קלאסיקה מודרנית

צילום: גדעון לוין
צילום: גדעון לוין

שילוב כוחות בין מעצבת הפנים אורלי זילבר לרדמארק אדריכלים בתכנון ועיצוב ביתה הפרטי של זילבר, הוליד מבנה קובייתי מודרני שעוצב בסגנון קלאסי וענה על השאיפה ליצור בית חד-פעמי היוצר אפקט וואו!

88 שיתופים | 132 צפיות

 

חומרים שחוזרים על עצמם ופלטת גוונים שקטה מהווים רקע ורסטילי לעיצוב פנים בסגנונות שונים – קלאסי, מודרני ואקלקטי – ויכולים להתאים לכל טעם. חלק מהריהוט הובא על ידי המעצבת מאירופה וחלקו נרכש במיוחד עבור הבית
חומרים שחוזרים על עצמם ופלטת גוונים שקטה מהווים רקע ורסטילי לעיצוב פנים בסגנונות שונים – קלאסי, מודרני ואקלקטי – ויכולים להתאים לכל טעם. חלק מהריהוט הובא על ידי המעצבת מאירופה וחלקו נרכש במיוחד עבור הבית

 

אדריכלות טל שפיגלמן ועופר סלינס ממשרד רדמארק אדריכלים

עיצוב פנים אורלי זילבר

שטח בנוי 470 מ"ר

שטח המגרש 500 מ"ר

משך הפרויקט 18 חודשים

תקרת הסלון גבוהה במיוחד כדי ליצור תחושת וואו. מעל פינת האוכל נמתח גשר המשרת את הקומה העליונה. בקיר המרוחק נבנתה אח דו צדדית המפרידה בין הסלון למטבח
תקרת הסלון גבוהה במיוחד כדי ליצור תחושת וואו. מעל פינת האוכל נמתח גשר המשרת את הקומה העליונה. בקיר המרוחק נבנתה אח דו צדדית המפרידה בין הסלון למטבח

 

"עיצוב צריך להתאים למקום. גרתי שנים רבות בחו"ל – בקנדה ובבודפשט – עסקתי בנדל"ן והבנתי את מאפייני העיצוב במקומות שונים. כשחיפשתי את המגרש וסיירתי בהרצליה פיתוח ראיתי שבישראל הסגנון המודרני מקובל מאוד. הוא ורסטילי ויכול להשתנות במשך הזמן ובגלל שהוא נקי הוא מסוגל להכיל עיצוב פנים עתיק או עכשווי ואפילו אקלקטי", אומרת מעצבת הפנים אורלי זילבר על הבית שתוכנן על ידי משרד רדמארק אדריכלים ועוצב על ידה בשביל משפחתה.

אפקט וואו

הבית נבנה על מגרש דו משפחתי פינתי ברחוב שקט. זילבר הגיעה עם חזון מגובש שבבסיסו הרצון להשיג אפקט וואו. "לפי הבריף התבקשנו לתכנן בית מודרני באווירה חמה. יצרנו פרוגרמה שמבוססת על חלל ציבורי גדול ועל אזור פרטי שמורכב מסוויטה ראשית ושלוש סוויטות לילדים בוגרים", אומרים האדריכלים. המבנה כולל ארבע קומות: קומת מרתף, קומת כניסה ציבורית, קומת חדר ילדים וקומת חדר הורים. עוד לפני התכנון נדרשו האדריכלים לסוגיית מיקום הכניסה, שמשפיעה על חלוקת החללים ומגדירה פרטיות. הם חיפשו אחר פתרון אדריכלי שינתק את הבית מהבית השכן ויעמיד אותו בזכות עצמו גם מבחינה אסתטית, ובחרו בקיר מפריד ובחריץ אנכי כאלמנט הכניסה. החניה מוקמה סמוך למטבח כדי להקל על הגישה אליו, וגם כדי לפנות את חזית הבית וליצור מראה מרשים מהרחוב.

כבר מבחוץ אפשר לעמוד על טיבו של הבית מבחינה סגנונית: העיצוב קובייתי ומודרני והחומרים והגוונים חוזרים על עצמם – לבן, שחור, עץ, בטון, אלומיניום ופלדה. דלתות הזכוכית בחזית ובצדו האחורי של חדר המגורים יוצרות קו שחוצה את המבנה ומעצים את תחושת הגודל. שער הברזל נפתח למדרגות מרחפות מבטון מוחלק. משמאל תוכננה בריכת גלישה מאבן בלוסטון שחורה שנאספת לתעלה ויוצרת מעין מפל על קיר. מימין גינת נוי קטנה. השביל מוביל אל חזית בגובה שבעה מ' שעשויה מ־HPM – טכנולוגיה חדשה של עץ בדחיסה מיוחדת שמבטיחה עמידות בתנאי מזג אוויר לאורך זמן.

דלת הכניסה גדולה במיוחד (180X230 ס"מ) ונפתחת אל מבואה. "הרבה משפחות ישראליות אוהבות לראות מהמטבח מי נכנס. כאן הייתה החלטה מודעת שזה לא יקרה", אומרים האדריכלים, וזילבר מוסיפה: "בגלל שהייתי בחו"ל נחשפתי למושג המבואה, שמאפשר סוג של קבלת פנים. אני לא אוהבת שפותחים את הדלת וישר נופלים לתוך הסלון או המטבח". סמוך לחלל המבואה נמצאת מעלית. מאחוריה, באופן שיוצר הפרדה מוחלטת כדי לשמור על פרטיות, מוקמו שירותי האורחים המרווחים (3.00X1.75 מ') המחולקים באמצעות לוח זכוכית שחורה לכמה אזורים. הכיור (קערת זכוכית שקופה) והברז דמוי טיפת המים שיורד מהתקרה (מודי) תורמים לתחושת הוואו בלי לוותר על פונקציונליות: יש בהם, למשל, פתח לפיר הכביסה, שעובר לאורך שדרת הבית מסוויטת ההורים שבקומה העליונה ועד לחדר שירות במרתף.

גרם המדרגות נשען בקצה אחד על המבנה וקצהו השני עשוי מוטות הברגה קשיחים, פתרון שנועד לענות על צרכים פונקציונליים וחזותיים
גרם המדרגות נשען בקצה אחד על המבנה וקצהו השני עשוי מוטות הברגה קשיחים, פתרון שנועד לענות על צרכים פונקציונליים וחזותיים

גמישות תכנונית

המבואה האינטימית עומדת בניגוד חריף לחלל הציבורי שגובהו 5.45 מ' – שילוב של סלון ופינת אוכל. גוני אפור של ריצוף האבן הטבעית והקירות הצבועים בלבן המגוון באפור הם רקע נייטרלי לריהוט הקלאסי והמודרני. חלק מהריהוט היה ברשות הבעלים הקודמים וחלקו נרכש על ידי הבעלים החדשים. קיר הבטון מוחלק במראה לא מעובד, נמתח לאורך החלל ומחולק לריבועים סימטריים. סביבו, בהיקף, הותקנו נורות LED שמספקות תאורת אווירה משלימה לזו שמפיק גוף התאורה הדרמטי בשחור ובזהב המשתלשל ממרכז התקרה. מעל פינת האוכל עובר גשר שמשרת את הקומה שמעל. לאורך תחתיתו הותקנה תעלת תאורה (ויה ביזונו) השקועה בתקרה שנמתחת אל המטבח ומגבשת את שני החללים ליחידה אחת. קמין דו צדדי הבנוי בקיר יוצר הפרדה חלקית בין הסלון ופינת האוכל ובין המטבח, שבו הסגנון המודרני מתעצם. במרכז החלל הוצב אי עבודה מחופה עץ אלון ומשטח קוריאן לבן, שבו שקוע כיור. "אני אוהבת מראה מודרני אבל הוספתי את האלון כדי שיחמם קצת את האווירה. זה אותו אלון שנמצא במדרגות ובחדרי הרחצה ובעוד מקומות בבית". מאחורי האי, לאורך הקיר, נבנה ארון שקוע המחופה בדלתות שלייף לאק לבן – אלמנט אחסון דמוי קיר שמסתיר את כל מה שהופך מטבח לחלל עמוס – מכשירי חשמל קטנים, מכונת קפה, ספרי בישול וכדומה. כלי האוכל וההגשה מאוחסנים במגירות נשלפות בגודל 60X1.20 ס"מ. בשני צדי המטבח הנסתר הוצבו מכשירי חשמל גדולים בגוני שחור וכרום בחיפוי זכוכית, כולל מקרר יינות משוכלל. "אפשר לראות שהחלל מאוד ורסטילי ונגיש", מסבירים האדריכלים, "תכננו במטבח פינת משפחה שתוכל להפוך לפינת אוכל כשהבית יתבגר, ובמקום פינת האוכל בסלון אפשר יהיה להעמיד פסנתר או פינת ישיבה. הגמישות מאפשרת לשחק עם החלל וליצור בו אזורים שמתאימים לסגנונות מחייה ואירוח שונים".

בית בהרצליה פיתוח  קלאסיקה מודרנית

תשומת לב מיוחדת הוקדשה לתאורה המשרתת סיטואציות שונות: אור טבעי מהחזית ומגב הבית, גוף תאורה מרכזי מרשים, ספוטים ופסי לד כתאורת אווירה
תשומת לב מיוחדת הוקדשה לתאורה המשרתת סיטואציות שונות: אור טבעי מהחזית ומגב הבית, גוף תאורה מרכזי מרשים, ספוטים ופסי לד כתאורת אווירה


האלמנט החמישי

עקרון הוורסטיליות הנחה גם את עיצוב החצר שנחלקת לשני אזורים מוגדרים. דלת צדדית יוצאת מהמטבח אל אזור מחופה דק איפאה, שמיועד למטבח ולפינת אוכל חיצוניים. משטח הדשא מגדיר את אזור הבריכה שגודלה 12X3.20 מ'. המעבר ממנה לפינת המשפחה נעשה על ידי פתיחת דלתות הזכוכית ורפפות ההצללה. ריצוף האבן הטבעית ממשיך לאזור שסביב הבריכה ויוצר המשכיות סגנונית. קורה בנויה יוצרת מעין מסגרת עם קווי המתאר של המבנה וסמוך לגדר תוכננה גינה קטנה וקלה לתחזוקה שהצמחייה בה מסודרת במחזוריות סימטרית. "הסדר בצמחייה נשמר והיא חוזרת על עצמה. גינות פראיות מתאימות לסגנון מונז'קי אבל בית מודרני כמו זה מחייב גינה מתאימה. הכול חייב להשתלב".

הסוויטה הראשית נמצאת בקומה העליונה וכך מנותקת מהמתרחש בקומת הקרקע, בבריכה וברחוב. הפתח הימני משמש חדר ארונות שבצדו מעלית
הסוויטה הראשית נמצאת בקומה העליונה וכך מנותקת מהמתרחש בקומת הקרקע, בבריכה וברחוב. הפתח הימני משמש חדר ארונות שבצדו מעלית


האלמנט ש"תופר" את כל הבית ליחידה אחת הוא גרם המדרגות, שתחילתו במרתף וסופו ביחידת ההורים. בתכנונו הושקעה מחשבה רבה של המעצבת והאדריכלים. "זהו הפריט המשמעותי ביותר בבית והושקע בו מאמץ אדיר. הרבה אדריכלים נוטים לקחת קומה ולמחזר אותה. כאן, על מנת לחזק את אפקט החלל הכפול, הצמדנו את המדרגות העולות לסוויטת ההורים אל הקיר במטרה לייחד את הסיטואציה". גרם המדרגות נשען בצד אחד על המבנה ובקצהו השני על מוטות הברגה קשיחים המתפקדים כמעקה. "חיפשנו פיתרון שמצד אחד יספק את האפקט שאורלי מחפשת ומצד שני לא יעמיס על החלל. אם היינו עובדים עם כבלי מתיחה היה חשש מבחינת הגמישות. המוטות מספקים תחושה מאווררת, מתפקדים כמעקה ו'עובדים' עם כל הבית. זהו אלמנט עיצובי שנדון עוד בשלבים שבהם הבית עבר לתכניות הביצוע. לא חיכינו לשלב שבו צריך לסגור את נושא המדרגות".

הקומה השנייה מיועדת לחדרי הילדים. יש בה שלוש סוויטות – שתיים בחלק הקרוב למדרגות ואחת מצדו השני של ה"גשר". בכולן שולט הסגנון המודרני־אוניברסלי שבא לידי ביטוי בגוונים ובחומרים המאפיינים את הבית כולו: קירות וחיפויים בלבן ובאפור, פרקט ושידות עץ אלון ומשקופי פרופיל אלומיניום שחור. "כל חדר אמבטיה הוא יוניסקס כדי לא ליצור מגבלה. בחרתי במשחק גוונים מינימליסטי ושקט ואת הטאץ' הנשי או הגברי אפשר ליצור בקלות באמצעות אביזרים", מסבירה זילבר. שתיים מהסוויטות מאובזרות במקלחת מרווחת ובשלישית הותקנה אמבטיה כדי לענות על כל צורך ורצון שאולי יתעוררו.

מבט מתוך המקלחון אל חדר האמבטיה ואזור השינה. זכוכית שקופה ומראות מעצימים את תחושת הגודל של החלל
מבט מתוך המקלחון אל חדר האמבטיה ואזור השינה. זכוכית שקופה ומראות מעצימים את תחושת הגודל של החלל


הקומה העליונה משתרעת על כ־60 מ"ר ומיועדת לסוויטת ההורים. הסוויטה היא החלל היחיד במפלס ובגלל הניתוק מהבית השכן היא זוכה לארבעה כיווני אוויר ולפרטיות מקסימלית, הנובעת גם מריחוקה מהאזורים הציבוריים. התחושה מרווחת ומאווררת. דלתות זכוכית מפרידות בין אזור השינה לחדר הרחצה שנשקף כבר מהכניסה לחדר "כמו בסוויטות בבתי מלון מפוארים", אומרת זילבר. הפרקט נמשך אל תוך אזור הרחצה ואמבטיית stand alone בקווים מעוגלים תופסת את מרכז החלל. מקלחון נפרד ממוקם מאחורי קיר זכוכית ומשחקי טקסטורה בחיפויי שיש ומוזאיקה בצבע שחור מגדירים אזורים שונים בחלל. חדר הארונות משמש מעין מבואה שאליה מגיעה המעלית. גם פה התכנון נובע מהצורך בפרטיות.

תשומת לב מיוחדת הוקדשה לנושא הגג, שלפי תקנות עירוניות חייב להיות משופע. האדריכלים ביקשו למקסם את השטח על ידי בחירה בצורת חצי חבית, אך היא אינה מתאימה לסגנון הוויזואלי של הבית, שעיקרו קווים ישרים ולכן הושקע מאמץ בהסתרתה. "בבתים רבים בסביבה הקשת מאוד נוכחת. אנחנו השקענו מאמץ גדול להימנע מכך. וידאנו בתוכנות תלת ממד שאדם מהרחוב לא יוכל לראות אותה".

הגשר שמעל פינת האוכל מחבר בין סוויטות הילדים. מעקה זכוכית שקופה יוצר תחושה אוורירית ואינו מסתיר את גרם המדרגות
הגשר שמעל פינת האוכל מחבר בין סוויטות הילדים. מעקה זכוכית שקופה יוצר תחושה אוורירית ואינו מסתיר את גרם המדרגות


עמוק באדמה

המרתף משתרע על כ־120 מ"ר ומתוכנן באופן שיוכל לשמש בעתיד יחידה נפרדת. החלל המרכזי מרווח ומואר מאוד, וכמעט קשה להיזכר שמדובר במרתף. "יצרנו נתק בין הבריכה לבין הבית והשתמשנו בתקרת זכוכית כדי לאפשר מעבר אור טבעי". אוורור מגיע דרך חצר אנגלית הממוקמת מתחת לפני הקרקע ונמצאת בחלקו האחורי של הבית. בכל החדרים תוכננו חדרי שירותים עם מקלחת או אמבטיה ואחד מהם משמש ממ"ד. סמוך למרתף ממוקמת המעלית ויחידת השירות של הבית.

"אני פריקית של מחזוריות והכול אצלי חייב להשתלב", מסכמת זילבר את גישתה, "אני תמיד מצטטת את המשפט 'אלוהים נמצא בפרטים הקטנים'. פלטת הצבעים ליוותה אותי בכל הבית ובכל החללים כי הבחירה הראשונית שלה יוצרת את ההרמוניה". האדריכלים מוסיפים ש"נקודת המוצא הייתה האופן שבו יטופלו החללים על מנת לספק תחושת מרחב בבית. הקדשנו חשיבה רבה לכל פרט כבר בשלב התכנון כדי שהבית יענה על הדרישה העיצובית והקונספטואלית ובו זמנית יהיה פרקטי, נוח ונגיש".

הבריכה מופרדת מהרחוב בגינה מסודרת וקלה לתחזוקה. משמאלה, בחלק הרחוק של התמונה, ניתן לראות לבני הזכוכית שנקבעו ברצפה כדי לספק אור טבעי למרתף
הבריכה מופרדת מהרחוב בגינה מסודרת וקלה לתחזוקה. משמאלה, בחלק הרחוק של התמונה, ניתן לראות לבני הזכוכית שנקבעו ברצפה כדי לספק אור טבעי למרתף

 

בית בהרצליה פיתוח קלאסיקה מודרנית
שביל הכניסה עשוי מדרגות מרחפות מבטון מוחלק. בריכת גלישה נאספת לתעלה ויוצרת מפל על קיר

על קצה המזלג

עם מעצבת הפנים אורלי זילבר

אני מאמין אני מנסה להגשים ללקוחות את חלומם וגם ליצור חלל מרשים, מזמין ועוצמתי תוך התחשבות בהנדסת אנוש. תוך כדי כך אני מנסה לשלב את ההווה, את העבר ואת העתיד של הלקוח וליצור חלל ורסטילי, נעים, אסתטי ופרקטי.

גישת עיצוב יוקרה לא באה על חשבון נוחות ואיכות חיים. אני מקפידה על הפרקטיות והפונקציונליות של החלל ועל עבודה מדויקת ברמה הגבוהה ביותר.

טיפ עיצוב להיצמד לפלטת צבעים כי היא זאת שיוצרת את ההרמוניה בבית. את המשחק אפשר לעשות בטקסטורות.

לא כדאי לשלב כמה סגנונות בבית אחד. יש מלונות בוטיק שבהם כל חדר נראה שונה אבל זה קונספט. בבית כדאי לשמור פחות או יותר על אותו סגנון בכל החללים.

בית בהרצליה פיתוח  קלאסיקה מודרנית

 תוכנית קומת הקרקע