שהופכים את "ווארט" למה שהיא, נערת האולפנה המסקרנת. כמו ב"הפליליסטיות" ששודרה לא מזמן באותו ערוץ, גם ב"ווארט" אנחנו מקבלות הצצה סוציולוגית ותרבותית על אורחות חיים שונים משלנו, ששמענו עליהם וחשבנו שהכרנו בסך הכל, רק כדי לגלות שכשנכנסים קצת יותר לעומק, רב הדומה על השונה, ותכלס, זה כל היופי. 

"השפה והז'רגון המאה שערימי, לא ממש פוליטיקלי קורקט – הנה כמה פנינים להמחשה: 'הוא יכול להיות צבעוני, היא לא חייבת את השחור לבן'; 'אני אוהבת זקן כי משם השפע והפרנסה'; 'הוא ירצה צעירה בטוח'. אף מילה על היחס לג'ינג'ים ולגרושים עם ילדים"

 

כי בסוף מה כולנו רוצות? את אותם דברים בדיוק. כמו בעולם החילוני גם הרווקים והרווקות מהזירה החרדית בררנים ובררניות יותר מהדור הקודם, גם הם רוצים לראות תמונה לפני שהם יוצאים לדייט, גם הם מחפשים אהבה, ורוצים מישהי עם חוש הומור, שהחיבור איתה יהיה מיידי, שהוא יעבוד ושיהיה חרוץ, ושהשיחה איתו תהיה קלילה וזורמת. 

"ווארט" | צילום מסך, רשת 13
"ווארט" | צילום מסך, רשת 13

ההזמנה להזדהות הזו חשובה לנו כצופים וכצופות כדי שמשהו יזוז בתוכנו, והיא חשובה גם לקירוב הלבבות בתקופה הכל כך קשה ומפולגת הזאת. תוסיפו לזה נגיעה עריכתית הגונה, דמויות מעניינות שקל להתחבר אליהן, ושאלות להגות בהן: האם חייב שיהיה קליק מידי? איך פגישה ראשונה שעורכת שעה ובתפריט רק מים, מעודדת התקרבות? עד כמה המתווכים שעומדים באמצע באמת מגשרים על פערים ותורמים להמשכיות? או כמה זה לגיטימי להפוך "גננת" ל"יועצת לגיל הרך"? כי להציג תמונה של מישהו אחר כדי לקדם אדם לא פוטוגני, זה לא לג'יט בעליל. והופלעך, הנה קיבלנו תוכנית ריאליטי שהיא גם פאן וגם מהותית. אגב, זה המקום לציין שמאז עליית התוכנית צצות ברשת האשמות על הטרדה מינית נגד אחד השדכנים בתוכנית. 

"ווארט" | צילום מסך, רשת 13
"ווארט" | צילום מסך, רשת 13

כמו כל תכנית שעוסקת בחיפוש אחר אהבה, "ווארט" מטפחת את הפנטזיה ואת הכמיהה למערכת יחסים קרובה ומשמעותית, מקדשת את הקשר הזוגי, ומזכירה לנו להציב אותו בראש סדר העדיפויות. זה תפקיד חשוב – בטח בצייטגייסט מרובה פרידות – שאם הוא מצליח לגעת בנו באמת, הוא יכול לייצר אדוות הכרחיות, והנה עוד משהו שהרווחנו מהצפייה. ונאמר אמן.

הכותבת היא חדי אקסלרד, מרצה בתכנית התואר השני ללימודי משפחה באקדמית תל אביב יפו, יועצת זוגית, מגישת הפודקאסט Update העוסק במערכות יחסים. קישור לאתר: hedi.co.il