תפני מקום בארון לחלומות שלו

אופנת רחוב מרחבי העולם | צילום: GettyImages
אופנת רחוב מרחבי העולם | צילום: GettyImages

הוא מעודכן בטרנדים, נראה מפונפן וקונה הרבה יותר בגדים מאשתו – המודעות של הגבר האירופאי לאופנה כובשת שיאים חדשים. האם לישראלי יש סיכוי להצטרף אליו?

88 שיתופים | 132 צפיות

בזמן שזוגות הטרוסקסואלים מקיימים בימים אלה חלוקה מחודשת של החלל בארון הבגדים, זוגות גייז אף שוקלים לפרוץ לדירה השכנה לטובת תוספת של חדר ארונות מרווח. שוק אופנת הגברים בעולם עבר בשנתיים האחרונות התחזקות דרמטית, ובמילים פשוטות – גברים קונים היום הרבה יותר ומאמצים הרגלי שופינג שבדרך כלל היו מזוהים עם אלו של נשים. לא עוד קנייה לשם צורך, אלא קנייה לשם סיפוק, לא עוד לבוש גנרי שמתאים למשרד, אלא בגדים מעוצבים שאמורים לבטא את נפשו המורכבת של הלובש אותם.

יפן היא כבר כר פורה עבור מעצבים לגברים, ובסין, מדינה המאופיינת במעמד ביניים הולך ומתחזק בהתמדה ובכסף חדש הזורם אליה מבחוץ, גברים כבר משקיעים על פי הערכות שוק שונות יותר כסף על אופנה מנשים – אולם נראה כי המגמה אינה עוצרת במזרח הרחוק. לאחרונה פרסם אתר האופנה פאשן יונייטד שלפי תחזיות חדשות בשנת 2016 גברים בבריטניה יוציאו יותר כסף על בגדים מבנות זוגן (מה שהוביל מתחמי שופינג כמו קובנט גארדן בלונדון להכריז על מתחם חדש לאופנת גברים בלבד). אבל לא רק באירופה. כנס שקיים יומון האופנה האמריקאי wwd.com בחודש מרץ האחרון הוקדש כולו לדיון על עתיד אופנת הגברים, וגם שם המסר של הדוברים ובהם קניינים בכירים ומעצבי על היה ברור – לגברים יש רומן סוער עם לבוש, והם הכוכבים החדשים של תעשיית האופנה.

מלא חתיכים! | צילום: GettyImages
מלא חתיכים! | צילום: GettyImages

אף אחד לא נותר אדיש. שורה של מעצבים, כמו מייקל קורס או בתי אופנה יוקרתיים כפנדי או מארני, הכריזו בשנה שעברה על כוונותיהם לחזק את קו אופנת הגברים שלהם, ומוסדות כמו שבוע האופנה בניו יורק הכריזו על מיסוד קבוע של שבוע אופנה נפרד לגברים. כשמנסים להבין מדוע אורגיית הכסף הזו מתרחשת דווקא עכשיו, מתברר שאחת הסיבות קשורה למוזיקאים ולספורטאים. אלה – מלהקת הרוק ארקטיק מאנקיז וג'סטין ביבר ועד לכדורסלנים מה־NBA – הפכו סגנון מהוקצע לחתימה אישית, ועם הפופולריות הגדולה של הרשתות החברתיות, לגברים צעירים נותר רק לחקות אותם. מצ'ואיזם, מסתבר, נעוץ עכשיו בפרטים הקטנים.

הגבר הישראלי מעמיס

השאלה הגדולה היא כמובן אם המגמה תגיע גם לגברים הישראלים, ואם בעתיד הקרוב גם בארץ – מדינה שבה אתוס החלוץ וחולצת סיום המסלול גדול יותר מכל אופנה משתנה – יש סיכוי שיתהפכו היוצרות. בישראל כמו בישראל התמונה מורכבת. יחד עם פריחה של מעצבים חדשים לגברים (יוסי קצב, אלירן נרגסי, הד מיינר ונדב רוזנברג), לפי שלושת המותגים המקומיים המובילים: קסטרו, רנואר וגולף, מסתמנים שינויים מהותיים בהרגלי הצריכה. נראה שהארון של הגבר הישראלי יילך וייעשה עמוס יותר ויותר.

עוד קצת חתיכים | צילום: GettyImages
עוד קצת חתיכים | צילום: GettyImages

"אני מאמין שדברים נעים כמעגל וחושב שיש מצב שאנו בפתחו של שינוי, שינוי שהוא תרבותי ולא בהכרח צרכני. זה קשור לתרבות, ללגיטימציה של גברים לחזור ולהתעסק באופנה. אני חושב שהמודעות ב־2015 השתכללה. לאחר שנים שבהן העיסוק באופנה לא היה לגיטימי, הטאבו נסדק אז אנשים רוצים להתעסק בזה. אני חושב שזה תיקון לשנים שבהן לא היה לגיטימי להתלבש. אנחנו חוזרים למקום שבו הגבר משתחרר מחדש״ מסביר רון קהאן המעצב הראשי של רנואר. קהאן לא בטוח כי בעתיד הקרוב גברים בארץ יצרכו אופנה כמו נשים, הוא בהחלט שם לב להבדל מהותי באופן שבו גברים צורכים אופנה. "אני יכול לומר מקבוצות מיקוד שאנחנו עושים שגברים הרבה יותר ספציפיים (בהשוואה לנשים – ל"ש) במה שהם מחפשים, להסביר למה הם אוהבים משהו או לא. אני מדבר על ירידה לפרטים ברמה של 'הגודל של הכיס בג'ינס עושה לי תחת ענק'. בנוסף, גברים מוכנים להשקיע יותר במוצר איכותי יותר. אחד הדגמים הנמכרים ביותר אצלנו זו החולצה המכופתרת הכי יקרה בקולקציה, שמחירה נע בין 300 ל־360 שקלים, ויש בה דגש מיוחד על צווארון מוקשח או על הבד. זהו נתון מעניין, במיוחד כשמולה עומדות אלטרנטיבות ב־129 שקלים. זה התחיל מחולצה אחת כזו, והתפתח לקיר שלם".

"היום יש תזוזה בשוק הגברי", מציין נחרצות שגיב גלעם, המעצב הראשי בקסטרו, שהיה אחד מעמודי התווך של צוות ההקמה של קסטרו מן בשנת 2000. "גברים באים לחנות כי בא להם – עושים סיבוב, בודקים באינטרנט. זה נותן איזשהו מענה לצורך רגשי".

גם גלעם מנפץ כמה מיתוסים בקשר לאופן שבו גברים רוכשים היום, או מה מעניין אותם בעצם. "זו אגדה אורבנית שגברים בארץ לא קונים. הם קונים לבד, או עם חבר, ולא בהכרח עם האישה. הם אוהבים להתחדש. למעשה, הגברים קונים היום באופן דומה לנשים. התנהלות הקנייה מאוד מאוד דומה".

ועוד קצת | צילום: GettyImages
ועוד קצת | צילום: GettyImages

אז מה בעצם גברים רוצים?

"אין נביא בעירו, אבל ההיקפים קרובים מאוד", מספק גלעם את ההימור שלו לשאלת מיליון הדולר – האם אנחנו קרובים ליום שבו גברים יקנו יותר מנשים. "ולמה שיהיה הבדל? בעולם של היום, גברים מאוד מודעים. נניח הלבשה תחתונה – גברים מאוד מודעים לתחתונים שהם לובשים. הגברים גם למשל אוהבים דיטיילים על החולצות או סיב לייקרה. זה לא היה בעבר, והיום אי אפשר בלעדיהם בקולקציות גברים".

מחקרים שונים בחו"ל מגלים כי ז'קט עור הוא אחד מפריטי הלבוש שגברים מוכנים להשקיע בו כסף בקלות בהשוואה למוצרים אחרים. ומה גברים ישראלים אוהבים לקנות? "נעליים וג'ינסים – אלו קטגוריות שעלו בעשרות אחוזים", פורט גלעם את האובססיות המקומיות ומציין גם את החולצות המכופתרות כמככבות בראש טבלת המכירות. "בגדול – ג'ינס, הנעלה וחולצות כפתורים טובות", מצטרף לדברים קהאן מרנואר, "אלה האחרונות הן המקבילה המקומית לחליפה בחו"ל".

קסטרו | צילום: דודי חסון
קסטרו | צילום: דודי חסון

שלא במפתיע, מי שנושא את דגל השינוי הוא דווקא הדור הצעיר. אורנית אדר, מעצבת הגברים הראשית של גולף, אומרת כי למרות פתיחות הולכת וגדלה, הגבר הישראלי הממוצע עדיין שמרן יחסית, ואילו קהאן מדגיש שהקהל בטווח הגילים 17 עד 30 קונה אחרת היום. "עד גיל 30 הנושא של 'אני צריך בגדים לעבודה' לא קיים. הם קונים כי הם יודעים שהם נמדדים לפי זה, לא ברמת מותג, אלא אם אתה נראה כמו שמצופה מבחור להיראות. בקרב הצעירים יש מודעות גדולה מאוד. תראה את כמות מכנסי הטרנינג עם המפשעה הנפולה שיש ברחובות".

"לא. ממש לא", מסכם גלעם תוך שהוא מציין את היעדר ההבדלים בין הקהל הישראלי לגברים בחו"ל, "כולם משתמשים באינטרנט, רואים עולם, קוראים מגזינים. העולם נעשה קטן וגלובלי. כולם מכירים את כוכבי הקולנוע והמוזיקה. גברים בארץ מאוד מודעים – הולכים לחדר כושר, מעניין אותם מה הם לובשים. בקיצור, הם נראים טוב".

Sketch (יוסי קצב) | צילום: תום מרשק
Sketch (יוסי קצב) | צילום: תום מרשק

רנואר | צילום: אלון שפרנסקי
רנואר | צילום: אלון שפרנסקי

גבר בקליק

ארבעה אתרים לגבר שרוצה לקנות יותר מהחברה שלו

מיסטר פורטר – גולת הכותרת, היהלום שבכתר, הרולס רויס של השופינג באינטרנט. החטיבה הגברית של קבוצת נט־א־פורטר היא כל מה שרוצים ממחלקה ראשונה – אינספור אפשרויות ואינספור מותגים, מחירים גבוהים ואופנה משובחת. וכמובן – כל הטוב הזה מגיע תוך יומיים עם שליח עד הבית ובתוך קופסאות מהודרות. Mrporter.com

אינספור אפשרויות, אינספור מותגים ואופנה משובחת. מיסטר פורטר | צילום: יח"צ
אינספור אפשרויות, אינספור מותגים ואופנה משובחת. מיסטר פורטר | צילום: יח"צ

 

אופנת גברים משובחת. מיסטר פורטר | צילום: יח"צ
אופנת גברים משובחת. מיסטר פורטר | צילום: יח"צ

איסט דן – אתר אמריקאי המתמקד באופנת קז'ואל, לא יקרה מדי ולא פשוטה מדי. נציגות לעשרות מותגים פופולריים (מלקוסט ועד קונברס) ומחלקת סייל עמוסה במציאות. הפלוס הגדול – משלוח אקספרס לישראל בחינם. Eastdane.com

אופנת קז'ואל, לא יקרה מדי ולא פשוטה. איסט דן | צילום: יח"צ
אופנת קז'ואל, לא יקרה מדי ולא פשוטה. איסט דן | צילום: יח"צ

 

ססנס – לגברים שלוקחים את חילוף תפקידי השופינג ברצינות יתרה. אחד האתרים עם ההיצע הנועז ביותר ברשת, המשלב מעצבי אופנת רחוב ניסיוניים לצד עיצובים ממסלולי תצוגות האופנה (מעיל פרווה אמיתי של ז'יבנשי ב־39 אלף דולר, מישהו?). Ssense.com

המעצבים הכי חמים של הרגע במקום אחד. מאטצ'ספאשן | צילום: יח"צ
המעצבים הכי חמים של הרגע במקום אחד. מאטצ'ספאשן | צילום: יח"צ

מאטצ'ספאשן – חנות מקוונת לרשת הבוטיקים הלונדונית המשובחת. כל המעצבים הכי חמים של הרגע במקום אחד, יחד עם משלוח יעיל, שירות לקוחות מתוקתק ותקופת סיילים ארוכה במיוחד. Matchesfashion.com

ועוד חתיך אחד | צילום: GettyImages
ועוד חתיך אחד | צילום: GettyImages