ויהי סדר: כך תגרמו לילדים לעזור

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

נמאס לכן לאסוף אחרי הילדים? הכירו את הדרך לגידול ילדים מאורגנים, שתנתב את הנטייה הטבעית שלהם לסדר למקומות שיאפשרו לכן לשבת רגל על רגל בזמן שהם מפזרים כביסה למקום

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ד"ר מריה מונטסורי טענה שילדים נולדו עם נטייה טבעית לסדר ולארגון, ושאנחנו צריכים רק, איכשהו, לשמר את זה. נסו לשכנע הורים במשפט הזה, בין אם יש להם תינוקת (שיותר מכל אוהבת להעביר נעליים ממקום למקום), פעוטה (ו־239 מכוניות קטנות פזורות ברחבי הסלון), ילדה (ואת כל הלגו בעולם) או נערה (אין לכם מושג מה ממלא את החדר שלה, ובשלב זה אתם חוששים לשאול). נדמה שנושא הסדר והניקיון מסעיר אותנו בכל שלב של ההורות.

עוד כתבות שיעזרו לך בגידול הצאצאים:
איך הצעצועים שאנחנו בוחרים לילדינו מגדירים אותם?
מה עושים עם ילדים משועממים?
מדריך לבישול עם הילדים

 

אפרת לקט, המייסדת של בית הספר לאימהות "אמא מאמנת", אומרת שסדר וניקיון לגמרי אפשריים. ולא רק שזה אפשרי, זה אפילו חשוב, במיוחד לילדים. "סדר במרחב יוצר סדר בראש", היא אומרת. "ילד שהמרחב שלו מסודר מבסס הרגלי סדר וארגון שקשורים גם ביכולות מורכבות יותר בעתיד כמו הבחנה בין עיקר לטפל, פתרון בעיות, ארגון וניהול של זמן ועוד". התפיסה הזאת לא כל כך מופרכת: תסתכלו על הילדים הקטנים שלכם, בגילים הצעירים, מארגנים את החפצים שלהם בטורים ובשורות. "ככל שנרגיל מגיל צעיר לסביבה נקייה ומאורגנת, שאינה עמוסה בחפצים, כך יגדל גם ילד צעיר מאוד שאפילו עדיין אינו זוחל, לתחושת ביטחון ושקט", אומרת לקט. ילדים זקוקים לסדר חיצוני בגילי 1־4 שנים. בשנים אלו הילד מפתח את תחושת הסדר הפנימית שלו מתוך הסדר החיצוני. סדר יכול לבוא לידי ביטוי בשגרה שחוזרת על עצמה, זמנים ברורים לפעילויות, סדר פיזי של הסביבה שבה הוא חי, אסתטיקה של הסביבה שבה הוא חי ולומד.

איך מגדלים ילדים מסודרים?

בין הילדים לקריירה, נראה שבית מסודר הוא חלום ששמור למשפחות אחרות. לקט אומרת שזה לא חייב להיות ככה, אבל שצריך להתחיל מגיל צעיר. "הדרך הטובה ביותר היא לאפשר לסביבת הבית לשרת את הסדר הרצוי, ולאמן את הילד מגיל קטן להרגלים הקשורים בו", היא מסבירה. לדוגמה, אם החוק בבית הוא שחולצים את הנעליים בכניסה, אז בכניסה לבית צריכה לעמוד כוננית שמיועדת לנעליים. אנחנו צריכים להדריך את הילד להניח את הנעליים במקום בכל פעם שהוא נכנס הביתה, וכמובן – צריכים להניח גם את שלנו. ההטמעה היא הדרך האפקטיבית ביותר, גם אם לא הקצרה ביותר. החליטו על מקומות קבועים לחפצים שמשרתים את כל בני הבית, כך שלא משנה מי השתמש בחפץ – כל בני הבית יודעים מאיפה לקחת אותו בפעם הבאה ולאן להחזיר אותו בתום השימוש.

"מגיל שנתיים ומעלה אפשר לשחק משחקי סימולציות של סדר. אני משחקת כאילו אני מתקלחת, עכשיו כאילו לוקחת את הסבון וכך הלאה, ואז תור הילד, או להפך. כך גם סימולציה של היכן להניח כל דבר במקומו – את זה אפשר לחגוג במשחק זיכרון, משחק שבו מראים לילד חפץ והוא צריך לזכור היכן בבית הוא ממוקם. "חשוב ללוות כל הרגל של סדר וניקיון בנימוק מתאים, להסביר את הלוגיקה, למה זה הסדר, למה אלה החוקים. הידע, הפירוט, הנימוק, ההסבר ישרתו אותו לאורך כל חייו, לא רק כאן ועכשיו", אומרת לקט.

בית מסודר לילדים מסודרים

ככל שהילד גדל, הסביבה צריכה לאפשר לו להתמצא בעצמו ללא סיוע מבוגר. סדר במרחב תורם לכך. למשל, אם המשחקים והחפצים שלו מונחים תמיד באותו מקום, הוא יוכל למצוא אותם בעצמו. אם ככה מאורגן החדר של הילד והבית כולו, אפשר להרחיב את כללי הסדר ככל שעולה הגיל.

לקט ממליצה לאפשר לילדים להתנסות במטלות כבר מגיל צעיר. "ילדים בגילים צעירים נוטים לסדר וארגון ומתוך כך הם רוצים לקחת חלק פעיל במטלות הבית", היא אומרת. "לפעמים, כשאנחנו עסוקים בלתקתק אותם בשנים האלה, אנחנו אומרים להם במעשים שלנו 'אתה קטן, לא יכול ולא מסוגל'. אנחנו אומרים להם את זה כל כך הרבה זמן ואז פתאום נוזפים בהם שהם לא לוקחים חלק, כשאנחנו בעצם המקור לזה. אם נשכיל לשלב ילד במטלות הבית על פי יכולתו המוטורית, זה יישאר שם לעוד הרבה זמן. כדאי לתת לילדים לבחור את המטלות והתורנויות שלהם בבית, כך שתהיה להם מחויבות רבה יותר.

"הטמעת סדר דורשת עבודה וסבלנות: אם ראיתי שהילד לא מניח את הבגדים שלו בסל הכביסה, כמו שחשוב לך שיעשה, אני לא מעירה לו כשהבגדים זרוקים על הרצפה, אלא אוספת אותם בעצמי ומנסה לחשוב על הנתיב שבו הוא הלך, לחשוב מה נקודת הכשל מבחינת הבית. בפעם הבאה, אדע להנחות אותו בדיוק בנקודה הזו".

מה עושים כשהילד נשאר בכל זאת מבולגן?

"לא תמיד הסדר של הילדים עולה בקנה אחד עם הסדר שלנו. הרגלים טובים יישמרו לאורך זמן. במקרים כאלה נדרשת סבלנות ונחישות, בדיוק כמו כל הרגל שילד מתאמן עליו. לא קל להסתגל להרגל, לא כיף לפעמים, אבל זה אפשרי".

הבלגן של ההתבגרות

בגיל ההתבגרות נטרפים כל הקלפים מחדש. הכל משתנה וכך גם היחס לסדר וארגון, לניקיון והיגיינה. הרגלים טובים שהתבססו בגיל צעיר יחזיקו מעמד, בחלקם, גם בגיל ההתבגרות, אבל בחלק ישתמש המתבגר כדי למרוד, וכך להביע את ההיפרדות שלו, שמהווה חלק חשוב מההתבגרות וגיבוש האישיות שלו. לפעמים הוא ישתמש בבלגן במרחב הפרטי שלו כמחאה.
אבל, וזה אבל חשוב, בגיל ההתבגרות כל מה שמעניין אותו היא החברה שסביבו, מושגים כמו מוסר, צדק, דברים שבעבורו נמצאים ברומו של עולם. סדר בחדר שלו מעניין אותו פחות. הוא לא עושה לנו דווקא, הוא פשוט לא חושב שזה מספיק חשוב כדי להקדיש לסדר זמן שלו הוא זקוק למטרות אחרות.

"הסדר בגיל ההתבגרות הוא סדר פנימי של נכון ולא נכון, פייר ולא פייר, מיון של העולם לקטגוריות והרחבה שלו לקטגוריות חדשות. זה סדר מנטלי שאנחנו ההורים לא תמיד יכולים לזהות אלא בתקשורת פתוחה ורציפה עם המתבגר שלנו".

אנחנו צריכים להעיר לגבי המרחב האישי של כל ילד? להכריח אותם או לאפשר להם להחליט אם הם רוצים לסדר ומתי?

"החדר הפרטי של הילד הוא שלו, אבל נמצא בתוך חלל ציבורי שנקרא הבית שלנו. מצד אחד כדאי לתת לילד את החופש לפעול בחדרו כפי שהוא בוחר, ומהצד השני יש קודי התנהגות הנהוגים בבית כולו. הילד יכול לארגן את החדר שלו על פי רצונו והנה החופש, אבל הוא מתקיים בתוך גבולות וחוקים הקיימים בבית, ולכן הכביסה, למשל, תהיה במקומה.

בגיל ההתבגרות, החדר הפנימי של הילד מתקיים בתוכו, והוא פחות ניכר החוצה ולפעמים בדיוק ההפך. הסדר פחות חשוב לילד בגיל ההתבגרות, ולפעמים הוא אפילו לא רואה את הבלגן בחדר שלו. ילד מתבגר לעתים יעשה שימוש בחדר שלו כמרחב לביטוי העצמי המלא שלו, כמרד בנו, ההורים. אם אנחנו מבינים שזה המניע להתנהגות, קל יותר להתנהל מולה וכל העת לחשוב מה עומד על המאזניים –  יותר חשוב לי הסדר בחדר או יותר חשובים לי היחסים עם המתבגר שלי. זו אפיזודה. ארוכה אומנם, אבל אפיזודה שעוברת, ואחריה נשארים היחסים".

סדר שיהיה

הפריטים שיעזרו להם לעזור לך

חמישה פריטים שיעשו לך סדר | צילומים: גני לוי, יח"צ
חמישה פריטים שיעשו לך סדר | צילומים: גני לוי, יח"צ

 

בכיוון השעון: מטאטא טויס אר אס, 15.90 ש"ח; סל איקאה, 39 ש"ח; סל Renn, מחיר 330 ש"ח; ספר, 64 ש"ח; משטח משחקים שהופך לסל cry baby, מחיר 229 ש"ח.