כך תשרדי את חלוקת התעודות של הילדים

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

שנת לימודים נוספת מגיעה לקצה ומזכירה לנו שלכל סיום יש תעודה חדשה. כך תנחמו או תחזקו את הילד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הילדים שלנו גאונים ואנחנו נלך ונצעק את זה לכל מי שיעז לומר לנו אחרת. עד שזה מגיע לתעודות שלהם. כשהתעודות מגיעות, אנחנו פתאום נלחצות. נותנות לרשימת מספרים לערער לנו את הביטחון בילדים שלנו. ויותר גרוע, נותנות לזה לפעמים לחלחל גם אל הילדים המושלמים עצמם.

"את רובנו לימדו שציונים זה דבר נורא חשוב. זה מראה על השגיות וזה מראה על מי אתה", אומרת דליה אילת, מנחת הורים ומורה במדרשה במכון אדלר. "היום, יותר מתמיד, בגלל המעורבות הגבוהה שיש להורים בנעשה בכיתה – כשהילד נכשל, ההורים מרגישים שגם הם נכשלו כהורים".

כך תשרדי את עונת החתונות
כך תשרדי את קרני השמש
כך תשרדי את החום הלוהט

אז מה לעשות? האם אני יכולה להכין את עצמי עוד לפני שהתעודות מגיעות?

"הכי חשוב לא לראות את הילד כשלוחה שלי. אם תחושת הערך ההורי שלי היא במקום טוב, אז זה פחות ישפיע עליי. אם יש לי נקיפות מצפון על זה שאני כל הזמן בעבודה והוא נכשל בלימודים בגלל זה – אז אני מגיעה למקומות של פיצוי, של כעס, של אכזבה ממנו ומעצמי".

איך מומלץ להתייחס לתעודה?

"התפקיד של ההורה הוא לתמוך בילד בין אם הוא מצליח ובין אם הוא נכשל. לחזק אותו. לשאול אותו לדעתו על הציונים אבל לא להעביר ביקורת, לא להעניש על ציונים נמוכים. כדאי לנהל שיחה שתעזור לילד לרצות להתקדם. למצוא את הנקודות החזקות שלו ולהדגיש אותן בפניו. שימו לב מה התחומים והמקצועות שהילד אוהב, וחזקו את זה כי משם תבוא ההנאה ללמוד והילד יוכל לפתח הערכה עצמית טובה. אז גם אם אני חלשה במשהו אחר, אני שמה את זה בפרופורציות, אני מרגישה שיש דברים שבהם אני חזקה ודברים שבהם אני חלשה".

גם אם הוא אוהב ספרות ואין בזה עתיד?

"להורים יש 'מקצועות חשובים' ו'לא חשובים'. אבל צריך לשים לב שאם לי חשוב מתמטיקה ולו חשוב ספורט אז עדיף להקשיב לו ולהיות איתו. ולא להגיד 'ספורט זה לא מעניין', כי אז אנחנו מפספסים. אם הילד מגלה חוזקה במשהו, עודדו סביב זה. שם המקום לפתח שאפתנות, תחושת הצלחה, השקעה ותוצאה מספקת. ולא לזלזל בזה בגלל נחשבות כזו או אחרת".

איך להתמודד עם אכזבה של הילד מהציון?

"מותר להיות מאוכזב. אפשר להבין ואחר כך נוכל לגשת לעודד אותו על הדרך, על המאמץ, על המקומות הטובים שיש להאיר. אבל חשוב לזכור שלרגע אחד, מותר לו גם להישאר עם התסכול".

[interaction id="5933fe8abe3db6a6300afe4a"]