"רון" היא הסדרה שאתן חייבות לראות

ענת: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים TRES, מעיל bellerose בנומרו 13; רון: חולצהHOLYLAND CIVILIANS, מכנסיים ומעיל Samsøe & Samsøe בנומרו 13 |  צילום: דנה וקסלר
ענת: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים TRES, מעיל bellerose בנומרו 13; רון: חולצהHOLYLAND CIVILIANS, מכנסיים ומעיל Samsøe & Samsøe בנומרו 13 | צילום: דנה וקסלר

אחרי שכל קטע ממנה הפך לפצצת לייקים, כולל הסצנה בה אימא טרייה מסבירה שהתינוק שלה הוא "מוצץ זין קטן שהרס לה את החיים" - "רון" מסתמנת כסדרה הטובה של החורף. איך הפכה תוכנית על לוזר נצחי, רווק מובטל בן 37 מחולון, לדבר הכי פמיניסטי על המסך? פגשנו את היוצרים רון פלדמן וענת אורן לשיחה של מנצחים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

במהלך הריאיון עם ענת אורן ורון פלדמן, נכנס לבית הקפה גיל שוחט, המנצח, הוא ניגש אל השניים ומספר להם כמה הוא אוהב את "רון", הסדרה שהם יצרו, כתבו (יחד עם התסריטאי אלעזר מאק) וגם מככבים בה. "מעריץ שקט" הוא קורא לעצמו. "רון" לעומת זאת, כבר הספיקה לחולל לא מעט רעש, בעיקר בזכות שלל סצנות ממנה שהפכו לוויראליות בפייסבוק למרות שאין בהן אודישן שירה מרגש, דבר ייחודי בישראל.

במרכז "רון", עומד גבר בן 37, בלי קריירה ובלי זוגיות. אתן יכולות לקרוא לו לוזר, או שאתן יכולות פשוט להתאהב באחת הדמויות הכי טובות שהיו על המסך בזמן האחרון. "כשהגענו לפגישה ב־yes הם אמרו לנו 'אנחנו אוהבים את הלוזר הזה, אבל איך זה סדרה?'", מתאר פלדמן, שמתאמץ במופגן להתרחק מדמות המפסידן הנצחי־אך־חביב, "הם כל הזמן דיברו על הדמות ואמרו 'איזה לוזר', אני מבין שהם הקצינו אבל פשוט, את יודעת, אני ישבתי שם ממש מולם". למרבה השמחה רון הוא ממש לא הלוזר היחיד בסדרה שכוללת נבחרת שחקני משנה אדירה, בהם ניצה שאול ושלום שמואלוב, המגלמים את הוריו של רון ומוצגים כמי שלא יודעים להתמודד עם הבן שלהם ועם אפליקציית וואטסאפ, במידה שווה. אורן (30), מגלמת כצפוי, או שלא, את ענת – הידידה הטובה שלאורך הסדרה הופכת לבת הזוג. כמו פלדמן, גם במקרה שלה לא ברור אם היא משחקת את עצמה או לא.

ענת: חצאית וחולצה HOLYLAND CIVILIANS, נעליים TOMS צמידי גומי Calderona; רון: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים אמריקן איגל, נעליים ריבוק | צילום: דנה וקסלר
ענת: חצאית וחולצה HOLYLAND CIVILIANS, נעליים TOMS צמידי גומי Calderona; רון: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים אמריקן איגל, נעליים ריבוק | צילום: דנה וקסלר

 

הגבר החדש

גם אם עוד לא ראיתן את "רון" רוב הסיכויים שנתקלתן בפייסבוק באחד הקטעים מהסדרה. למשל, זה שבו רון ואורי (בגילומו של אורי ברד המעולה) מגיעים לבקר את חברתם כרמית רגע אחרי שילדה כדי לראות את הרך הנולד. רך? יותר כמו "מוצץ זין קטן, זבל שהרס לי את החיים", כפי שמתארת כרמית עצמה במונולוג חסר מעצורים ששם מראה מול כל פרסומת שאי פעם ראיתן למטרנה.

גם תיאור הלידה שלה הוא לא מהסוג שרואים בברושור לחדר לידה טבעי, עם תיאורים של חירבונים תוך כדי לידה ואת הטראומה שבה הרופא יושב על הבטן, האחות תופסת את הרגליים בכוח ו"כולם דוחפים לי ידיים לכוס". הקטע כבר זכה לכמעט חצי מיליון צפיות וגרר שלל תגובות שנעות על ציר רחב שמתחיל ב"מזדהה בטירוף, איזה כיף שמישהו סוף כל סוף אומר את זה" לבין "איך אתם מעיזים לדבר ככה על הדבר הכי קדוש וקסום בעולם?".

"אני הייתי אצל כרמית שהיא באמת חברה שלי מהחיים והיא פשוט הוציאה את המונולוג הזה באופן טבעי", מספר פלדמן, "כשצילמנו ידענו שזה קצת קיצוני אבל לא חשבנו שזה יגרור כזה דיון. לא ניסינו לייצג משהו אלא פשוט להראות את הסיפור הספציפי של כרמית. אגב, היום היא אוהבת את הילד ומחוברת אליו והכול טוב, כן?".

סצנה נוספת מתוך הסדרה שהפכה לפצצת לייקים היא הסצנה שבה ענת מנסה להסביר לחבר של רון, הנמנה על זן גברי ה"למה אתן חייבות להפוך כל דבר להטרדה מינית?", מה זה באמת להיות אישה, כולל הגבר שמתחכך בך באוטובוס וארבעת בני ה־18 שעוקבים אחרייך בלילה וגורמים לך להיכנס לבניין שהוא בכלל לא הבית שלך רק כדי שתוכלי לחכות בשקט שילכו כבר. למרבה האירוניה הקטע הזה הורד על ידי פייסבוק. "היו לו כבר מאות אלפי צפיות אבל מישהו הגיש תלונה לפייסבוק בגלל שהיה שם קטע שבו רואים ברקע כמה גברים שצופים בפורנו. אז תצטרכו לצפות בסדרה" מספר פלדמן.

ענת: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים TRES; רון: חולצה HOLYLAND CIVILIANS, מכנסיים Samsøe & Samsøe בנומרו 13 | צילום: דנה וקסלר
ענת: חולצה Mews by Gal Shenfeld, מכנסיים TRES; רון: חולצה HOLYLAND CIVILIANS, מכנסיים Samsøe & Samsøe בנומרו 13 | צילום: דנה וקסלר

 

במרכז "רון" עומד גבר אבל שני הקטעים שתפסו הכי חזק ברשת היו כאלה ששיקפו חוויות נשיות. הסדרה מצליחה לעורר הזדהות אצל נשים אפילו אם במציאות הן היו סולדות מדמות הלוזר הכרוני שרון מגלם.

פלדמן: "כן, כי עכשיו הן לא צריכות לפחד שהוא ינסה לעלות אליהן הביתה. סתם, זה לא הקטע של נשים או גברים אלא א־נשים שמרגישים שמדברים אליהם בגובה העיניים".

אורן: "כשאנחנו כותבים אין לנו כל כך חשיבה של גברים או נשים. המונולוג של כרמית על ההיריון היה יכול לצאת אנטי פמיניסטי או לועג לה באותה מידה. זה לא עניין של מגדרים, סדרה עם דמויות עגולות ומורכבות היא פשוט סדרה יותר טובה ואז הכול גם יוצא שוויוני".

ענת, אותך דווקא תופסים פחות כלוזרית, יותר כ'בחורה מצחיקה', בדגש על ה'בחורה'. את מרגישה שאנשים עדיין מופתעים מזה שבחורה יכולה להיות מצחיקה?

אורן: "כן, אומרים לי שאני בחורה מצחיקה אבל אני שומעת את המחמאה בזה. אני לא שמה לב. אני גדלתי בערד ובערד אין אשכנזים, אין מזרחים, יש פשוט קבוצת אנשים שתקועים שם. זה מקום שכוח אל עם הרבה פחות הגדרות ואז פתאום כאן במרכז יש הרבה יותר 'מי אתה, מה אתה, למה אתה שייך', כל הדברים שקשורים למגדר. אם מישהו נגיד אומר לי שאני חמודה אני לא שמה לב שזה מקטין אותי. אני באה רגיל, באה כבן אדם, אולי יש לי משהו קצת אוטיסטי".

הסצנה הפופולרית מתוך הסדרה שבה כרמית מספרת על הקשיים בלידה ואחריה | צילום מסך מתוך "רון"
הסצנה הפופולרית מתוך הסדרה שבה כרמית מספרת על הקשיים בלידה ואחריה | צילום מסך מתוך "רון"

 

החופש להיות לוזר

אם לא מחשיבים את תולדות חייו של פלדמן, הגלגול הראשון של "רון" היה בפרויקט הגמר שלו במכללת ספיר, שם הוא ואורן למדו והכירו. הפרויקט זכה לתמיכת מודי בר און, ובפרס בפסטיבל קולנוע דרום של מכללת ספיר, והשניים נחתו במשרדי yes היישר מהלימודים.

אורן: "ראיתי אותו עושה מערכונים כאלה מצחיקים ואז הבנתי שזה מי שאני רוצה לעבוד איתו, אז חיזרתי אחריו".

"הלכתי ללמוד בגיל 29 שנחשב קצת מאוחר", מנסה פלדמן לספק הסבר לקסם סביב הלידה של "רון". "באותה תקופה החיים שלי היו בתוך חור שחור. גרתי בדירה של סבתא שלי, אני עדיין גר שם אבל אז זה היה עם כל הבגדים שלה מסביב כי היא עוד הייתה בחיים. ישבתי על הספה ולא ידעתי מה לעשות עם החיים שלי בדיוק כמו ב'רון'. ואז אח שלי אמר לי 'לך ללמוד טלוויזיה בספיר'. כולם סביבי היו בני 23 אבל הרגשתי נוח לידם. נראה לי שאם הייתי הולך ללמוד בגיל צעיר יותר הסדרה 'רון' לא הייתה".

רון הוא דמות יוצאת דופן בטלוויזיה הישראלית, הוא פסיבי, נסחף.

פלדמן: "נכון. הוא נסחף, הוא לא מכוון מטרה, הוא פשוט מכוון חיים. אין לו את היעד הזה. הוא בסך הכול בן אדם טוב, כן? עושה את מה שצריך לעשות, לא איזה אפס, אבל בגלל שהוא גבר בן 37 בלי קריירה או זוגיות הוא לוזר. כלומר, החברה אומרת לו שהוא לוזר. מצד שני יש לו את החופש הזה. עוזבים אותו בשקט. אם הוא היה אישה אולי היו מרחמים עליו יותר כי אישה בת 37 במצב הזה זה ישר 'מה קורה איתך? למה את לא נשואה? מה יהיה איתך?'".

משווים את רון לדמות של לואי סי.קיי בסדרה "לואי", שניהם לוזרים פסיביים ואיטיים, אבל לנשים אין עדיין את הפריווילגיה להיות כאלה לוזריות. אפילו איימי שומר או ליז למון מ"רוק 30" הן כוכבות הוליוודיות יפהפיות, חריפות ומצחיקות בטירוף.

פלדמן: "כי גברים הם זן נחות. סתם, יותר קל לצחוק על גברים. גם בגלל שאנחנו כביכול הפטריארכיה ואלה ששולטים, זה שם אותנו במקום שממנו הגיוני יותר שהלוזריות תצא החוצה והיא תיהיה מצחיקה יותר. בדמויות נשיות זה אחרת, ההגדרה של אישה לוזרית היא שונה מההגדרה של גבר לוזר".

אורן: "אני בכלל לא חושבת שרון הוא לוזר. הוא מצליח להגיע למלא מקומות, למלא אנשים, חווה מלא חוויות. הדמות שלו היא יותר פסיבית והדמות של ענת יותר אקטיבית פשוט כי חייבים ליצור קצת קונפליקטים, לא בגלל שאי אפשר לעשות אישה לוזרית. ליז למון מ'רוק 30' למשל היא באמת לוזרית, יש לה קריירה אבל חוץ מזה באמת אין לה כלום. גם האנה הורבת', הדמות של לנה דנהאם מ'בנות', היא סוג של לוזרית".

בדיוק. בפועל האנה הורבת' היא לוזרית שחיה על חשבון ההורים שלה אבל היא ממש לא תופסת את עצמה ככה, היא חושבת שהיא קולו של דור. אז אולי במקום "לואי" יותר נכון להשוות את רון ל"בנות". אתה מרגיש שאתה מייצג קול של דור?

פלדמן: "אני לא חושב שזה קשור לדור, אלא למצב מסוים. הדבר הזה שאין משמעות, האבסורד של היום יום. ניגשים אלי ילדים בני 10 ואנשים בני 70 באותה התרגשות והתלהבות והם כולם מתחברים לסדרה כי הם מרגישים שמראים להם משהו בגובה העיניים. בכל הסדרות יש לגיבור אמביציה, אבל מה עם כל האנשים האלה שקמים בבוקר ואין להם אמביציה? הם רוצים שיהיה להם טוב אבל הם מבולבלים ולא יודעים מה הם אמורים לעשות ואיפה זה המקום הזה שהם אמורים להיות בו. והם לא רוצים ללכת בתלם. מה איתם? אז אני הרגשתי שאני רוצה לעשות סדרה על מישהו כזה, שאין לו את כל הדבר הזה של תוכניות ולעבוד ולהשיג. לא, הוא בסך הכול מנסה לחיות את חייו והחיים אבסורדיים. הסדרה היא לא עליו, אלא על העולם. על איך מתייחסים לאנשים ברחוב ועל איך זקנים עפים באוטובוס ולאף אחד לא אכפת".

אפרופו זקנים, יש לא מעט נשים זקנות שלרוב מוצגות על המסך כקריקטורה. בפרק אחד רון פוגש חברה של סבתא שלו והיא מתאבדת, בפרק אחר הוא קונה אוטו מאישה קשישה ומגלה שבשבילה למכור את האוטו זה בעצם להיפרד מהחיים.

פלדמן: "באמת קניתי אוטו ממישהי זקנה והיא סיפרה לי שזה האוטו האחרון שלה ומאוד התרגשתי. אנחנו מנסים להראות דמויות שלא רואים בדרך כלל, כי זה מה שמעניין אותנו. הרעיון הוא לא לצחוק על מישהו אלא על מצב, על אבסורד. בסיפורים שלנו דמות יכולה להיות מגוחכת אבל הצופה עדיין אמור להיות אמפתי כלפיה. ובלי קשר, אני מאוד אוהב אנשים זקנים. הם כמו מכונת זמן. זה הרי בן אדם שהיה במלחמה ההיא עם העולם והנאצים, והוא פה עכשיו והחברה מסתכלת עליו כמו ערמה של סמרטוטים".

ענת: חולצה muslin brothers, ז'קט holyland civilians, מכנסיים TRES, נעליים TOMS; רון: חולצה Harris Wilson לנומרו 13, מכנסיים holyland civilians, נעליים reebokגרביים אוסף פרטי | צילום: דנה וקסלר
ענת: חולצה muslin brothers, ז'קט holyland civilians, מכנסיים TRES, נעליים TOMS; רון: חולצה Harris Wilson לנומרו 13, מכנסיים holyland civilians, נעליים reebok
גרביים אוסף פרטי | צילום: דנה וקסלר

 

חיים בשוליים

למרות ש"רון" היא סדרה שמתכתבת עם מה שקורה בעולם ברשתות כמו HBO ונטפליקס, היא מצליחה לתאר את החוויה היומיומית הכול ישראלית.

רון מאוד בודד ולא מתבייש בזה, הוא צולל לתוך סצנת הדייטינג התל אביבית, למרות שהוא לא גר בתל אביב אלא בחולון. שם גם אתה גר.

פלדמן: "נכון. הרעיון היה להראות שגרה של מישהו שלא גר בתל אביב, באותה מידה זאת הייתה יכולה להיות כל עיר בישראל. רחובות, כפר סבא, אשדוד".

אבל כל הדייטים של רון מתקיימים בעיר הגדולה תל אביב. למה, אין רווקות בחולון?

פלדמן: "לא יודע, כי כולם בתל אביב, לא? גם יש משהו בתל אביבים שמבחינתם חולון היא כמו רמלה או בני ברק. מה זה המקומות האלה? אבל הם ממש פה. בחולון יש הרבה מוזיאונים, היא גם עיר הילדים, יש בה זקנים, יש בה פסלים של ינשופים בכל מקום. כשאתה במרכז אתה אומר איזו מילה וישר אומרים לך, ׳מה? מי אומר את המילה הזאת עדיין? מה? פייסל? אתה עדיין משתמש בפייסל? וואי, בן אדם, אתה מחוק. מה אתה סחי?׳ היום להגיד את המילה הזאת, מחר ללבוש את זה. כל הקטע של טרנדים מגוחך בעיניי. מי קובע את הדברים האלה? מי זה הבן אדם הזה ואיפה החדר שהוא גדל בו ומי ההורים שלו?".

רון מנסה לברוח מאותו מרכז מצומצם בסוף העונה. אחרי שהוא וענת נפרדים הוא בורח למדבר. בדרך הוא מתחיל לדבר עם מישהי ברכבת, ממש לדבר, בלי אפליקציות בכלל. אבל בסוף הטיול מסתבר שהיא בכלל לסבית וכל מה שיש לרון לעשות זה להביט בכוכבים ואולי לחייך לעצמו.

אז מה בעצם המסר – אופטימי או פסימי?

פלדמן: "החיים לא מסתדרים והיא לסבית אבל זה לא דווקא, אלא פשוט כי אלה החיים שלה. זה שעשית דרך לא אומר שאתה הולך לקבל פרס. עצם המעשה הוא העניין. רצינו להעביר את רון תהליך התבגרות – להיות חלק ממשהו, להיות יותר אקטיבי, להרגיש שהוא לאט לאט נפתח לדברים. זה העניין, לא ההישגים. גם מה אני אתן לו? את העבודה המוצלחת או את האישה שהוא רוצה ואז מה? הוא אולי לא השיג משהו אבל הוא יצא מהפסיביות, לרגע. הוא עשה משהו שהוא לא עושה בדרך כלל, השקיע במשהו. הבחורה מהרכבת כן קיבלה אותו באופן חיובי למרות שהפנטזיה לא תתגשם והם לא יהיו ביחד. אבל זה מה שקורה בדרך כלל – הפנטזיה לא מתגשמת".

אורן: "אפילו אם הם היו יחד והפנטזיה כן הייתה מתגשמת, בסוף הם בטח היו רבים על לשטוף כלים או להוציא את הפח".

לרון שבטלווזיה הדברים אולי לא תמיד מסתדרים, גם לא עם ענת, אבל לפלדמן ואורן העלילה דווקא מתפתחת באופן יוצא מהכלל. אחרי שתי עונות מוצלחות הם כותבים את העונה הבאה ובין לבין, זוכים למחמאות.

חשבתם ש״רון״ תהפוך לכזאת הצלחה דווקא בעונה השנייה?

פלדמן: "טוב, זה נחמד. אחרי העונה הראשונה לא היו לי ציפיות, הסדרה לא התפוצצה אז אמרתי אוקיי, תצא עוד עונה ומי שאוהב ימשיך לאהוב. אבל עם הקטעים שיצאו לפייסבוק, פתאום נוצר משהו ומדברים על "רון". זאת כנראה דרכה של הסדרה, אני פשוט שמח שהיא הגיעה לאנשים. שהם ניגשים אלי ברחוב והם מתרגשים, לא מזה שהם ראו מישהו מהטלוויזיה אלא באמת מהתוכן, ממה ש'רון' גרמה להם להרגיש".

אורן: "גם הקהל שלנו מאוד נחמד עם ראש פתוח. אף פעם לא ניגש אלי בן אדם לא נחמד".

ומה הלאה?

אורן: "עכשיו זו תקופה של הרהורים".

 

צילום דנה וקסלר
סטיילינג ירדן מזרחי
איפור ושיער נועה אלפנדרי