עכשיו מעונן

| מאת: אוצרת רווית הררי

האווירה קודרת והשמיים הופכים מעוננים וזה הזמן המושלם להתרווח בנוחות בחדר החמים מול מבחר עבודות אמנות על זמניות המתייחסות לעננים באופנים שונים

  • https://atmag-static-timeout.netdna-ssl.com/media/2015/11/sizes/Dietrich-Wegner-1_h_wo_680_382.jpg
Studies in Solitude | צילום: באדיבות האמן

 

 

Berndnaut Smilde

Nimbus Waterschei"', 2014", הדפסת צבע, 125X184 ס"מ

האמן ההולנדי הבינתחומי Berndnaut Smilde יוצר עבודות שבהן משולבים צילום, מיצב, פיסול ומיצג. הוא ידוע בסדרת ה"עננים" (Nimbus) שלו שבה הוא יוצר דימויים מפתיעים ומרהיבים של עננים "אמיתיים" התלויים בין שמים לארץ בחדרים ריקים. הוא משתמש במכונת ערפל, מכוון בזהירות ובקפדנות את הטמפרטורה ואת מידת הלחות בחדר ובמכונה כדי לייצר ענן מושלם יחיד, שיהיה תלוי בחדר מספיק זמן כדי לצלמו, לפני שהוא מתפוגג ונעלם באותו אורח פלא שבו נוצר. הוא מעדיף את ענניו סמיכים ודחוסים, ולעתים יכול לבלות ימים שלמים בחלל ולצלם עשרות פעמים עד שיגיע אל הענן ואל הדימוי המושלם. עבודותיו מתרכזות ברגע הקצר ובר החלוף שבין בנייה להרס, בין יצירה להתפוגגות, במצבי דואליות המערערים את הגבולות המקובלים בין פנים לחוץ. כליאת הענן בחלל סגור וההתמקדות בחלל הופכות את מאפייניו האדריכליים ואת ההיסטוריה של כל חלל – מכרות פחם, גלריות וקתדרלות גותיות – לחלק חשוב מהעבודה.

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Nimbus Waterschei | צילום: באדיבוטת האמן וגלריה Ronchini, לונדון

Perrine lievens

Weather Report", 2007", הדפסת אנלוגי על גבי זכוכית, 160X120 ס"מ

האמנית הצרפתייה הצעירה Perrine Lievens נמשכת לחפצי יומיום פשוטים המקיפים אותה וחושפת את צפונותיהם ואת היופי הטמון בהם באמצעות מחוות צנועות ומעודנות. היא יוצרת בפסליה מפגשים מפתיעים ובלתי צפויים בין חומרים שלמראית עין אינם מתאימים זה לזה, ובוראת באמצעים מועטים ופשוטים פסלים פיוטיים ורבי קסם. בעבר יצרה קרניים עשויות סבון, מרפסת הבנויה מנורות ניאון, ובעבודה Weather Report יצרה מעין שולחן־ענן המורכב מענן צמר גפן מתוק ענק על גבי רגלי שולחן מעץ. שילוב הממתק האהוב על ילדים ומזוהה עם נסיבות חגיגיות עם רגלי השולחן המשרדי מייצר מפגש חינני בין עולם הילדות לעולם הבגרות, בין עבר לבין הווה, ובין סביבת עבודה שוחקת לסביבה של בילוי ומשחק.

Weather Report | צילום: באדיבות האמנית וגלריה Von Bartha, בזל

Weather Report | צילום: באדיבות האמנית וגלריה Von Bartha, בזל

Leandro Erlich

Single Cloud Collection", 2013", זכוכית Ultra Clear' דיו קרמי ובסיס קוריאן 40X74X50 ס"מ

האמן הארגנטינאי ליאנדרו ארליך יוצר חללים בעלי גבולות נזילים ובלתי יציבים, ועבודות המבוססות על אשליות אופטיות שקריסתן חושפת מציאות מזויפת. בסדרת העננים הבודדים שלו נוצרת אשליה של עננים אמיתיים הכלואים בקופסאות זכוכית. כל ענן בנוי שכבות של לוחות זכוכית שעליהם צוירו כתמי צבע מופשטים. הצטברותם של משטחי הזכוכית המצוירים זה על גבי זה יוצרת תלת ממדיות, והעבודה הופכת מציור אקריליק על גבי משטח שטוח לפסל המדמה ענן מבודד הכלוא בתוך אקווריום. המים, כחומר וכמטפורה, חוזרים ומופיעים בעבודותיו של ארליך. כשם שענן אמיתי הוא תוצר הצטברותן של מיליוני טיפות מים, כך נוצרים ענניו המלאכותיים והקפואים מהצטברותן של שכבות הזכוכית המצוירת זו על גבי זו.

Single Cloud Collection | צילום: באדיבות האמן וגלרייה ברוורמן, תל אביב

Single Cloud Collection | צילום: באדיבות האמן וגלרייה ברוורמן, תל אביב

Dietrich Wegner

Studies in Solitude, Cloud 4", 2014", הדפסת צבע 1.20X2.40 מטרים

האמן האוסטרי דיטריך וגנר נוטה לשלב בעבודות הפיסול והצילום שלו בין הפכים, לעמת בין רעיונות סותרים ולשלב בין מציאות לפנטזיה. בסדרת העבודות החדשה שלו פיסל סדרת עננים בודדים, ותלה אותם בכלבים נסתרים בלב היער, ענן אחד בכל פעם. גודלו של כל ענן הוא 12-15 מטרים והוא נוצר במשך שלושה חודשים מצמר דפן סינטתי כל גבי שלד ברזל קל. לבסוף צילם את פסלי הענן התלויים והתוצאה היא תצלומים היוצרים אשליה ויזואלית של ענן בודד בלב היער, ללא התערבות דיגיטלית וללא עיבודי מחשב. וגנר מייצר תעתוע המשלב בין מעשה יד אדם לטבע ומפר את חוקי הבריאה. עננים בטבע הם קלילים, אווריריים, זמניים, שמימיים ומשתנים תדיר. וגנר תולש אותם ממקומם הטבעי, מקבע אותם בחומר וממקום אותם סמוך לאדמה. זרותם הבולטת של מייצרת חיזיון סוריאליסטי ופתוח לפרשנות, המשדר שלווה לצד אי שקט, המלווה את הסדר הטבעי שהופר.

Studies in Solitude | צילום: באדיבות האמן

Studies in Solitude | צילום: באדיבות האמן

Eduardo Coimbra

"Nuvem" (ענן), 2012, חמש מסגרות ברזל, הדפסת צבע על אריג שקוף למחצה, מנורות ניאון, מראה, 4.70X4.70 מ' כל אחת

מיצב הענק של האמן הברזילאי Eduardo Coimbra נוצר במיוחד עבור כיכר Praça ההיסטורית בריו דה ז'נרו. הוא מורכב מחמש קופסאות אור ענקיות הניצבות במרחקים קצובים זו מזו בלב המרחב הציבורי. על הקופסאות נמתחו אריגים שקופים למחצה ועליהם מודפסים דימויי עננים. אור הניאון הבוקע מכל אחת מהן גורם לעננים לבהוק ונראה כאילו הוא נובע מהם, כאילו השמש שנעלמה מאחורי העננים זוהרת דרכם. קוימברה, אדריכל ומהנדס בהכשרתו, מרבה לחקור דימויי נוף באמצעות מבנים מלאכותיים מעשה יד אדם, ומאתגר את ההפרדה המקובלת בין פנים לחוץ בחללי תצוגה ממוסדים. העוברים והשבים מוזמנים לעבור ליד הקירות הזוהרים, לשוטט ביניהם או סביבם, ולחקור את מראם המשתנה לאורך שעות היממה. בשעות היום משתקפת השמש במראות שלצדי הקופסאות, ואילו בשעות החשכה נראים הפאנלים התכולים כאילו הם בוהקים באור יום עז. עננים אמיתיים נעים בחופשיות בשמים, מגיבים לכל משב רוח קל, ואילו כאן הם סטטיים – מצבות מונומנטליות שרק תנועת הצופה מפיחה בהן חיים.

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Nuvem (ענן) | צילום: באדיבות האמן וגלרייה Nara Roesler, סאו פאולו וריו דה ז'ינרו, ברזיל

Fujiko Nakaya

"Veil"(רעלה), 2014, בית הזכוכית בתכנון פיליפ ג'ונסון, קונטיקט, ארצות הברית

האמנית היפנית הוותיקה Fujiko Nakaya ידועה בעיקר במיצבי הערפל שלה. את פסל הערפל הראשון שלה יצרה בתערוכה הבינלאומית Expo '70 בשנת 1970 באוסאקה, יפן, ומאז יצרה מיצבי ערפל רבים בגלריות ובמוזיאונים ברחבי העולם, בהם מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, ספרד. בשנת 2014 יצרה מיצב ערפל שנועד להעלים את ביתן הזכוכית בתכנון אדריכל פיליפ ג'ונסון אשר תוכנן בשנת 1949 כחלק מביתו של האדריכל בקונטיקט. הביתן שימש כבית אורחים מזכוכית, ללא וילונות או פתרונות הצללה המעניקים לדייריו פרטיות. במהלך המיצב הוזרמו על המבנה מים בלחץ גבוה דרך 600 צינורות במשך עשר דקות בכל שעה עגולה ביום כדי ליצור ענן זמני של אדים המקיף את המבנה ומעלים אותו מן העין. כך סותרת האמנית את כוונתו המקורית של המתכנן – ליצור אדריכלות שקופה הנעלמה בנוף, ומעניקה לדייריו את הפרטיות המיוחלת, ולו לזמן קצוב. המיצב הוזמן לציון חגיגות 65 השנה לתכנון המבנה האיקוני.

Veil (רעלה) | צילום: Richard Barnes

Veil (רעלה) | צילום: Richard Barnes

Cole Thompson

מתוך הסדרה Harbinger (כרוז), 2015, הדפס כסף, מידות משתנות

כאשר יצר ב־2008 את הדימוי הראשון בסדרת העננים הבודדים שלו המכונה "כרוז", לא חשב האמן האמריקאי Cole Thompson שהדימוי יהפוך לסדרה המונה 18 תצלומי שחור לבן של ענן יחיד התלוי מעל נופים משתנים. אף שהתצלומים צולמו באור יום, הם נראים כאילו צולמו בלילה – חלומיים, כהים ומסתוריים. הענן הלבן היחיד התלוי במרכז השמים בכל תמונה בולט בלובנו ובבדידותו על רקע השמים הכהים, ככרוז לפני המחנה, או כאות המבשר על הבאות. תומפסון מספר כי הוא מבלה שעות ארוכות בהמתנה לענן הבודד המתאים בכל צילום, ואינו שותל אותו בתמונה באמצעים דיגיטליים. התצלום האחרון בסדרה צולם השנה באיי הפסחא, הנודעים בפסלי האבן הגדולים שלהם. ענן בודד צולם מעל 15 פסלי אבן שנהרסו במלחמת האזרחים במאה ה־17, נשטפו אל היבשה במהלך צונאמי בשנת 1960 ושוקמו והוחזרו למקומם בשנות ה־90. גם כאן בילה תומפסון ימים שלמים בהמתנה לתנאי החשיפה ולעננים הנכונים עד שהצליח ללכוד בעדשת מצלמתו ענן בודד מתאים ההופך את נוף הפסלים הדרמטי לחיזיון מיתי בראשיתי.

מתוך הסדרה Harbinger (כרוז) | צילום: באדיבות האמן

מתוך הסדרה Harbinger (כרוז) | צילום: באדיבות האמן

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם. עדכונים על הכתבות הנבחרות באת ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: ed78d3cc32f7 at 06:31:41