עיר מקלט: לתכנן בית כמו עיר

| מאת: רווית הררי

האדריכלית הילה זוהר מתייחסת לבית כמו אל עיר - היא מתכננת את האזורים והחדרים לפי אופי המתרחש בהם ובהתאם לצרכי הלקוח ומקפידה ליצור חיבור מודולרי בין חללים

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2017/01/sizes/AAAA-רות-לור-h_wo_680_382.jpg
חללים נקיי קווים תוכננו סביב אוספי החפצים של המשפחה בדירה ברמת אביב | צילום: רות לור

 

 

תעודת זהות: הילה זוהר אדריכלות

שם הילה זוהר
גיל 41
לימודים בוגרת תואר ראשון ושני באדריכלות ובינוי ערים ב-Università della Svizzera italiana USI)), שווייץ
ניסיון תעסוקתי משה צור אדריכלים

אדריכלית הילה זוהר

אדריכלית הילה זוהר

 

לפני חמש שנים פתחה אדריכלית הילה זוהר משרד עצמאי המתמחה בבנייה פרטית לצד מסחרית, וכן בעיצוב פנים. את תקופת לימודיה העבירה מעבר לים, באוניברסיטה של שווייץ האיטלקית (USI), אוניברסיטה שהוקמה על ידי אדריכלים שוויצרים מובילים, בהם מריו בוטה, לואיג'י סנוצ'י ואאורליו גלפטי. הלימודים היו חוויה מקצועית ותרבותית מדהימה, היא מספרת, התנהלו דרך סדנאות אמן מעשיות באווירה בלתי פורמלית עם טובי האדריכלים בעולם, וכללו סיורי אדריכלות בעקבות מונומנטים אדריכליים ברחבי אירופה.

אילו עקרונות מנחים את עבודתך?

"חשוב לי שהבית יתוכנן לפי צורת החיים של האדם שחי בו, ואני מייחסת חשיבות רבה לניתוח צורכיהם של הלקוחות והרגלי החיים השונים שלהם. אני מנסה למקד את רוב הלקוחות שלי בהיום, כי איש אינו יודע מה יקרה בעתיד, ומתאימה את הבית לצורכיהם העכשוויים באמצעות תכנון הקשרים בין החללים, המראה שנשקף מכל חלל (למשל, אם מחדר העבודה רואים את הסלון או שהוא מנותק לגמרי משאר חלקי הבית), אופן חדירת האור והאוויר ומעברים בין החדרים.

יש בבתים שלי חלוקה ברורה בין אזורי יום לאזורי לילה, שמהם נובעים גם הקשרים בין החדרים. התנועה בחלל וההקשר הנכון בין החדרים חשובים לי מאוד, ומכתיבים את התוכנית של הבית. בית הוא כמו עיר – יש בו כיכרות, רחובות, צמתים וסימטאות ללא מוצא – וכל אזור צריך להיות מתוכנן באופן המגדיר את ההתרחשות בו".

"מאחר שהבתים שאני מתכננת מתחשבים בצורכי העכשיו, הם כוללים אלמנטים משתנים ומודולריים במידת האפשר, כדי שיוכלו לענות על יותר צרכים. למשל, בדירה שתכננתי במרכז תל אביב עבור לקוחה המגיעה ארצה תכופות, היה חשוב ללקוחה לייצר מצבי שימוש שונים בבית, כשהיא מארחת או כשהיא שוהה בו לבד. לכן תכננתי במרכז הבית קיר עץ מודולרי המפריד בין חדר השינה לסלון, ומורכב מקוביות עץ נשלפות מתוך מדפי כוורת. הקוביות יכולת להישלף ממקומן לחלוטין ולייצר חלל פתוח שרק מחיצה אוורירית ומסורגת חוצה אותו, או לחלופין להיכנס למקומן ולייצר הפרדה מלאה בין שני החדרים.

קיר העץ המודולרי מאפשר לייצר חלל פתוח כמעט לחלוטין או הפרדה מלאה בין שני אזורים | צילום: גדעון לוין

קיר העץ המודולרי מאפשר לייצר חלל פתוח כמעט לחלוטין או הפרדה מלאה בין שני אזורים | צילום: גדעון לוין

דירה בתל אביב: קיר עץ מודולרי המפריד בין חדר השינה לסלון, מורכב מקוביות עץ נשלפות  | צילום: גדעון לוין

דירה בתל אביב: קיר עץ מודולרי המפריד בין חדר השינה לסלון, מורכב מקוביות עץ נשלפות | צילום: גדעון לוין

 

"החיבור למרחב החיצוני, בין החזית לסביבה, חשוב לי מאוד. הבית או המבנה אינו אלמנט מבודד אלא שייך למקום שבו הוא נמצא, והחוץ והפנים מקיימים ביניהם דיאלוג. למשל, במרכז לקוסמטיקה אורגנית שתכננתי במושב נהלל, שיפצתי רפת ואורווה הנמצאות על נחלה חקלאית, כי היה חשוב לי לייצר חלל המשתלב במקום. הרפת הישנה הולבשה מבחוץ בקורות עץ צבועות, כדי לשמור על מראה הצריפים של פעם, ונבחרה צבעוניות רכה המשתלבת באדמה. גם בדירות מאוד חשוב לי מה נשקף מהחלון, ואני פותחת חלונות באופן הממסגר פיסות נוף שונות. ויטרינות זכוכית גדולות משעממות אותי. אני מעדיפה חלונות שמכל זווית בבית נשקף מהם מראה אחר".

חלון שממסגר פינת נוף בדירה בתל אביב | צילום: גדעון לוין

חלון שממסגר פינת נוף בדירה בתל אביב | צילום: גדעון לוין

 

מה מאפיין את סגנון העיצוב שלך?

"האדריכלות שלי מאוד נקייה ופונקציונלית, אבל לא מודרניסטית או קרה, והיא משלבת חומרים או פריטי ריהוט חמים. למשל, בדירה ברמת אביב תכננתי חללים נקיי קווים סביב אוספי החפצים של המשפחה. פינת האוכל תוכננה במחשבה על השטיח האתני שישתלב בה, ובמטבח תוכננו מדפים עליונים פתוחים המחליפים את הארונות העליונים, ומכילים גם חפצי נוי רבים מאוספי המשפחה.

פינת האוכל בדירה ברמת אביב תוכננה במחשבה על השטיח האתני שישתלב בה | צילום: רות לור

פינת האוכל בדירה ברמת אביב תוכננה במחשבה על השטיח האתני שישתלב בה | צילום: רות לור

אני פנאטית של פרטים, דקויות וגימורים, ומאמינה שהם אלה שיוצרים את האווירה בחלל. למשל, בחדר השינה בדירה ברמת אביב חופה קיר שלם בעץ צבוע לבן, המצניע את הדלתות לחדר הרחצה ולחדר הארונות. הקיר הפך לאלמנט פיסולי בחדר הכולל פתחי אור וקווים גרפיים, והצנעת הדלתות יוצרת תחושה נינוחה יותר בחלל. אני מרבה להשתמש בחומר ובצבע ככלי להגדרת חללים וגם כדי להכניס בהם עניין ואווירה. צבע וחומר מייצרים מאסות המגדירות חללים, ולפעמים זריקת צבע אחת הופכת את החלל למשהו אחר לגמרי, אם הצבע מגדיר מאסה בולטת כלשהי.

מעבר לכך, אני מרבה להשתמש באלמנטים אדריכליים ועיצוביים הנותנים הכוונה בבית. בעיניי הם מהות האדריכלות. למשל, בדירה בתל אביב בניתי עמוד מול דלת הכניסה לבית שחופה לבנים אדומות כדי לייצר מבואה, מקום של עצירה ושהייה רגעית בכניסה לבית. המבואה היא אזור חשוב בעיניי בבית, היא מייצרת אתנחתא, והאתנחתאות האלה מאוד חשובות בבנייה העכשווית. החללים היום מאוד פתוחים, ולדעתי חשוב לייצר גם בהם הגדרות של אזורים שונים".

דלתות עץ מאסיביות שנצבעו בכתום עז בדירת לופט ביפו, ניתנות להזזה על צינור ברזל באופן המאפשר לייצר הפרדה בין הסלון לחדר השינה | צילום: חפצי אלגר

דלתות עץ מאסיביות שנצבעו בכתום עז בדירת לופט ביפו, ניתנות להזזה על צינור ברזל באופן המאפשר לייצר הפרדה בין הסלון לחדר השינה | צילום: חפצי אלגר

הדלתות מתפקדות גם כאלמנט פיסולי בחלל | צילום: חפצי אלגר

הדלתות מתפקדות גם כאלמנט פיסולי בחלל | צילום: חפצי אלגר

 

מה מאפיין את בחירותייך החומריות?

"אני מעדיפה חומרים טבעיים במצבם הגולמי והגס. אעדיף אבן לא מסותתת, שבה מרגישים את תחושת החומר, על פני אבן מסותתת ומלוטשת. אני מאוד אוהבת לערבב בין חומרים ולייצר שילובים לא סטנדרטיים, ומקדישה תשומת לב רבה לפרטים ולדקויות לא רק בבחירת החומרים, אלא באופן השימוש בהם וביצירת החיבורים ביניהם. לכל חומר יש תכונות משלו וחשוב לי לחקור כיצד חומרים עובדים יחד ומה הדיאלוג שנוצר ביניהם. עיבוד שונה של אותו חומר יכול לייצר חוויה שונה לגמרי למשתמש.
אני משתמשת בחומרים כדי להגדיר אזורים שונים, ויכולה לעשות זאת באמצעות שימוש בחומרים שונים או באמצעות שימוש שונה באותו החומר (כמו סיתות שונה של האבנים המשמשות לחיפוי הרצפה באזורים שונים של הבית). בדירה ברמת אביב, למשל, שיבלתי מרצפות מאבן אפורה לא מסותתת בחללים הציבוריים, לצד אריחים מאוירים במטבח ופרקט בחללי המעבר, והחומרים עוזרים לייצר אבחנה בין החללים השונים. מעבר לכך, הפרטים הקטנים של חיבור החומרים, עיבודם וגימורם משפיעים על החוויה הנוצרת בחלל. חומרים טבעיים במצבם הגולמי יודעים תמיד להתחבר. שימוש בסקאלת צבעים דומה אף הוא מסייע לחבר בין חומרים שונים".

פרטים, דקויות וגימורים יוצרים את האווירה בפינת האוכל של לופט ביפו | צילום: חפצי אלגר

פרטים, דקויות וגימורים יוצרים את האווירה בפינת האוכל של לופט ביפו | צילום: חפצי אלגר

חומר וצבע משמשים ככלים להגדרת חללים | צילום: גדעון לוין

חומר וצבע משמשים ככלים להגדרת חללים | צילום: גדעון לוין

 

קצרים עם הילה זוהר

הכי יפה במקצוע "שכל יום הוא אחר, וכל לקוח הוא אחר, ושאני יכולה לחלום עבור מישהו את המקום האינטימי שלו".
הכי קשה במקצוע "קבלנים".
פרויקט אדריכלי מוערך בארץ "העיר הלבנה – בתי הבאוהאוס בתל אביב. החשיבה על ההקשר לסביבה והדיאלוג בין חזית לרחוב נכונים בעיניי. למשל, המרפסות המקורות שמייצרות אזור מעבר בין פנים לחוץ".
טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות "ללמוד רק אם אתה מאוד מחובר למקצוע".
פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית "שכונה. מקבץ של מבנים שיוצרים שיתוף בין חוץ, פנים וחיי קהילה, בצורה שמפרה את הקהילה".
אם לא היית אדריכלית היית "אף פעם לא רציתי להיות שום דבר אחר. אולי הייתי עוסקת במסחר בנדל"ן".

 

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 1f069ee9e277ce7f9c8 at 15:18:51