כך תוכלי לעזור לניצולי שואה

6 דרכים לעזור לניצולי שואה | צילום: Shutterstock
6 דרכים לעזור לניצולי שואה | צילום: Shutterstock

לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה ריכזנו עבורכן 6 ארגונים הפועלים למען ניצולי שואה וזקוקים לעזרתכן, מבישול אוכל חם ועד מפגש שיפיג את בדידותם. כל עזרה תתקבל בברכה

88 שיתופים | 132 צפיות

היום נתייחד כולנו עם זכרם של קורבנות השואה. עבור ניצולי השואה שחיים ונושמים בינינו אין צורך ביום מיוחד. עבורם כל יום הוא יום של זיכרון, ובמקרים קשים יותר מדובר אף ביום של שגרה אכזרית, בו הם כלואים לבדם עם הסיוטים והמחשבות. עם הטקסים מסביב והתוכניות בטלוויזיה לרגע אחד כולנו נזכרים בהם, הלב מתכווץ וכולם מתגייסים לעזור, אבל למחרת החיים חוזרים למסלולם – וזה ממש לא חייב להיות ככה.
בדיוק בגלל זה החלטנו לרכז עבורכן כמה יוזמות קטנות אבל גדולות למען ניצולי שואה. בכוונה ליקטנו יוזמות שלא דורשות השקעה משוגעת וגם לא תרומות שיחסלו את הכיס, אלא דברים קטנים, פשוטים, ויומיומיים שאנחנו יכולות לעשות למענם, היום, ובכל יום.

העמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה

בעמוד הפייסבוק של העמותה, שהוקמה על ידי מתנדבים פרטיים, תוכלו למצוא שלל אפשרויות לסיוע מהיר, שאינו כולל בהכרח מגע ישיר עם הניצולים. מצלמים ועורכי וידאו להכנת סרטון לגיוס תרומות לחימום בתיהם של הניצולים ועד עזרה בחלוקת סלי מזון וגם תרומות כלכליות לרכישת מצרכים ותרופות. כל הפרטים.

עגלו לטובת ניצולי השואה

עמותת עיגול לטובה היא עמותה גאונית משום שהיא לא דורשת כל מאמץ מלבד מילוי פרטים חד פעמי. העמותה מנצלת את שיטת התמחור של הקמעונאיים שמתמחרים בסכומים לא עגולים כדי לגרום לנו לחשוב שהפריט זול יותר ממה שהוא באמת (למשל, חולצה שעולה 89.60 תיתפס כזולה יותר מחולצה שעולה 90 שקלים). העמותה מנצלת את האשליה הזאת לטובה ולמעשה אוספת את עשרות האגורות האלו לכדי תרומה. מפה לשם, עשרות האגורות האלו הופכות לשקלים, והשקלים האלו יכולים להפוך לסלי מזון, שמיכות חמות או תרופות דרך עמותת "אביב לניצולי שואה".

אמצו סבא או סבתא

אחת הצרות הגדולות של ניצולי השואה היא בדידותם. גם אלו שידם משגת סובלים מבדידות שגורמת למחשבות ולזיכרונות להציף את הראש, ואין מפלט מהם. מיזם "עכשיו זה הזמן" של הרשות לזכויות ניצולי שואה, הג'וינט ועמותת מטב מחפשים מתנדבים חברתיים מגיל 20 ומעלה, שיסכימו למפגש שבועי חברי עם ניצול או ניצולת שואה, למשך שנה לפחות. כיום יש כ- 6500 ניצולים שנהנים מהפגישות השבועיות. גם בעמותות עירוניות רבות למען הקשיש, מחפשים אנשים מעל גיל 21 שיסכימו לאמץ ניצולי שואה למפגש שבועי שכולו כיף – בלי קניות, ללא מטלות, רק חברה טובה. הפרויקטים האלו אמנם דורשים מחויבות לטווח ארוך יחסית אבל התמורה המיידית והחברה שתקבלו – אין לה מחיר. חפשו ברשת את הפרטים של העמותה למען הקשיש בעיר שלכן.

עזרה לניצולי שואה | צילום: shutterstock
עזרה לניצולי שואה | צילום: shutterstock

ארגון דור לדור

נסיים בארגון שאמנם לא מכריז באופן ספציפי על עזרה לניצולי שואה אלא לקשישים באשר הם שם, אבל קשיש נזקק זה קשיש נזקק. ארגון דור לדור הוקם במטרה לגשר על הנתק שנצר בחברה הישראלית בין הדור הצעיר לדור הוותיק. הארגון מציע שלוש פעילויות: "תוכנית דורות", שמחברת בין צעירים וזקנים, שנפגשים לפחות אחת לשבוע; "עזרה בדרך", תוכנית שבמסגרתה מתקבלות בוואטסאפ של המתנדבים בקשות לסיוע, מעזרה קלה בבית ועזרה טכנית בדברים שונים ועד סיוע בקניות ואיסוף תרופות מבית המרקחת; התוכנית השלישית של הארגון, "ושמחת בחגך"' מציעה אירועים בחגים, צביעה וניקיון של בתים של קשישים בודדים ועוד.

תרומות ומעשים טובים

עמוד וקבוצת פייסבוק שמרכזים עזרה פרטית לאנשים פרטיים, כשהכוונה היא לעזרה פרקטית ולא לגיוס תרומות. אם יש לכן רהיט או מכשיר חשמלי מיותרים, בקבוצה הזאת תוכלו לפרסם אותם ולמצוא אנשים שישמחו לאמצם לחיקם. כמו כן לעיתים מחפשים שם חשמלאי, טכנאי מזגנים או כל סיוע מיידי אחר לניצולי שואה.

פרויקט כרובית

פרויקט כרובית הוא יוזמה פרטית של מתנדבים (לא מדובר בעמותה) המבשלים 3 פעמים בשנה – בראש השנה, פסח ושבועות – ארוחות חג לנזקקים, קשישים, ניצולי שואה ונכים שלא יכולים לבשל לעצמם. הפרויקט החל לפני למעלה מעשור, כשרווית "כרובית" הללי, אז סטודנטית לרפואה, בישלה עבור כמה משפחות. משנה לשנה הצטרפו עוד ועוד מתנדבים והיום הפרויקט מאכיל מדי חג למעלה מ-7,500 איש. רוב האוכל מבושל בבתי המתנדבים – אלפי אנשים מכל הארץ מבשלים סיר קציצות, אוספים עוגות בגנים של הילדים או רותמים את השכנים בבניין, ומבשלים כל אחד על פי יכולתו. האוכל המוכן מרוכז בשבט הצופים "עומר" שבחולון, נארז לארוחות חג מלאות (הכוללות מנה עיקרית, תוספת, ירקות, קינוח ושי קטן) ומחולק למוטבים של הפרויקט – והכל נעשה בידי מתנדבים. בנוסף, בשבט הצופים מוקם מטבח שטח ולפרויקט נרתמים מטבחים מוסדיים – בקיבוצים, בישיבות, בבנייני משרדים (למשל המטבח של בניין WOPA ברעננה) ומסעדות (כמו מסעדת האחים באבן גבירול בתל אביב). עוד מידע ויצירת קשר בעמוד הפרוייקט בפייסבוק.