מקשיב לסביבה

בית בכפר שמריהו שתוכנן בהשראת ביתן ברצלונה, שתכנן מיס ואן דר רוהה ב־1929, שבו הגג פורץ החוצה ומוביל את המבט לכיוון החצר | צילום: דניאל ערב
בית בכפר שמריהו שתוכנן בהשראת ביתן ברצלונה, שתכנן מיס ואן דר רוהה ב־1929, שבו הגג פורץ החוצה ומוביל את המבט לכיוון החצר | צילום: דניאל ערב

הוא נמשך לאדריכלות מודרנית ושם דגש מיוחד על חיבור לסביבה ולפן הפונקציונלי. לדבריו תכנון נכון מוביל לבית מוצלח, ללא קשר לסגנון העיצוב. שיחה אישית עם אדריכל דניאל ערב

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

שם דניאל ערב

דניאל ערב | צילום: גלעד קבלרצ'יק
דניאל ערב | צילום: גלעד קבלרצ'יק

גיל 41

לימודים בוגר לימודי אדריכלות באוניברסיטת אריאל

ניסיון מקצועי פרייברגר אדריכלים

אתר danielarev.com

לפני כחמש שנים פתח אדריכל דניאל ערב משרד פרטי המתמחה בעיקר בבנייה פרטית. הוא מעיד על עצמו כי הוא נמשך לאדריכלות מודרניסטית ויעדיף לתכנן מבנים ישרי קווים וקובייתיים, אך מה שמנחה אותו בעבודתו הוא תכנון נכון הלוקח בחשבון את תנאי הסביבה והאקלים ואת הפונקציות המרכזיות שהמבנה צריך לשרת.

מהי אדריכלות טובה בעיניך?

בית מוצלח הוא קודם כל תולדה של תכנון נכון. הסגנון העיצובי באשר הוא צריך להגיע רק בסוף ויכול לקבל כל ביטוי, כל עוד הוא נאמן למקור ואינו אוסף של קלישאות עיצוביות. בפגישות הראשונות עם הלקוחות אני כלל לא מתייחס לחזות הבית אלא מתרכז בתנאי המגרש, במיקומו בארץ ובתנאי האקלים שם. צריך לדעת לתכנן בית לכל לקוח והרעיון שאדריכלות טובה שמורה רק לשכבות סוציו־ אקונומיות מסוימות הוא שגוי. אדריכלות טובה צריכה להקשיב לסביבה ולהבין אותה. בכל בית אתרכז בעיקרון אחד מרכזי ואתעקש עליו מול הלקוח, אלווה אותו בחומר ובצורניות הנכונה ואשתדל לאפשר ויתורים קטנים לאורך הדרך בדברים שפחות ישפיעו על הרעיון הכללי. אין אמיתות עיצוביות מוחלטות. למשל, לא תמיד נכון לייצר חללים עם תקרה גבוהה, זה תלוי בנתוני החלל והגובה צריך להתאים את עצמו לנתונים אלה. חלל צר וארוך שיתוכנן כחלל גבוה, ישדר תחושה של מסדרון. לפעמים אני מתכנן חללים נמוכים במכוון כי הם נכונים יותר לבתים שאינם מאוד גדולים, והתשובה האופנתית "ככה כולם עושים" לא מקובלת עליי.

בבית בנווה מונוסון, היושב על מגרש קטן במיוחד (200 מ"ר), הפכה החצר לחלק בלתי נפרד מהבית והיא נחשפת כמעט מכל פינה בו | צילום: דניאל ערב
בבית בנווה מונוסון, היושב על מגרש קטן במיוחד (200 מ"ר), הפכה החצר לחלק בלתי נפרד מהבית והיא נחשפת כמעט מכל פינה בו | צילום: דניאל ערב

מהם מקורות ההשראה שלך?

בעצם כל אדריכלות טובה היא מקור להשראה, ובעיניי אדריכלות טובה היא אדריכלות לא מתיימרת, כזו הנובעת מן הפונקציה. אני שואב השראה גם מהמורים הגדולים של האדריכלות המודרנית של תחילת המאה ה־20 שנטו לתכנון חף מקישוטים מיותרים, שמתייחס לאור וצל ולקומפוזיציה של צורות. בית שתכננתי בכפר שמריהו, למשל, שואב את השראתו מביתן ברצלונה שתכנן מיס ואן דר רוהא ב־1929. תכננתי בית שאינו מנקר עיניים או כופה עצמו על הצופה, שכל כולו מופנה אל החצר הפונה אל חורשה טבעית המקיפה אותו. שניים מקירותיו החיצוניים הם בעצם חלונות הנמתחים מן הרצפה עד התקרה ומכניסים את החוץ פנימה. גם כאן, בדומה לביתן ברצלונה, הגג פורץ מגבולות הבית כמו כובע מצחייה גדול, ומוביל את העין לכיוון החצר. תקרת הבית נותרה חלקה, ללא הנמכות תקרה או קרניזים, כדי שתיראה אף היא מישור נקי המוביל את המבט החוצה ללא הפרעה.

ברבים מן הבתים שתכננת בולט הקשר ההדוק בין פנים לחוץ. תוכל להרחיב על כך?

יצא שרבים מן הבתים שבניתי יושבים על מגרשים קטנים, ואני מנסה למצוא שטח שיהפוך לחצר המרכזית של הבית ושכל הפעילויות יתנקזו אליו. לעולם לא אשאיר רסיסי חצר קטנים סביב הבית. למשל, בית שתכננתי בנווה מונוסון יושב על מגרש קטן במיוחד של 200 מ"ר בלבד, ולכן האלמנט המרכזי בתכנון היה להפוך את החצר לחלק בלתי נפרד מהבית ולחשוף אותה מכל פינה בו. תכננתי בית ישר קווים וקובייתי שקומתו השנייה מרחפת מעל מסד זכוכית שקוף. מאחר שהחצר היא חלק בלתי נפרד מהבית, תכנונה לקח בחשבון שמירה על פרטיות הדיירים, והיא הוקפה בקירות גבוהים ובצמחייה גבוהה המתנוססת מעליהם. אפילו קומת המרתף נפתחת אל פיסת חצר שיצרנו במיוחד באמצעות דירוג מלאכותי של תוואי המגרש. מבחינה סגנונית, בעלת הבית נטתה לסגנון יותר כפרי־פרובאנסי ובעלה העדיף סגנון מודרניסטי. בסופו של דבר הושגה פשרה סגנונית בלי שהבית שינה את זהותו. האיכויות של הבית נובעות מתכנון חלליו ומניצול כל סנטימטר במגרש הקטן הזה.

שורה של חלונות עגולים הותאמה למטבח צר וארוך בבית בראשון לציון | צילום: דניאל ערב
שורה של חלונות עגולים הותאמה למטבח צר וארוך בבית בראשון לציון | צילום: דניאל ערב

מה מאפיין את בחירותיך החומריות?

אני תמיד אומר ללקוחות שלי שבית שמתוכנן נכון יודע להכיל כמעט כל חומר – מיקר ועד זול. החומרים מגיעים בשלב הסופי של התכנון ורק עוטפים את הצורה, ולכן אינם צריכים לקחת את הפוקוס מן הצורה אלא לנבוע ממנה ומן הפונקציה של הבית. בבית שתכננתי בראשון לציון, למשל, השתמשנו בחומרים טבעיים של ברזל גולמי, אבן והרבה עץ. הלקוח היה נגר ולכן חשבתי שיהיה נכון לחבר עץ לבית הזה. מעבר לכך, העץ אפשר להדגיש את הגיאומטריה של הבית ואת מישוריו השונים, והכניס טקסטורה וצבעוניות שונות וחמות יותר לבית. בבית אחר החלטנו לצקת את אחד מקירותיו החיצוניים של הבית מבטון. מאחר שמדובר בחזית מזרחית הסופגת יותר קרינה ישירה של שמש, עץ במקום הזה היה מתבלה ונשחק תוך זמן קצר, ואילו בטון ייראה טוב גם בעוד זמן רב. מה שכן, אשתדל תמיד לשמור על מצבו הגולמי של החומר. אם זה קיר בטון – הוא יהיה חשוף, ואם זו אבן לא אנסה לעשות עליה מניפולציות.

בית בכפר שמריהו שתוכנן בהשראת ביתן ברצלונה, שתכנן מיס ואן דר רוהה ב־1929, שבו הגג פורץ החוצה ומוביל את המבט לכיוון החצר | צילום: דניאל ערב
בית בכפר שמריהו שתוכנן בהשראת ביתן ברצלונה, שתכנן מיס ואן דר רוהה ב־1929, שבו הגג פורץ החוצה ומוביל את המבט לכיוון החצר | צילום: דניאל ערב

קצרים

הכי יפה במקצוע: להפוך רעיון למציאות; להפוך דף לבן לבית.

הכי קשה במקצוע: הביורוקרטיה והאגו. אדריכל חייב לזכור שהוא קודם כל נותן שירות.

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ: מוזיאון הפלמ"ח בתל אביב בתכנון צבי הקר משנות ה־90. זה בניין שמשתמש בחומרים טבעיים כמו קירות כורכר ובתכנון נכון כדי לבטא את הרעיונות של הפלמ"ח.

פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית: הייתי רוצה לממש את יכולתה של האדריכלות לשנות מציאות, לתכנן פרויקט ציבורי קהילתי קטן במקום קשה שישפיע על החיים במקום. אולי תכנון של מרכז קהילתי או בריכה טיפולית בפריפריה.

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות: לבחור מוסד לימודים טוב, רצוי לא בארץ.

אם לא היית אדריכל: אולי מוזיקאי. מוזיקה היא שלמות בעיניי.