רוק דיס וואי: ראיון עם בטי רוקאווי

המלכה האם של עולם הדוגמנות הישראלי ומתמודדת ב"מאסטר שף VIP". בטי רוקאווי | צילום: רמי זרנגר
המלכה האם של עולם הדוגמנות הישראלי ומתמודדת ב"מאסטר שף VIP". בטי רוקאווי | צילום: רמי זרנגר

"היו לי מצבי רוח, בכיתי כל הזמן. יצאתי מאיזון. הייתה לי זוגיות שנגמרה. הפריות שכשלו. הנשמה שלי זעקה לשינוי דרסטי" מפוכחת, מפויסת, אחרת. בטי רוקאווי חוזרת ללב הפריים טיים אחרי השנים הקשות בחייה

88 שיתופים | 132 צפיות

מי שעוקב אחרי העונה החדשה של "מאסטר שף VIP" (ימי שלישי בשידורי קשת) משפשף עיניים בתדהמה מול דמותה של בטי רוקאווי. אין שום קשר בין הדמות המתוקה שקופצת ומוחאת כפיים בהתלהבות כשרושפלד מחמיא למנה שהכינה, לבין השופטת הביצ'ית בריאליטי "הדוגמניות" שאמרה לבחורה צעירה שהיא שמנמנה ואפשר לגלגל אותה כחבית במדרגות. שבע שנים חלפו מהריאליטי ההוא לריאליטי הזה. שבע שנים וקנקן מים שנשפך בחמת זעם על רוקאווי כשבאה כאורחת לחתונה. את המעשה ביצעה קרובת משפחה של ה"שמנמנה". רוקאווי, שהייתה אז ממילא בעיצומו של הליך רוחני, הבינה את הרמז, קיפלה את הבסטה והודיעה להפקת הדוגמניות שהיא לא חוזרת לעונה שלישית.

"ב'מאסטר שף' הרגשתי שזו ההזדמנות לתקן. ב'הדוגמניות' החליטו מראש שאני אהיה הסיימון קאוול של השופטים, לחצו עליי באוזנייה להוציא יותר: ‘בטי, תיתני משפט מוחץ', ‘תוציאי את הבטי שאת'. וכן, הייתי כזו אבל כבר לא רציתי להיות כזו. אנשים ברחוב כעסו עליי וקיללו אותי. אחרי ששפכו עליי מים בחתונה, הבנתי שנסחפתי".

רוקאווי, 61, היא ללא עוררין המלכה האם של עולם הדוגמנות הישראלי. היא הקימה את סוכנות הדוגמנות הענקית אימג' באמצע שנות ה־80, שבשיאה היו חתומות בה כאלף דוגמניות. היא זו שקטפה מהעץ, ארזה והביאה לעולם את רונית יודקביץ, יעל אבקסיס, יעל בר זוהר, איילת זורר, מורן אטיאס, ליאור מילר, איתי טיראן, דודי בלסר, קרן מיכאלי, מלאני פרס, שירלי בוגנים ועוד הרבה שמות רבים וטובים. בשנים האחרונות הורידה הילוך. כיום היא משתמשת בחברה בעיקר לצורך הנפקת קבלות לעבודות שונות שהיא מבצעת. יומיים בשבוע היא מקבלת בחדר עבודתה הצנוע שבארסוף נערים ונערות שחפצים להיות דוגמנים ("מה לעשות, זו הפרנסה שלי"). בתום פגישה שעלותה500 ש"ח רוקאווי מודיעה להם אם יש או אין להם את זה. את מי שמסתמן כפוטנציאל היא מפנה לסוכנות דוגמנים אחרת וגוזרת עמלות. בשאר השבוע היא מטפלת בהוריה, נכדיה, מחפשת נדל"ן עבור חברה הטוב המיליארדר ג'ו נקש וקצת משתעשעת בעיצוב פנים.

"יש לי עמוד שדרה מאוד חזק, שום דבר לא יכול לערער אותי". בטי רוקאווי | צילום: רמי זרנגר, איפור: ענת נוימן, שיער: שמעון רח
"יש לי עמוד שדרה מאוד חזק, שום דבר לא יכול לערער אותי". בטי רוקאווי | צילום: רמי זרנגר, איפור: ענת נוימן, שיער: שמעון רח

לא היה לי כוח

רוקאווי מספרת בגעגועים על תקופת תור הזהב. ערוץ 2 הוקם בשנות ה־90 והביא עמו כסף רב שעבר ידיים וזרם לאורך כל שרשרת המזון הפרסומית. "השנים האלה היו חלום. כל סכום שהפלצתי, התקבל. היום המחירים ברצפה, אי אפשר לרדת יותר. כשקוראים ידיעה על קמפיין בגובה 100 אלף דולר, זה בולשיט. היום מביאים דוגמניות בנות 14־13 מרוסיה, אוקראינה ומולדובה. כמו פועלים זרים, כמו סודנים במטבח של בית קפה. הדוגמניות האלה חוזרות הביתה עם 200 דולר. לפני שנתיים קסטרו לקחו רק דוגמניות רוסיות לתצוגה שלהם. כשהתחילה רכילות, הם נבהלו ומיד שכרו חמש דוגמניות אחרות. כשהגל הזה עבר, קסטרו חזרו לתוכנית הראשונה והעלו רק את הרוסיות על המסלול".

לא ראית את זה מגיע? את הפיחות במעמד הדוגמנות, את העובדה שכדי להצליח צריך להיות טאלנט ולא רק קולב?

"עשיתי טעות, לא השכלתי לפתוח מחלקת תוכן. פעם זה היה מאוד ברור, דוגמניות היו דוגמניות. יעל בר זוהר דגמנה דרכי ושיחקה דרך לביאה הון. רונית אלקבץ דגמנה אצלי, וכשהלכה ללמוד משחק עברה לפרי כפרי. כשכבר הבנתי שהתחום הולך לשם, לא היה לי כוח, רציתי כבר לפרוש מהעולם הזה".

דובר על צרות כלכליות בסוף של אימג'.

"כשנגמר לי הסוס, נתתי לדוגמנית שלי לשעבר ולבן זוגה 50 אחוז מהשותפות. זה לא צלח, הם עשו לי בלגנים והעפתי אותם. הבנתי שאם אני לא נמצאת זה לא אותו הדבר. האינטנסיביות הזאת גמרה אותי – נפשית, רגשית ופיזית. בנות גדלו אצלי בבית. בישלתי להן, טיפלתי בבעיות של הפרעות אכילה, הייתי אימא ופסיכולוגית".

ענת בירן, אמה של הדוגמנית נועם פרוסט, הייתה דוגמנית שלך. אימא של שלומית מלכה, אירה, הייתה הדוגמנית שלך. אין צביטה שהדור הבא לא אצלך?

"זה כמו שתגידי לי ללדת גם בגיל 50 ובגיל 60. אני ציפור דרור – נוסעת, חוזרת. אין מחיר לחופש. עזבתי כשהענף התחיל להיות רעוע. מי שהחזיר את הכבוד לדוגמנות זו הסוכנת אלינור שחר. היא עזבה את MC2 כי לא רצתה לטפל יותר בדוגמניות מיובאות וזולות, מבחינתי היא היורשת שלי".

אז למרות ההבנה שדוגמנות לבדה היא די אאוט, את נפגשת עם צעירות שחולמות להיות דוגמניות וגובה עבור זה כסף.

"אין על העיניים שלי, בעולם יש אולי עוד חמישה אנשים עם יכולות כאלה. אני מצילה את הבנות האלה. יש היום 100 סוכנויות פח. במקום שייפלו וישלמו 5,000 שקלים לסוכנות ועוד אלפי שקלים על קורס משחק – אני מודיעה להן אם הן מתאימות או לא. הן יודעות שאם בטי, שמצאה את הטופ של הטופ של הדוגמנים בארץ, אומרת שהן לא מתאימות – כדאי להקשיב לה. אני שמה את הבנות במקום שמתאים להן. אני יודעת מה הטעם של אלינור ושל עופר רפאלי מ־MC2 ושל זיוה מיולי ושל גדי בר לביא. ההשמות שלי מדויקות. עכשיו, בגלל ‘מאסטר שף', יש הצפה, אז אני מקפיצה את המחיר ל־700 ש"ח. בארץ כמה שאת יותר יקרה – את נחשבת יותר ושווה יותר".

הביאה לעולם האופנה והבידור את כל השמות הגדולים. מורן אטיאס | צילום: gettyimages
הביאה לעולם האופנה והבידור את כל השמות הגדולים. מורן אטיאס | צילום: gettyimages

לא שמעתי שאת עושה השמות ל־ADD.

"את יודעת שירון ליכטנשטיין היה דוגמן שלי", רוקאווי מפליגה על גלי הנוסטלגיה. "הוא היה טניסאי, חתיך הורס, לא כמו היום שהוא ככה", מדגימה רוחב באמצעות ידיה. "כשהם מפיקים סדרות ומגיעה לאודישן מישהי מסוכנות אחרת – אומרים לה בגלוי: 'את שייכת לאלינור? אם את לא עוברת אלינו, את לא יכולה להשתתף בסדרה הזו'. זה עידן של שיתופי פעולה – יצליח רק מי שיעבוד ביחד, מי שיבין שאתה יכול להכניס גם אחרים לשערים של עיתונים. רק מטוב בא טוב, רק אהבה מביאה אהבה".

גברתי, הכל טוב ויפה, אבל את תבעת את הצורה לדוגמנים שעזבו. את יעל בר זוהר, את ליאור מילר, משפטים נמשכו שנים.

"הייתה תחושה של נטישה, שהכושי עשה את שלו והכושי יכול ללכת. שגידלתי אילן ומישהו אחר קוטף את הפירות. זה כאב. זו הייתה תקופה שהייתה לי מיטה בבית המשפט. שקעתי באנרגיה שלילית. זה היה כמו לשתות מכוס תרעלה ולחשוב שמישהו אחר ימות, אבל השלמתי עם כל הנתבעים. עם ליאור מילר חזרתי לדבר לפני שלוש שנים. הוא האשים אותי ששלחתי ילד תמים מנתניה לניו יורק עם כל הקרחנה והסמים. היום אני מבינה על מה הוא דיבר. הרצון לדחוף קדימה ולהצליח היה חזק מכל, היום לא הייתי פועלת ככה. לאחרונה הגעתי לארוחת ערב שיעל בר זוהר ארגנה לרנא רסלאן, שהיא חברה שלי ודיברנו".

חדרים נפרדים

רוקאווי גרה בארסוף עם בעלה הראשון, פרופ' רוברט רוקאווי, אך לא באופן שאתם חושבים. אחרי שהתגרשו ניהלה רוקאווי מערכת יחסים ממושכת עם שלום זיידלר – מנכ"ל ויסוצקי והבוס שלה מהימים שהייתה בעלת מדור ב"עולם האשה". כשהתפרקה הזוגיות הציע לה רוברט – בוב כמו שהיא מכנה אותו – לחזור הביתה ולחיות בחדרים נפרדים. הוא היסטוריון של יהדות ארצות הברית ומומחה לגנגסטרים יהודים – תחום מדליק לכל הדעות. רק החודש נסעו שניהם סולו לקרוז באירופה.

"חייתי עם שלום בכפר שמריהו, וכשהחלטנו להיפרד בוב אמר לי: ‘חבל, הבית בארסוף גדול ואני לבד'. כל השנים שלא היינו ביחד נשארנו חברים טובים, אז אמרתי למה לא. לכל אחד מאיתנו יש חדר שינה משלו. יש לו בנות זוג, ידידות, אין לי בעיה עם זה. לאנשים בחוץ זה אולי נראה מוזר, אבל בעיניי אנחנו משפחה. זו לא תשוקה ולא גוף, זו אהבה טהורה".

את לא מייחלת לזוגיות?

"את משלמת כזה מחיר, שזה לא שווה את זה. מרוב סכינים וחורים אין לי מקום בלב כבר. הכל כל כך פצוע שכדאי להניח לזה. אני לא מתעניינת בגברים ולא משדרת להם כלום. מקסימום – שכדאי להיות ידיד שלי, אבל לא בשביל ללכת למיטה".

רוקאווי חוזרת שוב ושוב לדרך הרוחנית שעברה בשנים האחרונות. הנושא בוער בה. יומנה מלא בסדנאות ופגישות עם גורואים, מנטורים, קואוצ'רים. עד עכשיו ביקרה בהודו 27 פעמים למטרות רוחניות, שם הסתגרה באשראמים ותרגלה תורות וטכניקות שונות. הכל התחיל כשנפרדה מזיידלר והרגישה שהיקום בועט בה לצאת לדרך חדשה. "נפרדנו אחרי שעברתי עשר הפריות שנכשלו. הוא רצה ילדים, לי כבר היו שניים ובכל זאת ניסיתי בשבילו. עזבתי את הזוגיות כי לא הצלחנו להביא ילד. הפרידה הפכה אותי לממורמרת. היו לי מצבי רוח משתנים, בכיתי כל הזמן. כל ההורמונים שלקחתי באותן שנים לא עזרו. ממש יצאתי מאיזון. הייתה לי זוגיות שנגמרה, הפריות שכשלו, והנשמה זעקה שאני צריכה לעשות שינוי דרסטי. התחלתי את הדרך הרוחנית שלי. נסעתי לאשראמים רקדתי ריקודים סוּפיים, תרגלתי מיסטיק רוז: יום את בוכה, יום צוחקת. זה הופך אותך".

בטי רוקאווי גליתה אותה. רונית אלקבץ | צילום: gettyimages
בטי רוקאווי גליתה אותה. רונית אלקבץ | צילום: gettyimages

ומה גילית?

"התהליך הזה קילף אותי. זרקתי אנשים מרעילים מהחיים שלי. היה נורא כיף להיות חברה של בטי – מסיבות ותצוגות בעולם וכל החיים הטובים שהמעמד שלי הביא איתו. אני רואה את זה עכשיו, עלה 'מאסטר שף', וכל מיני אנשים מהנפטלין מרימים אליי טלפון, מתחנפים ומזמינים אותי לפה ולשם".

מה את עונה להם?

"שלא מעניין אותי, עברתי פאזה. זה עולם של אגו. אני לא צריכה את זה היום. יש לי עמוד שדרה מאוד חזק, שום דבר לא יכול לערער אותי. יצאתי לעולם עם דימוי עצמי נמוך ורציתי לקבל אהדה של אחרים, אבל זה היה נכון עד שלמדתי שאני צריכה לאהוב את עצמי, זה היה התהליך. היום אני אוהבת את בטי, אני מגדלת את בטי. אני עומדת מול מראה ואומרת כפרות עליי".