עברת הטרדה מינית? שמונה דברים שאת חייבת לדעת

הטרדה מינית | צילום: shutterstock
הטרדה מינית | צילום: shutterstock

בסוף השבוע הקרוב יתקיים יריד האופנה "מתלבשות על זה" שיציע לכן בגדי מותגים במחירים שווים, כאשר כל ההכנסות תרומה למרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. שמענו מדפנה איזנרייך ממרכז הסיוע 8 כללים שכדאי לדעת אם את או מישהי קרובה אליך עברה תקיפה מינית

 

ב-21-22.12.18 יתקיים בזאר 'מתלבשות על זה' – בזאר המעצבות והמעצבים למען מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שכל הכנסותיו הן תרומה למרכז. באירוע יימכרו בגדים, נעלים, תכשיטים, אקססוריז ומוצרים לבית והכל במחירים אטרקטיביים במיוחד. האירוע יתקיים באקספו ת"א (מרכז הירידים), ביתן 11. שישי 10:00-18:00, שבת 10:00-20:00.

היריד מגיע אחרי מחאת הנשים הגדולה שהזכירה לכולנו את המציאות שאנחנו מעדיפות לשכוח – שכולנו חשופות לאלימות רק על רקע היותנו נשים. לצערנו הנתונים מראים שאין כמעט אישה שלא חוותה איזשהו סוג של אלימות על רקע מיני ומגדרי. בין אם זו הערה שגרמה ללב להתכווץ או מגע "מקרי" באברים אינטימיים ועד כפייה של מעשים מיניים והפצת תמונות וסרטונים – כמעט כל אחת נפגעה רק מעצם היותה אישה.

עברת הטרדה מינית? זה מה שאת צריכה לעשות | צילום מסך מהסדרה "בנות"
עברת הטרדה מינית? זה מה שאת צריכה לעשות | צילום מסך מהסדרה "בנות"

 

עוד כתבות מעניינות:
כך נראה מפגן הנשים הגדול בארץ
"אני פונדקאית ואני גאה ומאושרת"
איך מתמודדים עם אלכוהוליזם נשי?

ועד  כמה שהתופעה הזאת נפוצה- ככה היא מושתקת. כן, כולנו שמענו על זה, כולנו יודעות שזה קיים, אבל לא תמיד אנחנו יודעות מה לעשות אם זה קורה לנו או למישהי קרובה. השתיקה הזאת פוגעת ביכולת שלנו להתמודד עם התופעה גם ברמה האישית וגם ברמה החברתית ומובילה לכך שילדות, נערות ונשים רבות שומרות בסוד את הפגיעה ומתמודדות לבד עם ההשלכות הקשות שלה.

זה הזמן לשבור את מעגל השתיקה וההשתקה, כי אף אחת לא צריכה להתמודד עם תקיפה מינית לבד. הנה כמה דברים שחשוב לדעת במקרה שאת או מישהי קרובה מתמודדות עם תקיפה מינית:

  1. את לא אשמה – לא משנה מה קרה, מי שאשם הוא הפוגע – מי שבחר להעיר, לגעת או לפלוש לגופך בלי שרצית והסכמת. לא משנה מה לבשת, כמה שתית, לאן יצאת – לא את הבאת על עצמך את הפגיעה, אלא מי שפגע בך. הוא ורק הוא אשם.
  2. את לא לבד – למרות שהפגיעה בדרך כלל קורית בלי שאף אחד רואה, את לא חייבת להתמודד לבד. מותר ואפילו רצוי לקבל עזרה. כדאי לשתף חברה או כל אדם קרוב שאת סומכת עליו/ה, או לפנות אל מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בטלפון 1202 (שיחה אנונימית), ולשתף במה שמתאים לך. מהניסיון שלנו שיתוף יכול הרבה פעמים להביא להקלה בהתמודדות עם הפגיעה.
  3. זה הגוף שלך ואת מחליטה – זה נראה אולי מובן מאליו אבל לצערנו זה לא תמיד המצב. את לא חייבת כלום לאף אחד, את לא חייבת "להסכים" למעשים מיניים שאת לא רוצה ואת לא חייבת להשלים עם הערות פוגעניות או התייחסויות מזלזלות. אם מישהו לא מכבד את הגבולות שלך, הוא הופך לפוגע מינית והוא זה שלא בסדר, גם אם הוא מנסה לשכנע אותך אחרת.
  4. זה נורמלי להיות מבולבלת – לא תמיד אנחנו מבינות מיד שמה שקרה לנו זו תקיפה מינית. לפעמים לוקח זמן עד שאנחנו מעכלות מה קרה ומוכנות לתת לדברים את הכותרת הלא פשוטה הזו. הרבה פעמים הפוגע הוא אדם מוכר ולפעמים גם אהוב, מה שמוסיף לבלבול. אז זה בסדר להיות מבולבלת, וזה בסדר אם לוקח לך זמן לארגן את המחשבות שלך, וזה בסדר אם לוקח לך זמן להחליט מה לעשות (ואם בכלל).
  5. זה נורמלי לחוות משבר – תקיפה מינית היא אירוע טראומתי שמשאיר חותם בגוף ובנפש. יכול להיות שאחרי התקיפה קשה לך לתפקד ואת לא מצליחה לישון, לאכול, או להתרכז בעבודה או בלימודים. יכול להיות שאת מעדיפה להסתגר בבית ונמנעת מלפגוש אנשים. יכול להיות שיש לך סיוטים או זיכרונות פולשניים (פלשבקים). כל אלו הם נורמליים אחרי תקיפה מינית. זה נורמלי אם את לא מצליחה "לצאת מזה" לבד. לפעמים יש צורך בעזרה מקצועית, במיוחד אם הסימפטומים נשארים גם זמן רב (מעל חצי שנה) לאחר הפגיעה.
  6. זכותך להחליט איך לפעול אחרי התקיפה – את יכולה לספר לאדם קרוב, את יכולה להתלונן במשטרה, את יכולה לפנות למוסד או לארגון שבו התרחשה הפגיעה ואת יכולה להמשיך בחייך בלי לעשות כלום. כל החלטה היא לגיטימית, וכל אחת מתמודדת אחרת עם תקיפה מינית. ההחלטה שלך יכולה להיות מושפעת מהמצב הנפשי שלך, מהיכולת שלך לדבר על התקיפה, ממידת התמיכה שיש לך מהסביבה וגם מכל שאר הדברים בחיים שדורשים את תשומת הלב והכוחות שלך. ההחלטה איך לפעול יכולה להשתנות בהתאם לנסיבות, ובכל מקרה את לא חייבת לפעול מיד.
  7. מומלץ לשמור ראיות כמידת האפשר – הרבה פעמים תקיפות מיניות מתרחשות ללא ראיות וללא עדים, מה שמקשה מאוד על נקיטת הליך פלילי נגד הפוגע. במידה וכן יש ראיות כמו למשל תמונות, הודעות טקסט או שיחות טלפון, או ראיות ביולוגיות כמו שאריות נוזלי גוף או שיער, מומלץ לשמור עליהן במקום בטוח. אין חובה להגיש תלונה מיד לאחר התקיפה. בבתי חולים ברחבי הארץ מבוצעות בדיקות לאחר תקיפות מיניות ואונס, ובהן ניתן גם לאסוף ראיות משפטיות. ניתן להגיע לבתי החולים עד 72 שעות לאחר התקיפה.
  8. מומלץ מאוד לקבל עזרה והכוונה – לא משנה מה תחליטי לעשות, כדאי מאוד לקבל מידע וסיוע ממקור מוסמך מבעוד מועד. אפשר לפנות בצורה אנונימית אל מרכזי הסיוע, שם יוכלו לעזור לך להבין מה האפשרויות העומדות בפנייך ואיזו מהן היא המתאימה ביותר כרגע. הכול לפי הרצונות והצרכים שלך, בלי לחץ ובקצב שלך. הניסיון שלנו מראה שקבלת עזרה בשלב מוקדם אחרי הפגיעה יכולה לעזור מאוד ולצמצם את ההשלכות ההרסניות של הפגיעה.
לא משנה מה קרה, מי שאשם הוא הפוגע – מי שבחר להעיר, לגעת או לפלוש לגופך בלי שרצית והסכמת | צילום מסך מהסדרה "בנות"
לא משנה מה קרה, מי שאשם הוא הפוגע – מי שבחר להעיר, לגעת או לפלוש לגופך בלי שרצית והסכמת | צילום מסך מהסדרה "בנות"

 

אם את בצד המסייע, הנה כמה דברים שחשוב שתדעי: קודם כל אין מקום לשיפוטיות והאשמה. אף אחת לא רוצה להיפגע מינית, אף אחת לא "מביאה את זה על עצמה". האשם היחיד והבלעדי הוא הפוגע. חשוב שתאמיני לפונה ושתגידי לה את זה. חשוב שהיא תשמע שהיא לא אשמה. אם מישהי פונה אלייך לעזרה, זה לא הזמן לחנך אותה ולא הזמן להסיק מסקנות כדי למנוע את הפעם הבאה – הישארי ב'כאן ועכשיו' ובררי מה הפונה צריכה ממך כרגע. נסי להבין מה הפונה צריכה ורוצה לעשות ואל תכפי עליה שום דבר. החוויה המרכזית בפגיעה מינית היא אבדן השליטה ולכן חשוב שתשאירי את השליטה על הסיפור ועל מה שיקרה בהמשך בידיים של הפונה (כמידת האפשר. אם מדובר בקטינה חשוב להתייעץ לגבי חובת הדיווח ואפשרויות הפעולה). אל תפעלי מאחורי הגב של הפונה או בניגוד לרצונה, ושתפי אותה בכל פעולה שאת נוקטת בכדי לסייע לה. כך תוכלי להימנע משחזור של הפגיעה ואולי אפילו ליצור חוויה מתקנת. לבסוף, חשוב שגם את תקבלי תמיכה וליווי במידת הצורך, וגם את יכולה להיעזר במרכזי הסיוע לשם כך.

אלימות מינית היא תופעה חברתית קשה ורחבת היקף, שקורית סביבנו כל הזמן. יחד אנחנו יכולות להביא לשינוי משמעותי ביחס כלפי הנפגעות, לשבור את מעגלי הבושה והשתיקה ולייצר עולם בטוח יותר עבורנו ועבור בנותינו.

 

קווי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: 1202 – נשים | 1203 – גברים 02-5328000 – גברים דתיים וחרדים