האם סקס בלי אהבה הוא טוב יותר?

צילום מסך מתוך הסרט "אהבה" בבימוי גספר נואה, 2015
צילום מסך מתוך הסרט "אהבה" בבימוי גספר נואה, 2015

בלי קפה בבוקר, בלי שיטוט אינסופי אחר בית קפה, בלי ריבאונד כשנשבר הלב ובלי שאלות מיותרות. האם מין זמין ללא רגשות הוא הדבר החם הבא?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

נדמה שלאורך ההיסטוריה לא הייתה מערכת יחסים זוגית מורכבת כמו זו שיש בין אהבה לסקס. המצאנו ביטוי נפרד לסקס עם אהבה ("לעשות אהבה"), וההבדל ביניהם מעסיק אותנו כל הזמן. על פי הקלישאה, האחד רך, עדין ומלא רגש והשני פרוע, מונע מתשוקה וחסר מעצורים. אז איזה מהשניים טוב יותר?

ב־2014 התפרסם מחקר שבדק לראשונה את השאלה הזאת בדיוק בקרב גברים הומוסקסואלים וביסקסואלים, והמסקנה הייתה גורפת – סקס טוב יותר כשאהבה נכנסת לתמונה. הרוב המוחלט של הנחקרים דיווחו על הנאה גדולה כשהם עם פרטנר או פרטנרית שהם אוהבים, וחשוב לא פחות – אוהבים אותם בחזרה. מכיוון שלאקדמיה תמיד הייתה בעיה למדוד, להגדיר ולהסביר אהבה, החוקרים ניסו למצוא הסברים שקשורים לכימיקלים ולהורמונים המשתחררים במוח כשאנחנו מאוהבים וגורמים לנו ליותר אושר באופן כללי.

אבל נתונים בצד, יש עוד דברים בחיים שמשפיעים על הכימיקלים במוח שלנו ועל מצב הרוח באופן כללי, והם קיימים בשני המקרים. סטוצים יכולים להעלות את רמת האדרנלין משמעותית בעקבות הריגוש, בעוד סקס מאהבה מגיע כעסקת חבילה שיש בה בדרך כלל גם הרבה דברים שמדכאים את היצר המיני כמו מריבות, בעיות תקשורת ואפילו סתם חיי היומיום והעומס שהם מביאים איתם, כמו לגדל יחד ילדים או לחזור בסוף יום עבודה לכיור מלא כלים.

בנוסף, יש את ההורמון הארור אוקסיטוצין, שלצערנו אחראי ביולוגית על הקלישאה שנשים מתאהבות אחרי סקס. אוקסיטוצין מופרש במהלך אורגזמה גם אצל גברים, אבל הטסטוסטרון מדכא את ההשפעות שלו ובאופן כללי הם מגיבים לו בצורה שונה. זו הסיבה שרבות מאיתנו רוצות להתכרבל אחרי סקס בעוד גברים מסתובבים והולכים לישון, אבל בפעם הבאה שזה קורה לכן, זכרו – זו ביולוגיה לא אהבה, וגם אתן יכולות לעשות סקס בלי להתאהב כל עוד תזכרו שזה רק הורמון בעל השפעה זמנית שמייצר את האשליה הזאת.

>> מי שמביט בי מאחור: המדריך המלא למין אנאלי

כמו בהרבה נושאים שקשורים לזוגיות, אהבה וסקס, גם כאן יש כנראה פער מסוים בתקשורת בין שני צדי המתרס. הרשת מלאה בפוסטים, כתבות ושרשורים בנושא, ואחרי קריאה של עשרות דעות, נדמה ששני הצדדים מדברים בשפה שונה לחלוטין. התומכים בסקס ללא אהבה מתייחסים לחוויה כולה, לריגוש שבסיטואציה, למסתורין ולתשוקה שיש בלשכב עם מישהו חדש בפעם הראשונה, בעוד המאמינים באהבת אמת מציינים את היתרונות הטכניים – כשמישהו מכיר את הגוף שלך ויודע בדיוק מה גורם לך ליהנות, הם טוענים, הסקס טוב יותר. טענה נוספת שעולה לעתים קרובות היא נושא ההומור בסקס – גברים ונשים מדווחים שכיף להם כשהם מסוגלים לצחוק עם בן או בת הזוג בזמן הסקס, מה שמתאפשר בדרך כלל רק במערכת יחסים נוחה ואוהבת. לאחרים דווקא החלק הזה פחות אטרקטיבי. זה כיף לצחוק אם מישהו מפליץ בטעות או להיכנס למיטה בתחתוני סבא עם חור, אבל לפעמים אנחנו רק רוצים לשקוע לפנטזיה.

"קשה לנשים לעשות את המעבר מלהיות אישה חזקה ללעמוד על ארבע. הן רואות את עצמן מושפלות במקום משוחררות"

"זה לא שחור ולבן", אומרת ענת בירן־פרוסט, מטפלת בפסיכודרמה ומחנכת למיניות. "מין הוא מאוד מורכב ודינמי ואנחנו מגיעים אליו עם המון תפיסות, ציפיות וצרכים שונים. זה עניין כל כך עדין ומורכב ולשים אותו בקופסאות זה לחטוא לו. בתוך זוגיות יש דינמיות כי הזוג במצב משתנה – אולי אני כרגע בהיריון או המצב הכלכלי רע ואולי רבנו אתמול בלילה. אותו דבר לגבי סקס בלי אהבה. אני יכולה להיות מאוד פמיניסטית ומחזיקה מעצמי אבל עברתי תקופת יובש והביטחון העצמי שלי נמוך ואני לא איהנה מסטוץ כרגע. ביום אחר יכול להיות שאני אגיע אליו הכי מחוברת לגוף שלי ויהיה לי אחלה סקס".

צילום מסך מתוך הסרט "אהבה" בבימוי גספר נואה, 2015
צילום מסך מתוך הסרט "אהבה" בבימוי גספר נואה, 2015

המדונה והזונה

סיבה אפשרית לכך שגברים מעדיפים סקס ללא אהבה היא תסמונת "המדונה והזונה". זוכרות שב"סקס והעיר הגדולה" בעלה של שרלוט לא הצליח לתפקד איתה במיטה כי הוא לא ראה אותה כיצור מיני? על זה בדיוק מדובר. גברים בחברה המערבית מקבלים את החינוך המיני שלהם ממקור אחד עיקרי – פורנו, ולפעמים קשה להם לראות את אם ילדיהם בדוגי סטייל.

ענת, את נתקלת במקרים כאלה?

"האמת שאני פוגשת את זה דווקא מכיוון הנשים. לנשים בנות 30 פלוס יש סטטוס מסוים בחיי היומיום – מורה, רופאה, עובדת משרד, מעצבת שיער. כל היום הן עובדות מול אנשים ויש להן אחריות ובגרות, ובלילה כשהן מגיעות הביתה ורוצות לשכב עם בן הזוג, קשה להן לעשות את המעבר מלהיות אישה חזקה ללעמוד על ארבע. הן רואות את עצמן מושפלות במקום משוחררות. מה שאני עושה זה לעזור להן לעשות את המעבר בין האישה החזקה לאישה המשוחררת והמשחקת".

ומה עם הגברים?

"לגברים כיום יש בעיה אחרת – הם צריכים להיות גם חזקים וגם רכים ומכילים, והם גם צריכים לדעת איך להביא את האישה לאורגזמה, והאישה לא תמיד מסתפקת באורגזמה אחת, היא רוצה מולטי אורגזמה. כל הגישה המערבית שדורשת מאיתנו להיות מאוד ידענים ולהגיע להישגים, נכנסת גם למיטה".

אז איך אנחנו דואגים שיהיה לנו סקס מדהים גם בזוגיות וגם בסטוצים?

"אנשים מסתכלים על מין כעל צורך להגיע לאורגזמה, אבל מתחת לצורך הזה יושבים המון המון צרכים אחרים – צורך בקשר אימהי או אבהי, צורך בחיבוק מכרבל, צורך שיקשיבו לי או צורך להיות אגרסיבית. גם בתוך קשר קבוע וגם במפגש חד פעמי זה יכול להיראות במיליון דרכים. צריך לזהות קודם מה יושב מתחת הצורך לסקס – אם זו רק חרמנות או צורך אחר. אם לזוג נעים בביטחון והיציבות של הזוגיות שלהם, ומתוך המקום הזה יש להם תענוג רוחני ופיזי של חקר המיניות אבל רוצים לנסות משהו אחר – הם יכולים להכניס אלמנטים של ריחוק לקשר. למשל, לצאת למקומות שיש מתח, שיש הרבה אנשים, אווירה של סקס ותחרותיות באוויר שמעלה אדרנלין. אז, גם אם הם נמצאים זה עם זו הם יכולים לראות את בן או בת הזוג דרך עיניים זרות. זה מכניס אלמנטים של סיכון. אפשר לחלופין להחליט שבמשך שבועיים לא עושים סקס ומבלים בנפרד עם חברים וחברות. בסטוץ קשה יותר לייצר אינטימיות, אבל אם הצורך הוא באינטימיות אז אפשר למצוא סטוצים עם גברים שהם גם אחלה פרטנרים לדייט וללכת לראות איתם סרט קודם, או פשוט לעשות סקס עם אישה".

>> גברים קבלו את המדריך המלא לסקס אוראלי