"תהיי שמחה שאת אישה": 60 שנה לגוטקס

מתוך הפקת בגדי ים במגזין "את" משנות ה־70 | צילום: בן לם
מתוך הפקת בגדי ים במגזין "את" משנות ה־70 | צילום: בן לם

שבוע האופנה גינדי תל אביב ייפתח בערב גאלה חגיגי לציון 60 שנה לגוטקס, מותג יצירתי שליווה את מגזין "את" מראשית דרכו, לפני 50 שנה. פרויקט נוסטלגי מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

חברת "גוטקס", שהייתה הראשונה להפוך את בגדי הים והחוף הנשיים לעניין של קוטור, הוקמה ב־1956 על ידי לאה וארמין גוטליב, מהגרים מהונגריה שתכננו להקים בישראל אימפריית מעילי גשם. לאה גוטליב, שנודעה עד יום מותה ואחריו כגברת גוטליב, "הייתה פרפקציוניסטית להפליא", מספרת מרטה לוי, העוזרת האישית של גוטליב. "באחת הנסיעות לחו"ל, למשל, היא חיפשה בד צהוב עם דוגמת חרציות. כשספק הבדים לא הצליח לספק אותה, התקשרה גברת גוטליב לחנה מנקס, אז מעצבת צעירה בגוטקס, ושלחה אותה לפרחי גורדון. מנקס עלתה במהרה על המטוס עם זר חרציות, והתייצבה לצדה של גברת גוטליב, כדי שהספק יבין בדיוק מה היא רוצה. לא משנה מה, לא משנה איך, הגברת עם החרציות תגיע לצהוב שהיא רוצה".

לעוד נוסטלגיה שחוגגת 50 שנים לאת:
פורצות הדרך באופנה הישראלית
השער הראשון של מגזין את

 

כבר בסוף שנות ה־50 הבינו בני הזוג גוטליב את המותג שיש להם ביד, וגברת גוטליב הקפידה שבגדי הים שלה ייראו בתצוגות האופנה הנחשבות, על הנשים המפורסמות ביותר בארץ ובעולם ובהפקות האופנה הנכונות. היא התייחסה לקטלוגים שפורסמו בארץ, באירופה ובארצות הברית כהמשך ישיר לעשייה האופנתית שלה. כמו שהקפידה על הגוון הנכון של צהוב, כך התעקשה על דוגמניות מסוימות, על צלמים מסוימים ועל מנטרות מסוימות. "כשתדפדפי בקטלוג שלנו תהיי שמחה שאת אישה", כתבה בפתח אחד הקטלוגים האלה, שבהם כיכבו טופ מודלס כמו קלאודיה שיפר ונעמי קמפבל. "כל קטלוג היה יצירת אמנות", אומרת סיסי רוזנבאום, שהייתה המזכירה האישית של גוטליב, החוט המקשר בינה לבין הצוות היצירתי של גוטקס. "היה לה חזון והיא ידעה בדיוק מה נכון".

את התעוזה האופנתית המפורסמת של המותג הצליח בן לם, צלם הבית של מגזין "את", לתפוס באחת מהפקות בגדי הים משנות ה־70. לם, שהיה הצלם המוביל של גוטקס, רתם את המותג ל"את". הצילום מימין, הוא אומר, נחשב לחריג בתחילת שנות ה־70. הדוגמנית נחמה לב מופיעה בלוק אפל ונועז, אחרי שלם עמל כדי להוציא מהתמונה צבעים עזים במיוחד.

מתוך הפקת בגדי ים במגזין "את" משנות ה־70 | צילום: בן לם
מתוך הפקת בגדי ים במגזין "את" משנות ה־70 | צילום: בן לם

גוטליב עשתה הכל בגדול, והתנהלה כמו מותג של מיליארד דולר. גוטקס הפך למותג בגדי הים מהמובילים בעולם, ועד היום, אחרי שנמכר כבר פעמיים ועבר גלגולים רבים, הוא עדיין אחד המותגים הישראליים המצליחים בעולם. שבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 ייפתח בערב מחווה לחברה הישראלית שמכרה, כנראה, הכי הרבה פריטים בסאקס פיפת' אווניו.

כשאסתי לאודר הגיעה לחוף הים

אחת התרומות המשמעותיות של גוטקס לתעשיית האופנה הייתה ההבנה שבגדי ים, "לבוש חוף", הם עניין אופנתי, לעתים אפילו קוטור. בדיוק כמו שלאה גוטליב רצתה שנשים ילבשו יצירות על החוף, במותג אסתי לאודר דאגו שהנשים המושלמות שירדו לחוף יעשו את זה כמו שצריך, ויצרו סדרת מוצרים שממשיכה את קו הטיפוח של החברה גם לעולמות השמש, הים והזיעה.  בתחילת שנות ה־2000 השיקו באסתי לאודר סדרת קיץ שכללה בושם עדין, פודרה, תכשירי הגנה מהשמש וקולקציית איפור עמידה – שילוב כוחות בין היכולות האסתטיות והחדשניות של החברה. המוצרים היוקרתיים הפכו למוצר חובה במסיבות הבריכה הנחשבות ביותר בהמפטונ'ס ובניו יורק, הזדמנות לשמור על הלוק, הניחוח והעור גם כשאת מקפצת תחת קרני השמש. את לא באמת יכולה ללבוש בגד ים מושלם ולזנק לבריכה בלי מסקרה עמידה או אודם זוהר. באסתי לאודר הבינו גם את הצורך להמשיך את הקיץ בחודשים האפרוריים יותר, ומשזף הפודרה "Bronze Goddess" הוא עד היום אחד המוצרים האיקוניים של המותג. בכל שנה מוציא המותג קולקציית קיץ מוגבלת, שמאפשרת למעריצות להשתובב עם צבעים קיציים במיוחד או ניחוחות קלילים – שיחזיקו מעמד גם על החוף או בקרוז אלגנטי.

אסתי לאודר | צילום: יח"צ
אסתי לאודר | צילום: יח"צ

 

מגזין ״את״ חוגג את שנת היובל שלו בשורת אירועים בשיתוף חברת אסתי לאודר