תוכנית הבוקר ביקשה מהצופות: שתפי אותנו בהטרדה המינית שעברת ואולי תזכי בפרס

בזמן שברשת עוד ועוד נשים אמיצות חושפות שגם הן עברו הטרדה מינית תחת ההאשטאג #גםאני - בתוכנית הבוקר של פאולה וליאון רוזנברג ביקשו מהצופות "כתבו לנו האם גם אתן עברתן הטרדה ואולי תזכו בכרטיס להופעה". פורום "מקדמות שווין מגדרי": הטרדה מינית זה לא פרס. מקשת נמסר: מדובר בטעות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בזמן שבהוליווד פרשת הארווי ויינשטיין פתחה תיבת פנדורה – גם אצלנו עוד ועוד נשים אמיצות מודות "גם אני הוטרדתי מינית".
תחת ההאטשאג #גםאני הרשת מוצפת בימים האחרונים בסיפורים של נשים שמטרתן אחת – להראות עד כמה מדובר במציאות בלתי אפשרית. בין הנשים ששיתפו את הסיפור האישי שלהן נועה תשבי, מעין קרת ועוד.

גם בתוכנית הבוקר של פאולה וליאון רוזנברג בקשת ניסו לקדם ולעודד את המחאה אבל לא בדרך שהייתן מצפות. כשעל המסך הופיעה הכתובית הבאה: "היכנסו לדף הפייסבוק של פאולה וליאון. כתבו לנו האם גם אתם עברתם הטרדה מינית – ותוכלו לזכות בכרטיס זוגי להופעה של דנה ברגר מאחרת את ימרי קפלן וחמי רודנר"

כצפוי, השקופית הפכה לוויראלית ברשת. בין היתר שיתף אותה אושיית הפייסבוק יבגני זרובינסקי ותוך זמן קצר היא זכתה לשלל תגובות כמו "מרתיח!", "למה מחלקים פרס על הטרדה מינית?", "חמור מאוד! זלזול בנשים" ועוד.

מורן שמואלוף, מנהלת שותפה בפורום "מקדמות שוויון מגדרי" ובעלת הטור "הירושלמית" במגזין המקוון "ג'רוזלם פוסט" לא התכוונה להסתפק בתגובה בפייסבוק והחליטה לנסח מכתב  נגד התוכנית ונגד הזכיינית קשת תחת הטענה ש"הטרדות מיניות זה לא פרס".

במכתב שנשלח למנכ"ל קשת אבי ניר נכתב: "אנו, פורום "מקדמות שוויון מגדרי" המונה 182 נשים בתפקידי מפתח בחברה הישראלית, מתרעמות בזאת על ההחלטה של תכנית הבוקר שלכם "פאולה וליאון" להעניק פרס למשתפים בסיפור על הטרדה מינית.
מאות ואלפי א.נשים עוברות ועוברים פגיעות מיניות והטרדות מיניות בכל יום. מדובר
בתופעה שחייבים לשים לה סוף אחת ולתמיד. החוויה עצמה, למי שחווה אותה, היא חוויה
טראומתית, ולעיתים משתקת, ועלינו לגלות כלפיה אמפתיה ופתיחות אך בגבולות הטעם
הטוב. הענקת פרס למי שמשתפ/ת בסיפור- פגיעה בגבול הטעם הטוב! וזה המקום להדגיש
ולומר: הטרדות מינית הן לא לחם ושעשועים!!!"

"הטרדות מיניות זה לא פרס": מורן שמואלוף | צילום עצמי
"הטרדות מיניות זה לא פרס": מורן שמואלוף | צילום עצמי

 

מקשת נמסר: "זו הייתה טעות, פאולה וליאון התנצלו תוך כדי השידור. פשוט חוברו שתי שקופיות יחד. בכל תוכנית הם מחלקים פרסים ובלי קשר הם ניסו לעודד נשים לדבר בפתיחות".
אבל נראה כאילו הם מנסים לעשות את זה באופן קליל וכיפי, שכלל אינו מתאים לנושא
"הם לא עשו את זה קליל וכיפי! פאולה הסבירה – אף אחד לא מחלק פרסים על הדבר הזו. זו טעות אנוש בקונטרול שחוברו יחד שתי שקופיות".
ומה לגבי המכתב שנשלח למנכ"ל קשת?
"אני לא יודעת מה זה המכתב הזה. אני לא יודעת אם מי שכתבה אותו ראתה בכלל את השידור או רק את הדבר הזה שרץ".

פאולה רוזנברג פירסמה הבוקר פוסט התנצלות בעמוד הפייסבוק שלה.

בשיחה עם מגזין "את" מסרה רוזנברג כי: "התגובה שלי היא מה שכתבתי בעמוד הפייסבוק שלי. מה עוד יש להגיד? אני מזמינה את התקשורת לעשות את אותו עליהום בכל יום שאנחנו מקדמים אנשים שהם קורבנות להטרדה מינית, אנשים שלא מקבלים את הזכויות שלהם, הרי אז לא הייתי מתקשרת אלי".
ומה לגבי מכתב המחאה שנשלח למנכ"ל קשת אבי ניר?
"שתרשום מכתב. אם מישהו היה צופה בתוכנית הוא היה מבין שרק חמש דקות לפני זה עודדנו נשים לא לפחד ולספר ואפילו סיפרתי את הסיפור האישי שלי אבל הרבה יותר קל לזעום. זו בדיוק התרבות המכוערת לנסות למצוא אייטם איפה שאין. מישהו בקונטרול חיבר שתי שקופיות לא קשורות. אנחנו לא מקדמים הטרדות מיניות".
אבל את יכולה להבין למה אנשים כועסים?
"ברור, אנשים כועסים כי צריך לכעוס על דברים שהם לא בסדר, אבל את יודעת, לקחו שני משפטים וחיברו אותם. אם היו מסתכלים על הקונטקסט של התוכנית ורואים אותה היו מבינים שהדבר האחרון שאנחנו עושים זה לקדם הטרדות מיניות, זו טענה מגוחכת".

פאולה רוזנברג | צילום: עידו לביא
פאולה רוזנברג | צילום: עידו לביא

 

בינתיים העיתונאי רן בוקר מ-YNET העלה לטוויטר שלו סרטון מהתוכנית שמוכיח כי הדברים נאמרו בעל פה גם על ידי פאולה וליאון וכי לא מדובר בטעות טכנית בלבד בין השקופיות.