בלי מילים

עבודה של שרון טרגל "דליה רביקוביץ", מוצגת בגבירול
עבודה של שרון טרגל "דליה רביקוביץ", מוצגת בגבירול

בשנה שעברה סחף שבוע האיור אלפי מבקרים לעשרות תערוכות ואירועים שהתרחשו במסגרתו. השנה הוא חוזר במתכונת משופרת הכוללת תערוכות בלוקיישנים מפתיעים, התארגנויות ספונטניות של מאיירים עצמאיים ותערוכה אחת שמאיירת את סיפורי החיים של מבקריה. אל תפספסו ביקור

88 שיתופים | 132 צפיות

עולם האיור הישראלי הוא תחום יצירה ייחודי ומגוון הנע על קו התפר שבין עיצוב מסחרי ובין אמנות קונספטואלית. ככזה הוא סובל לעתים מפיצול אישיות ובעיקר ממחסור במקומות תצוגה מאורגנים שיאפשרו לו חשיפה לקהל הרחב. לפני כשנה החליט יובל סער – אוצר ועורך מגזין העיצוב והתרבות המקוון "פורטפוליו" – לעשות מעשה, ויזם לראשונה בישראל את שבוע האיור, אשר סחף אלפי מבקרים לעשרות התערוכות והאירועים שהתקיימו במסגרתו. לנוכח הצלחת היוזמה בשנה שעברה חזר שבוע האיור לתל אביב, ביוזמתו ובניהולו האמנותי של סער, והתקיים במשך עשרה ימים, 3־12 בספטמבר, כחלק מאירועי "אוהבים אמנות" בתמיכת מחלקת האמנויות בעיריית תל אביב ובחסות חברת WIX.

עבודה של אמיר פולק מתוך התערוכה "סיפורה העצוב של יה-יה", הוצגה בבית אריאלה
עבודה של אמיר פולק מתוך התערוכה "סיפורה העצוב של יה-יה", הוצגה בבית אריאלה

"שבוע האיור יצר פלטפורמה לתצוגת איור שלא הייתה קיימת בעבר", מאשר סער, "והצלחתו היא גם בהשפעתו על היצירה עצמה. עשרות התערוכות שהתקיימו בו השנה נוצרו במיוחד עבורו, כולל התארגנויות ספונטניות של מאיירים עצמאיים שעליהן אני שמח במיוחד. ישראל היא מעצמת איור לכל דבר. אין תחרות איור אחת בעולם שאין בה כמה זוכים ישראלים. יש פה מרצים נהדרים ובתי ספר נפלאים שמשורותיהם יוצאים עשרות רבות של בוגרים מוכשרים מדי שנה, אך עד כה לא היה להם איפה להציג את עבודותיהם".

יותר מ־300 מאיירים ומאיירות – ותיקים ובעלי שם בצד צעירים – הציגו בשבוע האיור את עבודותיהם ב־40 תערוכות בחללי תצוגה שונים ברחבי תל אביב – מתחמים עירוניים, מוזיאונים, גלריות עצמאיות, מכוני תרבות, בתי ספר לאמנות ולעיצוב, מסעדות ובתי קפה, חנות ספרים ובית מלון אחד.

רוב העבודות שהוצגו הן עבודות חדשות ומקוריות שנוצרו במיוחד לאירוע, מספר סער, וניתן היה לרכוש אותן מהמאיירים עצמם. "זה משהו שמאיירים לא מורגלים בו, כי בדרך כלל הם מגיבים למצבים נתונים, כמו מוצרים או סיפורים", הוא אומר.

המבחר רב ועלול לבלבל. לפניכם סקירה של מבחר תערוכות שמצאנו כמעניינות במיוחד.

עבודה של לי ולדיסלבסקי, מתוך התערוכה "בובה עם סדק", המוצגת בבית הבראה לצעצועים
עבודה של לי ולדיסלבסקי, מתוך התערוכה "בובה עם סדק", המוצגת בבית הבראה לצעצועים

בין איור לחומר

שתי תערוכות בולטות מקשרות בין איור לבין מוצר או חומר השנה:

התערוכה "סינדיקט" שהוצגה בגלריה SAGA בשוק הפשפשים ביפו הציגה שיתוף פעולה ייחודי בין מעצבי מוצר ובין מאיירים. 14 מעצבי מוצר, תאורה וטקסטיל שודכו ל־14 מאיירים ישראלים כדי ליצור סדרת מוצרי פרימיום מאוירים במיוחד עבור התערוכה. שמה של התערוכה נגזר מן המילה סינדיקציה, שפירושה שיתוף פעולה לצורך ייצור משותף. חלק מהמוצרים הם גרסאות מאוירות למוצרים קיימים, אחרים הם איורים שקיבלו ממד חדש והפכו לתלת ממדיים, ומוצרים נוספים מציגים דגמים חדשים שהם פרי המפגש היצירתי בין שני העולמות. שיתוף פעולה בין מעצבת גופי התאורה נעמה הופמן למאייר Signor Gi, למשל, הוליד וריאציות מאוירות לשלושה גופי תאורה המורכבים מפיסות בד לבנות מאוירות, החובקות רצועות מעוגלות של נורות לד בתוכן; המעצבים ערן שמשוביץ ואריאל צוקרמן יצרו ביחד סדרה של אגרטלים גיאומטריים א־סימטריים מאוירים בסגנון גרפי ופופי; ואילו המעצב שגיא אשין והמאייר איתי אהלי יצרו שולחן צד אלגנטי למראה, שמפת התחרה המאוירת עליו בטכניקה של גירוד צבע מוסיפה לו טאץ' קליל והומוריסטי.

עבודה של אלון ברייאר מתוך התערוכה "סינדיקט", המוצגת בחנות "סאגה" צילום: עידו אדן
עבודה של אלון ברייאר מתוך התערוכה "סינדיקט", המוצגת בחנות "סאגה" צילום: עידו אדן

בבית בנימיני – מרכז לקרמיקה עכשווית המציג תערוכות קרמיקה מתחלפות – הוצגה התערוכה "יותר שחור מעגול" שהציגה אובייקטים שהם תוצר של שיתופי פעולה בין אמני קרמיקה למאיירים ובחנה את היחסים שבין תלת ממד ודו ממד באמצעות משחקים בין קו, שטח, צבע, נפח וחומר. בולטים במיוחד היו כדורי חומר לבנים מאוירים ברישומי גרפיט שחורים בעלי אופי נוסטלגי של המאייר גלעד סופר ואחותו הקרמיקאית גלית סופר־מזרחי – המציגים שילוב בין אובייקט פיסולי מופשט לבין נרטיב סיפורי.

עבודה של המאייר גלעד סופר ואחותו, הקרמיקאית גלית סופר-מזרחי, מתוך התערוכה "יותר שחור מעגול" – שיתוף פעולה בין אמני קרמיקה למאיירים, שהוצגה בבית בנימיני
עבודה של המאייר גלעד סופר ואחותו, הקרמיקאית גלית סופר-מזרחי, מתוך התערוכה "יותר שחור מעגול" – שיתוף פעולה בין אמני קרמיקה למאיירים, שהוצגה בבית בנימיני

סיפורים מהאגדות

איור הוא תחום יצירה המלווה בקביעות את עולם ספרות הילדים, ובמסגרת שבוע האיור התקיימו שתי תערוכות העוסקות בעולם סיפורי הילדות: האחת ביטאה גישה מסורתית לאיור ילדים המלווה סיפורי אגדה קסומים, השנייה הציגה גישה אלטרנטיבית שאינה מתעלמת מצדדים קודרים וכואבים שמלווים את עולם הילדות.

התערוכה "מעשה בגמד, בענק ובנסיכה" שהוצגה במוזיאון נחום גוטמן היא תערוכה פעילה לילדים בנושא איורי אגדות. התערוכה נוצרה בהשראת איוריו של נחום גוטמן לסיפורי אגדה שונים, שחלקם הוצגו אף הם בתערוכה. התערוכה הותאמה לילדים והוצגה באופן חווייתי. הילדים הוזמנו לשחק בכדורגל של גמדים, לצייר דיוקן עצמי מלכותי, להתחפש, להיכנס לבתי גמדים ואף לרכוש ערכה לפעילות עצמאית בתערוכה.

"עוג מלך הבשן" עבודה של אביאל בסיל, מתוך התערוכה "מעשה בגמד, בענק ובנסיכה" הוצגה במוזיאון נחום גוטמן
"עוג מלך הבשן" עבודה של אביאל בסיל, מתוך התערוכה "מעשה בגמד, בענק ובנסיכה" הוצגה במוזיאון נחום גוטמן

התערוכה "בובה עם סדק" שהתקיימה בבית הבראה לצעצועים בהאנגר 2 בנמל יפו, היא תערוכה מסקרנת באוצרותה של ליאורה גרוסמן – מהמאיירות הפעילות והוותיקות בארץ שאיירה עד עתה יותר מ־250 ספרי ילדים. גרוסמן אצרה תערוכה בהשתתפות ארבעה מאיירים העוסקת במתח שבין הדימוי האידיאלי והמושלם של עולם הילדות לבין האופן שבו היא נחווית בפועל. כל אחד מן האמנים בתערוכה חווה כשלים, קשיים ואתגרים בילדותו – כגון תחושות בדידות וחריגות – ובתערוכה הם מתמודדים עם ילדותם הסדוקה ואולי אף מנסים לתקנה. תהליך העבודה הממושך לקראת התערוכה הוליד בלוג שליווה אותה, ובו חלקו ארבעת האמנים מחשבות, רעיונות ולבטים. המאיירת עדי יוחליס, למשל, מספרת בבלוג כי במהלך עבודתה על איורים לסיפור שבו ילדה הולכת לאיבוד ביער, הבינה כי היא מתמודדת בעקיפין עם ההיסטוריה המשפחתית שלה השזורה בסיפורים על סבה וסבתה שהתחבאו ולחמו ביערות פולין. המאייר דייב יעקב מתמודד עם זיכרונותיו המשפחתיים בסדרת איורים ששמה אומר הכל: "אצלנו במשפחה לא מחבקים".

איור של ליאורה גרוסמן, מתוך התערוכה "בובה עם סדק", הוצגה בבית הבראה לצעצועים
איור של ליאורה גרוסמן, מתוך התערוכה "בובה עם סדק", הוצגה בבית הבראה לצעצועים

לא רק לילדים

אף שאיור נקשר בדרך כלל עם ספרי ילדים, הציג שבוע האיור גם כמה תערוכות המציגות איורים הנלווים לשירה ולספרות למבוגרים. אחת המסקרנות שבהן הייתה התערוכה "החלון" שהתקיימה במלאות עשור למותה של המשוררת דליה רביקוביץ בגלריה שבסדנאות האמנים במרכז גבירול. בתערוכה הוצגו איוריהם של 15 מאיירים שכל אחד מהם בחר את אחד משיריה של רביקוביץ' ויצר לפיו איורים במיוחד לתערוכה. בתערוכה "סיפורה העצוב של יה יה" שהוצגה בבית אריאלה, הוצג הפרק הראשון בשם "צייד הפרפרים" מתוך רומן גרפי למבוגרים של האמן אמיר פולק, שייצא לאור בהמשך השנה. האיורים הקודרים והמעודנים כאחד משלבים בוירטואוזיות כמה השפעות וסגנונות שונים, ומלווים את סיפור העלילה. בחנות הספרים "סיפור פשוט" שברחוב שבזי בנווה צדק התקיימה התערוכה "אהובותיו של הירשל הורוביץ" בהשראת סיפורו של ש"י עגנון. בתערוכה הוצגו איוריה של המאיירת הצעירה נועה שניר, בוגרת בצלאל החיה ופועלת בברלין. האיורים מצטיינים בשפה גרפית פשוטה ובצבעוניות מוגבלת, אך הם בעלי עומק מטפורי מפתיע ומתחקים אחר הלכי נפשו, מעלליו וחלומותיו של הירשל הורוביץ וכן אחר אהובותיו (האמיתית הנכספת).

עבודה של נועה שניר, מתוך התערוכה "אהובותיו של הירשל הורוביץ", הוצגה בחנות הספרים "סיפור פשוט" שברחוב שבזי בנווה צדק
עבודה של נועה שניר, מתוך התערוכה "אהובותיו של הירשל הורוביץ", הוצגה בחנות הספרים "סיפור פשוט" שברחוב שבזי בנווה צדק

בראש פתוח

להבדיל מהשנה שעברה, נראה כי השנה התהדק הקשר בין עולם האמנות לעולם האיור, ובאירוע התקיימו שלל שיתופי פעולה בין מאיירים ובין גופי אמנות אלטרנטיביים ואמנים פלסטיים המציגים באופן שוטף בגלריות לאמנות ובמוזיאונים.

"עולם האמנות מסתכל על עולם האיור קצת מגבוה, אבל בעיניי איור הוא סוגה אמנותית לכל דבר", אומר סער. "לשמחתי הצטרפו השנה כמה גלריות צעירות ואלטרנטיביות ליוזמה, אלה שפחות נכנעות לחלוקות דיכוטומיות ומגלות סקרנות כלפי דברים טובים ומעניינים גם אם הם חורגים מן החלוקות המקובלות". לפיכך הציגה גלריית החנות בדרום תל אביב – שמרחב התצוגה שלה התקיים בחלון הראווה הפונה לרחוב – רומן גרפי קצר של האמן ציון אברהם חזן, שלרוב יוצר ומציג עבודות וידיאו. חממת האמנים במלון רויאל ביץ' בתל אביב הציגה את התערוכה "חמש כוכבים סובנירז" של אמן הקומיקס דן אלון, המזוהה בעולם האמנות עם מיצבים ועם פעולות מיצג. לרגל התערוכה נפתחה בלובי המלון מעין חנות מזכרות בה נוצרו מזכרות הומוריסטיות המתייחסות למדינה, לדמותו של הישראלי ולחנויות מזכרות לתיירים. למעשה מדובר בסוג של מיצג אמנותי לכל דבר, שכן במשך שעות הפעילות של התערוכה נוכח האמן בלובי, תפעל את החנות וקיבל את קהל המבקרים.

עבודה של אולג מילשטיין, המוצגת בתערוכה "קרשנדו" של המחלקה לתקשורת חזותית משנקר, הוצגה בגלריה אלפרד בנווה צדק
עבודה של אולג מילשטיין, המוצגת בתערוכה "קרשנדו" של המחלקה לתקשורת חזותית משנקר, הוצגה בגלריה אלפרד בנווה צדק

הגלריה השיתופית אלפרד המופעלת על ידי קבוצת אמנים אירחה שתי תערוכות: "שרוליק עבאדי" – תערוכת מחווה של מאיירים חברי איגוד הקריקטורה והקומיקס בישראל לשערי המגזין "שארלי הבדו"; והתערוכה "קרשנדו" שהציגה איורים בתנועה של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר המתייחסים למושג קרשנדו (התגברות הדרגתית בעוצמה ביצירה מוזיקלית). הגלריה הצעירה משונע אירחה אף היא שתי תערוכות איור קבוצתיות של מאיירים בוגרי סדנת אמני הקיבוץ ושל חברי קבוצת הקומיקס Humdrum. הגלריה השיתופית בנימין אירחה תערוכת איורים בתלת ממד של בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שבחנה את חציית הגבולות בין עולם האמנות לעולם האיור ובין דו ממד לתלת ממד. בגלריה השיתופית חנינא, המופעלת אף היא על ידי קבוצת אמנים, הוצגה התערוכה המסקרנת "האגף לציפורים משונות" שבה עבדה אמנית התחריט הוותיקה דנה שמיר, שאצרה את התערוכה עם שבע מתלמידותיה לאורך השנים. התוצאה היא שבעה דיאלוגים מאוירים מאת שבע מאיירות המשוחחות עם שמיר על נושאים ברומו של עולמן.

עבודה של דנה שמיר, מתוך התערוכה "האגף לציפורים משונות", הוצגה בגלריה שיתופית חנינא
עבודה של דנה שמיר, מתוך התערוכה "האגף לציפורים משונות", הוצגה בגלריה שיתופית חנינא

"שם התערוכה מתייחס להיותן של האמניות קצת אאוטסיידריות, לא חלק מאף קליקה", מסביר סער, "ואכן יש בתערוכה איורים יוצאי דופן, מאוד רגישים, ליריים ופואטיים. אלה לא איורים שמחים, עליזים או נוצצים, אך יש בהם משהו מאוד אישי ואפילו כאוב. זו אכן תערוכה 'משונה' במובן הזה".

בית האמנים בתל אביב אירח תערוכה מושקעת ומרשימה בשם "החיים עצמם" שאצר סער עצמו, שהציעה חוויה אינטראקטיבית ייחודית לקהל המבקרים. במהלך התערוכה שהו המאיירות קרן כץ ולירון כהן בחלל התצוגה ואירחו שורה של מאיירים, אמנים וסופרים שהגיבו לסיפורים אישיים שהמבקרים בתערוכה חלקו עימם. כל מבקר בתערוכה קיבל שאלון קצר שחיברו היוצרות המתייחס לרגעים שונים בחייהם, כולל רגעי עצב וצער, והאמנים ייצרו איורים בהשראת סיפורי חייהם של המבקרים. התערוכה התהוותה לאורך כל שבוע האיור והשתנתה מדי יום, ובסיומה יכלו המבקרים שתרמו מסיפוריהם האישיים לקבל איור שנוצר על פיהם.

 

עבודה של קרן כץ, מתוך התערוכה האינטראקטיבית "החיים עצמם", שהוצגה בבית האמנים
עבודה של קרן כץ, מתוך התערוכה האינטראקטיבית "החיים עצמם", שהוצגה בבית האמנים

בחירת האוצר

שבוע האיור מציע מבחר עצום של תערוכות במנעד רחב סגנונות שעונה על מגוון טעמים. להלן בחירתו האישית של יובל סער, המנהל האמנותי של האירוע:

"Colonial Beauty" – תערוכתו של יהונתן ריינר בגלריה פריסקופ. סיפורו של יהונתן ריינר מסקרן לא פחות מאיוריו, מספר סער. ד"ר יהונתן ריינר הוא נוירולוג שעובד בבית החולים בילינסון וחזר ארצה לאחר שהות של 13 שנה בלונדון. בתערוכת היחיד הראשונה שלו בישראל מציג ריינר הדפסי משי מקוריים ועשירים בפרטים העוסקים בפולחן היופי הנשי, בזוגיות ובילדוּת. הוא אוסף חומרים ממקורות שונים, בונה מהם דימוי חדש ועשיר שאותו הוא מפרק בתהליך ייצור הדפס הרשת. בסדרה עוסק ריינר בפולחן היופי הנשי. כל אחת מדמויותיו המאוירות היא אלה מיתולוגית שדמותה מתבססת על צילומי חשפניות ורקדניות משנות ה־20 בניו יורק. "אלו הם צילומי שחור לבן המופקעים מהקשרם המקורי. ריינר מעטר ומאדיר אותם באמצעות טקסטורות ודגמי עיטורים שופעים וססגוניים".

בסדרת הילדים שלו הוא מלביש דמויות שונות של ילדים בדימויים ובתלבושות המאפיינים מדינות שונות בעולם, כמו מסכת חתול שחור וקימונו המאפיינים את יפן, או שמלת פלמנקו וראש ציפור המאפיינים את ספרד. "בכל מהלכיו של ריינר יש משהו אוריינטליסטי לצד רגישות גדולה. הוא בילה את ילדותו בארצות הברית ואת 13 השנה האחרונות בלונדון. הוא תמיד אחר וזר לשדה שבו הוא פועל. גם בבית החולים שבו הוא עובד כרופא הוא זר כאמן, ולכן יש בעבודותיו זרות של רומנטיקן שאני מאוד אוהב".

"אסף בן ארוש הוא בעיניי אחד המאיירים המוכשרים בארץ", אומר סער. בתערוכתו "סנדלים באורגון" בגלריה של בית הספר לאמנות מנשר הציג בן ארוש איורים המשקפים את המתח שבין היותו קיבוצניק ישראלי מהדרום, לבין חלומות לחיות במקום אחר. כל האיורים נעשו בפוטושופ אך יש בהם רגישות ותחושת עומק המאפיינות איור ידני.

"זהו איור ייחודי, עשיר בפרטים ובטקסטורות, המצטיין בחוש הומור דק", מנמק סער את הבחירה. "הוא לא צועק, הכל אצלו מרומז ומעודן. ויש גם משהו מאוד ישראלי בדימויים, בקו ובצבעוניות שלו. יש הרבה נשמה באיורים שלו, המצטיינים באמפתיה וברגישות. רואים את זה בהבעות הפנים של הדמויות ובמחוות הגוף שיש בהן משהו מאוד אנושי. עולם הציור בארץ נשלט על ידי בוגרי בצלאל ושנקר ואילו בן ארוש הוא בוגר מנשר, יוצר שצמח מחוץ לפס הייצור הרגיל והפך למאייר מרכזי, בדומה ליהונתן ריינר".

עבודתו של אסף בן ארוש "האיש בים", מכללת מנשר לאומנויות
עבודתו של אסף בן ארוש "האיש בים", מכללת מנשר לאומנויות

שבוע האיור, 3־12 בספטמבר, ברחבי העיר תל אביב

illustrationweek.co.il