תמיד בראש

מהו ילד מחונן, מהם הקשיים שבהם הוא נתקל ואיך מגדלים ילד מחונן?

88 שיתופים | 132 צפיות

רובנו עומדים נפעמים בהזדמנויות שונות מכישוריהם של ילדינו. גם אם הם לא יודעים את כל האותיות בגיל שנתיים ומנגנים בטהובן בגיל שלוש, זה מתבקש: כולנו בטוחים שהילדים שלנו הכי חכמים והכי מוכשרים. אנחנו רוצים שישיגו את כל מה שאנחנו לא הצלחנו להשיג, שילמדו את כל מה שאנחנו לא הספקנו ללמוד.

אבל מה קורה כשהילד שלכם בן חמש וכבר יודע יותר מכם? גידול ילד מחונן יכול להיות מאוד מרגש, אך גם אתגר לא פשוט. האנשים הקטנים האלה לא באים עם חוברת הוראות. הם מבינים יותר, הם שואלים יותר, והם דורשים מההורים שלהם הרבה יותר.

מהי מחוננות?

קשה להגדיר מחוננות. על פי דו"ח ועדת ההיגוי לחינוך מחוננים בישראל, יש הבחנה בין מחוננים המצטיינים בתחומי החשיבה לבין מוכשרים המצטיינים בתחומי האמנות או הספורט.

הוועדה כוללת את כל סוגי ההצטיינות, בתנאי שילדים אלה עומדים בקריטריונים של יכולת אינטיליגנציה גבוהה, כישרון אמנותי במוסיקה, אמנויות הכתיבה, אמנויות פלסטיות, הצטיינות לימודית ספציפית במתמטיקה, שפות וכדומה וכישרון ספורטיבי. במונחים של איי.קיו, מדובר במנת משכל של 135 ומעלה, כשמנת המשכל הממוצעת היא 100.

על פי מכון קרני, מכון לאבחון וייעוץ לתלמידי בית הספר בהנהלת ברכה שור, יש דעות שונות של המומחים לגבי הגדרת המחוננים. לדבריהם, אם מנת המשכל היא גבוהה באופן כללי – הילד יהיה מוכשר בכל התחומים, אך אם הכישרון הוא ספציפי לתחום אחד – יכול להיות שילד יהיה מחונן בתחום זה בלבד. ציון מנת המשכל מבטא תפקודים שונים – חלקם יכולים להיות ברמה גבוהה וחלקם ברמה נמוכה – על כן, לפי מכון קרני, ציון גבוה במבחני איי.קיו הוא תנאי מספיק אך לא הכרחי להגדרת המחוננות.



כולנו בטוחים שהילדים שלנו הכי חכמים והכי מוכשרים. <br />אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS  " src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/436/47436/2.jpg?1221604179" />                             </p>
<div>כולנו בטוחים שהילדים שלנו הכי חכמים והכי מוכשרים. <br />אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS  </div>
</p></div>
<h2>אבחון מוקדם</h2>
<p>בגילאי בית הספר היסודי, מכון הנרייטה סאלד עורך מבחנים לאיתור וזיהוי מחוננים. אך איך אתם כהורים תוכלו לזהות את הסממנים בגיל מוקדם יותר?</p>
<p>אצל תינוקות ופעוטות בעלי פוטנציאל למחוננות אפשר לזהות כמה מאפיינים: ערנות גבוהה, פחות צורך בשינה, טווח קשב רחב, רמת פעלתנות גבוהה, חיוך וזיהוי דמויות מוכרות בגיל מוקדם, תגובה חזקה לרעש, כאב ותסכול, התקדמות מהירה בציוני הדרך של ההתפתחות. בגיל הגן תבחינו גם בזיכרון יוצא מן הכלל, הנאה ומהירות למידה, התפתחות שפה מהירה ונרחבת, מוקסמות מספרים, סקרנות, חוש הומור יוצא מן הכלל, יכולת הסקת מסקנות ופתירת בעיות, דמיון מפותח, רגישות וחמלה. אם אתם רואים את רוב התכונות הללו, תוכלו לקחת את הילד לאבחון אצל מומחה ולבדוק האם הוא אכן מחונן.</p>
<p>ילד מחונן הוא ילד סקרן, הוא ירבה לשאול שאלות ויהיה צמא לידע. הוא יקדיש שעות מרובות לעיסוק בתחום מסוים כמו מוסיקה, ספורט או קריאת ספרים.</p>
<p>יוסי צוק, פסיכולוג קליני ומדריך וראש צוות ילדים ונוער במכון "שלם" בראשון לציון, מסביר שאחד המאפיינים הבולטים אצל מחוננים הוא סקרנות אינטלקטואלית: "יש להם צורך לפרק כל דבר כדי להבין איך הוא עובד, יש מרכיבים של יצירתיות ואמנות – למשל, בנייה בלגו לפי הדמיון, ציור וצביעה. לילדים מחוננים יש יותר מעוף והם נותנים יותר ביטוי ליכולותיהם". </p>
<p>רות כהן, פסיכותראפיסטית, מציינת כי מחקרים הראו שבממוצע ילדים מחוננים מתחילים לדבר, ללכת ובמיוחד לקרוא מוקדם יותר מילדים לא מחוננים. מאפיין נוסף הוא דפוס התפתחות לא אופייני או התפתחות מהירה, למשל פעוטות שעברו מהשלב החד-מילי לשלב חיבור המילים במהירות. </p>
<h2>קשיים חברתיים</h2>
<p>הגדרות כמו מחונן או גאון באות לקטלג סט יכולות של ילד. הקטלוג הזה הוא לא למטרות גאווה, המטרה היא לנסות להגיע להלימה בין היכולות המיוחדות של ילד לבין סיפוק סביבה מאתגרת שתאפשר לו למצות את הפוטנציאל שבו. "אם יש לנו ילד שיש לו כישרון או נטייה לתחום מסוים – לחשיפה, העשרה, התנסות והבנה יש חשיבות גדולה, בין אם הילד אובחן פורמלית או לא", מציינת כהן. </p>
<p></p>
<div class= ילד מוכשר, בין אם אובחן ובין אם לאו - הוא עדיין ילד. אילוסטרציה: Clipart/CDbank

ילד מוכשר, בין אם אובחן ובין אם לאו – הוא עדיין ילד. אילוסטרציה: Clipart/CDbank

"כלומר, השאלה היא לא האם צריך לאבחן ואיך, אלא בעיקר לשם מה. מה אנחנו רוצים לעשות עם תוצאות האבחון הזה: מצד אחד, איתור מוקדם של ילד מחונן יכול להוביל לקידומו, אך השאלה היא האם לא מספיק שאנו פוגשים בכישרון, בסקרנות וביכולת גם ללא צורך באבחון פורמלי. האבחון מאוד לא פשוט בתקופה התפתחותית זו, ויש ילדים מבריקים אשר מתקשים להתמודד עם הסיטואציה האבחונית".

נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון קשורה לאלמנט של ציפייה. כהן: "כאשר ילד מאובחן כמחונן, עלול להיווצר מצב שבו, במודע או שלא במודע, יופעל עליו לחץ לעמוד בציפיות הסביבה (שלא תמיד מתואמות עם המציאות). אני קוראת לזה: תסמונת ה'ממך לא הייתי מצפה'. חשוב לזכור שילד מוכשר, בין אם אובחן ובין אם לאו – הוא עדיין ילד, והעובדה שהוא כזה לא מחייבת אותו לעמוד בסטנדרטים".

ישנם לא מעט ילדים מחוננים החווים פער מאוד גדול בין היכולות הקוגניטיביות לבין ההתפתחות הרגשית. אצל ילדים מחוננים רבים, הפער הקוגניטיבי בינם לבין סביבתם גורם להם להרגיש מאוד לא נוח. הם אף עלולים לנסות להסתיר את הפערים, לעתים תוך חיקוי התנהגות שהם תופשים כ"רגילה" (למרות שמבחוץ זה עלול להראות קצת משונה). יש ילדים שיש להם סט שונה לחלוטין של שפה, התנהגות וגינונים – בבית ובגן. ילדים אחרים לומדים ש"מותר" להם להראות את הכישורים שלהם רק בדרך שלא תאיים על האחרים.

במחקר שנערך בארץ לפני כמה שנים נמצא שילדים בטווח הגילאים ארבע עד שש שאובחנו כמחוננים, נוטים להשתמש יותר באלימות מאשר ילדים שלא אובחנו ככאלה. עורכי המחקר חושבים שזו דרכם של ילדים אלה לבדוק את גבולות כוחם.

כהן מסבירה שייתכן שהתנהגויות אלה נובעות מהקושי להתמודד עם הפערים בתחומים השונים. למשל, ילד שקל לו ללמוד דברים חדשים, אינו רגיל להתמודד עם תסכול. מוקד קושי נוסף יכול להיות הציפייה המתמדת מהם לתפקוד מיטבי. ליכולת לקרוא מפה חברתית, להתמודד עם הצורך לדחות סיפוקים, היכולת להתמיד – כל אלה הם גורמים שלא בהכרח מגיעים יחד עם מנת משכל גבוהה.

חייבים להצליח

לילדים המחוננים יש כמה אפיונים בולטים, העלולים ליצור בעיות חברתיות באינטראקציה עם בני גילם. גלי, אם לילד מחונן, מספרת. "אגם מאוד אוהב להמציא משחקים, הבעיה היא שהמשחק צריך להתנהל לפי החוקים שלו, מה שהופך את אגם לעתים לשתלטן. ילדים לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות ולא תמיד הם רואים את זה בצורה חיובית. אנחנו מנסים ללמד אותו פחות להתרגז ופחות לכעוס כשדברים לא נעשים בדיוק בצורה שהוא רוצה. בנוסף, צורת החשיבה שלו יכולה להיות מורכבת מדי לילדים אחרים ולא תמיד ברורה להם, מה שמתסכל את אגם".



ישנם לא מעט ילדים מחוננים החווים פער מאוד גדול בין היכולות הקוגניטיביות לבין ההתפתחות הרגשית. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

ישנם לא מעט ילדים מחוננים החווים פער מאוד גדול בין היכולות הקוגניטיביות לבין ההתפתחות הרגשית. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

מרי מספרת שבתה שני היא ילדה מאוד תחרותית, ולא מוכנה להיות במקום השני: "שיחקנו השבוע באולינג והיא עזרה לאחותה ועודדה אותה, עד שהיא גילתה שאחותה מנצחת – ואז נגמר המשחק".

בנוסף, לדברי מרי, שני סבלה מילדים שלא קיבלו את השונות שלה: "היא דיברה בשפה גבוהה והם לא הבינו אותה, הם היו מטפסים עליה. היא מבחינתה אמרה שהיא לא מוכנה לרדת לרמה שלהם ולענות להם, אבל זה מאוד הציק לה".

עדי מספרת שבתה לי אוהבת לארגן דברים ולהיות בראש הפירמידה: "יש ילדים שקשה להם עם זה, אבל יש ילדים שמבינים אותה ויודעים להסתדר איתה. החברה הכי טובה שלה מאוד אוהבת אותה אבל היא יודעת שכשלי כועסת – צריך פשוט להתרחק".

עדי אומרת שיכולת הריכוז של לי היא מדהימה, אך אליה וקוץ בה: "היא יכולה לשבת שעות ולעשות את אותו הדבר, הבעיה היא שברגע שהיא שקועה במשהו, אסור להפריע. היא יכולה לבכות מכעס אם היא לא מצליחה במשהו כי הפריעו לה. היא יכולה לקבל מצב שהיא טעתה, אבל לא בגלל הפרעה חיצונית. זה מבחינתה כבר 'לא פייר', ואין מקום ל'לא פייר' בעולם שלה".

בחלק השני של הכתבה: על מה צריך להקפיד בגידול ילד מחונן, כיצד משפיעה המחוננות על היחסים בין האחים, וגם: טיפים מאימהות לילדים מחוננים»

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה