כך תשרדי את פיטורי הקיץ

צילום מסך מתוך הסדרה "משפחת סימפסון"
צילום מסך מתוך הסדרה "משפחת סימפסון"

עבור מורי הקבלן כל יולי מביא איתו אי ודאות תעסוקתית ומאבק חדש מלבד החום הלוהט. אלפי מורים מאמינים שהדרך לשרוד את האבטלה העונתית מתחילה בהתאגדות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בשביל רוב ההורים כמה ימי חופש ביולי־אוגוסט יכולים להקל על החיים ועל הטיפול בילדים המשועממים. בשביל מי שנמצאים עם הילדים בשאר ימות השנה, לעומת זאת, חופשת הקיץ מביאה איתה מצוקה מסוג אחר. 26 אלף מורות ומורי הקבלן בישראל חווים במשך חודשי הקיץ רכבת הרים של חוסר יציבות כלכלית, חרדה וכתף קרה מצד המערכת.

מורי הקבלן מתמודדים כמעט בכל סוף שנת לימודים עם פיטורים ולא יודעים אם יועסקו שוב בשנה הבאה, ואם כן מתי בדיוק יתחילו לעבוד. הם מועסקים דרך חברות חיצוניות שזכו במכרז של משרד החינוך. לעומתם, מורים המועסקים ישירות על ידי משרד החינוך בהסכם קיבוצי מקבלים משכורת גם במהלך החופשה השנתית וזוכים ליציבות תעסוקתית מכיוון שהם יודעים מתי ישובו ללמד והיכן.

כך תשרדי את עונת ההופעות
כך תשרדי את החום הלוהט
כך תשרדי רומן של קיץ

 

איך מורי הקבלן שורדים את הקיץ? התשובה היא, בדרך כלל, לבד. "יש כאלה שחותמים אבטלה, אבל אז ביטוח לאומי מוצצים את הדם עם מיליון אישורים עד שאת רואה את הכסף", אומרת המורה אילנה יוחננוב. "אחרים מחפשים עבודה אחרת, ואז זה מגביל את היכולת שלהם ללמד כששנת הלימודים מתחילה. זה מאוד מתסכל".

יוחננוב היא מורה למקצועות המלל (ספרות, תנ"ך ואזרחות) וגם מורה לחינוך מיוחד. מזה 15 שנה היא מועסקת על ידי תוכנית "שלבים", השולחת מורים לבתי תלמידים שלא מסוגלים להגיע לבית הספר לתקופות ארוכות. מטרה נעלה, ללא ספק, עד שמגיעים לשלב התשלום. מורי "שלבים" מועסקים דרך חברת "קדימה מדע", חברה ציבורית שבין מממניה משרד החינוך ותורמים אחרים. מכיוון שבאופן פורמלי משרד החינוך איננו המעסיק הרשמי, הוא מתעלם ממצוקת המורים בעת פיטורי הקיץ.

"בכל קיץ מפסיקים ללמד ולא מקבלים כסף", אומרת יוחננוב. "הם קוראים לזה 'חופשה ללא תשלום', אבל בפועל מדובר בפיטורים, ואת לא יודעת אם תחזרי אחרי הקיץ, ומתי בדיוק תתחילי לעבוד". הפתרונות שהוצעו עד כה לא באמת עוזרים למצבם. "בשנתיים האחרונות אמנם מאפשרים לנו ללמד עד 31 ביולי אבל זה לא עוזר באמת – התלמידים לא רוצים ללמוד ואני משתכרת רק על פי מה שלימדתי", מסבירה יוחננוב. "בפועל, הם משאירים אותך במערכת למקרה שיצטרכו אותך, אבל לא מבטיחים עבודה. זו מערכת יחסים חד צדדית. אני פנויה למערכת אבל המערכת לא מבטיחה לי כלום".

אחרי יותר מדי חופשות ללא תשלום יוחננוב החליטה להפסיק לשתוק. בשנה האחרונה התאגדה יחד עם 450 מהקולגות שלה לוועד עובדי שלבים, שמנהל כעת סכסוך מקצועי עם קדימה מדע דרך ארגון כוח לעובדים ועומד בפני שביתת אזהרה של יום אחד. מורי שלבים הם לא הראשונים להילחם בתנאי העסקתם, הם שואבים השראה למאבק ממורי היל״ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה), שמאבקם הצליח להביא להסכם תקדימי. במסגרת ההסכם כשני שליש מהמורים בתוכנית יקבלו שכר גלובלי שיכלול את החופשות השנתיות, אך השאר עדיין משתכרים על פי שעות הוראה. "בהיל"ה מדובר בכ־2,000 מורים שהתאגדו והגיעו להישג, ואנחנו עדיין במו"מ לגבי ההמשך", אומר יניב בר אילן, דובר המאבק מטעם כוח לעובדים. "התאגדות היא הדרך היחידה להתמודד עם העניין הזה. מבחינה חוקית אין למפוטרי הקיץ מה לעשות אלא במסגרת הסכם חדש שיושג".

שני המאבקים המנוהלים על ידי ארגון כוח לעובדים אמנם תולים את האשמה בחברות הקבלניות, אבל גם משרד החינוך אינו יכול להתגאות בהתנהלותו וזו אינה מטואטאת מתחת לשטיח. "משרד החינוך הוא המשרד עם התקציב השני הכי גבוה במדינה ובכל זאת הוא מצא את הדרך הזו לומר ל־13 אחוז מהמורים בישראל 'אתם לא מורים שלנו'", אומר בר אילן, "מדובר במורים לכל דבר, עם תעודות הוראה וכל ההכשרות הרלוונטיות, שמשרד החינוך מגדיר להם את התכנים. זה מאוד מקומם".

הדרך ארוכה עבור מורי הקבלן, אבל מלחמתם יצאה לדרך. "הרבה מורים מפחדים להתאגד או שהם מבודדים, כל אחד עובד לבדו ואין אווירה של סולידריות קבוצתית", אומר בר אילן, "אבל אפשר לשנות את זה". "אני מכירה הרבה מורים במצב דומה", מוסיפה יוחננוב, ״ולכולם העצה שלי דומה – תתאגדו. זו הדרך היחידה להזיז כאן משהו".

תגובת משרד החינוך: "השימוש במונח 'מורי קבלן' הוא שימוש שגוי ומטעה, שכן מורי העל יסודי בכללם אינם עובדי מדינה אלא מועסקים על ידי בעלויות. המשרד מכיר בכך שמורי התוכניות השונות שמופעלות למען תלמידים מנותקים או למען תלמידים חולים, זכאים לביטחון תעסוקתי״.

תגובת קדימה מדע: ״אנו נמצאים בעיצומו של משא ומתן עם ועד המורים, שבמהלכו איים הוועד שלוש פעמים בשביתה, חרף ההשלכות הקשות על הילדים החולים, ונדחה פעם אחר פעם על ידי בית המשפט שקיבל את עמדת קדימה מדע כי המורים דוחים שוב ושוב את הצעותיו הנדיבות".