מיילי סיירוס על האש

מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages
מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages

נענוע הישבן, חריצת הלשון התמידית והתלבושות החשופות הופכות אותה למופע של וולגריות וקאמפ, אבל גם של התרסה ואומץ. ככה הופכת מיילי סיירוס, האישה הכי שנויה במחלוקת, לאייקון פמיניסטי

88 שיתופים | 132 צפיות

החודש, זמן קצר לאחר שסיפקה הרבה חומר לצקצוקי לשון כשהנחתה את טקס פרסי MTV בתלבושות שפוצצו את המוח לאמריקאי השמרן הממוצע, והצליחה להפתיע לטובה עם הופעות מרגשות ב"סאטרדיי נייט לייב" – תצא מיילי סיירוס לסיבוב הופעות עם להקת הפליימינג ליפס ואלבומה החדש. אחת ההופעות המתוכננות, לפחות על פי האינסטגרם הרשמי של הפליימינג ליפס, תהיה למטרות צילום קליפ, וכולם בה יהיו עירומים לחלוטין – הקהל, הלהקה ומיילי. עוד תרגיל למשיכת תשומת לב של ילדה עשירה? פרובוקציה זולה של אמנית פופ, שרוצה שכולם ידברו עליה? אם לשפוט לפי מכלול ההתנהגויות והציטוטים שלה, עבור סיירוס, העירום הוא כלי משחרר שמאותת שהבעלות על הגוף שלה נמצאת אך ורק בידיה. היא לא משתמשת בו כהזמנה להסתכל. להפך: היא משתמשת בו כהזמנה להצטרף אליה בפסטיבל אהבה עולמי שמזכיר לנו שכולנו דומים. נו, היפית. אבל לא כולם מיטיבים לקבל את המסר של סיירוס, שאין ספק שמועבר בצורה לא פשוטה לעיכול. בקיץ שעבר פרסמה הבלוגרית האמריקאית קים קלר מכתב פתוח לבתה בת העשרה שכותרתו: "בתי היקרה, תני למיילי סיירוס להוות עבורך שיעור לחיים". הפוסט, שהפך ויראלי בטירוף לאחר פרובוקצית התלבושות האחרונה בטקס MTV שזעזעה (שוב) את העולם עם מלתחה מינימלית על גבול הדמיונית, מכיל אזהרות של אם החוששת שבתה תהפוך לזנזונת נטולת רסן. בין השאר, היא מבטיחה לבתה שאם היא תתנהג כמו סיירוס, היא תדאג להדביק את פיה על מנת שלשונה לא תשתרבב "כמו כלבה מיוחמת". "זה מה שקורה למי שמבוגר אחראי מעולם לא אמר לה 'לא', הכריח אותה להחליף בגדים לפני שיצאה מהבית, או הפליק בישבנה כשהיא המרתה את פיו", כתבה האם. הדיונים ברשת השתוללו. מצד אחד הורים מודאגים הזדהו ושיתפו למרות המסר הבעייתי של להרים יד על ילדיהם, ומהצד השני פמיניסטיות מרחבי הגלובוס קראו לעולם להתבגר, לנטוש את זווית הראייה הגברית ולהבין שלפמיניזם יש גם תחת.

מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages
מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages

סיירוס אינה טיפשה. היא יודעת בדיוק כיצד היא נתפסת על ידי החברה, בעיקר על ידי הרוב האמריקאי השמרן והפוריטני, ויש לה תשובות מצוינות לשאלות שלהם. כשהתארחה לאחרונה בתוכניתו של ג'ימי קימל היא דיברה בנינוחות, ביטחון והמון הומור עצמי על הנטייה שלה לוותר על חלק עליון, וכשקימל שאל אותה מה אביה אומר כשהוא פותח את הטלוויזיה, היא ענתה: "אבא שלי קול עם זה, כלומר, אני מניחה שהוא היה מעדיף שאני לא אהיה עם הציצים בחוץ כל זמן, אבל הוא יעדיף שאני אהיה אדם טוב עם הציצים בחוץ, מאשר שאני אלבש חולצה ואהיה כלבה".

אישה ממין חדש

לסיירוס אין מה לדאוג בגזרת המצפון הממורק. היא טבעונית גאה ובשנה האחרונה הקימה ארגון ללא מטרות רווח בשם The Happy Hippie, שמטרתו לסייע לבני נוער במצוקה, בעיקר בני נוער חסרי בית ולהט"בים (לראשי התיבות האנגליים LGBT היא דואגת להוסיף גם Q – קוויר). בריאיון לגיליון אוקטובר של מגזין "אל" הבריטי אמרה שהיא פאנסקסואלית, ולא ביסקסואלית, כפי שנוטים להגדירה בתקשורת. התקשורת המיינסטרימית התגייסה מיד עם אינספור פוסטים וכתבות שמסבירות לקהל ההדיוטים מה זה בדיוק.  פאנסקסואליות היא הפתיחות להימשך מינית או רומנטית לכל המינים והמגדרים, כמו ג'נדרקווירים או טרנסג'נדרים. סיירוס אומרת בריאיון שהיא לא מזדהה עם ההגדרה המינית  של גבר או אישה ויכולה לאהוב כל אחד או אחת כל עוד "כולם בגיל חוקי". העובדה שהיא מסרבת להגדיר עצמה כאישה לפי התבניות המקובעות והנורמטיביות שכולנו נדחקות אליה – רק מחדדת את הסיבה שהיא הפכה לאייקון סקס ואפילו אייקון פמינסטי בקהילות המיניות הנזילה בעוד רוב הציבור נרתע, ונסער ממנה, אבל דווקא שמח לחבק את חברותיה בצמרת הפופ שחושפות גם הן את גופן (ביונסה, קייטי פרי ואפילו ריהאנה).

מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages
מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages

נענוע הישבן של סיירוס, חריצת הלשון התמידית שלה והתלבושות שהיא עוטה על עצמה לא מגרות מינית במובן שאליו התרגלנו. לא ולא. כל כולה מופע של וולגריות וקאמפ, שלא מתיישר אפילו בקצת לפי הסטנדרטים הגבריים של מה נחשב לסקסי עבור אישה. סיירוס משוחררת מהמבט הגברי, שהוא זה המשתקף גם דרך עיניהן של נשים השופטות אותה בחומרה כשהיא מערערת את התפיסה העצמית הקשיחה שלהן לגבי נשיות ראויה. כמו שקלר כותבת במכתב שלה לבתה: "כך לא מתנהגת ליידי בציבור".

לעין הבלתי מיומנת נראה כי סיירוס מנסה לייצר פרובוקציות זולות ושטחיות, אך מי שמקשיב לדבריה וקורא את ההסברים שלה על כל אחת מהפעולות שלה – יגלה שמאחוריהם עומדת אג'נדה קוהרנטית, העצמה (נשית אך לא רק) ורצון אמיתי וכן להוות השראה לצעירות וצעירים שהחברה מנסה לדחוף לתוך קופסאות שבסופו של יום מייצרות הפרעות אכילה, בעיות בדימוי העצמי, פגיעות עצמיות וכל שלל התסמינים שהם מנת חלקן של נערות צעירות, כמו גם נשים מבוגרות. אם סיירוס תצליח במשימתה, היא תגדל פה דור חדש של נשים חזקות ועצמאיות, שאולי סוף סוף יהפכו את העולם וישיגו שוויון מגדרי, לא רק עבור נשים אלא גם עבור גברים שאינם בהכרח מאצ'ואיסטים וכל מי שלא מגדיר עצמו לפי החלוקה הבינארית הזו.

מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages
מתוך טקס פרסי MTV האחרון | צילום: GettyImages

קים קלר צודקת בדבר אחד, סיירוס לא שמעה "לא" בחייה. היא ילדה עשירה ופריבילגית, שיכולה לעשות מה שהיא רוצה מבלי לשלם על כך מחיר גבוה מדי. אבל תודה לאל, כי אלמלא התנאים הסביבתיים האלה יתכן שהיא לא הייתה הופכת לאדם החזק, המרשים והייחודי שהיא והתקווה הבולטת ביותר בעולם התרבות הפופולרית עבור אנשים מסוגה – אלה שמייחלים למהפכה של אהבה, ולבת בדיוק כמו מיילי סיירוס.