קרל לגרפלד: "דוגמנית שלא רוצה שיורידו לה את המכנסיים – שתצטרף למנזר"

קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages

מעצב העל קרל לגרפלד שוב מצליח לעצבן את כולם: בריאיון שערורייתי האיש מאחורי שאנל ופנדי יוצא נגד קמפיין metoo#, משתלח ב'דוגמנים מטונפים' ואפילו חושף שמי שתירש את כל הונו תהיה לא אחרת מהחתולה שלו, שופט

88 שיתופים | 132 צפיות

 

קרל לגרפלד הוא אחד מאנשי האופנה הגדולים בעולם. בגיל 84 הוא המעצב הראשי של שאנל, פנדי ושל המותג הנושא את שמו, חבל רק שבזמן שהדגמים שלו זוכים לתשואות, מחוץ למסלול הוא ידוע בעיקר באמירות פרובקטיביות ופוגעניות. בעבר לגרפלד כבר כינה את אדל "קצת יותר מדי שמנה", טען כי השוד שעברה קים קרדשיאן בפריז, שכידוע הפך עבורה לטראומה רצינית, היה לגמרי באשמתה וכינה את מריל סטריפ "זולה" אחרי שסירבה ללבוש שמלה בעיצובו. בקיצור, איש מקסים.

את הקו האלגנטי הזה המשיך לגרפלד גם בריאיון שהתפרסם עמו השבוע במגזין נומרו. תחת הכותרת המעודנת-משהו "כל שאר מעצבי האופנה שונאים אותי", הבהיר לגרפלד שאין אף נושא שהוא בבחינת טאבו עבורו, כולל המאבק בהטרדות מיניות. 

גאון אופנה עם התבטאויות קצת פחות גאוניות | קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages
גאון אופנה עם התבטאויות קצת פחות גאוניות | קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages

 

"נמאס לי מתנועת metoo#" אמר המעצב בכותרת שהרגיזה רבים. "פשוט נמאס לי מזה. מה שהכי מזעזע אותי הוא כל אותן כוכבניות שלקח להן 20 שנה להיזכר שמשהו קרה". לגרפלד אף חשף כי חלק מהעובדה שאינו מייצר אופנת גברים קשורה, כדברו, ל'דוגמנים המטונפים'. "להתמודד עם כל הדוגמנים הטיפשים האלה? לא תודה, זה לא בשבילי. כל ההאשמות שלהם לגבי הטרדות מיניות נעשו עניין רעיל. לא הייתי רוצה להישאר עם אף אחד מהיצורים המטונפים האלה לבד".

השיא הגיע כשלגרפלד נשאל על ידי המראיין האם תנועות מחאה כמו metoo# ו-TimesUp# השפיעו על האופן שבו הוא עובד. "בהחלט לא" ענה לגרפלד בנחרצות, "קראתי שעכשיו אתה צריך לשאול דוגמנית לפני כל פוזה אם נוח לה. במצב כזה בתור מעצב אתה פשוט לא יכול לעשות שום דבר" ונתן כדוגמה את פרשת ההטרדות המיניות של המנהל האמנותי קרל טמפלר. "בחורה התלוננה שטמפלר המסכן ניסה למשוך לה את המכנסיים. אני אישית לא מאמין לאף מילה שלה, אבל טמפלר הוחרם באופן מיידי על ידי קהילה שלמה שעד לפני רגע העריצה אותו. זה לא יאומן. אם את לא רוצה שיורידו לך את המכנסיים, אל תהפכי לדוגמנית. תצטרפי למנזר, אני בטוח שיהיה שם מקום בשבילך. הם אפילו מגייסים".

בעידן פוסט-וינשטיין קשה לחשוב על גבר שיעז להתבטא ככה בפומבי, חוץ מלגרפלד כמובן. אך גם הוא טרח לציין שהוא מתעב את המפיק ההוליוודי. "אני לא סובל את מר וינשטיין. לא בגלל עניין מיני, ממש לא. זה עניין מקצועי בלבד" סיפר למראיין בנוגע לסיבה והוסיף "אני אחסוך לך את הפרטים אבל בוא רק נאמר שהוא לא איש שעומד במילה שלו".

קרל לגרפלד ואנה וינטור | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד ואנה וינטור | צילום: Gettyimages

 

זו לא הייתה הפרובקוציה היחידה בריאיון. לגרפלד שבין המוזות שלו נמנות קאיה גרבר, לילי רז דפ וקארה דלווין, ידוע כמי שחובב דוגמניות שדופות במיוחד. הוא סיפר כי היה בדיאטה 15 שנה, "אבל היום אני יכול לאכול הכל בלי להעלות אפילו גרם, זה מאוד מוזר". בנוסף גילה כי אינו סובל באופן מיוחד מתסמיני הגיל וחשף שחוץ מזקנו האייקוני אין לו יותר מדי שיער גוף, אפילו לא בבית השחי. "יש לי שיער איפה שהוא צריך להיות. אין לי חזה שעיר או גב שעיר, השבח לאל".

גם בכל מה שקשור למיניות לגרפלד נהנה להלך על הגבול בין פרובוקטיבי ליוצא דופן. במשך שנים שמר על פרטיות בכל מה שקשור להעדפותיו המיניות. בשנה שעברה חשף שהיה עם בן זוגו ז'אק דה באשר במשך 18 שנה עד לפטירתו ממחלת האיידס, אך טען שהשניים מעולם לא קיימו יחסי מין. "אהבתי את הנער הזה ללא גבולות אבל לא היו לנו שום יחסים פיזיים". בעבר כבר הודה לגרפלד כי השתמש בשירותי מין בתשלום, כי הוא "מעדיף שלא לשכב עם אנשים שאני אוהב". הפעם כשנשאל באופן מפורש על העדפותיו המיניות ומתי הבין שהוא נמשך לגברים יותר מלנשים, המעצב פשוט השיב למראיין "מי אמר לך את זה? מאיפה קיבלת את המידע שאני מעדיף גברים?"

 

זה לא באמת ריאיון של לגרפלד בלי לטנף קצת על קולגות מהתעשייה, אפילו אם הם כבר מתים. "מעולם לא התלוננתי על עבודה קשה, ובגלל זה כל שאר מעצבי האופנה שונאים אותי. כל מה שמעניין אותם זה ה'השראה' שלהם". שטח לגרפלד בבוז בלתי מוסתר והוסיף שהמעצב אזאדין אלייה, שהלך לעולמו השנה, טען שהקצב המטורף של עולם האופנה בשנים האחרונות הוא באשמתו של לגרפלד. "זה אבסורד. אזאדין תיעב אותי, אין לי מושג למה. מעולם לא ביקרתי אותו, למרות שגם ככה בסוף הקריירה שלו כל מה שהוא עשה זה נעלי בלט לקורבנות אופנה בגיל המעבר". נו, באמת מעניין למה הוא תיעב אותך.

אם יש מישהי אחת שלא זוכה לקיתונות בוז מלגרפלד זו חתולתנו הנאמנה שופט, בעבר כבר אמר המעצב שהיה נישא לה לו זה היה חוקי, כאילו זה המכשול היחיד שמפריע כאן. בריאיון חשף לגרפלד כי השמועות נכונות והוא אכן הולך להוריש את רוב הונו לחתולה. "שופט ואני, אנחנו כמו זוג זקן. אנחנו ישנים יחד על אותה הכרית והיא מבלה את חייה בללקק את זקני". נו, לפחות אנחנו יודעים מה יכול להמיס אפילו את לבו של טרחן סקסיסט כמו לגרפלד: חתולה חמודה!