כך תיצרו את המטבח המנצח, הגרסה הישראלית

כך תיצרו את המטבח המנצח, הגרסה הישראלית. צילום: הדמיה D3
כך תיצרו את המטבח המנצח, הגרסה הישראלית. צילום: הדמיה D3

גם אצלכם המטבח הוא חלק בלתי נפרד מחלל האירוח המשפחתי? לימור לניאדו-תירוש – שפית ובלוגרית מובילה, יועצת ומומחית אירוח עם הטיפים המושלמים כדי לבשל מטבח מנצח

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי 

על הנייר, החלל המרכזי של הבית הוא בעיקר הסלון – שם אנחנו נפגשים, מארחים ומתארחים. אבל במציאות היומיומית, ודאי תסכימו כי החמ"ל של הבית, החלל המרכזי והשוקק, הוא המטבח.

לימור לניאדו תירוש. צילום: דן לב
לימור לניאדו תירוש. צילום: דן לב

לימור לניאדו־תירוש, מהשפיות ובלוגריות האוכל המובילות בישראל שפרסמה את רב המכר "מטבח מקומי", שימשה לאחרונה כיועצת לחברת קרסו נדל"ן, לעיצוב המטבח והחללים המשותפים בפרויקט אומאמי שבקרית אונו.

פרויקט המגורים הייחודי מאופיין בתכנון מושקע במיוחד של המטבח וחלל האירוח, היוצא מנקודת ההנחה כי המטבח הוא לב לבו של כל בית. פגשנו אותה לשיחה על המטבח והחללים המשותפים בבית, ושווה להקשיב למה שהיא מספרת, ודאי אם אתם בדרככם לחפש את המטבח הבא שלכם.

לעבוד במטבח, עם הפנים לאורחים. קרדיט: הדמיה D3
לעבוד במטבח, עם הפנים לאורחים. קרדיט: הדמיה D3

לא על השניצל לבדו

"המטבח הישראלי זוכה בשנים האחרונות לעדנה חסרת תקדים. תוכניות הבישול שמצולמות במטבחים מעוררי השראה, החיבה הישראלית לקולינריה ולחיים הטובים וההתקדמות הטכנולוגית בכל הנוגע למכשירי החשמל הביתיים תרמו רבות למעמד העל של המטבח בבית", אומרת לניאדו־תירוש.

"המטבח, שפעם היה בחדר נפרד, נפתח לחלל המרכזי בבית ולכן סוגיות העיצוב שלו הפכו משמעותיות עוד יותר. הוא הפך למעשה לחלק מחלון הראווה של הבית. אנחנו משקיעים בעיצוב שלו, בגדג'טים ובאפשרויות האירוח בתוך המטבח עצמו.

החלל החשוב ביותר בבית. הדמיה D3
החלל החשוב ביותר בבית. הדמיה D3

"כשאנחנו רוצים לעצב את המטבח החדש שלנו צריך לזכור כמה דברים בסיסיים: ראשית, שמדובר בהשקעה לא קטנה, בדירה קיימת או חדשה. בדירות החדשות בדרך כלל המטבח הסטנדרטי שמציע הקבלן אינו מספק ושדרוגו מגיע לעשרות אלפי שקלים.

"שנית, המטבח במהותו שולח שלוחות לשאר החללים בבית וצריך תמיד להתחשב בזה, בין שמדובר במיקום נקודות הגז והמים, במרפסת שהופכת בחלק מהמקרים למטבח חיצוני, בין  שמדובר במקום למקרר נוסף, למזווה או למקרר היין שלעתים אין ברירה, אלא לשכנו באחד החדרים האחרים בבית".

המוזות של או-מא-מי. משמאל לימין: לימור לניאדו-תירוש, דן לב, דיאנה לינדר, אפרת ליכטנשטט. צילום: דן לב
המוזות של או-מא-מי. משמאל לימין: לימור לניאדו-תירוש, דן לב, דיאנה לינדר, אפרת ליכטנשטט. צילום: דן לב

בפרויקט אומאמי (אומאמי ביפנית זה טעים, אך המשמעות הרחבה של המילה מורכבת יותר ומתייחסת לעושר של טעמים, לנפח ולגוף שיש לטעם) נתנו את הדעת בדיוק לדברים האלה, לשלוחות המטבח לכלל הבית ולפונקציונליות שלהן. מקרר נוסף ומקרר יין לכל דירה מוקמו במחסנים משותפים ייעודיים בבניין, גינת תבלינים קהילתית תאפשר אספקה שוטפת של צמחי תבלין ובמטבח עצמו אדניות בילט־אין לשתילת עשבי תיבול – מהאדמה אל הסיר.

פרויקט או-מא-מי, קרית אונו. קרדיט: הדמיה D3
פרויקט או-מא-מי, קרית אונו. קרדיט: הדמיה D3

אחד הדברים המעניינים בפרויקט הזה הוא גודל המטבח לעומת הפונקציונליות שלו. אף שהדירות מתוכננות ומעוצבות עם דגש רב על בישול ואירוח, המטבח עצמו לא גדול כמו שאולי הייתם חושבים. לניאדו־תירוש והשפים שהיו מעורבים בתכנון הצליחו להוכיח שגם במטבח לא גדול ניתן להציב אי ובכך לספק משטחי עבודה נוספים, מקומות אחסון וגם שולחן אירוח.

איך לעצב מטבח מנצח?

ביקשנו מלניאדו־תירוש לתת מניסיונה כמה טיפים חשובים לעיצוב מטבח נוח לעבודה וכזה שיכול להיות ממש של אירוח בבית.

גם במטבח קטן ניתן לייצר מרחבי עבודה נוחים. קרדיט: הדמיה D3
גם במטבח קטן ניתן לייצר מרחבי עבודה נוחים. קרדיט: הדמיה D3

הכל עניין של מיקום

אחת הדרכים לבדוק מיקום נכון של המכשירים המרכזיים במטבח – המקרר, הכיריים, הכיור ותנור האפייה – היא לעמוד באמצע המטבח ולפרוס את הידיים. אם כל אלה נמצאים בהישג יד או במרחק של צעד או שניים, המיקום מדויק כך שאתם יכולים לבשל בנוחות מבלי להתרוצץ עם ידיים רטובות או עם סירים ותבניות חמים.

התאימו את גובה משטחי העבודה לגובהם של הבשלנים בבית. קרדיט: הדמיה D3
התאימו את גובה משטחי העבודה לגובהם של הבשלנים בבית. קרדיט: הדמיה D3

התאמה לבני הבית

אתם כבר בונים מטבח חדש? התאימו את גובה משטחי העבודה לגובהם של הבשלנים בבית. "מדובר בשינוי יחסית מינורי שמביא לשדרוג מהותי לחוויית המשתמש במטבח". הגבוהים במיוחד והנמוכים במיוחד שבנו יבינו ודאי במה מדובר: כמה סנטימטרים למעלה או למטה עושים את כל ההבדל.

פרויקט המגורים או־מא־מי: חוויית מגורים לאוהבי הבישול והאירוח. לפרטים נוספים לחצו

פרקטיות מנצחת

"הדרך להפוך את המטבח לנוח, פרקטי ופונקציונלי הוא לשחרר את משטחי העבודה ממכשירי החשמל והגדג'טים. מטבח נוח וזמין הוא מטבח נקי, פנוי ומסודר שבו אפשר להתחיל לעבוד מהר ובנוחות. המכשירים והגדג'טים צריכים לשבת בארונות שהם עצמם נוחים לאחסון ולשליפה. משטחי העבודה צריכים להיות רחבי ידיים ככל האפשר, וזה הזמן לחזור ולהזכיר – גם במטבח קטן אפשר לייצר משטחי עבודה נוחים ומרווחים".

הסוד הוא הפרקטיות. צילום: הדמיה D3
הסוד הוא הפרקטיות. צילום: הדמיה D3

אי של שפיות

"אי במטבח הוא לא סתם טרנד עיצובי חולף. הוא הופך במהרה ללב לבו של המטבח, והוא מוסיף את שלושת האלמנטים הכי חשובים במטבח: משטח עבודה נוסף, עוד שטחי אחסון ומעין פינת אוכל משפחתית. יתר על כן, כאשר משלבים כיור ו/או כיריים באי, אפשר לעבוד עם הפנים לחלל האירוח המרכזי ולהיות תמיד חלק בהתרחשות".

להיות תמיד חלק בהתרחשות. צילום: הדמיה D3
להיות תמיד חלק בהתרחשות. צילום: הדמיה D3

מתכננים אי? "בדקו, מהם הצרכים והרצונות ואפילו החלומות שלכם". האי, כאמור, יכול להעניק לכם אפשרות לבשל תוך כדי מבט אל הסלון ואזור האירוח, לשטוף כלים ועדיין להיות חלק מהשיחה המתקיימת בפינת האוכל הגדולה.

"שלבו בו כמה מקומות ישיבה נוחים לבני המשפחה, מקום אחסון מכובד, ובחרו פונקציות נוספות שאתם רוצים לשלב בו כגון כיור, כיריים, תנור אפייה או מקום למיקסר ולמעבד מזון".

הדבר החשוב ביותר הוא האנרגיה. צילום: הדמיה D3
הדבר החשוב ביותר הוא האנרגיה. צילום: הדמיה D3

הכל עניין של אנרגיה

"הדבר החשוב מכל בעיניי, והחמקמק ביותר, הוא האנרגיה במטבח", מדגישה לניאדו־תירוש. "אנרגיה נכונה יכולה להיווצר בעיקר כאשר משאירים מחוץ למטבח את הפחד מכישלון, את הביקורתיות ואת הפרפקציוניזם. למטבח צריך להיכנס עם חמלה, אהבה, הכלה, יצירתיות וסקרנות. לאחר שהבאנו את כל אלה למטבח, חשוב שהוא יהיה נוח, מזמין ומחבק. משם הכל כבר יסתדר".

אוהבים לבשל ולארח? במיוחד בשבילכם אנחנו בונים את או־מא־מי. לפרטים נוספים לחצו 

*הכתבה נכתבה בשיתוף קרסו נדל"ן*