בית בשרון: כשעיצוב נמצא בפרטים הקטנים

סטיילינג לצילום: לינוי לנדאו | צילום: גלעד רדט
סטיילינג לצילום: לינוי לנדאו | צילום: גלעד רדט

בולי עץ, בדים טבעיים וצמחייה מכניסים את הטבע והרבה חום לבית מודרני שבעליו חובבי גינון. דקורציה מדויקת משמרת שקט בלב המטרופולין בבית שלא נותן למונוכרמטיות להעיב לו על הקסם והשלווה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

אדריכלות ועיצוב פנים נעמי יחזקאל
שטח המגרש 860 מ"ר
שטח בנוי 290 מ"ר

"אני רואה את האדריכלות כחלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים וגם מהנושא של הפיתוח הסביבתי והגינון. מה שמכונה Total Design", אומרת נעמי יחזקאל, בעלת משרד אדריכלות ועיצוב פנים ומרצה בשנקר במגמת עיצוב פנים. "גם בבית הזה, הנמצא בחלק הוותיק של מושב בשרון, היה דגש על כל צירי התנועה המחברים את הבית, החצר והמגרש, הטרפזי בצורתו".

סטיילינג צילום: לינוי לנדאו | צילום: גלעד רדט
סטיילינג צילום: לינוי לנדאו | צילום: גלעד רדט

על מגרש בשטח של 860 מ"ר באחד מיישובי השרון הוותיקים נבנה בית חדש בגודל של 290 מ"ר, המחולק לשני מבנים צמודים: בית מרכזי בגודל 220 מ"ר המתפרשים על פני שתי קומות, ולצדו יחידת דיור נפרדת בגודל של 70 מ"ר, העתידה לשמש את הבן הבוגר מבין ארבעה ילדים. "חלק מהדרישות של בני הזוג היה להתאים עבורם בית שיתאים לגודל המגרש, יישמר את תחושת החוץ בפנים, בחלקים הציבוריים, ושתהיה סמיכות בין המטבח (רגבה) לבין המרפסת המקורה בפרגולה ולגינה, בשל אהבתם לאירוח. בכלל, בעל הבית עוסק בגינון במקצועו והיה לו ולרעייתו חשוב מאוד לתת תחושה של מרחבים. המרכז עבורם הוא החצר ולא הבית", מסבירה יחזקאל על השאיפות של בני הבית בשלב התכנון הראשוני.

לבני הבית היה חשוב ליצור תחושה של מרחב, כשהמרכז הוא החוץ ולא פנים הבית | צילום: גלעד רדט
לבני הבית היה חשוב ליצור תחושה של מרחב, כשהמרכז הוא החוץ ולא פנים הבית | צילום: גלעד רדט

 

בניגוד לתהליכי תכנון סטנדרטיים, הפעם, מספרת יחזקאל, היא עברה עם בני הבית תהליך שונה ומרתק. "ממש התחלנו במשחק קוביות, לבעלי הבית הייתה התלבטות בין בית כפרי לבין בית בקווים מודרניים וישרים. הם באמת לא ידעו מה הם מעדיפים, לכן יצרתי עבורם שתי הדמיות – אחת של בית כפרי עם גג רעפים ומאפיינים כפריים והדמיה שנייה של בית בעל קווים נקיים וישרים וגג שטוח. ממש שני סגנונות שונים עבור אנשים שהיו פתוחים לרעיונות ורצינו להתאים עבורם בית בהתאם לצרכים הספציפיים שלהם. וזה הצריך תהליך, כולל עצירה באמצע לבחינה מחודשת של התוכניות ומה נכון עבורם", מספרת יחזקאל. אחרי שהוחלט ללכת על בית בסגנון מודרני עם הגג השטוח, התלבטו יחזקאל ובני הבית בין בית בגודל 330 מ"ר המחולק לשלוש קומות, בהן קומת מרתף, לבין בית צנוע יותר בגודלו ובלי מרתף אך עם יחידת דיור נפרדת שתתאים בעתיד לקן שילך ויתרוקן עם התבגרות הילדים. הם בחרו באפשרות השנייה: ויתרו על מרתף עבור בניית יחידת דיור צמודה, בעלת חצר נפרדת וכניסה פרטית.

"בנוסף לתהליך הבחירה הייחודי, זה אחד הפרויקטים היחידים שבהם בעלי הבית היו מאוד שותפים בתהליך. בעל הבית אף התפנה מעיסוקיו והיה מנהל הפרויקט של עצמו. הייתה לו חוויה נעימה ולי היה העונג לעבוד איתו. לרשותו ניצבו כמובן שורה של בעלי מקצוע מובילים בתחומם, אבל הוא לגמרי לקח את זה על עצמו, נכנס לעובי הקורה, נהנה מהתהליך וזה גרם לו להתחבר עוד יותר לבית שלו", מספרת יחזקאל.

הקווים המודרניים של הבית מתכבתים עם אהבת הגינון של בני הבית והחיבור שביקשו בין הפנים לבין החוץ | צילום: גלעד רדט
הקווים המודרניים של הבית מתכבתים עם אהבת הגינון של בני הבית והחיבור שביקשו בין הפנים לבין החוץ | צילום: גלעד רדט

 

מחממים את הגוונים האפורים

"יש כמה עוגנים שאיתם יצאנו לדרך. ראשית בני הבית ביקשו חללי אחסון רבים ככל האפשר, ולכן תכננו עבורם פריטי עץ ייחודיים, למשל ארון כניסה גדול מאחורי דלת הכניסה ובו מקום למעילים, תיקים, נעליים, מסמכים, מטריות ועוד. עוד פתרון אחסון היה בניית מזווה גדול הצמוד למטבח והכניסה אליו היא ישירות מדלת המחברת בינו לבין החניה, כך שלא צריך לעבור עם שקיות מהסופר בכל רחבי הבית", אומרת יחזקאל, "אתגר נוסף היה לבנות ולעצב בית מודרני בצורתו ובחומרים שנבחרו עבורו, אך לתת תחושת חום. את תחושת החמימות השגנו בעזרת שילוב של פריטים מהטבע, ממש פריטים שנלקחו מהחצר.

כדי שהבית לא ייראה קר, נכנסו לתמונה טקסטיל בגוונים חמים, רהיטים בעלי טקסטורות מעניינות כמו ספת עור כהה בסלון וצמחייה טבעית | צילום: גלעד רדט
כדי שהבית לא ייראה קר, נכנסו לתמונה טקסטיל בגוונים חמים, רהיטים בעלי טקסטורות מעניינות כמו ספת עור כהה בסלון וצמחייה טבעית | צילום: גלעד רדט

יש שימוש רב בבולי עץ בצורות ובשימושים שונים: שרפרפים, הדומים, לוגים מנוסרים כקישוט דקורטיבי תלוי על הקיר, בולי עץ במרפסת המוצלת בפרגולה, בולי עץ לצד האח בתחתית הכוננית, ועוד. לא העמסנו בצמחייה ובפריטים מהטבע, אלא דאגנו שיהיו נגיעות בין הקווים המודרניים של הבית. זה גם הקו המחבר בין אהבת הגינון של בני הבית ובין החיבור שביקשו בין פנים הבית לבין החוץ. חששנו שהבית ייראה קר וכאן נכנסו לתמונה פריטי טקסטיל בצבעים חמים, רהיטים חמים בעלי טקסטורות מעניינות, כמו ספת עור כהה בסלון, שימוש בטפט בחדר ההורים, צמחייה טבעית בנגיעות ופריטים דקורטיביים שונים". רוב הרהיטים שנבחרו הם מהאסם והאביזרים המעוצבים שאינם מהטבע נרכשו בסטודיו בילונגינג.

השפה העיצובית אחידה ומדויקת ועוברת כחוט השני בכל רחבי הבית | צילום: גלעד רדט
השפה העיצובית אחידה ומדויקת ועוברת כחוט השני בכל רחבי הבית | צילום: גלעד רדט

בקומה הראשונה נמצאים מבואה, מטבח ולצדו מזווה, וסלון עם יציאה רחבה דרך ויטרינה לפרגולה המרווחת שבחוץ. הריצוף שבחרו יחזקאל ובני הבית הוא אריחים גדולים מאוד של ויה ארקדיה דמויי בטון מוחלק בגוון אפור. חלק מהציר שעליו סיפרה יחזקאל בין הבית לבין החצר הוא נטיעת שני עצי זית עתיקים בני יותר מ-200 שנה, שהוביל בעל הבית בעזרת מנוף בשלב הבנייה. אחד העצים ניטע בכניסה והשני בחצר, לצד הפרגולה, והם משווים לבית – הן בחזית והן בחצר – אופי כפרי ושורשיות. את הגינה תכננה חברת מדשאות גינון ופיתוח בע"מ.

היחידה הנפרדת צמודה לבית אך נהנית מכניסה נפרדת ומפרטיות. עצי הזית העתיקים, בני יותר מ-200 שנה, משווים לחצר ולבית אופי כפרי, שורשי ונעים | צילום: גלעד רדט
היחידה הנפרדת צמודה לבית אך נהנית מכניסה נפרדת ומפרטיות. עצי הזית העתיקים, בני יותר מ-200 שנה, משווים לחצר ולבית אופי כפרי, שורשי ונעים | צילום: גלעד רדט

 

בקומה העליונה נמצאים חדרי השינה של כל בני המשפחה. חדר אחד מוקדש לילדים ומשמש למשחקים ולמפגשים חברתיים, כך שחדרי השינה שלהם פרטיים ופונקציונליים ולא עמוסים במשחקים ובחפצים. יחידת ההורים רחבת ידיים וכוללת חדר רחצה פתוח עם מקלחון ושירותים הנסגרים בדלתות זכוכית. מחדר השינה יוצאת מרפסת גדולה ויפה המשקיפה לנוף הירוק. "בני הבית רצו חדר שינה לא קונבנציונלי, וגם פה נעשה איזון עדין בין חומרים קרים כמו אריחים דמויי בטון ומראה מינימליסטי בחלל המקלחון, ברצפה ועל הקירות, לבין חמימות של עץ טבעי ושל טקסטיל של Movilla וצמחייה בחפצים. הרעיון בכל הבית היה לשמור על שקט בעיניים ולשמור על עיצוב נקי, תוך מחשבה תמידית על חיבור בין סקלת האפורים הקרים לבין נגיעות העץ החמימות. זה חיבור נכון כי העץ מרכך את המראה ואת התחושה", מוסיפה יחזקאל.

חדר השינה לא קונבנציונלי והוא מאוזן בעדינות בין חומרים קרים כמו אריחים דמויי בטון ומראה מינימליסטי בחלל המקלחון, ברצפה ועל הקירות, לבין חמימות של עץ טבעי, של טקסטיל ושל צמחייה | צילום: גלעד רדט
חדר השינה לא קונבנציונלי והוא מאוזן בעדינות בין חומרים קרים כמו אריחים דמויי בטון ומראה מינימליסטי בחלל המקלחון, ברצפה ועל הקירות, לבין חמימות של עץ טבעי, של טקסטיל ושל צמחייה | צילום: גלעד רדט

 

לסיכום אומרת יחזקאל כי הבית תפור בדיוק למידותיהם של בעליו, והוא בולט בייחודיות שלו כי הוא מותאם לייחודיות שלהם. "יש מוטיבים חוזרים כחוט השני בכל רחבי הבית ואין קפיצות עיצוביות מחלל לחלל, אלא קו אחיד שבבסיסו תחושת חלל, כניסה של אור, כניסה של אוויר, תחושה של ניקיון ושאיפה לפתוח את הצירים מבחינת תנועה".

תחושת החמימות הושגה בעזרת שילוב של פריטים מהטבע שנלקחו מהחצר. יש שימוש נרחב בבולי עץ בצורות ובשימושים שונים | צילום: גלעד רדט
תחושת החמימות הושגה בעזרת שילוב של פריטים מהטבע שנלקחו מהחצר. יש שימוש נרחב בבולי עץ בצורות ובשימושים שונים | צילום: גלעד רדט
מחשבה תמידית על חיבור בין סקלת האפורים הקרים לבין נגיעות העץ החמימות | צילום: גלעד רדט
מחשבה תמידית על חיבור בין סקלת האפורים הקרים לבין נגיעות העץ החמימות | צילום: גלעד רדט

 

על קצה המזלג עם נעמי יחזקאל

אני מאמין "חשיבה מחוץ לקופסה, הבאה לתת מקום לייחודיות ולטעמו האישי של הלקוח".
גישת עיצוב "אדריכלות נכונה ועיצוב מותאם הם מקשה אחת שיכולה לשנות את איכות חיי היומיום".
טיפ עיצוב "מספיק לבחור אלמנט עיצובי דומיננטי אחד שיבלוט בחלל. אלמנטים רבים עלולים להחליש זה את זה".
לא כדאי "לבחור בעיצוב טרנדי בר חלוף, כדי לשמר את החלום שמחר בבוקר תקום ותתאהב בחלל מחדש".

צילום גלעד רדט | סטיילינג לצילום לינוי לנדאו