אמיצות: החולות בסרטן השד נחשפות מול המצלמה

"אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה" | צילום: מיכל בנדק
"אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה" | צילום: מיכל בנדק

"אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה" הוא שמו של קמפיין ייחודי שגרם לעשרות נשים שחולות בסרטן השד להצטלם ללא חולצה אבל עם הרבה מאוד אומץ. והכל כדי להזכיר לכולנו שגילוי מוקדם מציל חיים. לכו להיבדק

88 שיתופים | 132 צפיות

 

זו השנה השלישית בה הצלמת מיכל בנדק מגייסת עשרות נשים, מכל הגילאים, המידות ושלבי התמודדות לקחת חלק בצילום קבוצתי אמיץ וחושפני בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד, שכל מטרתו להגביר את המודעות למחלה ולכך שגילוי מוקדם שיכול להציל חיים.

בנדק, שבעצמה החלימה מסרטן השד, יזמה והפיקה את הקמפיין לפני שנתיים, כהצטלמה ללא חזייה וחולצה לצד חברותיה הבריאות, תחת הכותרת "אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה". הקמפיין גרף תגובות חיוביות ולא מעט טלפונים מנשים שחלו וביקשו מבנדק לקחת חלק במטרה. בעזרת תזכורת חיה הן קוראות לכן לקחת אחריות על הבריאות שלכן, להכיר את גופכן וללכת להיבדק בכל שנה מחדש.

"הופתעתי מהפתיחות והשחרור של הנשים" מספרת בנדק "כאשר אני חליתי בסרטן השד בגיל 32 חשתי את הקושי לקבל את "עצמי החדשה" בגלל השינויים שגופי עבר בעקבות הניתוחים וגיליתי שצילום מאוד עוזר לקבלה עצמית. אומנם המטרה הרשמית הייתה הגברת המודעות לסרטן השד אבל הייתה לי מטרה לא פחות חשובה והיא לחבר נשים לגופן החדש על ידי התמודדות עם צילום, שזה עיסוקי בשגרה. לאור התגובות של המצולמות המטרה ה"משנית" הושגה. ההתמודדות של כל אישה עם הגוף החשוף שלה הוא גם ככה נושא רגיש, בטח מול מצלמה עוד יותר עבור מי שמתמודדת עם סרטן השד. ההתמודדות מול המצלמה גורמת להן לעבור משוכה מאוד גדולה ובאמת כולן הודו שאחרי שהורידו את החולצה והחזייה הן הרגישו חופשיות, נינוחות, שלמות ובעיקר מלאות כמו שלא הרגישו מזה הרבה מאוד זמן".

בשנתיים האחרונות קיבלתי אינספור פניות מנשים זרות אשר ראו את הקמפיין וסיפרו לי שבזכותו הלכו להיבדק. כולי תקווה שגם השנה הקמפיין יזכה לפרגון ותהודה כל כך גדולה ואשמח לשמוע מעוד מנשים שייבדקו בזכותו. הסלוגן הפך למשפט שגור בקרב המחלימות ומצוטט במאות פוסטים במהלך כל השנה".

"אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה" | צילום: מיכל בנדק
"אם הייתי ממתינה, לא הייתי בתמונה" | צילום: מיכל בנדק

 

 

בתל אביב לא הזניחו גם את הנושא ועל עץ השקמה שבכיכר הבימה הוקם מיצב אומנותי של 434 חזיות משומשות, כל אחת מהן מייצגת אישה אחת המאובחנת בסרטן השד בכל חודש בישראל. המיצב הוקם בזכות יוזמתה של נעמה עונה בשיתוף דורית ניצני ובסיוע מתנדבות רבות שתרמו לאגודה למלחמה בסרטן חזיות משומשות. מיצבים דומים נעשו ברחבי העולם במטרה להזכיר, שוב ושוב ושוב, שגילוי מוקדם מציל חיים.

עץ החזיות בכיכר הבימה | צילום: איציק רובין
עץ החזיות בכיכר הבימה | צילום: איציק רובין

 

 

נשים בכל גיל למוזמנות התקשר למוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת עלוני מידע ללא תשלום בנושא גילוי מוקדם של סרטן השד  1800-599-995 או להיכנס לאתר האינטרנט הנמצא בכתובת cancer.org.il