שמנה וטוב לה: הפאשניסטה החרדית שכבשה את האינסטגרם

אורית שוהם-ראב"ד | צילום: חיה בלנדר
אורית שוהם-ראב"ד | צילום: חיה בלנדר

אורית שוהם ראב"ד היא כנראה כוכבת הרשת הכי מפתיעה בישראל. מי שהגיעה ממשפחה חרדית מתפעלת חשבון אינסטגרם פופולרי ועמוס לוקים אופנתיים, מגלה איך גם במידה 50 היא מוצאת בגדים בכל הרשתות ובעיקר רוצה שגם במגזר הדתי יפנימו ש"אישה יכולה להיות שמנה, בריאה ויפה, וזה לא סותר"

88 שיתופים | 132 צפיות

 

לא קל להיות אישה שמנה בעולם הזה, ובטח לא במגזר החרדי. בזמן שבשנים האחרונות מהפכת דימוי הגוף הציפה את הרשתות החברתיות ולימדה את כולנו את החשיבות של אהבה עצמית, הרי שבמגזר הדתי, הסגור יותר, דברים נראים מעט שונה. אבל עכשיו יש שמנסה לשנות את זה ולהביא את בשורת הפלאס סייז גם לנשות המגזר.

קוראים לה אורית שוהם ראב"ד (37) ואין חרדי או חרדית שלא מכיר אותה. היא פרצה תחילה בפייסבוק עם סרטונים הומוריסטיים וחיקויים של דמויות מגזריות כמו המורה מינה מהסמינר ושונטל, הבחורה הכי קלת דעת ברחוב רבי עקיבא בבני ברק. היום, לעומת זאת, היא פאשניסטת הפלאס סייז הראשונה של המגזר, כשבמידה 48-50 היא מצהירה בקול רם "אני שמנה וטוב לי".

 

רק לפני כמה שנים היה קשה לדמיין כותרת כמו 'כוכבת הרשת החרדית', אך שוהם ראב"ד לא לבד. היא מצטרפת לשורה ארוכה של אינסטה-בלוגריות מהעולם הדתי שפרצו לאחרונה ונתנו לכולנו הצצה לעולם שעד לא מזמן נחשב רחוק, זר ומסוגר לעיניים חילוניות.  כוכבות רשת חרדיות כמו דניאלה שרביט, רחל יידגר או שיראל אברהמי משלבות בין צניעות לסטייל, שולטות ברזי הסטורי ומוכיחות לכל מי שפיקפק שצניעות זה השחור החדש.

"לחרדים יש סטייל מטורף" פוסקת שוהם ראב"ד. "כל מי שהיה בחתונה של דתיים יודע את זה, פשוט כל הקטע של להיחשף ולהעלות תמונות הגיע אלינו יותר מאוחר. היום בכלל האופנה הדתית זה לא רק מגזרי, אלא לכל מי שאוהבת סגנון יותר קלאסי". אך עבור שוהם ראב"ד אופנה היא הרבה יותר מלוק זה או אחר, אלא הכלי בעזרתו היא מנסה להעצים גם את נשות המגזר ולהוכיח שסטייל וטעם טוב לא עוצרים במידה 38 או 40.

 

 

 

"כשהייתי קטנה והתחלתי להשמין קרובת משפחה אמרה לי 'אם תהיי שמנה לא יהיו לך חברות'. זו הייתה טעות" היא סיפרה בפוסט חשוף במיוחד, בו הופיעה תמונתה עם חולצה וכיתוב לא מתנצל: "שמנה וטוב לי".
"כשנסעתי באוטובוס ולא הצלחתי לעבור במעבר שהיה חסום ילד אחר צעק לי 'יא שמנה', כשקניתי שמלה לבר המצווה של אחי והיא בקושי עלתה עלי, המוכרת אמרה שאולי כדאי שאעשה דיאטה. כל אלה ועוד רבים היו בעבר, היו ולא נשכחו, כי כל דבר כזה נחרט ופוצע. אני בחרתי באהבה עצמית, אני שמנה וטוב לי ואני קוראת גם לכן לאהוב את עצמכן". הפוסט של שוהם ראב"ד זכה ללמעלה מ-3,500 לייקים אך במקביל עורר סערה לא קטנה בעולם ממנו היא באה.

פוסט ה"אני שמנה וטוב לי" שכתבת גרר עשרות תגובות, לא כולן טובות. את חושבת שלהיות אישה שמנה במגזר החרדי זה יותר קשה כי מדובר בחברה סגורה יותר, או אולי דווקא קל יותר כי היחס לאידיאל היופי שונה מאשר בעולם החילוני?
"אני לא יודעת להשוות את זה לעולם החילוני אבל גם אצל נשים דתיות וחרדיות הצורך הזה לרזות נמצא חזק מאוד, לצערי. לפעמים זה אפילו מצחיק אותי. יש לי קרובת משפחה רחוקה שהיא הכי דוסית, הולכת הכי מכוסה שיש ובכל זאת חשוב לה להיות רזה. מי בכלל רואה את הגוף שלה? אבל זה רק מבהיר כמה זה נורא וחזק. אני אישית מגיל קטן ספגתי שלל הערות, מהמשפחה בעיקר".

ואיך מהמקום של ילדה קטנה שמעירים לה הגעת למקום של אישה שהיא שלמה עם עצמה?
"לפני החתונה רזיתי אבל עם הלידות התחלתי שוב להשמין, מצאתי את עצמי במשקל שיא של 130 ק"ג והחלטתי לעשות ניתוח שרוול".
אני מבינה שבשלב הזה את הכי רחוק מהמקום של שמנה וטוב לה.
"בשלב הזה כבר הייתי אחרי לופ תמידי של עלייה וירידה במשקל, ופשוט הבנתי שזה משהו מבפנים. השלב הראשון היה להבין שיש לי נטייה להשמנה, ולכן אני פשוט לא יכולה לתלות את החיים שלי באם עליתי קילו או לא. ברור שיש גבול, הגעתי אליו כשהייתי 130 ק"ג, אבל אחרי זה הפנמתי שאני יכולה להיות אישה שמנה, בריאה ויפה וזה לא סותר. זה היה השלב שהתחלתי להתלבש, התחלתי ללמוד שאני יכולה להיראות יפה. אני חושבת שהעניין הזה חשוב במיוחד אצלנו במגזר, כשיש כל כך הרבה נשים בהיריון. כל כך הרבה כתבו לי שהן נכנסו לדיכאון אחרי שכל החיים היו רזות, נכנסו להיריון ופתאום השמינו. למה הנשים האלו צריכות להרגיש באסה?".

 

במקביל לחשבון האינסטגרם השוקק שלה מנהלת שוהם ראב"ד את אחת מקבוצות הפייסבוק הכי חזקות במגזר, "אימהות דתיות אוהבות להתלבש ולהלביש". "בהתחלה כשפתחתי את הקבוצה קראו גם לה 'שמנה וטוב לי', פתחתי אותה מתוך צורך אישי שלי להעלות לוקים ולשתף. פתאום ראיתי שגם נשים שהן בכלל לא שמנות רוצות להעלות תמונות". היום חברות בקבוצה כבר למעלה מ-37 אלף נשים שנהנות להפריך את הסטיגמה שלחרדים אין מושג באופנה.

את מידה 48-50. איפה את מוצאת בגדים? לא תמיד קל למצוא בגדים במידות כאלה ברשתות.
"אני מוצאת בכל הרשתות. אני לא מהשמנות שחושבות שבכל החנויות צריכות להיות מידות גדולות. אני יודעת שכשאני מגיעה לקסטרו יש את המידות האלו והאלו, וזו המציאות. מתוך 10 בגדים שאני אוהבת למשל שניים מתאימים לי וזה מספק אותי. אני מציאותית ומבינה שלא כל המותגים רוצים להיות מזוהים רק עם שמנות".

ובכל זאת, היום יותר נשים דורשות מחברות להגדיל את טווח המידות, ובצדק. לא?
"באופן אישי אני פחות מאמינה בלהילחם מלחמות. אני בעד להגיד את הדברים בצורה כיפית, לא בסיסמאות. השיטה שלי היא פשוט להראות שאנחנו פה, שיש שמנות שטוב להן והן יפות. אם המותגים רוצים לקחת אותן בתור דוגמניות או לא – זו בחירה שלהם. בסופו של דבר זה יעשה להם רק טוב".


על אף שיותר חרדים משתמשים באינסטגרם ופייסבוק, אתם עדיין קהילה יחסית סגורה. בתור פאשניסטת הפלאס סייז של המגזר, לא חששת מתגובות, מ'מה יגידו'?

"לא. בעיקרון אני בן אדם פגיע, לא מפחדת להודות שאני אדם שכן נעלב מתגובות אבל בדבר הזה יש לי חוזק. מה שאנשים אחרים אומרים לא מעניין אותי ואפילו מצחיק אותי לפעמים כי אני כל כך בטוחה בעצמי".

ואת מרגישה שלאט לאט השינוי מחלחל גם למגזר?
"כמו כל דבר גם זה יחדור בסופו של דבר. אם כל מיני קרובות משפחה שלי שקיבלתי מהן הערות בלי סוף בתור ילדה הולכות היום ומספרות שהן גאות בי, אז כן, אני בטוחה שזה יכנס. עזבי את כל התגובות והאינסטגרם, אני הגעתי ממשפחה מאוד ביקורתית בנושא הזה והיום אני מקבלת כמויות של הודעות, בנות כותבות ששיניתי להן את החיים, שאם פעם הן היו לובשות איזו חצאית לייקרה וחולצה גדולה מעל, היום הן מסתכלות עלי ומבינות שאם היא יכולה, גם אני, וזה לא רק נשים דתיות, כותבות לי נשים מכל המגזרים. אני הולכת לחנות של זארה בקניון מלחה והמוכרות אומרות לי שהן מתות עלי. לפעמים אני לא מבינה איך הן אפילו עוקבות אחרי, אני כל כך שונה מהן, אני אישה דתייה, בת 37 ושמנה, ובכל זאת הן אומרות לי שאני נותנת להן כוח. בשבילי זה העיקר".

.