אין לאן לברוח: העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" לא מאכזבת

מתוך העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT
מתוך העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT

"סיפורה של שפחה" חוזרת לעונה שנייה ומוכיחה שהיה שווה לחכות עם פתיחה ממגנטת שתגרום לכן לדפיקות לב מואצות ושאלה אחת מצמררת שמרחפת מעל | ביקורת צפייה. זהירות, ספוילרים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מעל ים הסדרות שמשתחררות לאוויר העולם בקצב מסחרר ניתן לומר בביטחון ש"סיפורה של שפחה" עולה בכמה רמות על כולן. סדרת הדרמה הדיסטופית, שמבוססת על ספרה של מרגרט אטווד, מציגה את אחד מהנרטיבים הכי פופולריים בהיסטוריה האנושית, כזה שניתן לתאר דרך שתי מילות המפתח "דיכוי" ו-"שליטה". תוסיפו לזה כתיבה ומשחק יוצאים מן הכלל ותקבלו יצירה שהיא הרבה יותר מעוד סדרת דרמה עטורת פרסים, היא מראה שחורה ומהפנטת.

למי מכן שהצליחה, איכשהו, להתחמק מהבאזז, "סיפורה של שפחה" מתרחשת בארצות הברית העתידנית בה הנכס הגדול ביותר של האנושות הולך ואוזל. הכוונה היא לא למזון, מים או שטח, כי אם לבסיס הקיום של המין האנושי – ילדים. על רקע המציאות הדיסטופית הזו מתבצעת הפיכה אלימה של השלטון הדמוקרטי ומונהגת במקומה דיקטטורה דתית של קבוצה קיצונית הנקראת בני יעקב. ארצות הברית היא כעת ״הרפובליקה של גלעד״, ומעט הנשים שיכולות להרות משמשות בה כפילגשים למטרות רבייה של גברים מהמעמד השולט ונשותיהם העקרות.

התגעגענו: ג'ון אוסבורן ב"סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT
התגעגענו: ג'ון אוסבורן ב"סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT

 

העונה הראשונה מגוללת את סיפורה של ג׳ון אוסברון (זוכת גלובוס הזהב אליזבת מוס), שפחה של בכיר ברפובליקה שנקרעה באלימות מבן זוגה ומבתה. ג'ון היא כעת שלפרד (Offred), היא ויתר השפחות נקראות על שמם של המפקדים להם הן שייכות ונאנסות על ידיהם מדי חודש כחלק מהאקט הטקסי של "יצירת" ילד. כמעט שנה עברה מאז פרק הסיום ו"סיפורה של שפחה" זכתה למעמד מיתי, כמעט נבואי, כשברקע דונלד טראמפ נבחר לנשיאות ארצות הברית ועוד ועוד תנועות קיצוניות ופונדמנטליסטיות תופסות את הבמה. אבל "סיפורה של" היא לא רק מסמך חברתי מצמרר, היא בראש ובראשונה סדרה מצוינת הכוללת שורה של שחקניות מעולות, צבעוניות מצמררת ופסקול משובח, כך שלא קשה להבין למה העולם כולו, כולל אנחנו, חיכו בכסיסת ציפורניים לעונה השנייה שעלתה אתמול (חמישי) ב-HOT HBO.

העונה החדשה ממשיכה בדיוק בנקודה בה עצרה הראשונה. ג׳ון מובלת אל גורל לא ידוע אחרי שפתחה במרד מול דודה לידיה (אן דאוד הנפלאה), 'המפקדת' של השפחות שדרשה שיסקלו למוות את חברתן שלוורן/ג'נין. הן סירבו וכעת מתמודדות עם ההשלכות בדרכה היצירתית והמעוותת של הדודה – הוצאה להורג של כולן באצטדיון פוטבול נטוש, שמתבררת להיות מתיחה איומה. הסיקוונקס הקצרצר נפרש כמעט על פני חצי מהפרק הראשון במלאכת מחשבת מדוקדקת של בימוי, צילום ומשחק שמזכירה לנו למה כל כך התגעגענו. בהמשך מתגלה כי ג'ון זכתה בדבר הטוב ביותר ששפחה יכולה לצפות לו – היא בהיריון. היא מופרדת מכל יתר השפחות, העינויים הקשים מתחלפים בבגדים יבשים וארוחה חמה וקולה הרציני והמאוכזב של דודה לידיה מתחלף בצחוק מתגלגל ושמחה כנה. בכל זאת, לא בכל יום נס הבריאה מתרחש ממש לנגד עיניה בממלכת גלעד.

הפתיחה המצוינת של העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT
הפתיחה המצוינת של העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT

 

דודה לידיה היא אולי הדמות המרתקת מכולן. היא מאמינה בכל ליבה בדיכוי שנשים עוברות בסדרה, היא מצלצלת בפעמוני הכנסייה תוך בכי רגשני ומענה נשים באכזריות כדי לחנך ולהכין אותן לחיים של עבדות. יחד עם דמותה של סרינה ג׳וי ווטרפורד (איבון סטרהובסקי), אשתו של הקצין הבכיר פרד, שמתברר כי כתבה בעצמה את מרבית החוקים שמונהגים ברפבוליקת גלעד, הן הופכות את "סיפורה של שפחה" ליותר מקלישאת מגדר במלחמה של גבר מדכא מול אישה מדוכאת. אלו הן נשים שמדכאות נשים, שנושאות בעצמן את הפטריארכיה. במקרה הזה פטריארכיה דיסטופית, אבל דמויתיהן לא מפסיקות להתכתב עם המסה הקריטית של נשים כיום שמאמינות בכל ליבן ביחסי הכוחות הלא שוויוניים.

גם ההתייחסות להיריון ואימהות ברפובליקת גלעד נראית כמעט כמו פארודיה על היחס של החברה שלנו. דמעות האושר של דודה לידיה, הנשיקה שסרינה מעניקה לג'ון לצידם של הפלאשבקים לחייה הקודמים של ג'ון, שבעצמה חשקה בילד נוסף, הופכים את הטירוף של גלעד לטירוף של כולנו. לרגע נדמה שגם פה וגם שם ההחלטה האישית של אישה להיכנס להיריון לא שייכת לה, במציאות הנוכחית היא כמעט הכרח: אות קלון בהיעדרה ונס יפהפה בהימצאה.

שמו של הפרק הראשון,"ג'ון", רומז לנו שהגיבורה שלנו היא יותר משפחה, היא אדם. הרגע בו נוצר בתוכה אדם חדש הוא גם הרגע בו היא מבינה שאם היא רוצה לשרוד היא חייבת לפוצץ את בלון ההיריון הקדוש, מי שצריך להיוולד מחדש היא אך ורק עצמה. אחרי בדיקת היריון שמותירה את הקצין ואישתו מאושרים, מוצאת ג'ון מפתח אדום מוחבא במגפיה. מטפורת המפתח אולי שטחית, אך נטענת במשמעות מחודשות כאשר מתגלה שמי שיכול להעניק לה חופש הוא ניק, המרגל הידוע גם כ"עין", איתו ניהלה רומן סודי והוא גם האבא האמיתי של החיים המבעבעים בבטנה. ניק מבטיח לג'ון שיבריח אותה ואת הילד. היא נוסעת אל הלא נודע בלא אחרת מאשר משאית מלאה בחתיכות בשר, מקצצת את שיערה, שורפת את מדי השפחה ולבסוף נפטרת מהסממן שמבדיל אותה מיתר הנשים בגלעד – הסימון האדום שנצרב באוזנה. הפרק הראשון מסתיים כשג'ון מגואלת בדם אחרי שחתכה את אוזנה, הצבע האדום של גלימת השפחה מטפטף כעת על גופה החשוף. היא אולי חופשייה, אבל ברפובליקת גלעד היא לנצח שפחה.

סרינה וג'ון | באדיבות HOT
סרינה וג'ון | באדיבות HOT

 

"יש יותר מסוג אחד של חופש. "קיים חופש ל… וחופש מ…." מטיפה דודה לידיה לשפחות. וחופש, מסתבר, היא מילה מאוד בעייתית כשאת שפחה הרה במנוסה. ג׳ון מובלת שוב אל הלא נודע ומכוונת בידי הגברים שמובילים אותה ממקום למקום, ובראשם ניק, איתו היא שוכבת בפרץ של תשוקה בלתי מוסברת לנוכח הזוועות שהיא עוברת. התשוקה המינית שלה, כמעט חייתית וחסרת תכלית, עומדת בניגוד גמור לטקס הקדוש, הטקסי והמדוד של "יצירת" ילדים.

בפרק השני חוזרת לחיינו גם שלגלן/אמילי, הלוא היא אלכסיס בלדל המוכרת כרורי מ"בנות גילמור" שעושה עבודה מצוינת ושובת לב ממש. את העונה הקודמת היא סיימה אחרי שנתפסה מנהלת רומן לסבי אסור, עברה מילה נשית ודרסה למוות שוטרים כשניסתה להימלט ברכבם. כעת היא מרצה את עונשה בגיהנום של רפובליקת גלעד – המושבות. לאורך העונה הראשונה כליאה במושבות היא האיום הגדול ביותר עבור השפחות ועכשיו מתברר למה. מדובר בשממה מזוהמת ורעילה מלאה בנשים עבדות. אמילי שבעבר עבדה במעבדה האוניברסיטאית מתפקדת כרופאה המאולתרת של המקום. בזכות חייה הקודמים, מלאי החטא, היא גם זוכה לבצע את הדבר הקרוב ביותר לנקמה בממסד ומרעילה למוות אשת קצין שהגיעה למושבות כעונש על רומן שניהלה. התשוקה של אשת הקצין, גם היא, שולחת אותנו לחייה הקודמים של אמילי, שמחוץ מאקדמאית הייתה גם לסבית ולראשונה הצופה מקבל הסתכלות נוספת לחיים בארה"ב לפני השתלטות בני יעקב. בשלב הזה "סיפורה של שפחה" משכללת את הסיפור המקורי של אטווד ונוטעת אותו עמוק יותר ויותר בתרבות האמריקאית הנוכחית, וכידוע קרוב יותר הוא תמיד מפחיד יותר.

ברוכים הבאים לגיהנום: המושבות ב"סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT
ברוכים הבאים לגיהנום: המושבות ב"סיפורה של שפחה" | באדיבות HOT

בעונה השנייה הדמויות הראשיות פרושות במגוון מוקדים שהופכים את ההתבוננות על העולם הדיסטופי לרחבה יותר – לוק, בן זוגה של ג׳ון ומוירה חברתה נמצאים בקנדה, אמילי נמצאת במושבות וג׳ון עצמה מטיילת ברחבי הרפובליקה ויכולה לראות יותר מאת קצה כובע השפחה הלבן שנכפה עליה. כך למשל נחשף בפניה דינם של עיתונאי הבוסטון גלוב שנרצחו במערכת העיתון בה היא נאלצת לשהות. הסדרה כאמור כבר הדביקה את העלילה שבספר בסיום העונה הראשונה, ונראה שעכשיו התסריטאים יכולים להפליג פנימה ולהאיר את הפינות החשוכות ביותר של גלעד. הפנס הזה הוא כל מה שחסידי הסדרה היו צריכים.

"סיפורה של שפחה", החל מה-26.4, ימי חמישי בבוקר ב-HOT VOD  וב-22:00 ב-HOT HBO.