בלי "אמא, תקני לי": כך תחנכו את הילדים לצרכנות נבונה

| מאת: הללי סמדר

אם אתן לא רוצות לגדל ילדים מכורים לשופינג, כדי שתפסיקו לבלות בקניון, תתחילו להבדיל בין 'צריכה' ל'רוצה' ובעיקר - תוקירו תודה

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2018/04/sizes/GettyImages-864884028_H_wo_680_382.jpg
יום הולדתו הראשון של אסאד טאק ח'אלד, בנו של מפיק העל די.ג'יי ח'אלד | צילום: Gettyimages

 

כשהילדים היו קטנים, בבוקרו של ליל הסדר, נהגתי לשאול אותם שאלה: אילו הייתם צריכים לעזוב הכול ברגע ויכולתם לקחת אתכם רק דבר אחד (שיהיה גם קל לנשיאה), מה הייתם לוקחים? השאלה הזאת, עוזרת לנו להבין מה באמת חשוב אבל היא גם מאפשרת לנו לראות כמה אנחנו מבזבזים בחיי היומיום על דברים שהם לא כל כך חשובים. מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2015 עולה שאנחנו מוציאים מעל 4,000 ש"ח בחודש רק על מכשירים סלולאריים וביגוד.
"צרכנות מוגזמת היא כמו אכילה מוגזמת – יותר ממה שצריך, יש לזה מרכיב רגשי", מסבירה דניאלה פולק, יועצת לכלכלת המשפחה, "הייתי אומרת שצרכנות היא מוגזמת בשני מקרים: כאשר היא מכניסה אותנו למינוס ואנחנו מוציאים מעל האמצעים שלנו, וכן כאשר יש בה מרכיב רגשי משמעותי כל כך שהיא מנהלת לנו את החיים".

ילדים עשירים | צילום: Gettyimages

"אימא, מתי את קונה לי מרצדס?"| צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות
הילדים חברים, אבל מה עם ההורים?
כך תגרמו לילדים שלכן לקרוא יותר ספרים
אופסי, מה עושים כשהילדים תופסים אתכם על חם?

קמצנות מבורכת

הדברים של פולק מזכירים לי את האישה שמקבלת את פניי בעמוד הבית של אתר האינטרנט של חברת האשראי שלי. היא צעירה, מטופחת, נושאת בידיה שלל שקיות שופינג בצבעים ובגדלים שונים. והיא מאושרת. "חשוב לדבר עם הילדים מגיל צעיר על כמה קשה להתאפק", אומרת פולק, "כמה הפרסומות מפתות וכמה קל ליפול לפח הזה למרות שאנחנו יודעים שהוא שם".

אז מאיזה גיל כדאי להתחיל לדבר עם הילדים על הרגלי צריכה כדי שלא יהפכו למפלצות שופינג?
"הגיל שבו צריך וחשוב להתחיל ללמד את הילדים על צריכה נבונה הוא הגיל המוקדם ביותר שבו הילד כבר מבין אותנו ומתקשר איתנו", מוסיפה מיכל נחום אפנג'ר, מאמנת לכלכלת המשפחה, "יש ילדים שאפילו בגיל שנתיים מסוגלים לזה. כמובן שהלמידה צריכה להתאים לגיל הילד ולשפתו".
"ככל שהגיל עולה רצוי לשתף אותם ככל הניתן בניהול הכסף בבית. לא לגרום להם כמובן ללחצים מיותרים ולדאגות אבל בהחלט לשתף אותם בבניית התקציב המשפחתי למשל. כמה כסף נכנס הביתה ולכן כמה כסף יכול לצאת. ללמד אותם על סדרי עדיפויות בכלל, ועל שלנו כמשפחה בפרט".

אנה וינטור, קים קרדשיאן, נורת' ווסט וביונסה | צילום: Gettyimages

"צרכנות מוגזמת היא כמו אכילה מוגזמת" אנה וינטור, קים קרדשיאן, נורת' ווסט וביונסה | צילום: Gettyimages

 

בואו נדבר רגע על גיל ההתבגרות.
"גיל ההתבגרות הוא האתגר הגדול", מחייכת נחום אפנג'ר, "ראשית, אם עדיין לא הגעתם לשם, התחילו ליישם את כל הטיפים מוקדם ככל הניתן כך שכשהילדים יגיעו לגיל הזה, יהיו להם כבר את כל הכלים והם מראש ייטו פחות לצרכנות יתר. אם הילדים כבר נמצאים בגיל הזה ונוטים לצרכנות יתר – שתפו אותם בהחלטות הקשורות לניהול הכסף בבית, זה עושה פלאים".

עד כמה צריך לשתף אותם בעניינים הכספיים של הבית?
"הינה, ממש עכשיו ישבנו יחד עם הילדים לבנות תקציב משפחתי ל־2018 והבן הגדול שהוא בן 14.5 פשוט הטיף לאבא שלו על אכילת אוכל בחוץ וכמה זה מיותר ואיך הוא בעצמו מתמודד ומתאפק כדי לחסוך לעצמו כסף".

איך את מציעה לגרום לילדים להבין את הערך של הכסף?
"מעבר לעזרה בניהול הכסף של הבית, תנו להם דמי כיס. תרגול חשוב מאין כמותו. החליטו יחד על סכום שמתאים לכל ילד בהתאם לגילו, לצרכיו וליכולת שלכם והחליטו למה נועדו דמי הכיס ולמה לא. כשמדובר בכסף שלהם, צרכנות היתר יורדת אט אט עד לכדי קמצנות על כל שקל כדי להגיע לסכום מכובד שבו יוכלו לרכוש את הסלולארי הבא למשל".

הפיתוי בכף היד

ההבדל בין "צריך" ל"רוצה" הוא הבדל שגם לנו, המבוגרים, קשה להבחין בו לפעמים, אבל אם אנחנו רוצות ללמד את ילדינו להבחין בין עיקר וטפל ולגדול להיות צרכנים נבונים, צריך להתחיל ולהבחין בהבדל.
"אני מאמינה גדולה בלדבר פחות ולעשות יותר", מסבירה נחום אפנג'ר, "לשמש עבורם דוגמה. האם אנחנו בעצמנו צרכנים נבונים? באיזו שפה אנחנו משתמשים בבית? האם אנחנו המבוגרים מתנהגים באחריות ועומדים בפיתוי?".

כן אבל איך מלמדים אותם להתמודד עם כל הפיתויים שבחוץ?
"כדאי להימנע מהחשיפה לפיתויים. הבילויים המשפחתיים שלנו לא כוללים סיבוב בקניון או באזור הקניות הגדול בעיר, כדי שלא יפתחו קשר מותנה בין בילוי לבין צרכנות".

ביונסה ובלו אייבי | צילום: Gettyimages

"חשוב לדבר עם הילדים מגיל צעיר על כמה קשה להתאפק" ביונסה ובלו אייבי | צילום: Gettyimages

 

ועדיין, הפיתויים נמצאים להם בכף היד כל היום במכשירים הסלולאריים למשל.
"אחת העצות החשובות ביותר שאוכל לתת היא הוקרת תודה. קודם כול, הוקירו תודה אתם בעצמכם על כל דבר טוב בחייכם. קטן כגדול, חומרי ורוחני, ואז, למדו אותם לעשות זאת. הדגישו בפניהם כל הזמן את כל הטוב שיש בחייהם. הראו להם כמה יש להם. ממש, עברו אתם בבית וערכו רשימה של הכול! אמרו לידם תודה בקול רם על האוכל, על הבית, על רגע של נחת. תהיו אתם מרוצים וזה ידבק בהם".
פולק מוסיפה ומייעצת לחשוף בפני הילדים את המנגנון העומד מאחורי הפרסומות. "דברו עם הילדים על כמה זה קשה להתאפק וכמה הפרסומות מפתות וכמה קל ליפול לפח הזה למרות שאנחנו יודעים שהוא שם. כשהילדים היו בגן ושמעו ברדיו פרסומת למשהו במבצע 1+1 דיברנו על זה שאנחנו קונים דברים כי אנחנו זקוקים להם ולא כי הם במבצע. מצד שני, למרות שאנחנו יודעים שזה לא מבצע אמיתי, עדיין חלק במוח שלנו לוחץ עלינו לנצל אותו מהר לפני שייגמר. זה מאבק לא קל, אבל צריך להתחיל לפתח אליו מודעות ולשקול כל הזמן את המנגנון הפרסומי שמבלבל אותנו".  

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 8af272d at 08:49:55