לא סתם עוד סרט נעורים: "גדולה מהחיים" מביא למסך את כל מה שההורים מנסים להכחיש

ג'ניפר אניסטון  ודניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
ג'ניפר אניסטון ודניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג

הסרט "גדולה מהחיים" עם ג'ניפר אניסטון הוא לא עוד סיפור על בחורה שמנה אלא סרט יפה שמדגים איך אימהות פוגעות בדימוי העצמי של בנותיהן. צפיית חובה לאימהות ובנות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

איך שלא נסתכל על זה – ייצוג נשים שמנות בקולנוע ובטלוויזיה הוא לרוב בעייתי.
מרבית הפעמים תפקידה של הדמות הוא להראות לנו ש"גם שמנים הם אנשים". בעידן בו כבר הבנו וטחנו את המובן מאליו: פלאס סייז זה נורמאלי, תעשיית הטלוויזיה והקולנוע "על זה", והיא מעוניינת ליצור יותר גיבורות במידה גדולה על מנת לתת לאוכלוסיה זו ייצוג הולם. הכל טוב ויפה, רק שלרוב התוצאה יוצאת הפוכה לגמרי: סרטים כמו "מרגישה פצצה" בכיכובה של איימי שומר, שבנו הרים וגבעות על מסר של אהבה עצמית, לבסוף מציעים מציאות בה אם את שמנה – את חייבת להיות סופר בטוחה בעצמך אחרת אף אחד לא יקבל אותך.

או בסרט "סיינה בורג'ס לוזרית", שניסה להיות חתרני אך לבסוף העביר מוסר השכל קלוקל: אם תעשי קאטפישינג (להתחזות למישהו אחר באינטרנט – נ"ב) לבחור חתיך כי את לא מקלון דקיק ובלונדיני – בסוף הוא יהיה בקטע שלך. בואו, קאטפישינג היא עבירה פלילית ולא דבר רומנטי.
או לחילופין, אותה דמות פלאס-סייז תצטרך להשתנות לגמרי על מנת להיות שווה משהו – כמו "הפנטזיה של הל", סרט על איש רדוד שקללה גורמת לו (חס וחלילה לא עלינו) להתאהב בגווינת' פלטרו בגרסתה המרופדת והשמנה.

לא עוד סרט על בחורה שמנה שמחליטה להראות לכולם מאיפה משתין הדג. איימי שומר ב"מרגישה פצצה" | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
לא עוד סרט על בחורה שמנה שמחליטה להראות לכולם מאיפה משתין הדג. איימי שומר ב"מרגישה פצצה" | באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

 

"אני לא ז'אן ד'ארק לבחורות שמנות", אומרת ווילאדין (וויל) דיקסנון (דניאל מקדולנד המעולה) לחברתה לכיתה, כאשר היא מגלה שעוד בחורה שמנה רוצה להירשם לתחרות יופי. המשפט הזה הוא קביעת טון מרענן בסרט "גדולה מהחיים" (שיעלה לבתי הקולנוע בארץ ב -27.12)  הגיבורה אומנם שמנה, אבל הסרט לא מתרכז רק בזה.

באנגלית שם הסרט הוא: "'Dumplin" (דאמפלין), והוא קורץ לכינוי הלא רצוי שאמה של וויל, רוזי (ג'ניפר אניסטון במבטא דרומי מוצלח), מלכת יופי לשעבר וסלב מקומי, הדביקה לה. בכל שנה רוזי משקיעה את מיטב מרצה בהכנות לתחרות מלכות היופי המקומית אותה היא מנחה, וזה די ברור מאליו שאת וויל זה פשוט לא מעניין. האישיו של רוזי עם וויל ברור למדי: מדובר בילדה שונה ממנה, טומבוי, שמנה, שלא מעניינות אותה שמלות נצנצים או לאכול את הסלטים הדלים שהיא משאירה לה במקרר. באותה עיירה דרומית מנומנמת בארצות הברית בה מתרחשת העלילה ווילאדין חיה את חייה כמו כל נערה מתבגרת: היא עובדת כמלצרית, מעבירה את חופשת הקיץ בבריכה ומאזינה באובססיסיות לשיריה של כוכבת הקאנטרי דולי פרטון, שגם חתומה כמפיקה בסרט.

"לא ז'אן ד'ארק לבחורות שמנות", דניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
"לא ז'אן ד'ארק לבחורות שמנות", דניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג

אך לא הכל חדי קרן ואפרסקים בחייה של וויל. היא סובלת מהקנטות בבית הספר ומות דודתה לוסי, שהיוותה עבורה דמות מודל לחיקוי, משפיע עליה עמוקות. כשהיא מגלה שלוסי כמעט וניגשה לתחרות יופי כשהייתה נערה מלאה בת 16 אך מעולם לא עשתה זאת – היא מחליטה לעשות מעשה: להירשם בעצמה בשביל לעורר פרובוקציה.

בדרכה לאותה מהפכה היא פוגשת חברות חדשות, מתאהבת בבחור ומקבלת עצות מועילות מדראג קווינז חצופות. עד כה נשמע כמו סרט נוער טיפוסי עם מוסר השכל מתקתק לשבת חורפית. אך זה אינו המקרה ב"גדולה מהחיים".

לא הכל חדי קרן ואפרסקים. דניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
לא הכל חדי קרן ואפרסקים. דניאל מקדולנד בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג

 

וויל מציגה אמת של נערה מתבגרת, לא של שמנה. לא של אישה שכופים עליה "לאהוב את עצמה", אלא של נערה עם בעיות דימוי עצמי ככל הנערות המתבגרות מאז ומעולם. מה שמרענן בסרט הוא שלוויל נעים בעורה והיא לא מתנצלת על זה. המשקל הוא לא האישיו המרכזי בסרט. הסיפור הוא לא על עוד בחורה שמנה שמחליטה להראות לכולם מאיפה משתין הדג, אלא על נערה מתבגרת שרוצה לנצח את הפחדים שלה ולהראות לכולם שכולן יכולות להרגיש יפות.

הסרט גם מתמודד באופן עדין ויפה עם נושא האובדן של אדם קרוב והחשיבות ביחסי הורים-ילדים בריאים. כאשר לוסי, האדם היחיד שגרם לוויל להרגיש שווה, יוצא מהמשוואה, אנחנו מקבלים הוכחה לאמת הכואבת שדימוי עצמי מתחיל בבית, דרך העיניים של ההורים ומה שהם משדרים החוצה לילדיהם.
מערכת היחסים של וויל עם רוזי מזקקת יחסים בין הורים לילדים מאז ומתמיד: פער דורות, שוני בתפיסת העולם, כאב שנובע מחוסר הבנה, אך עם זאת – אהבה חזקה ללא תנאים.

למרות היותו סרט חובה לאימהות ונערות "גדולה מהחיים" אינו חף מטעויות. הסיפור על מערכת יחסים מורכבת בין אימא לבת בעיירה נידחת (במיוחד כשזה מגיע לתחרויות יופי) אינו סיפור חדש וכבר סופר עשרות פעמים בעשרות מדיומים.

לפרקים נדמה שעדיף היה להאריך במעט את הסרט על מנת שכל אספקט בעולמה של וויל יקבל את היחס המגיע לו כדי לתת לה יותר עומק ולהפוך אותה לאיקונית כמו שמגיע לה.

אבל למרות כל אלה "גדולה מהחיים" הוא סרט שמביא בשורה חדשה ובריאה לסרטי התבגרות אמריקאים ורק על זה הוא שווה צפייה.

נותן הוכחה לאמת הכואבת שדימוי עצמי מתחיל בבית, דרך העיניים של ההורים ומה שהם משדרים החוצה לילדיהם, ג'ניפר אניסטון בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג
נותן הוכחה לאמת הכואבת שדימוי עצמי מתחיל בבית, דרך העיניים של ההורים ומה שהם משדרים החוצה לילדיהם, ג'ניפר אניסטון בסרט "גדולה מהחיים" | באדיבות סרטי יונייטד קינג