למה חשוב לדבר עם ילדים על סקס ואיך לעזאזל עושים את זה?

איך לדבר עם ילדים על מיניות? | צילום: shutterstock
איך לדבר עם ילדים על מיניות? | צילום: shutterstock

זה הדבר הכי מביך והכי קשה בעולם אבל חייבים לדבר עם ילדים על סקס, בדיוק כמו שמלמדים אותם איך לחצות את הכביש

88 שיתופים | 132 צפיות

כולנו יודעות שצריך לדבר עם ילדים על מין ומיניות, רובנו גדלנו בבתים בהם לא דיברו איתנו על הנושאים האלה ונשבענו שאנחנו לא נהייה כמו ההורים שלנו, אצלנו ידברו. אצלנו כשהמתבגרת תבקש ללכת לגינקולוג אנחנו נסכים, אצלנו לא ינעלו דלתות והילדים שלנו לא יחשפו לפורנוגרפיה. קמפיין ניו זילנדי שפורסם בשנים האחרונות – שרק גורם לנו לאהוב את המדינה הזאת עוד יותר מאשר קודם – מעודד הורים לדבר על הילדים על סקס, כדי שלא יקבלו את המידע החיוני כל כך דווקא מהפורנו.

Keep It Real Online

Many young Kiwis are using porn to learn about sex. Get help & advice at www.keepitrealonline.govt.nz

Posted by Keep It Real Online on Friday, June 5, 2020

בפועל לרובנו יש קושי גדול מאוד לדבר עם הילדים שלנו ועם בני הנוער על מין ומיניות ואנחנו מגמגמים סביב גיל ההתבגרות איזה שיחה על עשו ובעיקר אל תעשו. אז פנינו לשירה דן, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול בנערות ונשים ומדריכה הורים וצוותים חינוכיים בקידום מיניות בריאה ומניעת אלימות מינית, והיא הסבירה לנו איך עושים את זה נכון.

איך לדבר עם ילדים על מיניות? | צילום: shutterstock
כולנו נשבענו לעצמנו שאנחנו לא נהייה כמו ההורים שלנו שאנחנו נדבר עם הילדים שלנו בפתיחות על סקס | צילום: shutterstock

>> ולמה אופק בת ה-13 החליטה לחשוף את החרם שעברה ברשת?

מה זה בעצם חינוך מיני לילדים?
"חינוך למיניות בריאה לא נוגע רק ביחסי מין, מדובר בשיח מקיף על מגדר, מיניות ויחסים. כשהילדים שלנו מקבלים מאיתנו לגיטימציה לדבר על הקשרים בחיים שלהם ועל מה נעים או לא נעים להם, אפילו לדוגמה נשיקה "רטובה" מסבתא. זה מה שמאפשר להם לא רק להביע את עצמם גם נותן להם כלי להגן על עצמם, אסרטיביות, הבנת הגבולות שלהם וגבולות של האחר, ואת היכולת לומר לא. כפי שלימדתן את הילדים באריכות ובדקדוק איך לחצות כביש וציידתן אותם בכלים המתאימים לכך, כך תנהגו לגבי חינוך מיני.

מיניות מאז ומעולם מקושרת לאשמה ובושה, טאבו שלא מדברים עליו. כמעט לא מתייעצים בנוגע אליו ובטח שלא מדברים עם ילדים כי אז הם יחשפו למיניות שלנו, ואנחנו הורים, מה לנו ולמיניות. כשהילדים שואלים בתמימות למה סגרנו את דלת חדר השינה בשישי בצהריים רובנו נסמיק ונתקשה לתת להם תשובה כאילו עשינו משהו אסור. שימו לב לחיבורים המודעים והלא מודעים שאנחנו עושות עם מין ומגע ואלה בדיוק החיבורים שיחסמו את הילדים שלנו לספר לנו אם הוטרדו או נפגעו. נכון שלכל משפחה יש נורמות התנהגות שלה ונכון שבכל בית הדברים מתנהלים קצת אחרת אבל יש כמה כללי בסיס שיהפכו את העולם הזה לבטוח יותר עבור הילדים והילדות שלנו".

באיזה גיל להתחיל לדבר איתם, ואיך?
תתחילו לדבר איתם כבר בגיל הגן המוקדם, בגילאי שנתיים ושלוש הם מאוד סקרניים ועסוקים בגוף ובגבולות שלו. שימו לב שכשאתן מתקלחות עם הילדים מגיע רגע שהם מתחילים לשאול שאלות ולגעת באיברים האינטימיים שלהם ושלכם. או לא רק במקלחת, הילדה יכולה פתאום לאונן בסלון, או הילד לקום עם זקפת בוקר (זה קורה גם בגילאי שנתיים ושלוש). הם גילו איבר בגוף שעושה להם נעים, והם מתייחסים אליו כאל משחק. לא מדובר באוננות שמטרתה להגיע לפורקן מיני, אלא בחקירה עצמית וגופנית שבריאה להתפתחות התקינה. אל תתעלמו, פשוט תשאלו אותם, "זה נעים לך"? אחרי שיענו תסבירו להם שזה דבר פרטי ואת זה עושים רק בחדר או במקלחת.
במקרה אחר בו הילד מושך או נוגע לאבא שלו בפין במהלך המקלחת, חשוב להגיד לו "הפין הוא איבר פרטי ואנחנו לא נוגעים בשל אחרים". כך מלמדים את הילדים להציב את הגבולות ולהבין שהפין פרטי שלהם, וכך גם של אחרים. זה גם השלב בו תצטרכו לבחון את השאלה האם כדאי להמשיך עם המקלחת המשותפת או שהגיע הזמן לגרום להם להתיידד עם הגוף שלהם.

בעייתיות נוספת שכדאי שתשימו לב אליה היא במגוון השמות שמצמידים ההורים לאברי המין, החל מפושפוש, "למטה", תותה, בולבול ועוד. השימוש בהרבה שמות מעביר את המסר שעל אברי המין מדברים בעקיפין, שלא מדובר באיבר רגיל כמו מרפק או מצח, להם אנחנו קוראים בשמם. שיש פה מבוכה. אפשר להבין אותה, אבל מצד שני יש פה הזדמנות להתחיל לבנות שפה של מיניות בריאה בבית. בגילאים האלו לא מדובר בשיחה מורכבת אלא בנירמול המיניות, תקראו להם פשוט פין ופות.

המשחק הפופולארי ביותר בקרב ילדים בגן הוא "רופא וחולה" או "משפחה", מדובר במשחקי תפקידים בהם הילדים מתרגלים את תפקידי "האחר" והם חשובים להתפתחות השכלית והרגשית. כשאת מאפשרת לשחק רופא וחולה את גם מסייעת להם לתרגל גבולות גוף, מגע חיובי ואת היכולות לומר לא. עודדו את הילדים שלכן שהם יכולים לעצור בכל רגע נתון את המשחק ואם משהו לא נעים להם הם יכולים להגיד לא. הסבירו להם גם שיש לשחק אך ורק עם בגדים ולא בעירום. שימו לב שהמשחקים מתרחשים בין ילדים שיש בינהם הכרות מוקדמת, שאין ביניהם לחץ ומתח כלשהו והם בני אותם הגילאים, כך תמנעו פערי גיל והתפתחות.

חשוב לזכור שבניית שפה של מיניות בריאה בבית מתחילה אכן מגילאים מאוד צעירים. כשאני "מנצלת" סיטואציות יומיומיות ומתווכת לילדים דיבור על מין ומיניות אני מאפשרת להם להיות במגע עם הנושאים האלה, ולא להתבייש. כשאני לא מחכה שהילדים יזמו את השיחה אני בונה את עצמי כהורה בעל ידע, כזה שפונים אליו בעת הצורך ולא לד"ר גוגל. עוד חשוב לזכור שככל שהשגרה בבית מאפשרת דיבור פתוח על מיניות ומוגנות כך חלילה אם הילדים יפגעו או יוטרדו הם יפנו אלינו כהורים, כי בבית שלנו מדברים על זה".

איך לדבר עם ילדים על מיניות? | צילום: shutterstock
"מיניות מאז ומעולם מקושרת לאשמה ובושה, טאבו שלא מדברים עליו, אנחנו מרגישים שאסור שהילדים שלנו יחשפו למיניות שלנו, וזה בדיוק מה שיחסום את הילדים שלנו לספר לנו אם הוטרדו או נפגעו" | צילום: shutterstock

>>> איך לדבר עם ילדים ומתבגרים על אונס?