האם פייסבוק מחקה את קבוצת "סופרגירלז זה אופי"?

הלוגו של אחת מקהילות הנשים הכי גדולות ברשת: "סופרגירל זה אופי"
הלוגו של אחת מקהילות הנשים הכי גדולות ברשת: "סופרגירל זה אופי"

87 אלף חברות הפכו את קבוצת הפייסבוק "Supergirls זה אופי" לאחת מקהילות הנשים הגדולות בארץ. אתמול היא נעלמה לחלוטין למשך כמה שעות מהרשת החברתית. באג זמני או עוד מקרה של מכירת תוכן שיווקי אסור כפי שקרה ב"סטטוסים מצייצים"?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עם קרוב לשמונים אלף חברות הפכה קבוצת הפייסבוק "סופרגירלז זה אופי" לאחת מקהילות הנשים הכי גדולות בארץ. לכן הייתה זו הפתעה גמורה כשאתמול (שלישי) היא פשוט נעלמה מעל דפי הפייסבוק בלי שום הזהרה או התרעה מראש.

מריה גרין פוברצ'יק, מי שהקימה את הקבוצה שכבר הפכה לתופעה, גילתה אתמול שהיא לא גיברת על כמו שהיא חושבת, כאשר זירת הרשת התוססת שייסדה והייתה מקום להמלצות על שמן קוקוס, חפירות על הבעלול, אך גם מקום מרכזי להעצמת נשים, הרצאות ואירועים פשוט נעלמה כליל מעל האדמה, כלומר – הפייסבוק.

הכל התחיל בשעות הבוקר כאשר גרין פוברצ'יק העלתה הודעה הן בעמוד האישי שלה והן בעמוד העסקי שתומך בקבוצה והודיעה על היעלמות הקבוצה תוך כדי שהיא מרגיעה שמדובר בתקלה בלבד, ואף הוסיפה שהיא זמנית: "סופריות יקרות! אל דאגה, אנחנו כאן אבל יש באג זמני בפייסבוק ולכן אתן לא מצליחות למצוא את הקבוצה. אנחנו על זה ומקוות לעדכן בקרוב שהכל חזר למקומו".

עם התקדמות היום נראה שמדובר ביותר מתקלה זמנית. גרין פוברצ'יק העלתה הודעה נוספת בה כתבה: "היום בבוקר קמנו לגילוי שהקבוצה נעלמה מפייסבוק. כן, גם אני הייתי בשוק. חשוב לנו לעדכן שאנחנו נמצאות בקשר עם צוות פייסבוק בישראל, שעוזר לנו להבין ולפצח את התעלומה".

בשיחת טלפון עם מגזין "את" נשמעה גרין פוברצ'יק עצבנית וכעוסה במיוחד וטענה" אני לא יודעת מה קרה. אנחנו עכשיו בתקשורת מול פייסבוק ישראל ומחכים לתשובה" והכחישה שהדבר קשור לתוכן שיווקי שהכניסה לקבוצה.

לשאלתנו אם יכול להיות שמדובר במקרה כמו בעמוד "סטטוסים מצייצים" היא ענתה: "סטטוסים מציצים זה מקרה בפני עצמו ואנחנו לא הקבוצה היחידה שנעלמה היום מהפייסבוק" אך לא יכלה למנות שמות של קבוצות נוספות שנעלמו. בשעה ארבע אחר הצהריים חזרה הקבוצה לאוויר ושלל סופריות יכלו שוב לנשום לרווחה.

תגובתה היחידה של פייסבוק ישראל לנושא הייתה: "העניין בבדיקה".

המנהלות של הקבוצה: גרין פוברצ'יק (מימין) ורעות ראובני | צלם: אסף רביבו
המנהלות של הקבוצה: גרין פוברצ'יק (מימין) ורעות ראובני | צלם: אסף רביבו

לפני כשנה סיפרה לנו גרין פוברצ'יק יחד עם האדמינית רעות ראובני (שמאז כבר הפסיקה לפרוש מניהול הקבוצה) על התהליך בו "סופרגירלז זה אופי" הפכה מעוד קבוצת פייסבוק לקהילה של ממש, יש כאלה שיגידו אפילו "כת" בניהולה של הגורו גרין פוברצ'יק. "מי שמבקרים אותנו זה קמצוץ. יש כאלה שאומרות שסופרגירלז זה סחי, אבל בסוף הן אלה שהופכות למשתתפות הכי פעילות. זו לא כת ואני לא גורו. המקום שלי כחברה בקבוצה כמעט ולא מורגש. אני מעדיפה להיות קצת מאחורה בשיח, להתבונן על כולן מרחוק ולהתערב רק כשצריך".

כמעט מאז יום הקמתה נמתחה ביקורת על הקבוצה ועל השימוש המסחרי שנעשה בה, בגלוי או שלא. פרסומים מסחריים אסורים בקבוצה אבל ראובני וגרין פוברצ'יק החלו לרתום חברות מסחריות כדי להעניק חסות לאירועים של סופרגירלז, כמו למשל ליום הולדת שנה של הקבוצה. חגיגה מתוקשרת שאליה הגיעו 550 נשים ששילמו על כרטיס. העלות, אמרו אז המנהלות, הייתה לכיסוי ההוצאות, וכשהשאלה האם הן מתכננות לעשות עוד כסף עלתה הן היו זהירות במיוחד בתשבותן. "אי אפשר לדעת מה יהיה", אמרה גרין פוברצ'יק "זה עובד הכי נכון וטוב כשזה ככה ולא מונע מלכתחילה מאינטרסים כלכליים. באנו ממקום של רגש ונתינה".

מריה גרין פוברצ׳יק | צילום: רונית כהן ונועה מגר
מריה גרין פוברצ׳יק | צילום: רונית כהן ונועה מגר