היעד המושלם לחופשת סתיו: דרום צרפת

כד יין עתיק, חבל אוקסיטניה | צילום: אינגה מיכאלי
כד יין עתיק, חבל אוקסיטניה | צילום: אינגה מיכאלי

עם מזג אוויר אידיאלי לעונה, נופים מרהיבים ושלל אירועי יין - חבל אוקסיטניה הצרפתי שמשתרע מפרובאנס בצפון ועד ספרד בדרום מספק חווית חו"ל יוצאת דופן שלא תפגשו בשום מקום אחר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אין כמו הסתיו לביקור בדרום צרפת, מזג האוויר הממוצע נע סביב 18־22 מעלות, האתרים כבר לא עמוסים בתיירים וגם בעיירות הקטנות ביותר חוגגים את העונה בפסטיבלים ושאר אירועים מיוחדים. פסטיבלי טבע, גיטרה ומוזיקה עתיקה נערכים בשלל עיירות ציוריות אך גולת הכותרת היא פסטיבלי היין הרבים המתקיימים בעשרות יקבים, קטנים כגדולים, ברחבי החבל הדרומי ביותר בצרפת. כיאה לאזור המתהדר בהיסטוריה עשירה, החוגגים המקומיים לובשים בגדים מסורתיים ומציבים שלל דוכנים עשירים המציעים מלאכות יד תוצרת, טרייה וכמובן, טעימות מהבציר החדש. החל מסוביניון ממרתפי סנט רוש בעיירה טורבה, דרך סיורים ביקבי יינות המוסקט הייחודים לעיירה לונל, ועד ליינות שיראז עשירים לצד אירוח מפנק בעיירה שאטוֹ בּוֹבּואה.

עוד יעדים לחופשה מושלמת:

לאן נוסעים באוקטובר-דצמבר? 11 יעדים מומלצים 

סקס, סמים וסושי מדהים בסן פרנסיסקו

מסע באנגליה בעקבות ג'יין אוסטן

 

עבר, הווה, עבר

ההיסטוריה המפוארת של האימפריה הרומית מבצבצת מכל עבר בעיירה המזרחית נים (Nîmes). העיירה קמה על חורבות העיר העתיקה נמאוסוס, יש בה שרידים רומים מרהיבים ומתוחזקים לעילא, בהם האמפיתיאטרון המתנשא במרכז העיירה ונותן פייט לקולוסיאום ברומא ולהארֶנָה של ורונה.

במרחק כ־20 קילומטרים מנים, בעיירה אוּזֶס (Uzès), תמצאו קתדרלה מרשימה, מרכז עתיק ומוקף חומה, וגן בוטאני קטן וחביב מימי הביניים. אם אתן ממש רוצות להיכנס לאווירה התקופתית ולהרגיש כמו נסיכות בנות המאה ה־14, היכנסו לטירת דוקאל (Le Château Ducal) לסיור פרטי בקומץ החדרים ובמרתף היינות הפתוחים לקהל הרחב. דמי הכניסה אמנם גבוהים (18 אירו) אבל הנוף באמת מרהיב.

אוּזֶס (Uzès), עיירה עתיקה המוקפת חומה מימי הביניים
אוּזֶס (Uzès), עיירה עתיקה המוקפת חומה מימי הביניים

 

אם כבר נכנסתן לאווירת ימי הביניים, כדאי להמשיך לאֶג מוֹרט (Aigues Mortes) המוקפת חומה מימי הביניים. במהלך השנה מתקיימים בעיירה פסטיבלים ססגוניים בסימן התקופה, עם מוזיקה מקומית, אוכל טרי וטעים ואיך לא – הרבה יין. תושבי המקום מתלבשים בבגדים מסורתיים ומקיימים שחזורים מרהיבים של קרבות ימי הביניים. אם פספסתן את הפסטיבל, תוכלו לטייל על החומה השמורה היטב, לשטוף את העיניים בשלל גלריות ובוטיקים עם תערוכות מתחלפות, או לשבת לארוחה טובה בכל אחת משפע המסעדות שברחובות הצרים. לא רחוק מכאן נמצאת שמורת הטבע קמארג (Parc naturel régional de Camargue), אזור ביצות ייחודי המכסה את הדלתא של נהר הרון ומשתרע בין פרובנס לאוקסיטניה. מלבד הנוף המרשים והטיולים המרהיבים, תוכלו למצוא כאן להקות של פלמינגואים ואם יתמזל מזלכן, גם סוסים לבנים הייחודיים למקום.

פסטיבל ימי הביניים בעיירה אֶג מוֹרט
פסטיבל ימי הביניים בעיירה אֶג מוֹרט
פלמינגו בפארק קמארג
פלמינגו בפארק קמארג

 

העיר סֶט (Sète) תשגר אתכן קדימה בזמן היישר למאה ה־17. העיר שעל שפת הים מציעה חוויה ייחודית – טורניר רומח מים. זהו דו־קרב בין שתי סירות של חותרים לבושים לבן. בחרטום של כל סירה יושב מתחרה שמחזיק בידו רומח ארוך, והוא מנסה להפיל את יריבו למים. המסורת הזו, שהחלה ב־1666, מעוררת עניין רב גם היום ואלפי צופים גודשים את הטריבונות כדי לצפות בתחרויות בסופי השבוע. אם הגעתן עד לכאן אל תסתפקו רק בספורט מים אתגרי, המשיכו עם המכונית לטיפוס ברחובות התלולים עד למרומי גבעת סנט קלייר שמעל העיר, שם יתגלה בפניכן נוף מרהיב ויער אורנים נפלא לטיול קצר ולפיקניק רגוע עם יין שאספתן מאחד הייקבים באזור. לתוך סלסלת הפיקניק תוכלו להכניס גם פירות ים ודגים שנמשים יום יום מתעלות המים המלוחים שבעיר.

טורניר רומח מים ההיסטורי בעיר סֶט
טורניר רומח מים ההיסטורי בעיר סֶט

 

טיול שורשים

במרחק 40 דקות נסיעה מסֶט שוכנת בֶּזיֶיה (Béziers), עיירה קטנה שנרשמה בדפי ההיסטוריה כשאב המנזר של סיטוֹ, מראשי מסע הצלב האלביגנזי נגד הקתרים הכופרים, הורה לצלבנים לטבוח בתושבי העיר הקתולים משום שסירבו למסור את אחיהם הקתרים שחיו בקרבם. אב המנזר צוטט כמי שאמר: "תהרגו את כולם, אלוהים כבר יידע לזהות את בניו", והצלבנים פתחו במסע ביזה והרג, וטבחו בתושבים המבוהלים שניסו למצוא מקלט בכנסיית לה מדלן (Église de la Madeleine). למרות ההיסטוריה העגומה, העיר נמצאת במיקום מעורר התפעלות על שפת נהר לצד גשר יפהפה. בנוסף לקתדרלה המפורסמת יש בה כיכר מרכזית ארוכה וצרה ובה שחקני פטאנק קשישים וגם מבוך נאה של סמטאות עתיקות, מקום נפלא להעביר בו אחר צהריים נעימים ולקנח באחת המסעדות בכיכר העיר.

אל תעזבו את האזור בלי לעצור במונפלייה, העיר השנייה בגודלה באוקסיטניה, שכמו בכל עיר גדולה יש בה הכול מכול: מוזיאונים מהשורה הראשונה, עיר עתיקה שהופכת בלילה לרומנטית במיוחד, בוטיקים יוקרתיים, חנויות לעתיקות, גלריות אומנות ושפע של ברים, מסעדות ובתי קפה מצוינים. אם באתן עם כל המשפחה – האטרקציות שיעניינו אתכן במיוחד הן באקוואריום הנהדר "מארה נוסטרום" (מחיר כניסה 6.5 אירו לאדם) וחנות הצעצועים Au grenier de Pinocchio שהיא ארץ פלאות של פריטים ייחודיים – רבים מהם בעבודת יד (ולכן המחירים גבוהים מאוד). אפשר גם לצאת לסיבוב ברכבת התיירים הקטנה שחוצה את מרכז העיר ועוברת בין האתרים השונים – גם זו חוויה.

טירה עתיקה על גבול ספרד | צילום: GettyImages
טירה עתיקה על גבול ספרד | צילום: GettyImages

 

אירועי אוקטובר באוקסיטניה

זוהי עונת הפסטיבלים בדרום צרפת, וודאו שאתן מסמנות לכן לפחות אירוע אחד:

פסטיבל הבציר ההיסטורי (Vendanges de l'Histoire) מתקיים בשוּסקלאן (Chusclan) שמצפון לאוּזֶס: תלבושות תקופתיות, טעימות מיינות העונה, דוכנים עשירים בתוצרת טרייה ובמלאכות־יד.

טעימות סובניון במרתפי סנט רוש שבעיירה טוּרבֶּה (Tourbes) שבין מונפלייה לבֶּזייֶה (עד ה־27 לאוקטובר).

פסטיבל טבע (Les automnales du Festival Nature) מתקיים בפארק הלאומי סֶוֶון עד נובמבר. תוכלו לצאת למסלולי הליכה מודרכים, סדנאות, מופעים, הרצאות והקרנות סרטים.

פסטיבל למוזיקה עתיקה יימשך עד דצמבר במנזר של סנט גיֶים לֶה דֶזֶר.

שוק העתיקות הדו־שנתי (Grand Déballage) יגיע לפֶּזֶנאס ב־8 באוקטובר.

היכנסו לפרטים נוספים על אוקסיטניה והאירועים השונים

אישה בלבוש מסורתי בפסטיבל הבציר | צילום: GettyImages
אישה בלבוש מסורתי בפסטיבל הבציר | צילום: GettyImages