פרסי האופנה 2018: לאה פרץ היא זוכת פרס מפעל חיים

לאה פרץ לובשת שמלה שחורה חלקה של מאיה נגרי, שמלת טול שחורה ועליונית של שחר אבנט | צילום: מיכאל טופיול
לאה פרץ לובשת שמלה שחורה חלקה של מאיה נגרי, שמלת טול שחורה ועליונית של שחר אבנט | צילום: מיכאל טופיול

היא מעולם לא למדה אופנה אבל הצליחה להפוך לאישה החשובה ביותר בתעשייה, הכשירה דורות של מעצבים והצעידה את שנקר לפסגות בינלאומיות: לאה פרץ היא זוכת פרס מפעל חיים בטקס פרסי האופנה 2018

88 שיתופים | 132 צפיות

 

באוקטובר האחרון דורג שנקר במקום השישי ברשימת בתי הספר לאופנה הטובים בעולם על ידי אתר האופנה הנחשב The Business of Fashion, כשהוא מוזכר בנשימה אחת לצד בתי ספר אייקונים לעיצוב אופנה כמו פארסונס ו-FIT הניו יורקרים וסנטרל סיינט מרטינס הלונדוני. מאחורי ההישגים האלה ניצבת אישה אחת – לאה פרץ, שמאז 1994 כיהנה בשתי קדנציות כראש המחלקה לעיצוב אופנה בבית הספר ומצעידה אותה קדימה באופן מעורר השתאות.

הדירוגים הבינלאומיים והמחמאות להן זוכה שנקר בעולם הולכים יד ביד עם ההישג הגדול ביותר של פרץ, והוא כמובן טיפוח אינספור כישרונות אופנה לאורך שנים. החל משמות בינלאומיים כמו אבשלום גור וקובי הלפרין, דרך שמות מקומיים שגורים כמו יוסי קצב, סבינה מוסייב וליהי הוד ועד מעצבים צעירים כמו אלירן נרגסי, שלישיית Tres שחר אבנט, Holyland civilians ועוד. למעשה, חלק נכבד משמות המעצבים המועמדים בטקס פרסי האופנה 2018 התחנכו אצל פרץ.

לאה פרץ | צילום: שרון ברקת
לאה פרץ | צילום: שרון ברקת

עוד כתבות מעניינות
כל מה שצריך לדעת על טקס פרסי האופנה
מי תהיה דוגמנית השנה?
מי יהיה הסטייל אייקון של השנה?

פרץ לא למדה עיצוב מעולם. היא בעלת תואר שני בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית ומרצה להיסטוריה של האמנות והעיצוב. ב-1989 היא הגיעה לשנקר כמרצה וחמש שנים לאחר מכן מונתה לראש החוג לאופנה. ב-2003 היא נסעה לקולומביה, שם שימשה כנספחת התרבות בשגרירות הישראלית וב-2006 חזרה ארצה ומונתה לתפקיד מחדש.

במובן מסוים, דווקא העובדה שלפרץ אין רקע אקדמי באופנה הוא סוד קסמה וזה שאיפשר לה להביא רוח חדשה ומרעננת ללימודי העיצוב. האהבה שלה לאמנות ולהיסטוריה הובילה אותה להתנתק מהתפיסה שמדגישה ומקדשת ידע טכני ומיומנויות פרקטיות ולעודד את תלמידיה לחשוב וליצור בצורה עמוקה יותר, תוך התייחסות להקשרים רחבים יותר של תרבות, אמנות והשראה.

פרץ הבינה מוקדם מאוד שהעולם הפך לכפר גלובלי וכי אין סיבה שגם המחלקה לאופנה מישראל הקטנה לא תשתלב בו. היא יצרה עבור בית הספר רשת קשרים מרשימה ושמה את רמת גן על המפה. שנקר הפך להיות המקום אליו מגיעים מיטב קודקודי תעשיית האופנה הבינלאומית כדי לחפש שמות חדשים. בתצוגת הבוגרים האחרונה, למשל, הגיעו בכירים מתאגיד הענק LVMH (המחזיק בין היתר במותגי העל לואי ויטון ודיור) והתרשמו מלא פחות מ-10 סטודנטים ונציג מטעם המותג הספרדי Desigual ראיין תוך כדי ההכנות לתצוגה 10 סטודנטים נוספים. לתצוגת הגמר האחרונה הגיעה גם העוזרת האישית של שרה מיינו, עורכת מדור הכישרונות החדשים (Vogue Next Talents) בווג איטליה. אין פלא שבוגרי בית הספר מאיישים משרות נחשקות מעבר לים: לפני כשנתיים מונה נירן אבישר למעצב הראשי של קו הגברים של אלכסנדר וונג; גוסטבו מטיאס פרנקו עובד אצל ז'יל סנדר, רועי דרהי וליאת גרינרג עובדים ב- H&M וזאת רק תחילת הרשימה.

אלבר אלבז, אולי הבוגר הידוע והמפורסם ביותר מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר אמנם לא למד אצל פרץ אך עם השנים נרקמו בין השניים קשרי ידידות והערכה מקצועיים. "לאה אישה מיוחדת. אישה עגולה לגמרי מבחינת הראש והמחשבה" מספר אלבר בשיחה למגזין "את". "להרים בית ספר לאופנה במדינת ישראל זה קשה. אנחנו חיים במקום שיכול להיות אגרסיבי וכל הזמן צריך לעודד פה את ההכרה בחשיבות של אופנה ויופי. לאה עשתה את זה נהדר, גם אחרי כל השנים אף פעם לא הרגשתי שהיא שחוקה, היא תמיד היתה מאוד נלהבת, הכל ריגש אותה כל הזמן".

הבוגר המפורסם ביותר של שנקר: אלבר אלבז | צילום: GettyImages
הבוגר המפורסם ביותר של שנקר: אלבר אלבז | צילום: GettyImages

"באחד מהביקורים שלי בבית הספר הגעתי לכיתה ושאלתי 'למה אין פה סטודנטים עם שיער סגול, חצאיות טול וקעקועים?', הם היו נראים לי חסרי צבע. לאה בפשטות ובחכמה אמרה 'דווקא הדור הזה לא מתמרד. אנחנו מרדנו דרך הלבוש והיום יש משהו שקט וחכם'. ופתאום הדברים נראו לי ברורים יותר. זה מה שאני לוקח משנקר ולאה תרמה לזה – להיות אינדיבידואליסטי אבל חכם. עבורי מעל הכל היא חברה נאמנה וצנועה, ואני אוהבת את החיבור הזה בין הצלחה לצניעות" מסכם אלבז.

באוקטובר הקרוב תחל פרץ את שנתה האחרונה בתפקיד ואז תפרוש, נכון לעכשיו עוד לא ידוע מי יחליף את האישה שגידלה דורות רבים של מעצבים, אבל כבר ברור שהמורשת החכמה והצנועה שלה, כפי שהיטיב אלבז לנסח, תלווה את עולם האופנה הישראלי עוד שנים רבות בדרך לפסגות נוספות של הצלחה.

לאה פרץ | צילום: רון קדמי
לאה פרץ | צילום: רון קדמי