סתיו שפיר משנה את הכללים: "הגברים של ועדת הכספים לא רוצים לשמוע אישה מדברת"

סתיו שפיר | צילום: דוד סאלם
סתיו שפיר | צילום: דוד סאלם

חברת הכנסת סתיו שפיר יודעת שיש לא מעט גברים שלא יכולים לשמוע אותה מדברת על כסף ורק מחכים לתפוס אותה טועה בוועדת הכספים. הדרך שלה להיאבק בהם? לדעת יותר טוב מכולם | משנות את הכללים - פרויקט מיוחד ליום האישה 2018

88 שיתופים | 132 צפיות

 

סתיו שפיר, 33, חברת כנסת מטעם המחנה הציוני

המחסום:להשתלב בדיונים כלכליים
הפתרון: להכיר את החומר

בחמש השנים שלי בכנסת גיליתי כמה התפיסה לגבי נשים שמדברות על כלכלה עדיין מיושנת, למרות שיותר ויותר נשים נכנסות לתפקידים בכירים בעולם הכלכלי. כשנכנסתי לוועדת הכספים בתור אישה היחידה, וצעירת חברי הכנסת, הרגשתי על בשרי את ההתנגדות של חלק מהגברים העתיקים שם לשמוע אישה מדברת על מודלים כלכליים ונכנסת למספרים הקטנים בתקציב, אף על פי שאני הייתי מגיעה עם הכי הרבה הכנה ותחקיר לדיונים. התפיסה הזאת לגבי נשים – ולגבי נשים צעירות בפרט – נועדה להפחיד אותנו ולמנוע מאיתנו לגשת למוקדי הכוח, ואם אנחנו כבר שם, לגרום לנו לשבת בשקט ולפעול לפי האינטרסים של אלה שמעדיפים לשמר את המערכת הישנה שכבר מזמן לא משרתת את הציבור. איך זה נראה בפועל? בכל פעם שאני מדברת, חמישה חברי כנסת צועקים ומנסים להתפרץ לדבריי, לעצור את הדיון ולשכנע את יושב ראש הוועדה להוציא אותי בכוח מהחדר. אני לא נותנת לדברים האלה לעצור אותי – זה מרתיח, נכון, אבל לרוב זה רק מחזק את המוטיבציה שלי לפעול, לנצח אותם ולהתחיל לתקן כמה שיותר מהר את הנזקים שהם עושים למדינה.

עוד נשים שמשנות את הכללים:
רות אסרסאי חולקת את מטלות הבית עם בן הזוג
לדוגמנית מור ממן נמאס מאובססיית המשקל

לכן בחרתי להתמודד עם המחסום הזה. אני לומדת את החומר הכי טוב שאני יכולה, מעמיקה, לא מוותרת על אף פסיק. אני צריכה להיכנס לחדר ועדת הכספים עם פי עשרה ידע וחדות משאר האנשים שיושבים שם, כי אפילו שהם טועים בנתונים כל הזמן, פשלה אחת קטנה שאני אעשה תשמש אותם לא רק נגדי, אלא נגד כל בחורה צעירה שתעז להיכנס למערכת בעתיד. אז אני מגיעה ערוכה. הצלחתי לגרום לכך שכל תקציב המדינה יהיה שקוף ונגיש לציבור לראשונה מאז קום המדינה; הבאתי לחשיפת שחיתויות במאות מיליוני שקלים ולעצירתן; חשפתי חומר שמבקר המדינה הפך לחקירות מעמיקות; הבאתי לכך שייחשפו כל הכספים הפוליטיים, וככלל הסכמי ניגודי העניינים של בכירי המדינה; ושיניתי מן היסוד את הצורה שוועדת הכספים מתנהלת בה.

אני חושבת שיש בחיים של כל אחת מאיתנו רגעים שבהם היא יודעת שהקיר שניצב מולה הוא קיר פיקטיבי, קיר של שמרנות, של פחדים ושל תבניות מיושנות, ואני מציעה לרוץ לעבר הקירות האלה בכל הכוח ולקפוץ מעליהם. הם נופלים בקלות רבה יותר ממה שאנחנו חושבות.

סתיו שפיר שואבת השראה מהרבנית החרדית עדינה בר שלום

איפור: ליטל מיגאן | שיער: מוטי יגן למספרת אשר מינץ | צילום: דוד סאלם
איפור: ליטל מיגאן | שיער: מוטי יגן למספרת אשר מינץ | צילום: דוד סאלם

 

סתיו שפיר וועדת השקיפות | צילום: מתוך וועדת השקיפות
סתיו שפיר וועדת השקיפות | צילום: מתוך וועדת השקיפות