כמו עץ בשלכת

איך עוברים בשלום את עונת המעבר

88 שיתופים | 132 צפיות

לאורך ההיסטוריה נתפס השיער השופע כסמל לנעורים ולכוח. השיער הארוך של שמשון ייצג עוצמה שלא ניתן לעמוד בפניה, וגזירת השיער הייתה סמל לחולשתו. כמו כן, גזיזת השיער מתקשרת בתרבות שלנו כביטוי לקבלת מסגרת מחמירה, כמו בשעת הצטרפות לשירות צבאי, למנזרים ואפילו לישיבות. לרגל עונת הקור, שבה העצים משירים את עליהם, Estetica יצא לבדוק מה מקור תופעת הנשירה, וכיצד מעצבי השיער יכולים לסייע ללקוחותיהם להתמודד עם הבעיה.

בין גנטיקה וברזל

"נשירת שיער היא תופעה נפוצה בקרב שני שליש מאוכלוסיית הגברים, אך מופיעה גם אצל נשים לפרקי זמן מסוימים, בעיקר בתקופות כמו הריון, לאחר לידה ובזמן הפסקת הווסת", אומרת ליטל גת, נטורופתית באקדמיה לרפואה משלימה סינרגיה. "נשירת שיער ממושכת אצל נשים שמובילה להידלדלות ממש של השיער נחשבת לחריגה יחסית".

"לצערנו", אומר מעצב השיער מישל מרסייה, "הגן האחראי לתהליכי נשירת השיער יושב על הכרומוזום הגברי Y, ואי אפשר לעשות הרבה בנדון מלבד לעכב את התהליך או לעבור השתלה. גם כשליש מהנשים סובלות משיער דליל, אבל זה קורה בדרך כלל בגיל מבוגר יותר מאשר גברים, והן מאבדות כמות קטנה יותר של שיער. בנוסף, זקיקי השיער שצמיחתם מופסקת אצל נשים מפוזרים בכל הראש, ולא רק בקו הראשוני או במרכז הקרקפת כמו אצל גברים.

"הורמון האסטרוגן יכול לפעול כנגד ההורמון האחראי לנשירת שיער. לנשים יש הורמון אסטרוגן ברמה גבוהה יותר מאשר גברים, כמובן, כך שגם כאלו הצפויות לסבול מנשירת שיער גנטית נחשבות למוגנות יותר מהגברים. עם הפסקת הווסת רמת האסטרוגן אצל הנשים יורדת, ובשלב הזה רבות מהן שמות לב לנשירת שיער מוגברת".

לדברי גת, ישנן סיבות נוספות הגורמות לנשירת שיער. "מקור הבעיה אכן יכול להיות גנטי, ובמקרה כזה אפשרויות הפעולה מצומצמות יותר, אך אפשר למנות סיבות נוספות כמו חסרים תזונתיים המופיעים בעקבות דיאטה קיצונית, אנמיה קשה בעקבות חוסר ברזל או ויטמין B12, בעיות ספיגה של חומרי הזנה הנחוצים לבריאות השיער והקרקפת כתוצאה מהפרה של האיזון ההורמונלי, הפרעה בזרימת הדם לאזור זקיק השיער, וכמובן מתח – המהווה גורם שכיח לנשירת שיער.

"גם שימוש בתרופות מסוימות המאזנות את רמת הכולסטרול בגוף או תרופות להורדת לחץ הדם יכול לגרום לנשירה, כמו גם חומרי צבע לשיער ותרסיסים החודרים לגוף השערה והורסים אותה". לדברי גת, מחקרים מוכיחים שנשירת שיער שלא נוצרת בשל תורשה גנטית היא הפיכה וניתנת לטיפול על ידי שינוי תזונתי, תוספי מזון ושיפור אורח חיים.

סופרים שיערות על הכרית

מהארון של סבתא

אספנו מחבר המומחים שלנו כמה תרופות סבתא ביתיות למניעת נשירה ולשמירה על מראה שיער חיוני ובריא

  • ביצים – לערבב שתי ביצים עם שתי כפיות מים ולמרוח על השיער. לאחר מכן יש לעסות את הקרקפת עם התערובת, להשהות במשך 10-15 דקות, ולשטוף היטב עם מים פושרים.
  • ג'ינג'ר – שורש הג'ינג'ר מסייע להמרצת כלי הדם בקרקפת ולהבראת העור מפטרת וזיהומים. יש למשוח את הקרקפת בשמן זית ולעסות בשורש ג'ינג'ר חתוך, כשהצד הפתוח בא במגע עם העור.
  • חילבה – להשרות במשך לילה אחד כוס חילבה בסיר עמוק מלא מים. לאחר מכן להוסיף לתערובת חלמון אחד, לעסות את הקרקפת בתערובת, להשהות במשך שעה ולשטוף. יש לחזור על התהליך מדי יום במשך חודש.
  • סרפד – לערבב שלוש כפות סרפד דבש עם שלוש כוסות מים. לבשל את התערובת במשך 20-25 דקות, לצנן ולהכניס לבקבוק. לאחר מכן יש לטפטף את התערובת על שורשי השיער, לעסות את הקרקפת ולהשהות חצי שעה. מומלץ לחזור על הפעולה אחת לשבוע.
  • קינמון – לערבב כף שמן זית חם וכף דבש עם כפית אבקת קינמון, למרוח את התערובת על השיער, להשהות במשך 15 דקות ולחפוף.
  • רוזמרין – לערבב כוס שמן זית, עלי רוזמרין טריים (או 20 טיפות של שמן רוזמרין) ו-20 טיפות של שמן לבנדר, למרוח את השיער והקרקפת בתערובת, ולהשהות במשך שעתיים לפחות. אם משתמשים בעלי רוזמרין טריים, צריך להשרות אותם קודם בשמן הזית ל-24 שעות.
  • שעורה – שעורה עשירה בויטמין H, אשר יעיל במניעת נשירה וטיפול בקשקשים. להרתיח שעורה במים חמים, לסנן ולהשתמש במים לשטיפת השיער, לאחר החפיפה הרגילה. לחלופין, אפשר לחפוף את השיער אחת לשבוע עם בירה לבנה.
  • תפוחים – שטיפת הקרקפת בחומץ תפוחים מסייעת לשיפור מחזור הדם ולחיזוק שורש השערה.

אבל לפני שפונים לשינוי התפריט או שימוש במוצרים כלשהם, יש לאבחן ראשית האם קיימת בעיית נשירה אמיתית. "הדרך הנכונה לאבחן נשירת שיער", אומרת חן לבני, מנהלת מגמת הקוסמטיקה במכללה לקוסמטיקה רפואית, "היא לספור את השערות על הכרית בשעה שקמים, ולא לבדוק לפי כמות השערות הנשארות על המברשת או המסרק. אם מגלים שבמהלך הלילה נשרו יותר ממאה שערות, מומלץ לפנות לרופא עור".

ומה עם עונות מעבר כמו הסתיו? "הקשר בין מזג האוויר לבין נשירת שיער נכון חלקית", היא אומרת. "יש אנשים ששיערם נושר במשך כל השנה. עם זאת, בסתיו, בעיקר אצל נשים, השיער נושר יותר מהרגיל. זהו מצב נורמלי, אך מומלץ לפנות לרופא עור ולבדוק את כמות שיער הנושרת, והאם ישנה גם צמיחה חדשה".

לבני מסבירה שבניגוד למיתוס המוכר, חפיפה יומיומית לא גורמת לנשירה, ועיסוי קרקפת דווקא יכול להשפיע, לפחות חלקית, על התופעה. "לעיתים עיסוי יכול לשפר את זרימת הדם לקרקפת וכך לשפר מעט את מצב השיער. בכל מקרה העיסוי מרגיע ומענג, כך שאין שום סיבה להפסיק".

אם זוהתה נשירה ממשית, גת ממליצה להשלים בגופנו את הרכיבים החיוניים הבאים:
אבץ – מינרל המפעיל אנזימים רבים בגוף וחשוב ביותר לפעילות הורמונלית תקינה, כולל שמירה על בריאות השיער. אפשר לשמור על רמת אבץ תקינה באמצעות תזונה מן החי או צריכה מספקת של קטניות, דגנים מלאים, נבט חיטה, שמרי בירה, שומשום מלא וגרעיני דלעת.

ויטמין B – רמה נמוכה של ויטמיני B, ובעיקר ויטמין B12, גורמת להפרעות שונות ובהן נשירת שיער. מקורות תזונתיים לויטמיני B: קטניות, אגוזים, זרעים, שמרים, איברים פנימיים, ביצים, תירס, לחם חיטה מלאה, אפונה, עדשים, דגנים מלאים. מקורות תזונתיים ל-B12: בשר בקר דל שומן, ירקות עליים, ירקות מוחמצים, ביצים ושמרי בירה.

ברזל – הברזל מהווה מרכיב חיוני ביצירת חלבוני תאי הדם האדומים, המשמשים כמובילי חמצן לרקמות ולאברי הגוף. אנמיה, הנגרמת כתוצאה מחוסר ברזל, מתבטאת בין השאר בנשירת שיער. מקורות תזונתיים לברזל: בשר בקר דל שומן, הודו, דגים, קטניות, גרעינים, פירות יבשים וביצים.

MSM – הצורה הטבעית של גופרית אורגנית המצויה בכל האורגניזמים החיים. החומר מצוי בריכוזים נמוכים בנוזלי הגוף וברקמות ובריכוז גבוה בשיער ובציפורניים. אפשר ליטול תוסף הכולל את החומר כדי לשפר את חיוניות השיער.

שיער קצר, חיים ארוכים

כשלקוח הסובל מנשירת שיער מגיע למספרה, המצב הופך לרגיש הרבה יותר, וצריך למצוא את הדרך הנכונה לדבר איתו על הבעיה ולהציע דרכים לפעולה. "מעצב השיער לא יכול למצוא פתרונות קסם לבעיה", אומר מעצב השיער קובי בורוכוב. "ובכלל מדובר בעניין מאוד רגיש. ברגע שאומרים ללקוחה שיש לה נשירה היא נכנסת ללחץ, ומתחילה לחשוב מה גרם לבעיה. אז צריך להיזהר מאוד כשאומרים דבר כזה.

"הספר יכול לעצב את השיער כדי לנסות לטשטש את הבעיה, בהתאם למצב הנשירה. באופן עקרוני, ככל שהשיער ארוך יותר יש משקל בחלק התחתון שמושך אותו, והוא מכביד על השורש. במצב כזה אני ממליץ להסתפר קצר. ככה גם אפשר להשתמש בחומרים שונים שנותנים נפח, ולשחק עם העיצוב".

מעצב השיער רוני פרנקל נוהג לשאול קודם את הלקוחה האם היא הפסיקה לקחת בזמן האחרון גלולות מניעה, או אם היא אחרי טיפול הורמונלי או אחרי לידה. "לרוב היא שואלת 'איך אתה יודע', ומפה אני מפתח את השיחה בצורה הכי טבעית ואומר שיש לה נשירה מוגברת. אני מסביר לה שברוב המקרים הנשירה מתרחשת כיוון שהאישה נמצאת בתחילת או סוף צריכה של גלולות, ושלוקח בין שלושה לשישה חודשים עד שהגוף מתייצב מחדש והנשירה פוסקת. אם הבעיה נמשכת, כדאי לבצע בדיקות רפואיות. "גם עם הגברים אני מדבר בצורה פתוחה, אבל כיוון שהתופעה כל כך נפוצה אצלם, העניין הפך ליותר מקובל ופחות רגיש, ואפשר להציע להם פתרונות כמו הלחמות שיער ותוספות שיער".

גם פרנקל ממליץ לנשים עם שיער דליל לשמור על תספורת קצרה. "ככל שהשיער ארוך יותר כך יראו יותר קרחות, כי השיער נצמד לקרקפת והאזור הדליל יבלוט יותר. בנוסף, לשערה יש אורך גנטי, וכשהיא מגיעה אליו היא נושרת לבד, כך שככל שמקצרים את השערה ונותנים לה לצמוח במשך זמן רב יותר, אפשר למנוע ממנה את הנפילה ולהאריך את חייה".

"כשהלקוחה סומכת על מעצב השיער שלה, אין שום בעיה לפתוח איתה בשיחה אישית", אומר מעצב השיער שרון חן ממספרת שרון בתל אביב, "הרי הוא בא רק לעזור לה בעזרת הידע שלו, ואין ספק שלמעצבי שיער יש המון ניסיון, כיוון שהם נתקלים בכל סוגי הבעיות. מעבר לזה, כשבאים לטשטש את הידלדלות השיער, אני ממליץ ללקוחה על תספורת עם הרבה נפח, שיסתיר את הדלילות. אפשר גם ליצור מראה של שיער מלא בעזרת משחק של צבע וגוונים".



יש גם תרפות סבתא לנשירת השיער

יש גם תרפות סבתא לנשירת השיער

הספר אינו לבד

גם החברות הגדולות לא מזניחות את בעיית הנשירה, ומציעות מגוון מוצרים טיפוליים:
וולה מציעה את אנרג'י סרום מסדרת SP, הממריץ את זרימת הדם, מחזק את השורשים, מזין את השערה ומאריך את חייה (295 ש"ח ל-100 מ"ל). להשלמת פעולת הסרום, יש להשתמש בשמפו אנרג'י, המעורר את זרימת הדם ומכיל מנטול המרענן את עור הקרקפת ומאזן את רמת הלחות בשיער (80 ש"ח ל-250 מ"ל).

סדרת Hair Growth Regime של שוורצקופף כוללת שמפו המנקה את עור הקרקפת והשיער, ממריץ את זרימת הדם ומביא להתחדשות התאים בעור הקרקפת. השמפו מכיל חומצות אמינו הפעילות בשורשי השערה ובקורטקס השערה (65 ש"ח ל-250 מ"ל). בנוסף, יש להשתמש בסרום המשפר את צפיפות השיער והחוזק שלו, ומכיל חומצות אמינו הגורמות לפעילות תאים אינטנסיבית בזקיק השערה (299 ש"ח ל-2X14 מ"ל, 399 ש"ח ל-100 מ"ל).

קרסטס ממליצה על אנרגטי פרבנסיון, לשימוש תוך עיסוי הקרקפת, עם נוסחת AMINEXIL GL הכוללת אמינקסיל לאיזון עור הקרקפת, לשמירה על צפיפות השיער ושיפור בעובי השערה, וגלוקו ליפיד להזנה (839 ש"ח ל-42 יחידות). במקביל מציעה החברה את אקטיוור 7 ממשפחת ספסיפיק – טיפול יומיומי ללא שטיפה להזנת שורשי השיער ומניעת נשירה, המכיל קומפלקס ויטמינים ומרכיבים אנטי בקטריאליים לאיזון ולהרגעת עור הקרקפת ולתחושת רעננות (176 ש"ח ל-150 מ"ל).

פיטוסולבה פריז עושה שימוש בצמחי מרפא לבריאות השיער, ומציעה לגברים ספריי פיטואקסיל ושמפו הנלחם בהידלדלות השיער תוך כדי חיטוי סביבת השערה, שיפור זרימת הדם באזור, לחימה ברדיקלים החופשיים המחלישים את השערה ועידוד צמיחה חדשה (220 ש"ח ל-50 מ"ל).

מקור:
קובי בורוכוב, מעצב השיער
ענת גרינשטיין, ראש מגמת רפלקסולוגיה במכללת רידמן
ליטל גת, נטורופתית באקדמיה לרפואה משלימה סינרגיה
מרים זהבי, נשיאת חברת כריסטינה
חן לבני, מנהלת מגמת הקוסמטיקה במכללה לקוסמטיקה רפואית