העולם בכף היד: המעצב משנקר שכבש את העולם

עמיר מרק מציג את הקולקציה שלו בפני בכירי H&M | צילום: יח"צ
עמיר מרק מציג את הקולקציה שלו בפני בכירי H&M | צילום: יח"צ

איך מתרגמים את החוויות מחיל הים לקולקציה אופנתית ועוד מציגים אותה בפני אנשי אופנה בריטים כדי למכור את הבגדים ב-H&M? ליווינו את עמיר מרק, בוגר שנקר טרי, בתחרות בילאומית שאליה מגיעים 16 אנשים מתוך 500 מועמדים ברחבי העולם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

זה קורה בכל תצוגת אופנה: "רגע האייפון״, השנייה שבה כולם עוברים לצפות במתרחש מבעד למסך הקטן האחוז בכף היד כדי להנציח רגע אופנתי יוצא דופן – תלבושת שחייבים לתעד ולחלוק אותה עם העולם באמצעות הרשתות החברתיות. בתצוגת הבוגרים של שנקר השנה הרגע הזה היה שייך לעמיר מרק. הוא הציג קולקציה צבעונית שהתבססה על טכניקת ניפוח אוויר ועוצבה בהשראת חגורת ההצלה ששימשה אותו בעת שירותו כלוחם סטי״ל בחיל הים. מרק קטף באותו בערב את פרס פיני לייטרסדורף למצוינות ויצירתיות, אך את הלילה שאחרי התצוגה הוא לא בילה בחגיגות ברחבי העיר או אפילו בהשלמת שעות שינה. ״ישבתי כל הלילה על הפרוטפוליו שהייתי צריך לשלוח יום למחרת לתחרות פרס העיצוב של H&M", הוא מספר.

מרק נענה בכך לנציגה מטעם המותג השבדי שהגיעה לביקורות סוף השנה כדי להתרשם מהבוגרים ועודדה אותו לנסות להתקבל לתחרות המעצבים הצעירים המתקיימת מדי שנה. הזוכה בתחרות מקבל פרס בסך 50 אלף יורו והזדמנות למכור פריטים מהקולקציה שלו בחנויות נבחרות של H&M.

מתוך תצוגת הגמר של עמיר מרק לשנקר | צילום: רפי דלויה
מתוך תצוגת הגמר של עמיר מרק לשנקר | צילום: רפי דלויה

 

מאז סיים את לימודיו כבר הספיק מרק לעבוד כמעצב אצל מאיה נגרי, ואז קיבל את ההודעה שעלה לשלב חצי הגמר של התחרות שנערך בלונדון בנובמבר האחרון. ״חיפשנו מעצבים שלא רק יודעים ליצור בגדים יפים אלא גם בעלי ראש עסקי חכם ומעוף", מסבירה חברת פאנל השופטים זאניטה ויטינגטון, היועצת הקריאייטיבית של אזל אנד זאניטה סטודיו, כיצד נבחרו 16 מתוך 500 מועמדים סופיים לחצי הגמר, "מישהו שההשקעה הזו יכולה לעזור לו לייצר מורשת״.

פרס העיצוב של H&M נוסד בשנת 2012 כדי לתמוך במעצבים צעירים והוא פתוח לסטודנטים ובוגרים טריים ממוסדות לימוד האופנה והעיצוב בעולם כדי לעודד את הדור הבא לבחור באופנה כמסלול עתידי. כשאני פוגשת את מרק בחדר התצוגה של התחרות בלונדון, פסיעה מכיכר אוקספורד, הוא כבר עלה לשלב הגמר, עם עוד שמונה מתמודדים, ושבר רצף של חמש שנים שבהן לא הצליחו נציגי שנקר להגיע לקו הפיינליסטים.

בצהרי אותו היום הוא ענה יחד עם שמונת המתמודדים האחרים לשאלות השופטים (בהם אימרן אמד, המייסד והעורך של אתר האופנה המשפיע "ביזנס אוף פאשן", ויסמין סוול, המנהלת הקריאייטיבית של style.com) שהתעניינו בתוכניותיו העתידיות אם יוכרז כמנצח ויזכה בפרס הכספי הגדול. ״עניתי שאני מאמין בטכניקת הניפוח ורוצה להשקיע בפיתוח הרעיון. אפשר להתאים באמצעותה בגדים למגוון מבני גוף ולשמור על חום במעילי חורף. הקולקציה הנוכחית עוצבה למסלול, אבל כבר עכשיו אני יכול לראות בה פוטנציאל מסחרי. כבר שאלו אותי כמה פעמים היום היכן אפשר לרכוש את הכפכפים״, הוא מצביע על כפכפי בריכה בעלי רצועת פלסטיק גדושה באוויר.

איור מקולקציית הגמר של עמיר מרק בשנקר
איור מקולקציית הגמר של עמיר מרק בשנקר

 

הקולקציה של מרק משכה הרבה תשומת לב מקהל המבקרים, עיתונאי אופנה ובלוגרים מובילים. סוזאנה לאו, הידועה כבלוגרית המשפיעה סוזי באבל, עצרה לשוחח עמו ולצלם כמה מהמראות, וכך גם עיתונאים מ"ווג" ו"גרציה". מרק בן ה-26 מאמין כי הקולקציה שלו הצליחה להתבלט בגלל הצבעוניות הצוהלת והפרופרציות יוצאות הדופן שלה, שגרמו לאתר "ווג" להעניק לו את תואר ״חביב הקהל״. אבל מעל לכל הוא מאמין שהשימוש של טכנולוגיית הניפוח והפוטנציאל שיש בה לתעשיית באופנה הוא מה ששכנע את השופטים. ״רגע ההכרזה של העולים לגמר היה סוריאליסטי. השופטים בקושי הצליחו לבטא את השם שלי עם המבטא הבריטי שלהם, ורק אחרי שכולם מחאו כפיים והסתכלו עליי התחלתי להבין שמדובר בי, ובכל זאת לא האמנתי".

איך הרגשת בתור נציג ישראל בתחרות בינלאומית?

״היה בי חשש להגיע לתחרות בחו"ל עם קולקציה שמתבססת על הרעיון הטעון של חוויה מהשירות הצבאי, ולכן למי שהתעניין בצורה שטחית בלבד סיפרתי שההשראה הגיעה מהתקופה שבה הייתי ימאי. בשיחות עמוקות יותר עם השופטים והמתמודדים האחרים הסברתי על השירות הצבאי ומה הוא כלל. התגובות היו דווקא חיוביות ולוו בסקרנות גדולה״.

אבל המעצב הישראלי הרגיש שהפרס הגדול נמצא מחוץ להישג ידו טרם ההכרזה. ״אני היחידי שמגיע כאן מתואר ראשון ולא מתואר שני והדבר מורגש. יתר הקולקציות הן בעלות פן מסחרי חזק הרבה יותר, אנשים ממש עשו בגדים. אני מאמין שריצ׳ארד, שקיבל הרבה תשומת לב היום, יהיה הזוכה הגדול״. ההימור המושכל הזה התממש בהמשך הערב כשריצ׳ארד קווין בן ה-26, בוגר תואר השני מבית הספר סנטרל סנט מרטינס הלונדוני (שנחשב לבית הספר לאופנה הטוב ביותר בעולם לפי מגזין "פורבס"), הוכרז כמנצח, אחרי שעטף דוגמניות מכף רגל ועד ראש בחליפות עם הדפסים מקוריים.

מתוך הקולקצייה של עמיר מרק | צילום: יח"צ
מתוך הקולקצייה של עמיר מרק | צילום: יח"צ

 

למרות שלא זכית בתחרות, מה אתה לוקח איתך מהחוויה?

״בעיקר קיבלתי הרבה ביטחון. היכולת לעמוד לבד מול קבוצה של שופטים בעלי שם ועיתונאי אופנה מוכרים ולהציג את העבודה שלי, ועוד באנגלית. אני מרגיש שעשיתי דרך גדולה עם עצמי בזמן כל כך קצר״.

מה התוכניות לעתיד?

״אני מאוד נהנה מהעבודה אצל מאיה נגרי, הם פירגנו לי מאוד והרשו לי גמישות אדירה כדי שאוכל להיערך לתחרות. החלום הוא להגיע לתוכנית התואר השני בסנט מרטינס. גם שם הייתי רוצה להמשיך לעבוד עם רעיון הניפוח ולהשתמש בתואר כפלטפורמה שתסייע לי לפתח את הטכנולוגיה הזו שאני מאמין בה".

איור מקולקציית הגמר של עמיר מרק בשנקר
איור מקולקציית הגמר של עמיר מרק בשנקר