מלכת אנגליה: מסע בעקבות ג'יין אוסטן

פסטיבל ג'יין אוסטן בבאת', 2016 | צילום: GettyImages
פסטיבל ג'יין אוסטן בבאת', 2016 | צילום: GettyImages

תמיד יש סיבה לצאת בעקבותיה של ג'יין אוסטן, לכן אספנו את האירועים הכי רומנטיים שמתקיימים באנגליה במלאת 200 שנה למותה. בונוס: הלוקיישנים שבהם צולמו העיבודים האהובים עלינו

88 שיתופים | 132 צפיות

 

התאהבתן במר דארסי הגאה או באליזבת השנונה כשקראתן את "גאווה ודעה קדומה"? התלבטתן אם אתן מריאן או אלינור כשקראתן את "תבונה ורגישות"? חשתן עצמכן אמה וודהאוס כשעוד שידוך שיזמתן כשל? ברוכות הבאות למועדון המעריצות (והמעריצים) של ג'יין אוסטן, הסופרת האנגלייה שבחייה הקצרים כתבה שש יצירות בלתי נשכחות על נשים צעירות המחפשות נישואים טובים ואם אפשר גם אהבה. השנה מציינים 200 שנה למותה של הסופרת בגיל 41, ונדמה שהעולם כולו מצטרף לפסטיבל אוסטן בלתי נגמר. אפילו בתצוגות האופנה לחורף 2017 עשו לה הומאז', והקולקציות של בתי אופנה כמו ורה ונג ואלכסנדר מקווין כללו רפרנסים לטרנדים העדכניים ביותר בתקופתה של אוסטן – ממוטיבים פרחוניים ושימוש במלמלה ועד גזרת המותן הגבוהה. הגדילו לעשות בגוצ'י, שם עלו הדוגמניות והדוגמנים למסלול עם קלאצ'ים בצורת ספרים הנושאים את שמות ספריה של אוסטן. "ספרים קטנים של ג'יין אוסטן מחוברים בשרשראות לפרק כף היד של הבנים והבנות, כי אני חושב שאנחנו צריכים להיות שוב עבדים של התרבות כדי לשנות את העולם", צוטט המעצב אלסנדרו מיקלה בחשבון האינסטגרם של המותג.

רוצות להצטרף לג'יינייטס (Janeites), כמו שהמעריצות מכנות את עצמן? הצטיידו בכובעים מקושטים ובשמשיות וצאו למסע בעקבות חייה של ג'יין אוסטן.

תה מנחה עם ג'יין

ג'יין אוסטן ואחותה האהובה קסנדרה התחנכו תקופה קצרה באוקספורד. בספריית בודליאנה (Bodleian Library) המפורסמת שבעיר – מבנה מרשים לכשעצמו – תיפתח ב־23 ביוני תערוכה בשם "איזו ג'יין אוסטן?". התערוכה, שתוצג עד סוף אוקטובר, תעסוק בפנים לא מוכרות של הסופרת, בין השאר כאשת עסקים שאפתנית ונועזת, והעניין הרב שגילתה באירועי השעה, ותוכלו להתרשם מפריטים מקוריים שמוצגים לקהל הרחב לראשונה.

כתב היד של הרומן הלא גמור The Watsons המוצג בתערוכה "איזו ג'יין אוסטן?" | צילום: Bodleian Libraries – University of Oxford, British Library Board
כתב היד של הרומן הלא גמור The Watsons המוצג בתערוכה "איזו ג'יין אוסטן?" | צילום: Bodleian Libraries – University of Oxford, British Library Board
שולחן הכתיבה של אוסטן המוצג בתערוכה "איזו ג'יין אוסטן?" | צילום: Bodleian Libraries – University of Oxford, British Library Board
שולחן הכתיבה של אוסטן המוצג בתערוכה "איזו ג'יין אוסטן?" | צילום: Bodleian Libraries – University of Oxford, British Library Board

 

בבאת' (Bath) חולקים כבוד לג'יין לאורך כל השנה, ומדי שנה. העיר, שבדרום־מערב אנגליה, ידועה במרחצאות החמים ובאתרי המרפא שבה, ובתקופתה של אוסטן הייתה אתר נופש אופנתי לבעלי אמצעים. אוסטן התגוררה בעיר חמש שנים, ומיקמה בה התרחשויות חשובות בשניים מהרומנים שלה – "מנזר נורת'אנגר" (שנפל בחלקי העונג לתרגם מחדש לעברית. התרגום יראה אור ב־2018 בהוצאת תמיר סנדיק) ו"השפעה" (תורגם לעברית גם בשם "הטיית לב"). ב"מרכז ג'יין אוסטן" בעיר יש תערוכה קבועה ואפשר ליהנות מתה מנחה אלגנטי בסגנון התקופה, ולשכת התיירות של העיר מציעה סיור אודיו בעקבות הסופרת שאפשר להוריד בחינם.

ב־1 ביולי מתוכנן בבאת' נשף קיץ מפואר בלבוש תקופתי. הנשים נדרשות להופיע בשמלות נשף גבוהות מותן בסגנון ריג'נסי או המאה ה־18 ואילו הגברים יפזזו באולם הנשפים באברקיים ובמטפחות צוואר. ב־17־8 בספטמבר ייערך בעיר פסטיבל אוסטן השנתי. ב־9 בספטמבר תיערך תהלוכה בלבוש תקופתי ברחובות באת', ובמהלך הפסטיבל יתקיימו כ־70 אירועים, בהם גם קונצרטים, סדנאות, הרצאות, סיורים ואירועי אוכל.

לאחר מותו של אביה עברה אוסטן עם אמה וקסנדרה לצ'וטון (Chawton), הנמצא במחוז המפשייר. הן התגוררו בכפר מ־1809 ועד 1817 ושם כתבה אוסטן את "מנספילד פארק", "השפעה" ו"אמה". הבית שבו התגוררו הוא היום מוזיאון והרהיטים והחפצים הפזורים בו הם שחזור של פריטים מקוריים מתקופתה. יש במקום גם ספרייה ובה ספרים רבים המוקדשים לאוסטן, וכן תרגומים של ספריה לשפות שונות (לרבות עברית) וחנות מזכרות. עד סוף השנה תוצג במוזיאון התערוכה המסקרנת "אוסטן ב־41 פריטים", המציגה 41 פריטים אישיים של הסופרת שמתה בגיל 41, בהם שולחן כתיבה, נרתיק מחטים ושָל מוסלין.

הבית שבו התגוררה בצ'וטון | צילום: shutterstock
הבית שבו התגוררה בצ'וטון | צילום: shutterstock
תצוגה במוזיאון בבית שבו התגוררה אוסטן בצ'וטון | צילום: shutterstock
תצוגה במוזיאון בבית שבו התגוררה אוסטן בצ'וטון | צילום: shutterstock

 

במאי 1817 עברה אוסטן לעיר וינצ'סטר (Winchester) כדי לטפל בבריאותה המידרדרת. היא חיה שם חודשים ספורים עד למותה ביולי. תוכלו להצטרף לסיור מודרך בעיר שכולל עלייה לקברה שבקתדרלה, ביקור בבית שבו הלכה לעולמה, וגם תה מנחה. בתערוכה "מיס אוסטן המסתורית" המוצגת בעיר עד 24 ביולי אפשר לבחון חמישה דיוקנאות של הסופרת המוצגים יחד לראשונה.

בעיר ובמחוז המפשייר מתקיימים עוד עשרות אירועים נוספים, בהם תערוכות, סדנאות כתיבה, הרצאות, מופעים ועוד.

חובבות אוסטן שלא רוצות להרחיק מלונדון יכולות להצטייד בסל מטעמים ולצאת לשחזר את הפיקניק המפורסם בספר "אמה" שנערך בבוקס היל שבסארי, גבעה הנמצאת כ־30 ק"מ דרומית־מערבית ללונדון. במקום יש פארק יפהפה ופופולרי.

לצלול לבריכה עם מר דארסי

אם גם לכן נעצרה הנשימה כשמיסטר דארסי (קולין פירת') עשה הומאז' לתחרות החולצה הרטובה בעיבוד הקלאסי של הבי.בי.סי ל"גאווה ודעה קדומה" מ־1995, תשמחו בוודאי לבקר גם בכמה מאתרי הצילומים של העיבודים הרבים לספריה של אוסטן.

אותה סצנה בלתי נשכחת צולמה בליים פארק (Lyme Park), בית אחוזה שנבנה במאה ה־16, ושם גם נערכו צילומי חוץ נוספים במיני־סדרה. היום הבית וכן הגנים ופארק הצבאים שסביבו פתוחים לציבור.

במקרה או שלא, האזור שבו שוכנת האחוזה, מחוז פיק (Peak District) שבדרבישייר, הוא האזור שבו מטיילת ליזי בנט עם דודה ודודתה אחרי שהיא מסרבת להצעת הנישואים של מר דארסי. בין "פינות החמד המהוללות" (תרגום: עירית לינור) של האזור מונה אוסטן את צ'טסוורת' (Chatsworth), אחוזה מרהיבה המשמשת עד היום כמושבו של הדוכס מדבונשייר. אוסטן ביקרה במקום והיא מספרת במכתביה על התרשמותה ממנו, ויש חוקרים הסבורים שהאחוזה אכן נתנה לסופרת השראה לתיאורה של פמברלי, אחוזתו המרהיבה של דארסי. בצ'טסוורת' גם נערכו הצילומים של פמברלי לסרט בכיכובה של קירה נייטלי מ־2005. האחוזה פתוחה לציבור.

צ'טסוורת' האוס. השראה לפמברלי | צילום: GettyImages
צ'טסוורת' האוס. השראה לפמברלי | צילום: GettyImages

 

בווילטון האוס (Wilton House) שבסולסברי, לא הרחק מבאת', צולמו צילומי החוץ של אחוזת נורלנד בסרט "תבונה ורגישות" מ־1995 בכיכובן של אמה תומפסון וקייט וינסלט ובבימויו של אנג לי. במהלך השנים שופצה האחוזה המרהיבה על ידי שורת אדריכלים ידועים, בהם הנס הולביין הצעיר במאה ה־16 וג'יימס וייט בראשית המאה ה־19.

טקס הכלולות של מריאן וקולנל ברנדון, שחותם את הסרט, צולם בכנסייה בכפר ברי פומרוי (Berry Pomeroy) שבדבון. מלבד הכנסייה, האטרקציה העיקרית בכפר הן ההריסות הרומנטיות של טירה מהמאה ה־13, הנחשבות למקום רדוף במיוחד ברוחות רפאים.

דיוקן של אוסטן שצייר ג'יימס אנדרוז המבוסס על דיוקן שציירה אחותה קסנדרה | צילום: GettyImages
דיוקן של אוסטן שצייר ג'יימס אנדרוז המבוסס על דיוקן שציירה אחותה קסנדרה | צילום: GettyImages