איך להיפטר מאובססיה?

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

המטרה: להפסיק להיות אובססיבית. האמצעי: לא להיכנע למחשבות טורדניות ולדבר עם חברה. כך תשתחררי ממחשבות שפשוט לא עוזבות

88 שיתופים | 132 צפיות

המחשבה שהחבר שלה משקר לה סירבה להרפות מצליל, והיא יצאה לכיוון ביתו כדי לראות אם אכן יצא עם חברים כמו שאמר לה. כשראתה אור בחלון חדרו התחזקה בה המחשבה שהוא בוגד בה, והיא התלבטה זמן רב אם להיכנס ולתפוס אותו על חם או להמתין עד שהפילגש תצא מהבניין. מעולם לא הייתה נבוכה כמו ברגע שבו החבר שב מהבילוי, היא מספרת.

צליל ומערכת היחסים שלה נפלו קורבן למחשבה אובססיבית שסירבה להרפות. את אולי לא תעשי סטוקינג, אבל אולי חשת ריקנות שהובילה לבולמוס אכילה או בדידות שהובילה לסקס מזדמן ומיותר, ואולי חוב לא מטופל הוציא אותך לשופינג הרסני לחשבון הבנק. "מה שמאפיין את הפן האובססיבי הוא מחשבות שקשה לשלוט בהן", מסביר ד"ר סמי חמדאן, מומחה לפסיכופתולוגיה וחוקר אובדנות במכללה האקדמית תל אביב יפו. "הן חודרות לתודעה ומעוררות מצוקה. מחשבות אובססיביות מתחלקות לארבע קבוצות. הראשונה כוללת מחשבות הנוגעות לזיהומים, חיידקים וחשש ממחלות, השנייה קשורה לספקות אישיים, כמו אם נעלתי את הדלת או סגרתי את הגז. הקבוצות הנוספות נדירות יותר ומתייחסות לדחפים אגרסיביים ולדימויים שעולים בראש ללא שליטה. למשל, אנשים דתיים שחושבים באופן אובססיבי שהם עלולים לגרום לחילול השם או מדמיינים איברי מין ותמונות פורנוגרפיות".

יש אנשים שמועדים יותר למחשבות כאלה?

"אצל כל אדם עלולות להתעורר מחשבות אובססיביות, אבל אנשים חרדתיים פגיעים לכך יותר. הם רגישים, רמת המתח שלהם עולה במהירות וסיטואציות חדשות מעלות את רמת החרדה שלהם ומובילות לאובססיה".

חשש מבגידה תמיד קשור באובססיביות?

"למחשבות של צליל יש מרכיב אובססיבי אבל מה שחשוב הוא לאו דווקא סוג המחשבה אלא העוצמה שלה ומידת ההשתלטות של המחשבה על חייה. לכל אחד יש מחשבות כאלה ואנחנו לומדים לתת להן דקה או שתיים להתפרע, ואז לשחרר. אך יש כאלה שהמחשבות גורמות להם לפגיעה ביחסים הבינאישיים ובחיי היומיום".

כדי לנטרל מחשבות אובססיביות הגורמות למצוקה אדם עלול ליצור לעצמו טקסים. למשל, אדם שמחשבה על חיידקים לא מרפה ממנו, יכול לשטוף ידיים. בסיטואציות קיצוניות הטקס חוזר על עצמו שוב ושוב עד לרמה בלתי נסבלת. "ההפרעה הזו מאפיינת 3־5 אחוזים באוכלוסייה", מספר ד"ר חמדאן. "זה לא נשמע הרבה במיוחד, אבל האנשים שסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) קיצונית מתקשים לתפקד ובעקבות כך מגיעים גם עצב ודיכאון חזקים".

על פי ד"ר חמדאן, הסבר אחד ל־OCD נובע מהגישה הקוגנטיבית ועל פיה המחשבה הספציפית היא סימפטום לרגש עמוק יותר. הסבר זה אפשר לשייך לאנשים המפחדים לאבד שליטה או דואגים מפני דברים שאינם בשליטתם ולאנשים פרפקציוניסטים. לעומתה, הגישה הדינאמית טוענת כי המחשבה היא הגנה מפני חרדה שנוצרת ממחשבה שנתפסת כאסורה. אם את חושבת שבן הזוג שלך בוגד בך, זה מפני שאת משליכה עליו את הפחדים שלך מעצמך.

>> נר קנאביס? ניסינו את כל מוצרי המחזור שאת חייבת להכיר
>>> דיכאון וחרדה אחרי לידה – יותר נפוץ ממה שאתן חושבות

אז מה עושים?

״שואלים את עצמנו שאלות ומבררים מהו הבסיס שעליו מתיישבת המחשבה, מדוע היא הגיעה עכשיו. כשמזהים את מקור הבעיה אפשר להתמודד איתה ולשחרר אותה".

ואם זה לא ממש עזר?

"כדאי לנסות להעסיק את עצמך בדברים אחרים. לשמוע מוזיקה, לצאת לטיול או לריצה. בעצם, לעשות טקסים שלא קשורים ישירות למחשבה שלא מרפה ולנסות להסיט את תשומת הלב ממנה. אם זה לא הצליח, מומלץ להיעזר בחברים ומקורבים, בלי לשתף אותם במחשבה עצמה, ולנסות ליצור חוויה חיובית אחרת. אם המחשבה לא מרפה הגיע הזמן לפנות לאנשים קרובים שיוכלו להקשיב, לתמוך ולעזור במצוקה. אם הבעיה נמשכת, רצוי לפנות לעזרה מקצועית".