המלכה מתה, תחי המלכה: קרבות נשים ולא בבוץ

רונדה ראוזי (למטה) מובסת על ידי הולי הולם (למעלה) בקרב UFC האחרון | צילום: GettyImages
רונדה ראוזי (למטה) מובסת על ידי הולי הולם (למעלה) בקרב UFC האחרון | צילום: GettyImages

המתאגרפת רונדה ראוזי טופחה להיות האייקון הנשי החזק בעולם וכשהובסה החודש בקרב נוצץ מול ענקית האגרוף העולה, הולי הולם, לא נותרה עין אחת יבשה בזירת האוקטגון

88 שיתופים | 132 צפיות

ביום שישי, יום לאחר שהמתאגרפת רונדה ראוזי הפסידה את תואר אלופת ה UFC (אמנויות לחימה משולבת) להולי הולם ויממה אחרי הפיגועים בפריז, נרשם בגוגל שוויון: אותה כמות של אנשים, למעלה מעשרה מליון, הקלידה את מילת החיפוש "רונדה" ואת מילת החיפוש "פריז". הסיפורים התערבבו עד כדי כך שבטוויטר ובפייסבוק נוצרו במקביל ההאשטגים prayforparis# ו־ prayforronda#. עד ההפסד להולם רונדה ראוזי הייתה האייקון הנשי החזק ביותר בעולם. יותר מאופרה ווינפרי, יותר מהילרי קלינטון, בטח שיותר ממדונה.

אלופת העולם הקודמת בת ה־28 באמנויות לחימה משולבת גדלה כבת של ווינרית והוכשרה מילדות לכבוש את העולם: אמה, אן מארי, הייתה האמריקנית הראשונה שזכתה באליפות עולם בג'ודו, ב־1984. רונדה, הצעירה מבין שלוש אחיות, למדה מאימא איך לרתק יריבות למזרן, והייתה המתחרה הצעירה ביותר בג'ודו באולימפיאדת אתונה ב־2004. כעבור ארבע שנים, באולימפיאדת בייג'ין, היא האפילה על ההישג של אמה והפכה לאמריקנית הראשונה שזכתה במדליית ג'ודו. את הכניסה שלה להתאחדות ה UFC היא עשתה ברגל ימין ונעילת בריח שהפכה לסמל ההיכר שלה: היא ניצחה בכל הקרבות, 12 במספר. 11 מהם היא הכריעה כבר בסיבוב הראשון.

העובדה שכמות הלוחמות קטנה להפליא, לא מנעה מהעולם להעריך את ההישג וראוזי נבחרה בסקר של ESPN לספורטאית הגדולה ביותר בהיסטוריה.  איפה קומאנצ'י והפליק-פלאקים המעודנים ואיפה ראוזי, עם הפה הגדול, הבלונד המסעיר והשרירים המטורפים.  גם ב־UFC, אולי ההתאחדות הספורטיבית המאצ'ואיסטית ביותר בעולם, הבינו שראוזי אטרקציה מספיק גדולה כדי להפוך אותה למקבלת השכר הגבוה ביותר שלהם. יותר מכל גבר. אבל הגברים כבר למדו להזהר ממנה עוד קודם: כשראוזי גילתה שהחבר שלה לשעבר צילם אותה בעירום ללא ידיעתה הדיאלוג ביניהם התפתח לסטירה מצלצלת, אגרוף ימני לפנים מלווה במכת וו שמאלית ללסת וברכיה לאף. ולא, זה לא החבר שהרביץ.

הנשימה שלי נעצרה כבר כשהחלו לפני כמה שבועות הפרומואים בתקשורת האמריקנית לקרב של ראוזי מול הולי הולם. מעולם לא ראיתי קידום כל כך מושקע ומאסיבי למשהו שקשור לספורט נשים. אפילו טניס, הענף היחיד שבו נשים מצליחות לעורר עניין לא פחות מגברים, לא הצליח לייצר כזה באזז סביב קרב אחד. הפרומואים בנו אתוס דרמטי־רומנטי של נשים חזקות: דמויותיהן של הולם וראוזי גולמו בתשדיר של שלוש דקות ע"י שתי ילדות ששיחקו את הספורטאיות בצעירותן כנשים שנולדו לתהילה. כל פריים נבחר בקפידה שהשאירה לי גוש דמעות בגרון ודילמה בלב: האם לעודד את ראוזי האלופה, או את הטוענת לכתר, שלמרות הכבוד שהיא זוכה לו בענף – כל ההימורים נגדה?

רונדה ראוזי (למטה) מובסת על ידי הולי הולם (למעלה) בקרב UFC האחרון | צילום: GettyImages
רונדה ראוזי (למטה) מובסת על ידי הולי הולם (למעלה) בקרב UFC האחרון | צילום: GettyImages

הולם, בת 34, צמחה בעולם גברי אפילו יותר משל ראוזי – באגרוף ובקיק-בוקסינג. היא הצליחה להגן על תארי האליפות שלה בענף 18 פעמים. גם היא מעולם לא הפסידה בזירת האוקטגון (שמונה צלעות) של ה־UFC. לקרב עם ראוזי היא התכוננה כמו התלמידה הטובה ביותר בכיתה: היא למדה את כל הטריקים והשטיקים של אלופת העולם. כשהגונג נשמע ראוזי נראתה לפתע כמו ספורטאית חובבת. היא רדפה במגושמות אחרי הולם בזירה לאורך הסיבוב הראשון, מפקירה את כל ההגנות הנחוצות מול מתאגרפת מיומנת. הולם חיכתה לה בכל פינה עם מכות מדויקות שהתיזו מהאף של ראוזי סילוני דם. הטקטיקה העלובה של ראוזי נמשכה בסיבוב השני ונעצרה סופית כשהולם הניפה את רגל ימין לבעיטה מדויקת להכאיב בראש.

הקרב הוכרע. הגונג צילצל. ראוזי שרועה מרוסקת על הקרשים. הולם ההמומה לקחה רגע להתעשת, הבינה את גודל ההישג ופרצה בבכי אדיר. אל תתחילו עכשיו עם ה"בוכה כי היא אישה", כי ראיתי גם מתאגרפים במשקל מאה קילו מייללים כמו תינוקות. נדמה היה לי שזיהיתי בדמעות של הולם לא רק הקלה ושמחה, אלא גם צער. היא הבינה ששהנצחון הזה אין לה  יותר יריבה, אבל גם לא רול־מודל.

ל־UFC מדובר במכה איומה. השקעה של מיליוני דולרים במוצרים הנלווים למותג "רונדה ראוזי" ירדה לטמיון. אבל עבור נשים בכלל וספורטאיות בפרט קרה בקרב הזה דבר נפלא: המלכה מתה, תחי המלכה החדשה. עוד שם נשי, הולי הולם, עושה כותרות. עוד אישה תהפוך עכשיו לאייקון עולמי של כוח, יכולת ונחישות. מעכשיו זה כבר לא ענף שיש בו שם אחד, שם של אחת, שמאפיל על כולם, אלא תחילתה של תחרות אמיתית. זה בדיוק מה שאנחנו צריכות.

שתי יממות לאחר ההפסד וראוזי סופסוף הגיבה, מפריכה את השמועות שהולם פגעה בבריאותה אנושות. בחשבון הטוויטר שלה היא הודתה לתומכיה והודיעה: "אני הולכת לקחת פסק זמן, אבל אני אחזור". תהיו בטוחות בזה.