סיכום שבוע האופנה תל אביב: בלי לבעוט באידיאל היופי ועם ילד פלא אחד חדש

נועה קירל בערב הגאלה של פנדורה בשבוע האופנה תל אביב | צילום: אבי ולדמן
נועה קירל בערב הגאלה של פנדורה בשבוע האופנה תל אביב | צילום: אבי ולדמן

אחרי שלושה ימים עמוסי סלפי וסלבס שבוע האופנה המקומי הגיע לסיומו. מה קרה להבטחה להציף את המסלולים בדוגמניות במידות גדולות, מי העתיקו ממותגי העל וחשבו שלא נבחין ואצל איזו מעצבת מצאנו את הנעליים הכי יפות? 10 קטנות על אירוע האופנה הנוצץ של השנה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אחרי שלושה ימים בהם פגשנו כל סלב אפשרי, כולל נינט, התלהבנו מילדי הפלא החדשים של האופנה הישראלית והתאכזבנו מאחרים – שבוע האופנה תל אביב 2018 מגיע לסיומו וזה בדיוק הזמן לסיכומים.

שינוי אידיאל היופי: עבד או לא עבד?

שבוע האופנה המקומי נפתח עם הצהרת כוונות מפוצצת: לשנות את אידיאל היופי. מטרתו הוגדרה כבעיטה במודל המקדש אך ורק דוגמניות צעירות, גבעוליות ושדופות ומדיר כל אחת אחרת. במסיבת העיתונאים המקדימה הבטיח המפיק מוטי רייף שב-60 אחוז מהתצוגות יצעדו נשים מכל קשת המידות והגילאים. הציניקנים נחרו בבוז, האופטימיים הנהנו בעיניים בורקות. הכוונה, ללא ספק, מבורכת ומתבקשת. העולם כולו עובר תהליך של שינוי – דוגמניות פלאס סייז מככבות על שערי ווג, אתרי קניות מציגים צלוליט לתפארת ובעלי מוגבלויות צועדים על המסלול. אבל המציאות הוכיחה שבישראל של 2018 מדובר בהכרזה יומרנית. שילובן של נשים מלאות או מבוגרות הייתה מינימלית עד מזערית, ולפרקים היא עבדה מצוין: בחירתם של גדעון וקארן אוברזון להציג את הבגדים על קהל הלקוחות שלהם, נשים בגילאי 30-80, התבררה כהברקה. נשים נמוכות שצעדו בתצוגת המעצב עידן לרוס, שמיטיב להלביש את אניה בוקשטיין, הסתמנו כליהוק אותנטי במיוחד, ואילו המעצב הצעיר דרור קונטנטו, שבתצוגה שלו צעדו ארבע דוגמניות במידות גדולות, הוכיח דרכן שהוא יודע לעצב שמלות נהדרות לכל מבני הגוף. אבל מהפכה לא הייתה שם.

שמחה גואטה בתצוגה של דרור קונטנטו בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל
שמחה גואטה בתצוגה של דרור קונטנטו בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל

התצוגה של גדעון וקארן אוברזון, שבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל
התצוגה של גדעון וקארן אוברזון, שבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל

 

במציאות עגומה ודורסנית בה מעצבי אופנה עסוקים בהישרדות, הם לא יכולים להרשות לעצמם לטעות או לאבד זמן, והתאמתם של בגדים למגוון סוגי גוף כנראה דורשת משאבים שאין להם. גם חוסר הוודאות לגבי עצם קיומו של שבוע האופנה, שבכל שנה מסתמן כמשימה בלתי אפשרית, היא מכשול רציני בדרך, כי אינו מאפשר היערכות מראש. הוסיפו לכך את העובדה שדוגמנות דורשת מיומנות, לא כל אחת יכולה ללכת על מסלול וסוכנויות הדוגמנות לא ממש מחזיקות ארסנל יפהפיות במידה 44. בקיצור, מתכון לכישלון מפואר. מהפכות אולי קורות מהר אבל הן מבטאות שינוי עמוק, ושינוי כזה לא יכול להתבצע על ידי מוטי רייף לבדו. הוא יקרה רק כשתהיה כאן תעשיית אופנה של ממש, כזו שנתפסת כמהותית, נתמכת על ידי המדינה ומאפשרת לעוסקים בה לנשום וליצור מהבטן, במקום להיאבק על אוויר.

השחרור

אחרי ארבע שנים של חסות מטעם קבוצת גינדי, שביקשה לקדם דרכו את קניון האופנה ופרויקט המגורים Gindi TLV, יצא שבוע האופנה לדרך עצמאית. ההתנערות מהספונסר האגרסיבי זיקקה את המהות שלשמה הוא כונס, ניקתה רעשים מסחריים מיותרים ואפשרה אינטימיות שעשתה נעים בבטן.

 

כל ישראל חברות

כיאה לתעשיית אופנה מזערית וסגורה הרמטית, מי שפסעו על המסלול ולא היו דוגמניות מקצועיות, היו ברובן חברות של הקהל. בין אם מדובר בסוכנת הדוגמניות אלינור שחר או בבלוגרית נסטיה ליסנסקי – כולן גרפו שריקות, מחיאות כפיים וסטוריז מפרגנים כמו שרק בישראל יודעים.

נסטיה ליסנסקי בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל
נסטיה ליסנסקי בתצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אדריאן סבל

 

אבל קודם כל, סלפי

מפיקי האירוע הסתכלו למציאות בעיניים והשכילו להבין מה דור האינסטוש מבקש. תפאורת המתחם נבנתה כולה סביב השאלה מה יצטלם הכי טוב לסטורי, והתשובה –כריסמס לייטס, קיר מסכי לדים מרצדים ותקרה זהובה עמוסת קישוטים נוצצים, שגרמו לפקקי תנועה בדרך לתצוגות.

המעצבים

רשימת המציגים שהשתתפו השנה זכתה לשדרוג משמעותי. היא נעדרה שמות איזוטריים וכללה בעיקר את התותחים הגדולים של התעשייה, ממעצבים ותיקים כמו אוברזון, דורין פרנקפורט וטובה'לה ועד מטאורים כמו ויוי בלאיש ואלון ליבנה.

ההבטחה

זה הזמן לשלוף את הבוהק שבמרקרים שלכן ולסמן את אביתר מייאור (29), בוגר שנקר טרי שמשיק מותג חדש וכבש את שבוע האופנה כולו. מדובר בכישרון פנומנלי מהסוג המרטיט, שאת הקולקציה שלו חובה לראות מקרוב. ספוילר: הרבה בלינג, אבל לא מהסוג המסנוור.

מתוך התצוגה של אביתר מייאור בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של אביתר מייאור בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אבי ולדמן

 

ההגזמה

מעוז דהאן הוא סטייליסט ומעצב מוכשר ואת זה אי אפשר לקחת ממנו, אבל התצוגה שלו למותג נובוריש דוג סבלה מעודף גימיקים שדרש עריכה: שי גבסו מפזז על הבמה, סוכריות על מקל בתור אקססוריז, דוגמנים בתחתונים אוחזים בגלשנים וכלב שצעד על המסלול. כל אלה יצרו סחרחורת שהקשתה להתרכז בבגדים.

אלינו לארון

אחת המחויבויות של מבקרי אופנה טובים באמת היא התרחקות מטעמם האישי ובחינת קולקציות ומגמות בהקשרים רחבים בהרבה. ובכל זאת, בשלושת הימים האלה מצאנו לא מעט אהבות חדשות. מי שנרצה למסד איתו יחסים הוא מעיל קווילט בגוון סמוק של ויוי בלאיש, שמתכתב עם האובססיה שלנו ליפן ויתלבש מצוין על שבוע האופנה הבא.

אהבה ממבט ראשון: המעיל מתוך התצוגה של ויוי בלאיש | צילום: אדריאן סבל
אהבה ממבט ראשון: המעיל מתוך התצוגה של ויוי בלאיש | צילום: אדריאן סבל

הדיבור בשורה הראשונה

על טיבן של מערכות הלבוש שנראו על המסלול אפשר להתווכח, אבל לגבי האקססוריז הייתה בקרב הקהל תמימות דעים. לא מעט ממתקי אופנה עוררו חשק לקחת הביתה: נעלי הלורקס המנצנצות של דורין פרנקפורט ועגילי הלבבות המוגדלים, כפכפי הקפיטונאז' של סמפל והקלאצ'ים המוגדלים של לארה רוסנובסקי היו השלישייה המנצחת.

העגילים! מתוך התצוגה של דורין פרנקפורט | צילום: אדריאן סבל
העגילים! מתוך התצוגה של דורין פרנקפורט | צילום: אדריאן סבל

 

והנעליים גם. מתוך התצוגה של דורין פרנקפורט | צילום: אדריאן סבל
והנעליים גם. מתוך התצוגה של דורין פרנקפורט | צילום: אדריאן סבל

 

ולא נתנגד גם לכפכפים של סמפל. ושלא תחשבו שלא קלטנו שהתיק הוא השראה בוטה מסלין | צילום: אדריאן סבל
ולא נתנגד גם לכפכפים של סמפל. ושלא תחשבו שלא קלטנו שהתיק הוא השראה בוטה מסלין | צילום: אדריאן סבל

 

ולסיום סיומת: הקלאץ' של לארה רוסנובסקי. אלינו בבקשה| צילום: אבי ולדמן
ולסיום סיומת: הקלאץ' של לארה רוסנובסקי. אלינו בבקשה| צילום: אבי ולדמן

 

הטרנדים שחזרו

מי שלא מתעדכנת באופן קבוע בשבועות האופנה שמעבר לים, תוכל לגבש רשימת טרנדים דרך צפייה בתצוגות המקומיות: מגפי גרב שפיציים נוסח בלנסיאגה, פריטים במראה רטוב מוויניל וניילון והמון השפעות ספורטיביות היו הבולטים ביותר.

התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אבי ולדמן
התצוגה של אלון ליבנה בשבוע האופנה תל אביב 2018 | צילום: אבי ולדמן