מי אתה הגבר הישראלי?

גברי ואלמוני בשער "את" מקיץ 1975 | צילום: בן לם
גברי ואלמוני בשער "את" מקיץ 1975 | צילום: בן לם

חוץ משערות החזה, נדמה שב־50 שנה האחרונות הגבר שלנו התבגר קצת. חזרנו אחורה בזמן כדי לבחון מה עבר עליו מאז ועד היום

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בקיץ 1975 הגיח הטנקיני לחופי הים בישראל, חברת פליקר פעלה לשחרור האישה ממכשיר הגילוח הגברי, תעלת סואץ נפתחה לשיט לראשונה מאז מלחמת ששת הימים וב"את – הירחון לאישה ולמשפחה" חקרו את אחד הנושאים החביבים על חברות המערכת: "מי אתה, הגבר הישראלי".

תלמה אדמון, שתיארה בגיליון את דמותו של הצבר הזכרי, כתבה שיש "לאהוב אותו. כלומר, בהתחלה. כשהוא צעיר מאוד. כשהגינונים שלו, או חסרונם, הם עדיין בגדר חן, כשיש לו בלורית פרועה וקצת הוא דואג להופעתו. אמיץ אחד. חייו תלויים לו מנגד עם כל קריאה למילואים, עם כל מלחמה. בתוך האחר כך משתפלת לו כרס קטנה של חוסר אכפתיות עצמית.

"הוא מוכן לנסוע באמצע הלילה כדי לעזור לחבר שנתקע עם מכונית. מביא מתנות לבת הזוג ואוהב לראות אותה נהנית. על מין אין מה לדבר. ליתר דיוק, הוא מדבר המון על מין – בדיחות גסות, ושיטות חדשות למשכב. שיאיו הגדולים הם בדיבור. מפני שרגע החושך ופני אישה מלבינים למולו ושניהם לבד – זה מפחיד. לחבק אותו.

כי הוא ילד שלא רוצה הרבה. רק שלא יקראו לו למילואים ושלא ישכחו אותו כשיקראו לכולם".

שרה ריפין, עורכת המגזין דאז, מאמינה שהגבר ההוא הולך ונעלם. "אין היום מאצ'ו. יש היום גברים משגעים, חבר'ה צעירים, שמתייחסים למשפחה ברצינות ולעצמם פחות ברצינות, צעירים שמסתובבים עם הילד תלוי עליהם. הם לא רואים בזה לא בושה ולא פחיתות כבוד. אז לא היו כאלה".

ריפין ספגה ביקורת לא אחת משום שהיתה פמיניסטית, ולדבריה זאת הייתה גם הסיבה לפיטוריה. על כל בקשה רצינית הייתה נענית במילת הקסם מיידלע. כשחשבה שתקבל משכורת זהה לקודמה בתפקיד יוסף (טומי) לפיד, או השתתפות בהוצאות רכב, נאמר לה: "מיידלע, לבעלך יש אוטו, מה את רוצה". ריפין בחרה להראות שנשים יכולות להיות גם אינטליגנטיות וגם יפות, גם מתעניינות בפוליטיקה וגם נהנתניות. "המדוכאות והנלעגות החליטו לפתוח את הפה וזה לא היה נעים לגברים".

"את" לא ידע הרבה גברים על השער שלו. את שיער החזה מימין צילם בן לם לשער, גופו של גבר אלמוני שלא רצה שפרצופו יופיע בדוכני העיתונים. לם לא זוכר אפילו את שמו: בשביל חיפצון גברי שכזה צריך היה לחכות כמעט 50 שנה, עד לשער מרץ האחרון שלנו, שבו צילמנו את שלום מיכאלשווילי, ששמח לשתף פעולה. כמו שסיכם זאת הגיליון ב־1975: "ובינתיים יפנה לו הגבר הפרטי שלנו לעיסוקיו השונים, ואנו נתרווח על כיסא נוח עם כוס צוננת ביד, ונעבור לעמוד הבא. בבקשה!"

 

ניחוח גבר

בזמן שב"את" ניסו לזהות מיהו הגבר הישראלי, באסתי לאודר עמלו על הריח שלו – והצליחו

כשחיפשנו אחר הגבר הישראלי של שנת 1975, ניסינו לחשוב על הריח שלו, או לפחות על איך היינו רוצות שהוא יריח. Pleasure for Men של אסתי לאודר הגשים את כל משאלותינו: ניחוח נקי המשתלב עם הדרים, עשבים ותבלינים עשירים. הבושם העצי והרענן גורם לנו לחשוב על הקיץ שמתקרב אלינו בצעדי ענק, ולסמן אותו כריח שאנחנו רוצות שילווה אותנו בו.

 

Pleasure for Men, מחיר: 99 ש"ח ל-50 מ"ל, 149 ש"ח ל-100 מ"ל
Pleasure for Men, מחיר: 99 ש"ח ל-50 מ"ל, 149 ש"ח ל-100 מ"ל

להשיג בחנות אסתי לאודר בקניון איילון רמת גן, ב־esteelauder.co.il, ברשתות הפארם, ברשתות אפריל והמשביר לצרכן ובפרפומריות נבחרות