מילת השנה 2017: פמיניזם

וזה גם בזכותה: גל גדות | צילום: GettyImages
וזה גם בזכותה: גל גדות | צילום: GettyImages

לא מפתיע אבל מאוד משמח: מילון מרים ובסטר בחר בפמיניזם למילת השנה 2017. בין היתר בזכות צעדת הנשים בוושינגטון, קמפיין METOO# ואפילו גל גדות בתור "וונדר וומן"

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

המילה "פמיניזם" שמשמעותה המקורית היא המונח הלטיני למילה 'אישה' הומצאה כבר במאה ה-14 אבל רק היום בסוף 2017 היא מקבלת את הכבוד הראוי לה, עם בחירתה למילת השנה של מילון מרים וובסטר הגדול והפופולרי בארה"ב.

כמדי שנה בוחרים אנשי המילון את מילות השנה, אלה שהיו המחופשות ביותר אבל גם כאלה שנושאות בחובן משמעויות חברתיות ופוליטיות ולמעשה מגדירות באמת את רוח השעה, ונדמה שאין מתאימה יותר מהמילה פמיניזם כדי לסכם את 2017, כפי שנטען בזמן האחרון בכמעט כל סיכום שנה, כולל זה שלנו כמובן.

הילרי קלינטון | צילום: Gettyimages
הילרי קלינטון | צילום: Gettyimages

 

בנימוקים להחלטה נכתב כי "המילה פמיניזם הייתה ברף העליון של החיפושים השנה. כאשר לאורך 2017 כולה היו שלל אירועים ודיווחים חדשותיים שהקפיצו אפילו עוד יותר".

קרנה של המילה עלה כבר מהשנייה הראשונה של 2017 עם המאבק הנשיאותי בארה"ב בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ. בעוד קלינטון עוררה שיח תקשורתי ששאל האם ייתכן שהיא חוטאת בפמיניזם לבן או פריבילגי, טראמפ מהצד השני שיחרר לעולם התבטאויות אנטי פמיניסטיות, שבראשן כמובן "Grab Them By the Puss".

בהמשך היו אלו צעדות הנשים, בוושינגטון בפרט אך גם בשאר ארה"ב, שעוררו את התהיה האם מדובר בצעדות פמיניסטיות ואיזה סוג של פמיניזם הוצג בהן בכלל. מאוחר יותר בשנה המילה קפצה שוב בחיפושים כאשר יועצת התקשורת של הנשיא טרמאפ, קליאן קונווי, הכריזה שהיא לא רואה את עצמה כפמינסטית.

"קשה לי לקרוא לעצמי פמיניסטית במובן הקלאסי של המילה" אמרה קונוויי "בגלל שנדמה שזה מושג מאוד אנטי-גברי ומאוד פרו-הפלות. ואני לא נגד גברים ולא בעד הפלות. יש פמיניזם אישי, אינדיבידואלי, בו כל אישה עושה את הבחירות שלה. אני רואה בעצמי תוצר של הבחירות שלי ולא קורבן של הנסיבות ובשבילי זה מה שפמיניזם בעצם אמור להיות". האמירה הזאת של קונווי זכתה ללא מעט תשואות בקרב הקהל האמריקאי אך במקביל גם שלחה לא מעט אנשים למילון.

גל גדות | צילום: Gettyimages
גל גדות | צילום: Gettyimages

 

גם עולם הבידור תרם לקפיצה של המילה בחיפושים, כאשר אנשי מרים ובסטר מציינים שני גורמים מרכזיים: הסדרה "סיפורה של שפחה" והסרט "וונדר וומן" בכיכובה של גל גדות.

וכמובן, אי אפשר שלא להזכיר את קמפיין METOO# שהיה בעל אפקט מרשים גם במובן הזה. מהמילון נמסר שמספר החיפושים הלך יד ביד עם כל חשיפה על תקיפה או הטרדה שנחשפה בתקשורת.

יש לציין כי המילה פמיניזם הייתה בעשירה הפותחת של מילות השנה כבר ב-2015, יחד עם לא מעט ממילות ה'איזם' האחרות (פשיזם, סוציאליזם, קפיטליזם). פטר סוקולובסקי, העורך הראשי של החברה, מסביר שלדעתו עד עכשיו השימוש במילה פמיניזם נעשה באופן כללי ורחב יותר, אך ב-2017 התהייה הפכה הרבה יותר ספציפית, כלומר אנשים ממש ניסו להבין מה זה אומר להיות בפועל פמיניסטית או פמיניסט וזה לדעתו מה שהופך אותה למילת השנה.

ואם אתן תוהות, עדיין, מה זה בכלל פמיניזם אנשי המילון מסכמים ואומרים כי מדובר ב"תיאוריה של שיווין בין המינים מבחינה פוליטית, כלכלית וחברתית שגוררת פעילות מאורגנת בעד ולמען זכויות נשים". עכשיו רק נשאר להפוך את הפרקטיקה גם למציאות.